"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään käytiin kulmamittarilla. Koska epäilin että kulmiin on voinut jäädä viime vuoden huhtikuun lopulla suoritetun mittauksen ja säädön jäljiltä jotain häikkää, vaihdoin korjaamoa. Olipahan eri mekaanikko ja eri kone, niin ei tule saman virheen toistoa jos sellaista olisi ollut. Viime vuonna mittaukset tehtiin Rengas Turussa ja tänään mittaukset suoritti Autokorjaamo Alanko Kai.

Mekaanikko laittoi vehkeet kiinnia autoon ja siinä hetken ihmeteltiin mitä kone näytti, keskittyen taka-akseliin, koska takarenkaiden yllättävän nopeaa kulumaahan tässä lähdettiin tutkimaan. Otin vielä viimevuotisen paperin mukaan, jotta voisi vertailla arvoja. Se oli kuitenkin hieman vaikeaa, koska Rengas Turun kone tulosti casterit ja camberit asteina ja kulmaminuutteina ja auraukset milleinä, kun taas Alangon vehje näytti kaikille tiedoille asteita ja asteiden sadasosia. Arvoja kun on ruudulla ja paperissa paljon, niin ihan intuitiivisesti ei hoksaa miten vaikka 3.14° suhtautuu arvoon 3°24'

Juteltiin siinä mekaanikon kanssa vikakuvauksesta, eli oireena on ollut vain takarenkaiden nopea kuluminen, muuten ei mitään ihmeellistä. Auto kulkee suoraan, ratti on suorassa ja renkaiden kuluma on pintakuvioista katsoen ollut tasaista. Lisäksi takarenkaat ovat kuluneet keskenään yhtä nopeasti, samoin kuin eturenkaat. Kerroin lisäksi että mittaus on jo kolmas 1,5 vuoden sisään ja että viime mittauksessa takapään camberia ei saatu aivan ohjearvoihin, kun säätövara loppui kesken.

Todettiin lukuja tuijotellessa, että takana on jonkin verran ylimääräistä aurausta ja edessä taas aurausta on hieman liian vähän. Camberit tällä kertaa takana rajojen sisällä, edessä oikealla aavistus liikaa (miinus)camberia, vasen puoli ok. Yleisesti ottaen arvot olivat melko symmetrisiä, ainoana epäsymmetriana etupääon camber, jossa puolien välillä eroa vajaan asteen verran. Mutta sen nyt ei pitäisi syödä takarenkaita.

Näiden lukujen ja juttelujen perusteella mekaanikko sanoi että ei koskisi mihinkään. Joskus jos camberia ei saada rajojen sisään sitä kompensoidaan kuulemma säätämällä lisää aurausta ja taka-aurauksen rajojen ylittäminen voisi johtua siitä että Rengas Turussa on kompensoitu camberin säätövaikeuksia lisäaurauksella (tosin Rengas Turun raportilla auraus oli lähes täysin ohjearvossaan). Mekaanikon mukaan jos nyt lähtisi noita pikkuvirheitä korjaamaan, niin sitten pitää helposti säätää kaikkea muutakin, koska kaikki kulmat muuttuu kun yhtä säätää.

Juteltiin sitten vielä siitä, että mitenköhän paljon autossa mittaushetkellä oleva massa vaikuttaa lukemiin kun jousitus painuu lisäpainon alla. Tällä kertaa takaluukku oli lähes tyhjä ja tankissa dieseliä ehkä 20 litraa. En tietenkään muista mitä autossa oli kun mittauksia viime vuonna tehtiin, mutta nyt kotiin päästyäni tarkastin tankkausmerkinnöistä, ja tankkihan oli täytetty juuri ennen suuntausta. Autossa siis viime vuoden mittauksessa ollut tankissa painoa luokkaa 30-35 kiloa enemmän ja takaluukussa on ihan hyvin voinut olla jotain painamassa takapäätä maata kohti. On siis melko selvää, että auto ei ole mittauksessa maannut nosturilla täysin samassa asennossa kuin tänään.

Koska arvot olivat symmetrisiä (ja se etupäänkin camberin epäsymmetria oli olemassa jo viime vuoden mittauksessa), näytti siltä että kulmat eivät ole saaneet mitään ulkoisia iskuja joiden johdosta ne olisivat viime mittauksen ja säädön jälkeen muuttuneet, vaikka luvut eivät aivan samat tällä kertaa olleetkaan. Tai onhan se toki mahdollista, mutta sitten olisi pitänyt tulla samankaltaiset vääntymät molemmille puolille, kun esim takapään auraukset ja camberit olivat symmetrisesti muuttuneet.

Kulmille ei siis tehty mitään, vaikka poikkeamia ohjearvoista jonkun verran olikin.

Koko päivän siinä pohdin sitten että mikä ihme niitä takarenkaita voi syödä. Päästyäni illalla kotiin ja tutkiessani näitä asteita, minuutteja, asteiden sadasosia, aurausmillejä jne. kiinnitin kuitenkin huomiota siihen, että itse asiassa se takapään auraus on melko paljon yli ohjearvon. Ohjearvo on 0.12 astetta per puoli (yhteensä 0.24), maksimirajan ollessa 0.16 astetta per puoli (yhteensä 0.32). Aurausta oli kuitenkin vasemmalla 0.36 ja oikealla 0.37 astetta, yhteensä 0.74 astetta (matikka ei ihan täsmää, mutta näin raportilla lukee, syytetään penninpyöristystä). Rengas Turun viime vuoden mittauksissa aurausta oli molemmilla puolilla 0,8 mm (yhteensä 1,6 mm). Lyhyellä excelimatikalla laskin että tämä vastaisi suunnilleen 0.11 astetta per puoli, yhteensä 0.22 astetta, eli lähes optimi. Toisaalta viime vuoden mittauksessa takana camberia oli -1,28/-1,02 astetta (vasen/oikea) ja tänään -0,88/-0,81 astetta. Olettaisin näiden "muutosten" johtuvan siitä, että autossa on ollut eri määrä painoa mittauksissa. En ainakaan keksi miten muuten nuo arvot olisivat reilun vuoden aikana muuttuneet noin symmetrisesti. Vai onko jollakulla näkemystä siitä, miten paljon nuo camberit ja auraukset muuttuu kun autoon lastataan tavaraa?

Tässä sitä nyt mietin että kuluuko renkaat silmissä, jos aurausta on yhteensä puoli astetta enemmän kuin standardit sanoo. Tsekkasin WISistä vielä referenssinä muiden mallien aurauskulmaohjearvot, ja femmassa näyttäisi olevan takana aurauksen (yhteensä) yläraja 16" vanteella jopa 4,6 mm, mikä vastaa omien laskelmieni mukaan 0.62 astetta, eli ei kovin kaukana oman autoni arvosta. Jos ne kumit ei femmassa kulu tuon aurauksen vuoksi sileiksi joka kesä, niin kuluuko ne sitten kolkissa?

Tuli sitten sattumalta myös tieteellisesti todettua, että en ole harhainen kun olen havainnoinut noiden takarenkaiden kuluneen eturenkaita nopeammin. Tänään tuli nimittäin käytyä myös Turun Stockmannin parkkihallissa, jonne asennettiin kesäkuussa Nokian Renkaiden SnapSkan-laite, joka skannaa halliin ajaessa auton renkaiden kulutuspinnat, ja rekisterikilvellä saa sitten netistä hakea tiedot siitä minkälaisilla renkailla sitä ajelee. Tässä tulokset Saabista:

Kuva

Ja vielä tarkka speksi eri renkaiden pääurien syvyyksistä:

Kuva

Okei, eli kun mulla on yhdessä takarenkaassa yhdessä pääurassa (yhdessä kohtaa, joka tänään mittarille sattui) pintaa 2,9 mm (mikä tän laitteen virhemarginaali mahtaa olla?), niin renkaani ovat 94 %:sti kuluneet ja niiden kulutuspinta on Nokian Renkaiden insinööriosaston mielestä 2 mm? Taas apinaa koijataan. Mutta eipä ole nokialaiset ekaa kertaa niissä hommissa. Joten jospa sitten ostan taas seuraavallakin kerralla jotain muuta kuin Nokian renkaita :evil:

Tuo kuitenkin osoittaa että renkaat on kuluneet kulutuspinnoiltaan melko tasaisesti. Nykyiset takarenkaat ovat olleet etuakselilla n. 5000 km ja taka-akselilla noin 7000 km. Ja eturenkaat sitten toisinpäin. Joten loogisesti ajateltuna eturenkaiden tulisi olla hieman kuluneemmat kuin takarenkaiden.

Mitä noihin pyöränkulmiin tulee, niin mulla on nyt kaksi vaihtoehtoa. Joko soitan uudelleen Alangolle ja sanon että mitäs jos tulen vielä käymään niin pistetään ainakin tuo takapään auraus speksien sisälle. Toinen vaihtoehto on se, että ajelen nuo kumit tässä tämän kesän aikana loppuun ja ensi kesäksi alle tulee uutta rengasta, jonka kulumistahtia alan heti seurata. Jos sama meno jatkuu, niin kai sitä täytyy käydä taas upottamassa taas 80 oiroa mittamiehelle ja vaatia sillä kertaa, että ne arvot tulee marginaalien sisään :roll:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8673
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:Joko soitan uudelleen Alangolle ja sanon että mitäs jos tulen vielä käymään niin pistetään ainakin tuo takapään auraus speksien sisälle.
Jos tämän teet, niin jätä tankki vajaaksi ja nappaa mukaan jotain painavaa, jonka voit helposti nostaa kontista pois uusiomittausta varten. Vaihtoehtoisesti nappaa kiinni vetokoukusta (jos on), hinauslenkistä tai vastaavasta ja vedä perää alas toisen mittauksen aikana, niin saat selville tuon kuorman vaikutuksen kulmien muutokseen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, tänään illalla vähän harmitti, etten mittausten aikana avannut takaluukkua ja hypännyt kyytiin kysyen mekaanikolta "miltä luvut nyt näyttää?"
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Onko toi SnapSkan joku pömpeli josta kaikki "joutuu" ajamaan vai ihan erillinen piste, josta saa ajaa halutessa? Yhtäkkiä kuulostaa aika paskalta, että kerätään kulutuspinnasta dataa ja merkataan se rekisterinumeron mukaan tietokantaan.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä siitä skannerin päältä joutuu kaikki Stokkan halliin ajavat menemään. En tiedä sitten voiko siitä pujotella niin ettei renkaat osu skanneriin kunnolla.

Sisään ja ulos ajaneiden autojen rekisterikilvethän Stokkan hallissa on luettu jo vuosikausia, jolloin tieto hallissa käyneistä autoista on kyllä jonkin aikaa jossakin tietokannassa. Ja tämähän on tänäpäivänä aika arkipäivää pysäköintihalleissa. Uusimman sukupolven laitteet lukee rekisterikilvet myös pysäköidyistä autoista, jolloin järjestelmä mahdollistaa esim. hukkaamansa auton löytämisen vieraasta parkkihallista ym. lisäpalveluja.

Ymmärtääkseni se menee niin että autoista rekisterikilpineen saa kerätä kaikenlaista dataa, mutta heti kun sitä alkaa yhdistää henkilöihin, eli esim. ajoneuvon omistajaan tai haltijaan, aletaan olla lainsäädännön kannalta tiukemmissa paikoissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No tietäähän, ettei siihen halliin tarvi ajaa. Se on ok, että rekisterikilpi luetaan (siis jo laskutuksen takia, olenhan asiakas), mutta renkaiden kulutuspinta ei kyllä muille kuulu.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mikä niissä kulutuspinnoissa nyt niin privaattia on?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Se, että se ei ole mitenkään olennainen tieto parkkeeramisen kannalta.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Kävin kesäkuussa stockan parkkihallissa ja jäi lukemat saamatta. Joko rekkarin luku epäonnistui tai sitten onnistuin ajamaan mittarin ohi. Tähtäsin lähelle lipukemaattia, joten vaikea uskoa etten olisi osunut lukijalle...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itselläni kävi Oldsin kanssa samoin. En ole varma johtuisiko siitä että kilventunnistus ei ymmärrä nelimerkkistä rekisteritunnusta vai jäikö muusta syystä tunnistamatta.

Kilventunnistuksen onnistumisenhan tietää siitä, että ulosajopuomi aukeaa automaagisesti, kunhan maksut on hoidettu ennen puomille tuloa. Tällöin jos ei renkaista löydy tietoa, on ongelma SnapSkanissa.

Kävin kauppareissulla vielä juttelemassa Alangon mekaanikon kanssa tuosta taka-aurauksesta. Hän oli edelleen sitä mieltä, ettei kannata koskea pyöränkulmiin näillä tiedoin. Aurausta jos vähentää niin camppeerit livahtaa liikaa miinukselle.

Jatketaan siis syksyyn asti näillä renkailla ja kulmilla. Vaihdan varmaan renkaat piakkoin akseleiden välillä, niin näkee alkaako nuo vähemmän kuluneet kulua nopeammin kun ne siirtää taakse.

Ensi kesäksi sitten uudet kesärenkaat ja tiukka seuranta päälle miten alkavat kulua. Käy vaikka viikottain Stokkalla ja tallettaa analyysit :mrgreen:. Jos kuluma on edelleen takana suurempaa, niin mennään taas mittarille ja laitetaan kulmat niin speksiin kuin vain saadaan. Tai annetaan olla...

Äsken mittariin kierähti muuten 320000 km.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Naputtelin tänään loppuunajetun kulupäiväkirjaan uusimmat autoon kohdistuneet huolto- ja korjauskustannukset: 80 oiroa pyöränsuuntauksesta ja 1,90 euroa uusista rekisterikilvenvaloista, jotka myös saman tien vaihdoin autoon.

Samalla tuli huomattua, että tämä vuosi onkin mennyt mukavan pienillä korjauskuluilla: nämä olivat nimittäin ensimmäiset ostokset puoleen vuoteen, edellinen ostos oli tammikuussa, kun piti sen Motonetin myymän ProPartsin löpösuodattimen tilalle käydä hakemassa marmorilta kunnollinen vuotamaton suodatin. Suoriteperusteisesti tuokin kustannus kuuluisi viime vuodelle, koska ostoksella vain korvattiin joulukuussa paikalleen laitettu viallinen vehje.

Elikkäs ekalla vuosipuoliskolla autoon ei käytännössä ostettu muuta kuin polttoainetta. Ei edes polttimoita tai pyyhkimien sulkia.

Meni se viime vuonnakin näköjään tammikuusta kesäkuun puoleen väliin lähes kuluitta, kunnes se ahdin levähti ja siinä meni sitten touhutonni. Että ei tässä sovi vaipua tyytyväisyyden petolliseen pehmeyteen. Kuten viime sivuilta ilmenee, ei alkuvuosikaan ole mennyt aivan huolettomasti. On siellä kärsitty jäähdytysnestevuodosta ja fiksattu vähän oven liimasauman ruosteita. Näistä ei vain ole syntynyt kuluja, kun tarvikkeet on löytyneet valmiiksi hyllystä.

Näin 2 vuoden 7 kuukauden sekä noin 24 000 kilometrin jällkeen täytyy edelleen kyllä sanoa, että ehkä ahdinta lukuunottamatta ihan samat palikat olisi voineet porsia puolet vähemmän ajetusta yksilöstä. Ja varsinkin jos vertaisi yksilöihin, jotka olisi auton hankintahetkellä saanut samalla hinnalla mutta vähemmillä kilsoilla (lue: luokkaa 5v vanhemmat vanhemmat), olisi korjattavaa ollut vähintään samat ja todennäköisesti paljon muuta siltä osastolta, joka kärsii ajan kulumisesta.

Hauskasti muuten on melko pitkään tankkausvälit osuneet siten, että tankki on täytetty aina palkkapäivän (kuun 15. päivä) tienoilla. Ainoa poikkeus tästä on tammikuu, johon osui syystä tai toisesta kaksi tankkausta. Tässä joulukuulta 2016 alkaen autoon tehdyt tankkaukset/kilometrit:

13.12.2016/315706
5.1.2017/316166
26.1.2017/316620
17.2.2017/317091
19.3.2017/317608
16.4.2017/318233
15.5.2017/318793
17.6.2017/319406

Ja tänäänhän on taas 15. päivä, kesälomapalkka tuli tilille eilen ja SID näytti tänään D.T.E. 125 km. Täältä mökiltä kun ajelee lähipäivinä kotiin 30 km niin on ajankohtaista käydä Skanssin Nesteellä moikkaamassa Pikku Myytä. Ei siis tule varmaan paljoa heittoa tuohon kaavaan tässäkään kuussa. Ajelut on jostain syystä vähentyneet viimeisen vuoden aikana, joten menneen 12 kk ajomäärä alkaa olla sillä tasolla mitä tuli edellisellä Saabilla ajettua reilun viiden vuoden aikana: noin 8000 km/v. Jotenkin näillä kilsoilla tekisi mieli nauttia jostain kunnon isosta bensakoneesta, kun ei kulutuksella ole kovin paljoa kukkaron päälle väliä. No, onhan mulla tuo amerikanromu niitä hetkiä varten, kun haluaa todeta että millään ei ole mitään väliä. Siihen on kertynyt muuten pääsiäisestä alkaen alle 700 km, joten Saabin pieni ajomäärä ei johdu siitä että ajelisin kesällä kaikki ajot harrastepeleillä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Tässä tulee esiin se, mitä mieltä minäkin olen. Eli, jos autoa pitää vähän pidempään, mutta ei kovin paljoa aja vuodessa, niin älä tuijota mittarilukemaa vaan osta mahdollisimman uusi auto. Autoliikkeissä suorastaan kammoksutaan yli 200 ajettuja, ja juuri niistä voi löytää edullisesti maantiellä ajettuja helmiä. Paljon ajetun hinta puolittuu muutamassa vuodessa ja siinä kohtaa ruostetilanne on vielä hallinnassa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuota kesärengastopiikkia kun lukee niin jos tässä onkin jarrut takapainoiset? Tarttis kytkee absit yms pois ja sitten hiekalle jarruttelee.
Vai oliko tähän niitä rempattu lähiaikoina?

Kaupunkiajossa ei pieni laahaus tunnu kulutuksessa ja automaatilla on hankala kokeilla miten rullailee.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jarrut on rempattu vuoden sisään, viime kesänä meni uusiksi takalevyt ja palat ja tuli kunnostettua satulat samalla. Etupäähän meni uudet palat viime talvena. En usko että takajarrut laahaa, sen verran on tullut laahaavilal jarruilla ajeltua että tunnistan oireet melko helposti. Pitää kuitenkin kokeilla joku päivä tuossa että pysyykö takalevyt viileinä pidemmässä ajossa.

KN:n kommentteihin ei voi muuta kuin yhtyä. Ruoste on itselleni se lopun alku, missä kohtaa luovutan käyttöauton mielelläni seuraavalle harrastajalle. Johtuu ehkä osittain siitä että en ole hitsimiehiä (kerran hitsasin Kuplaa, jonka jälkeen tyhjensin sammuttimen sen sisälle. Kaveri hitsasi loppuun), joten hitsihommat on niitä harvoja asioita jotka jätän mielellään ulkopuolisten tehtäväksi. Osittain kyse on siitä, että suurin osa niistä hitsihommista mitä autoihin joutuu iän myötä tekemään on sellaisia, että niistä ei saa uutta vastaavaa suojauksineen sitten millään. Siis joku koteloiden hitsaaminen ja sen jälkeen ruikitaan sinne koteloon jotain suojaa ja massaa peittämään hitsisaumoja. Ei niistä hyviä tule kuitenkaan. Kun käyttöauton "normi mätäpaikat" pääsee laittamaan ekaa kertaa "kuntoon" ja jatkaa ympärivuotista käyttöautoilua, niin voi olla varma että siitä ekasta hitsikerrasta ne mätähommat ei ainakaan vähene. Kyllä niitä alkaa tulla koko ajan lisää kiihtyvään tahtiin ja jossain kohtaa rauta yhtyy happeen nopeammin kuin Kemppi syöttää lankaa.

Ihan sama jos autossa on kilsoja ja siihen joutuu vaihtamaan vähän ahdinta ja alustan kuluvia osia, mutta kun mikki käynnistyy, alkaa mulla uuden käyttöauton etsiminen. Ja ruoste on tietenkin ennen kaikkea auton pitkäaikaisesta pitotavasta johtuva tekijä, mutta nähdäkseni enemmänkin käyttövuosien kuin kilometrien funktio.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sain tänään viimein vaihdettua renkaat etuakselilta taakse ja takaa eteen. Seurataan nyt kärppänä renkaiden kulumista. Nyt on edessä noin 3,5 ja takana noin 4,5 mm kulutuspintaa, kai niillä tämän kauden uskaltaa loppuun ajaa, ellei nuo takarenkaat sitten kulu kankaille jo lokakuuhun mennessä.

Samalla vaihtui eteen Meylen HD-koiranluut ja alustan kolinat loppui siihen. En löytänyt WISistä kiristysmonmenttitietoa etukoiranluille, joten vetelin sitten momenttiavaimella 110 Nm:iin, kun oli sellainen asetus pyöränpultteja varten momenttiavaimessa valmiina ja pulttikin näytti samaa kokoluokkaa pyöränpulttien kanssa olevan. Vasta näin työn suoritettua hoksasin katsoa ohjeita koko etuvakaajan vaihtamiseen (alapään mutteri) ja etutolpan vaihtamiseen (ylämutteri) ja sieltähän ne löytyi: 65 Nm alhaalla ja 64 Nm ylhäällä.

No, jos on varret HD, niin on sitten kiristetyt momentitkin HD :mrgreen:

Pitää varmaan seuraavalla rautakauppareissulla napata hyllystä 16 ja 18 mm kiintolenkkiavaimet. Niitä tarvii näköjään Saabien kanssa aina silloin tällöin. Noita kokoja kun ei yleensä työkalusarjoista löydy, kun eivät ole standardimuttereita metrisessä pulttijärjestelmässä. En tiedä kuka Åke on Trollhättanissa keksinyt pistää välikoon muttereita auton alustaan. Eikös ne metripulttien kierteet ja avainkoot sovittu jo jossain Wienin kongressissa tai Pariisin rauhansopimuksessa joskus 1800-luvulla?

Tässä tapauksessa siis koiranluun mutterit oli 18 mm ja Meylen osissa se vastakannan kiinnipitokanta oli 16 mm (vanhoissa oli 17 mm). 18-millisen osalta ei nyt muuten olisi tarvinnut hylsyä kummempaa (18 mm hylsy kyllä yleensä sarjoista löytyy), mutta alamutterin kohdalla ei ole mitenkään ihmeemmin tilaa räikälle, joten joutui sitten alkulöystämisen jälkeen ottamaan jakoavaimen käteen että sai mutterin irti. Jakoavainhan on ruåttalainen keksintö, joten kai se sopii sitten Saabin ropaamiseen, vaikka itse sen käyttöä välttelenkin aina viimeiseen asti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin