"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Johan onkin vierähtänyt 1,5 kuukautta siitä, kun viimeksi raportoin mitään loppuunajettuun liittyvää. Syy on ilmeinen: ei ole ollut mitään raportoitavaa. Auto on saanut vain dieseliä ja pesua ja rakastavia katseita. Eikä sinänsä, kevät on ihmisen parasta aikaa, varsinkin kun kyse on henkilöstä, jolla harrasteet painottuvat kesävehkeisiin, eli huhti- ja toukokuu kuluvat mukavasti kotipihaa laitellessa, mökkiä kunnostellessa, kesäautoa huoltaessa, veneen vesillelaskussa, moottoripyörää rassatessa jne.

Edellämainituista moottoripyörä ei tosin ole ehtinyt saada vielä mitään hoitoa, kun olen rauhassa odotellut viimeisten lumien sulamista Turun maastoista :lol: Ehkäpä senkin laitan vielä tämän kuun aikana ajoon.

Se hanttarin oven lukko on muuten nyt toiminut moitteetta sieltä jostain maaliskuusta asti, kun sen alkuperäisen juotoskorjatun moduulin oveen laitoin. Alkaa usko vahvistua siitä, että kolvi korjasi viat ja varamoduulin voisi pistää jatkomyyntiin. Henkisesti tämä on merkittävä voitto kaikkien ongelmien jälkeen, kun pääsen toteamaan että olipahan tämäkin mekatrooninen osa ihmisen korjattavissa, eikä ole syytä vain vaihdella uusia kokonaisia osia autoon.

Tänään meni neljäs peräkkäinen tankillinen biopoweroitua dieseliä Saabin tankkiin. Pitänee käydä savumittaukset hoitamassa ja konttorilla kääntymässä joku päivä, kun viikonloppuna alkoi tuo neljän kuukauden katsastuskausi.

Mittarissa tänään 318793 km, vuoden alusta matkaa kertynyt sellainen vajaa 2700 km ja auton hankinnasta (melko tarkkaan 29 kk sitten) noin 23000 km. Olenkohan Suomen vähiten ajava dieselkuski? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

AZP kirjoitti:pääsen toteamaan että olipahan tämäkin mekatrooninen osa ihmisen korjattavissa, eikä ole syytä vain vaihdella uusia kokonaisia osia autoon
Veikkaisin, että kaikki osat on korjattavissa myös itse. Se on vain se uuden (purku)osan helppous, kun rahalla saa ja ruuvarilla asentaa. Itse kuntoon räpeltäminen alkaa olemaan vanhan kansan aikasta historiaa. Kyllä kiinalaiset tekee ja Topinojan vuorillakaa ei paljo yks lukkoboksi tunnu. Samaa se on jarrusatuloitten kans jne. Miksi purkaa, putsata ja kasata uusilla tiivisteillä, kun Motonetistä saa tehdaskorjatun suhteellisen halvalla (siis mun mielestä kallis, mutta autoilun kustannuksien rinnalla "halpa").

Yks on tietty tämä uusavuttomien hokema lausuma, että "ei näille uusille mitään voi itte tehdä", vaikka lopulta samaa paskaa ne koneet mekaanisesti ja toimintaperiaatteeltaan ovat olleet niinäkin aikoina, kun "autoja viä korjattiin itte" (jostain OG900 senki kuulee sillon tällön). Pyöränlaakereita purettiin ja rasvattiin ennen vanhaan vuosittain, mutta nykyään neki on suljettua paskaa, jossa vaihdetaan koko napa joka toinen vuosi. Sen saa ehkä anteeks. Ja tietysti nuo ihanat nivelet, joissa ei ole enää rasvanippoja.

Mutta joo. Onnistumisen fiilis on paras fiilis. Montakohan tonnarin keskuslukon boksia ja uudempien Saabien valorelettä on nakattu roskiin vain siksi, että kukaan ei ole viitsinyt ja/tai osannut kolvata paria hassua juotosta uudestaan? Tekniikan maailmassahan oli hiljattain hyvä juttu kondensaattoreista, kuinka suuri osa elektroniikan hajoamisesti johtuu vain ja ainostaan paskasta tai alimitotetusta konkasta.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja vmt »

^ Toi "ei näille voi itte mitään tehä" -ilmiö on kyllä jännä. Kyseiset sanat on varmaan lausuttu Esson baarissa ensimmäistä kertaa joskus 80-luvun alussa, kun kylillä on ruvennut pikku hiljaa näkymään mekaanisia ruiskuja. Viimeistään 90-luvullahan tilanne oli näiden tietäjien silmissä muuttunut aivan toivottomaksi, koska autoissa oli ihan liikaa sähköä joka paikassa. Mut niinpä sitä vaan täälläkin jengi puuhastelee menestyksekkäästi hyvän matkaa vuosituhannen vaihteen jälkeen tehtyjen autojen kanssa.

On se ropaaminen tietysti sillä tavalla muuttunut, että se vaatii ehkä enemmänkin insinöörin kuin rasvanäpin asennetta mutta aika harvat asiat kuitenkaan on ihan täysin ylitsepääsemättömiä.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Totta turisette molemmat. Perusmekaniikka on pysynyt autoissa samanlaisena, öljyt valutetaan propusta ja täytetään korkinreijästä, jarrupalat, koiranluut ja pallonivelet on pitkälti samanlaista tavaraa kuin aiemmin, jäähdytys- ja jarrunesteet pitää olla kunnossa eikä niiden vaihto ole sen ihmeellisempää kuin ennen. Hitsilanka on hitsilankaa ja teräskorinen auto kuuntelee mikkiä samalla tavalla kuin 30 vuotta sitten. Suurin ero lienee siinä, että autot kestää nykyisin pidempään, eli korjattavaa on yksinkertaisesti vähemmän kuin mitä samanikäisissä autoissa aikanaan oli. Ja huoltokohteita samoin, esim sytytyksen säätäminen on jäänyt kokonaan historiaan.

Se suurin todellinen este keijolle lähteä sitä nykyautoa huoltamaan ja ropaamaan on oikeasti ne muovilevyt, joilla auton moottoritila ja alusta on nykyisin vuorattu. Ne kun saa ehjänä irti, niin samoilla työkaluilla ja menetelmillä sitä on tullut Saappeja korjailtua ja huollettua kuin noita 60-80-lukujen vehkeitä.

Onkohan ne ruiskuja kiroilleet kotimekaanikotkaan olleet ihan sinut kaasuttimien kanssa lopulta? Mitä kaasareiden kanssa itse puuhaillut, niin kalvoja ja tiivisteitä pystyy vaihtamaan, välyksiä tarkistelemaan mutta muutenhan joku suuttimien vaihto ym. viritoimenpiteet ei ole ihan jokapojan juttuja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kirjoitellaas jotain tännekin vaikka lämpimikseen, kun ei ole mitään kovin vakavaa raportoitavaa ollut pitkään aikaan. Edellispäivänä Saab sai perustasoisen pesun ja eilen sitten vähän perustasoa huolellisemman siivoamisen. Jostain syystä auton siivoaminen on itselleni niin epämiellyttävää puuhaa, että sitä tulee harrastettua liian harvoin. Tuulilasin pesu sisäpuolelta pitää tehdä aina todella epämiellyttävässä asennossa, auto on täynnä pieniä pölyä kerääviä koloja, joiden siivoaminen on hidasta jne jnpp.

Mutta sitten kun siivotaan, niin siivotaan kunnolla. 2,5 tuntia tuohon meni. Pesin nyt tästäkin autosta varapyöräkotelon sienellä, mikä on mielestäni merkki sellaisesta vähän-enemmän-kuin-perussiivouksesta. Sonaxin verhoilupesulla vetäsin penkkien kangasosat, on muuten musta kangasverhoilu ikävä, kun siinä näkyy läikät melko tehokkaasti. Ei tuo Sonaxin aine kyllä huonoa ollut, jos se nyt ei pessyt mustaa kangasta puhtaaksi, niin ainakin se tasoitti lian niin tasaiseksi että läikkiä ei enää juurikaan näy.

Auto nyt on toisaalta niin vähäisessä ja siistissä käytössä, että ei tuota tarvitse kuukausittain puunata. Mitä nyt sellainen yleispöly tunkeutuu joka paikkaan ja jaloista tulee tietenkin jonkun verran sisään hiekkaa ja sepeliä (kotipiha on sepelöity) ja kaikenlaista havunneulasta ja muuta pikkuröhnää kertyy verhoilunkankaisiin. Koira meillä matkustaa omassa muoviboksissaa, joten koirankarvat ei autoa sotke.

Ostin jokin aika sitten Motonetistä silikonisprayta, koska kuskin oven ikkuna vikisi todella ikävästi aina kun sitä laski tai nosti. Ihmettelin silloin että montakohan kymmentä vuotta käytän tätä puolen litran tölkkiä, jos aika ajoin vetäisen sillä autojen ovitiivisteet. No, eilen sitten innostuin siivousivmmassa ja vedin kaikki kumimatot sekä vielä peräkontinkin kumimaton silikonispraylla, ja siihenhän se melkein koko purkki sitten menikin. Mutta on sitten oikein autokaupasta tulleen näköinen tuo auto sisältä, kun kumimatot kiiltää. Vaimoltakin tuli oikein ihmettelyä että miten voi olla tuon näköiset matot :mrgreen:

Vetäisin sitten vielä takapuskurin ja konepellin Sonaxin Extreme polish+wax 3:lla. Aika hyvää tavaraa, sanoisin, sillä kiillottelin keväällä veneenkin kyljet. Saabissa kohteena oli takapuskuri, koska siihen oli käytössä ilmaantunut pieniä hankaumia ja konepelti, koska talvella kävi kerran niin että melko likaisen auton päälle satoi lunta sellainen kerros, että ne piti harjata konepelliltä pois. Ja sen kyllä sitten maalipinnassa huomasi, että on laitettu kurapartikkelit laakereina liukuen lumet konepelliltä liikkeelle. Pieniä hiusnaarmuja lakkapinnassa, meinaan. Ne, kuten ne takapuskurin hiertymät tasottui kyllä melko pienellä käsittelyllä tuota kiillotusvahaa käyttäen, joten ongelma pois hoidosta.

Nyt on auto taas ei niin loppuunajetun näköinen, sisältä ja ulkoa. Pitäisi kyllä kokovahaus ehtiä tässä jossain välissä vielä suorittaa, mutta hirveästi hommia painaa päälle näin alkukesästä. Ja toisaalta onneksi voi sanoa niin että auton vahaus on ainoa todo-listalla oleva asia, kun kyseessä on kuitenkin loppuunajettu dieselsaabi :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja pjv »

vmt kirjoitti:^ Toi "ei näille voi itte mitään tehä" -ilmiö on kyllä jännä. Kyseiset sanat on varmaan lausuttu Esson baarissa ensimmäistä kertaa joskus 80-luvun alussa, kun kylillä on ruvennut pikku hiljaa näkymään mekaanisia ruiskuja.
Tästä tulee suuremmin hakematta mieleeni kesä 1980 tai 1981. Silloin n. 55-vuotias, aina erittäin TSI-henkinen, isoisäni oli nostanut tuoreen Volvo 244 GL:nsä konepellin pystyyn pihallamme, ja siinä sitä "suihkumoottorin" (K-jetronic) ihmettä sitten joukolla ihastelivat sekä me lapset, että aikuiset. Juurikin nuo "tälle ei sitten pystykään enää mitään tekemään itse" vuorosanat kuultiin silloin papan suusta.

Noh, olisihan se siihen maailman aikaan ollutkin kohtuullisen ison työn takana lähteä selvittelemään ruiskun toimintaperiaatetta ja komponenttien tehtäviä. Tämä puoli on sinänsä ymmärrettävää, mutta kummasti koko auto oli samantien olevinaan TSI-miehen näppien ulottumattomissa, vaikka vain polttoainejärjestelmä oli vaihtunut.
AZP kirjoitti:Tuulilasin pesu sisäpuolelta pitää tehdä aina todella epämiellyttävässä asennossa
Et ole ilmeisesti koskaan vaihtanut OG900:n lämppärin hanaa. :lol:
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^ei ole tullut vaihdettua ei. Mutta olen vaihtanut tämän ketjun autoon ahtimen, jos nyt ruvettiin epämiellyttäviä duuneja nokittamaan :mrgreen:

Nythän mä hoksasin, miksei autoille voi enää tehdä itse mitään. Se ei liity mitenkään siihen että autot olisi vaikeammin korjattavia, vaan miehet on muuttuneet. Nykyajan TSI-miehet vain ajelee Vaggineilla :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ah, kesä ja pikku possut (lue: pienet porsimiset).

Kesäkuun alussa katsoin viime kuukausien historiaa ja totesin että autoahan on lähestulkoon vain tankattu tänä vuonna. Määräaikaishuolto tuli tehtyä joulun pyhinä ja sen jälkeen ei ole oikein mitään uutta merkillistä ilmaantunut, mitä nyt noita vanhempia murheita on tullut laitettua kuntoon (kuskin oven ruostepaikka ja matkustajan oven lukko).

Viikko-pari sitten huomasin auton seistyä muutaman päivän vailla käyttöä pihassa, että kuskin jalkatilan kumimatolla oli ruokalusikallinen vettä. Koitin muistella oliko viimeksi autoa käyttäessäni märät kelit ja totesin että tämä menee seurantaan. Tänään auto oli taas käytössä ekaa kertaa kolmeen päivään, joista parina on satanut, ja siellähän oli taas keskellä kumimattoa loraus. (palataan tähän aiheeseen vielä myöhemmin tässä viestissä).

Lähdettiin sittä sitten ostamaan pojalle uutta turvaistuinta. Jakkaraa takapenkille myyjän kanssa sovitellessa vetäisin kuskin sähköpenkin niin eteen kuin sen saa, jotta harjoittelu sujuisi tilavasti. Kun istuin oli paikallaa, koitin siirtää penkin takaisin taakse, mutta sepä ei liikkunutkaan. Oikea kisko kyllä veti, mutta vasen ei. Siinä sitten hetken tutkin asiaa enkä tullut oikein hullua selkeemmäksi, mutta sain nitkutettua penkkiä edes sen verran taaksepäin, että autoa pystyi ajamaan. Nitkuttelu toimi siten että samalla kun ru&%kasi sehkösäätöä edestakaisin, pyöritteli kuvassa näkyvää kirkasta rullaa sormin alakautta:

Kuva

Tuo rulla siis on ilmeisesti kiinni ruuvissa, joka rullailee penkkiä eteen ja taakse.

Paikan päällä ehdin vielä diagnosoida, että penkin moottori oli jostain syystä irronnut paikoiltaan, mutta en siinä kaupan pihalla alkanut asiaa ranettelemaan sen enempää.

Ajeltiin siinä sitten kotiin polvet suussa, onneksi vartta on kertynyt vain 176 cm. Kotipihalla molemmat yllä mainitut huomiot työn alle.

Ensin vesivuoto. Lyhyt etsimisepisodi foorumilta tuotti tulokseksi odotettuja tuloksia ilmastoinnin kondenssivedestä ja ilmanputsarikotelon tulvimisesta tukkeutuneista viemäröinneistä ja/tai huonosti tiivistetystä ilmanputsaritelineestä johtuen. Lisäksi tuloksia oli ovitiivisteiden ja oven vaahtomuovilärpäkkeen rikkoutumisesta tai muuten huonosta oven tiivistyksestä.

Koska vettä oli molemmilla kerroilla vain kumimaton keskellä ja itse auton kangasmatto kumimaton alla oli kuiva, päättelin että ovi ei voi olla syyllinen: vesi ei hyppää ovesta keskelle kumimattoa. Ilmastoinnin kondenssiveteen en uskonut, koska olin käyttänyt viimeksi autoa A/C OFF -tilassa, mikä oli sinänsä hauska sattuma, että yleensä kyllä ACC on minulla kokonaan auto-tilassa. Siispä veden on oltava sadevettä ja sen on täytynyt tulla kojelaudan alta, esimerkiksi ilmastoinnin jalkatilasuuttimista.

Kaikki oli kojelaudan alla kuitenkin kuivaa, mikä oli sinänsä odotettavaa, että vesi on valunut lattialle todennäköisesti jo pari päivää sitten. Koska näillä tiedoin ei voinut lähteä veikkaamaan mitään muuta, raotin akvaarion kantta (se muovikansituulilasin ja tulipellin välissä, jonka alta siis löytyy se ilmansuodatin). Sielä näytti kiinnikkeet olevan ok, lisävesisuoja paikoillaan eikä akvaarion pohjalla ollut erityisemmin roskia. Joulukuun määräaikaishuollon yhteydessä uusin ilmansuodattimen, joten touhu oli sinänsä itselleni tuttua. Kun huomio oli nyt kuitenkin kuskin puolella (suodatin on apukuskin puolella), huomasin joko lukeneeni WIS:n huolto-ohjeet huolimattomasti tai sitten ohjeet ovat vajavaiset: olin putsannut huollon yhteydessä vain ilmansuodattimen kohdalla olevan tyhjennysreijän ja -letkun. Kuskin puollella on kuitenkin myös tyhjennysletku. Ja sehän oli täynnänsä multaa, eli oli ollut mujuissaan jo jonkin aikaa. Enä ihmettelisi vaikka sitä ei olisi koskaan putsattu, tai putsaaminen olisi loppunut jo edellisen omistajan aikana siinä kohtaa, kun autoa ei enää huollettu merkkiliikkeessä vaan AD-korjaamolla.

Letkusta mullat pois, samalla loputkin pienet röhnät akvaariosta ja se matkustajan puolenkin letku vielä puhdistukseen ja veden kanssa vielä huolellinen huuhtelu. Muovit paikoilleen kaikki klipsit kiinni napsauttaen ja tuulilasin ja muovin päälle kastelukannulla 10 litraa vettä. Ei ainakaan nyt näkynyt vettä jalkatilassa. Vielä ei voi nuolaista, tämä on edelleen seurannassa kun seuraavat sadepäivät osuvat kohdalle.

Sitten penkin kimppuun. Tarkempi tutkiminen kuskin jalkatilassa tuotti tällaisen näkymän:

Kuva

Punaiset renkaat osoittavat moottorin päissä olevia kumeja, jotka toimivat kiinnikkeinä. Poikkiputken alapuolella näkyvät metallikiinnikkeet, johon nuo kumit asettuvat. Ei mitään havaintoa miksi moottori on ponnahtanut pois paikoiltaan. En aluksi myöskään hoksannut miksi moottorin dislokaatio aiheuttaa toisen puolen säädön toimimattomuuden, ennen kuin huomasin tuon keltaisella ympyröidyn kohdan. Siinä kohtaa vaijeri menee muoviletkun sisällä ruuvivaihteelle, jota pyörittämällä jakkara liikkuu. Muoviletku oli selvästi ponnahtanut pois paikoiltaan. Siitä kun veti, niin tällainen sieltä paljastui:

Kuva

Samantyyppinen vehjes kuin joskus muksuna polkupyörän analogisessa nopeusmittarissa. Tuon saa siis ihan vetämällä irti, ja itse asiassa moottorin päässä liitos on samanlainen. Kun moottori oli pompsahtanut sjoiltaan, se veti vaijeria vasemman kiskon vaihteelta sen verran ulos, että momentti ei enää välittynyt. OIkealle kiskolle se välittyi, seurauksena penkin jumittaminen.

Eipä tässä sen suurempia operaatioita sitten kun kaikki asiallisesti paikoilleen, kas näin:

Kuva

Ja taas rullailee niinkuin pitääkin.

Tämä täältä tähän. Kahden päivän päästä on päästömittaus ja sen jälkeen katsastukseen ja sieltä nelipyöräsuuntaukseen ihmettelemään takarenkaiden nopeaa kulumista. Sieltä varmaan taas raportoitavaa, ainakin nuo Neste My:n päästöarvot täytyy jakaa julkisesti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Loppuunajettu oli tänään katsastelun kohteena, ja läpi meni huomautuksitta:

Kuva

Huomautuksitta tosin vain paperilla, koska toinen rekisterivalo oli pimeänä ja oikeasta etukulmasta koiranluun alapäästä löytyi hieman väljää. Nämä ei kuitenkaan ilmeisesti olleet sen tason vikoja että olisi tullut edes jälkkäriä.

Vähän tuo valo hävetti, kun on ollut tapana tarkistaa valot aina ennen katsastusta, nyt se vaan jäi tekemättä täydellisesti kun tiesin että ajovalot, jarruvalot ja vilkut on joka tapauksessa kunnossa. Olen aina pitänyt rikkinäisillä valoilla katsastukseen ajavia vähän dorkina, mutta pääsinpähän itse samaan kerhoon :mrgreen:

Koiranluun väljä löytyi kun sanoin auton alla että alustasta on kuoppaisella tiellä kuulunut vähän kolinaa. Keväällä koitin noita etupään niveliä käsin rykiä, mutta en löytänyt mistään väljää. Katsurilla on enemmän voimaa, koska sai nyt käsin ravisteltua koiranluuta niin että jopa minä kuulin vähän matkan päähän välyksestä kuuluvan pienen naksunan. Ihan kiva ettei tullut tuosta jälkkäriä niin ei ole kesäloman aikana painetta vaihtaa palikkaa, vaikka pieni hommahan tuo ny ton. Osa maksaa näköjään Mätänetissä luokkaa 14-22 oiroa riippuen siitä miten kuraa suostuu tiskiltä vastaanottamaan (arvaus: tuossa halvimmassa osassa paketissa lukee ProParts Sweden ja se kestää korkeintaan sille myönnetyn lyhyen takuuajan).

Takapäästä ei siis löytynyt mitään mikä voisi selittää sen että takakesärenkaat ovat viimeisen vuoden aikana kuluneet eturenkaita nopeammin. Huomenna pitäisi soitella jostain nelipyöräsuuntausaika, pitää varmuudeksi katsoa miten päin nuo rullat autossa oikein makaa. Eihän siitä olekaan kuin reilu vuosi kun nuo kulmat tsekattiin :roll: . Sen jälkeen ei ole takapään ripustuksiin koskettu, tosin jarrulevyt tuli noin vuosi sitten vaihdettua ja siinä yhteydessä käytettyä kunnolla voimaa osien irrottelussa ja kiinnittäessä. En jotenkin usko että pyöränkulmat ottaisi pehmeästä väännöstä noin itseensä. Ja sehän ei tule koskaan selviämään, koska jos vaikka kulmissa olisikin sanottavaa, mistään ei voi varmaksi tietää mistä vinous johtuu.

Vielä suurempi mysteeri on pohdittavana jos pyöränkulmat ovatkin kunnossa. Eli siis mikä siinä tilanteessa voisi olla syynä takarenkaiden nopealle ohenemiselle?

Tuli muuten testattua taas uutta katsastusasemaa Turussa. En ole ollut mitenkään uskollinen millekään asemalle tai ketjulle, vaan mennyt usein halvimman hinnan perässä, taikka sitten aikaisemmin oli tuossa lähiasemalla vanha kaveri töissä niin kävin siellä. Yleisesti olen pyrkinyt käymään paikallisten yrittäjien asemillaa, tänä keväänä tuli ekaa kertaa pitkään aikaan käytyä K1:llä kun hinta oli kohdallaan ja ajanvarauksesta löytyi sopiva slotti itselle.

Tälläkin kertaa ratkaiseva tekijä oli sopiva aika. Vaimo palasi hammashoidosta iltapäivällä puoli kolmen aikaan, enkä ollut uskaltanut varata sitä ennen aikaa, koska ei ollut tietoa paljonko purukaluston tonkimisessa menee aikaa, ja toisen piti kuitenkin olla kotona lasta vahtimassa. Puoli kolmen jälkeen ei näyttänyt monella asemalla olevan enää aikoja samalle päivälle, ja toisilla asemilla vapaina oli vain niitä loppuiltapäivän aikoja jotka myydän kalliimmalla kuin ajat vaikkapa ennen neljää (ihan fiksua dynaamista hinnoittelua, sanoisin).

Länsikatsastuksesta ajan sai puoli neljäksi ja hintakin oli halvimmasta päästä mitä Turusta löytyy. Hinnan suhteen en ole enää jaksanut olla ihan euron tarkka, kun kilpailu on alkanut toimia ja tuonut hinnat kaikilla asemilla tuonne 22-29 euron haarukkaan, mikä on mielestäni ihan asiallinen korvaus auton teknisestä tarkastuksesta.

Länsikatsastus taitaa olla ihan uusi asema, ja ehkäpä suomen pienin. Se on laitettu pystyy Satakunnantien Nesteen vanhaan kahden auton huoltohalliin, jossa ei ole erillistä odotus/vastaanottotilaa enkä edes löytänyt käyntiovea mistään vaan astelin sisään aukinaisesta nosto-ovesta. Kahvitarjoiluakaan ei ollut, mutta asiakas sai alkuun kahvikupongin, jolla sai hakea Nesteen puolelta kahvit ilmaiseksi :D

Hallissa oli duunissa vain yksi kaveri, joka painoi juuri Mersun alla hommia kun saavuin ja otti seuraavaksi Saabin ajallaan työn alle. Palvelu oli oikein asiallista ja juteltiin siinä siitä miten ns. vanhemmat asemat on usein tarpeeseen nähden aivan liian isoissa tiloissa, mikä johtuu vanhasta vaatimuksesta, jonka mukaan konttorin pitää pystyä katsastamaan myös raskasta kalustoa. Länsikatsastuksessa kuulema onnistuu kevyet kuorma-autot mutta oikea raskas kalusto ei. Kokonaisuudessaan paikasta jäi oikein tarkoituksenmukainen ja hyvä kuva. Ei sinänsä että olisin vuosikausiin saanut miltään katsastusasemalta huonoa palvelua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja yllätys oli suuri kun aloin tutkimaan äsken pimeää kilpivaloa. Olen joutunut saman teeman pariin jo kahdesti aikaisemminkin tämän auton kanssa, ja molemmilla kerroilla kyseessä on ollut kontaktihäiriö. Tällä kertaa oli polttimo porsinut. Tässä joutuu lisäämään auton kululistalle 1,10 oiroa uusista kilvenpolttimoista :twisted: :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Risto »

AZP kirjoitti:ehkäpä suomen pienin
Vantaalla on kova kilpailija tuossa kategoriassa, nimittäin yhden nosturin GT-katsastus.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Varmaan vahva kakkonen kisassa. GT on kuitenkin mennyt kuvista päätellen panostamaan yhden auton paikan verran lepuuttelutilaan. Se on ihan hukkatilaa tuotannollisesta näkökulmasta :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

motonetista hd koiranluut 4v takuu ,päädyin tilaamaan sellaiset 19e/kpl
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3096
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja viggen »

Onkohan km rajoitusta, meinaan jos ajaa 50K km vuodessa. Silloin kai lasketaan normaaliksi, että ¨koiranluut¨ on loppuun kuluneet?
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hinta taitaa olla pompsahtanut kolmisen euroa, mutta tästä ilmeisesti nalleoluella kyse:

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=500

Vähän vaikea on valmistajan tai myyjän vedota ajokilometreihin, kun mistäs ne sen näkee paljonko osalla on ajettu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin