"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Pee
"Hirsch"
Viestit: 897
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Pee »

Jälkimmäinen kuva ei näy ainakaan minulla.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jännä juttu, kuvalla on samassa jaetussa kansiossa kuin ensimmäinen kuva, eli samoilla jakamisasetuksilla. Tein nyt pieniä muokkauksia kuvaan, tallensin sen uusiksi ja laitoin uuden linkin viestiin. Näkyykö nyt?

Tänään tuli tehtyä parinkymmenen kilometrin ajelut, kaupunkipyörittelyä, moottoritietä ja kaikkea siltä väliltä. Näyttää uusi tulppa pysyvän kuivana, että eiköhän tämä tästä taas..
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Top Dog
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Marras 26, 2016 12:43

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Top Dog »

Nyt näkyy :saab:
Saab 9-3 SC 1.8t 2006
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kuinka lyhyt sen M10 pultin pitää tuohon olla? Tuossa minun yksilössä on se muovitulppa kanssa aika kurjassa kunnossa mutta lienee parempi olla koskematta kun vielä on nesteet pitäny sisällä (kop kop).
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tätä ketjua on ollut mielenkiintoista seurata. Pitäisi varmaan jossain vaihessa tehdä oma ketju tuolle meidän "Viimeiselle mohikaanille".
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^ alkuperäinen muovitulppa on 17 mm pitkä (+kanta). Ei tullut mitattua tuota pulttia jonka sen tilalle kiersin, mutta se oli melko varmasti 20 mm. Tämän päättelin nyt siitä, että se oli lyhyin M10-pultti jonka laatikoistani löysin, ja tänään kun katsoin, niin jäljellä olevista lyhin oli 25 mm :)

Se 25 mm pitkäkin varmaankin olisi tuonne vielä mennyt, mutta mitä pidempi pultti, sitä enemmän se tukkii tuota jäähdytysputkea ja mahdollisesti haittaa virtausta.
tsaarela kirjoitti:Tätä ketjua on ollut mielenkiintoista seurata. Pitäisi varmaan jossain vaihessa tehdä oma ketju tuolle meidän "Viimeiselle mohikaanille".
Kiitos positiivisesta palautteesta. Kiva että porukka jaksaa lukea joskus pitkiksikin venyviä jaarituksia jostain yhdestä muovitulpasta :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

https://www.aliexpress.com/store/produc ... 48007.html

EDIT: Eipä ollutkaan enää varastossa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kappas, melko samannäköinen pultti uritettua kehää myöden. Ja kun tarkemmin miettii, niin saattoipa se olla vaikka 16 mm pulttikin jonka tuohon ruuvasin. Varmasti on riittävä ja ei ainakaan yhtään pidempi kuin alkuperäinen.

edit: täältä näyttäisi löytyvän kiinnostuneille. RST-pultti kestää isältä pojalle, vaikka italian rauta ruostuisi huitulan tuuttiin, hinta postikuluineen ei päätä huimaa ja määräkin on sellainen että voi järkätä vaikka kimppatilauksen :mrgreen:

http://www.ebay.co.uk/itm/M10-x-16-Qty- ... Swp5JWauBk
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:Tässä talvisessa arjessa on muuten taas tehty kunnon akkutestiä, eli Eberi tuhisee parkissa useamman kerran päivässä ja ajo koostuu pääasiassa viiden kilsan kaupunkipätkistä. Pidemmälläkään aikavälillä ei ole aiheuttanut virran vähyyttä ja akun lepojännite oli tänäänkin 12,7 volttia. Jos siis koette tarvitsevanne ylläpitolaturia Eberin käytön takia, niin kannattaa vielä tutkia akkua ja latausta ennemmin kuin hoitaa oiretta laturihankinnalla.
Akkutestaus on tällä viikolla astunut vielä vaativammalle tasolle, ja tulokset nähtiin tänään perjantaina aamulla: Saappi ei lähtenyt pihasta käyntiin ilman apuakkua 8O Pakkasta sellainen 7 astetta, mutta Eberin avulla kone oli valmiiksi jo 52-asteinen, että ei se moottorin aamujäykkyydestä kiinni voinut olla. Kaksi starttausyritystä se jaksoi, oli varmaan aika hilkulla että olisi hörähtänyt käyntiin, mutta toinen starttauskerta päättyi sitten totaalisimahdukseen ja "Stability Control Brake Malfunction Failure Contact Service Ass Hole" -muistutukseen.

Vaativammaksi tämän viikon tekee se, että auto on seissyt yöt pihassa eikä tallissa, ja kelihän on ollut etelää myöden kunnolla pakkasella viimeiset neljä päivää. Yöt sellaista 12-14 asteen pakastusta, päivisin auringon avittamana on noustu tuonne 5-8 asteen pakkaslukemiin. Eberille on siis ollut käyttöä, eikä sitä ole säästelty. Tämän lisäksi kävin maanantaina autopesussa ja jätin auton yöksi talliin kuivumaan ovet ja luukut auki. Sisävalokytkimen laitoin offille, mutta takaluukun valothan loimottaa siellä jonkun aikaa kunnes auton järjestelmä katkaisee niistä sähköt. Lisäksi unohdin tuossa eräänä päivänä OBD-pulikan yöksi autoon, sekin imee sähköä jonkin verran. Kun auto ei ole maanantain jälkeen ollut lämpimässä tallissa, on akku ollut käytännössä koko ajan pakkasen puolella ja latauksen vastaanottohalu sen mukainen. Ajo on koostunut max 15 min pätkistä, ja eberi on taas huutanut lähes joka stopilla sekä luonnollisesti nyt kolmena aamuna putkeen sekä samoin töistä lähtiessä. Ajossa päällä sähkölämmittimet, jotka syö oman osuutensa laturin antamasta sähköstä.

Lisäksi muistelin tässä koska olen viimeksi ajanut autolla yli puolen tunnin pätkän putkeen ja tulin loppupäätelmään, että taitaa olla ollut lokakuun alussa kun auto kävi PK-seudulla. Sen jälkeen pisin yhtämittainen ajomatka on ollut mökille, noin 30 km/30 min. Sellaista kunnon pitkää latauspätkää ei siis oikein ole tullut, silti akussa tuntui jännite pysyvän hyvin vielä tuolloin reilu pari viikkoa sitten kun tuon ylläolevan kommentin kirjoitin. Tällöin toki lämpötilat nollassa tai plussalla ja auto yöt tallissa, eli akku kohtalaisen lämpimänä.

Akkuhan tässä on uusittu juhannukseksi 2015, enkä lähtisi sitä ensimmäisenä tämänaamuisesta syyttämään. Latausjännite on kunnossa ja akunkengät uusittu pari vuotta sitten. Infran pitäisi siis olla ok.

Nyt siis joka tapauksessa kävi niin että sähköä ei ollut aamulla riittävästi. Onneksi kotitallista löytyy kesäauton 8-vuotias Banner 60 Ah varuiksi ja takaluukusta paksut kaapelit. Ei muuta kuin Saappi tulille, se perus 8 minuutin ajelu töihin ja auto lämmitystolpasta lataukseen. Tänään illalla auto pääsee talliin ja pitkään lataukseen, on sitten lauantaiaamuna vatsa täynnä virtaa.

Eli ilman tallia elävälle pätkäajoilijalle, joka on perso lämpimänä liikkeelle lähtevälle autolle, voi hyvin olla tarvetta jonkinnäköiselle laturivirityksellekin. Ainakin jos asuu siellä päin Suomea jossa on oikea talvi pidempään kuin viikon vuodessa. Helppohan täältä Varsinaisesta Suomesta on huudella kun kelit on kuin Skånessa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Meillä dieseli majailee yöt pihalla ja muuta lämmitintä eberin lisäksi ei ole. Ei onnistuisi ilman tuota Defan ylläpitolaturia. Roikka on seinässä käytännössä aina kun auto on pihassa (ja vaimolla myös työpaikalla kun hän sillä pääasiassa ajeleekin).
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ctekin Polar -laturin kanssa tuli akunnapoihin kytkettävä liitin, johon tuon Ctekin saa näppärästi kytkettyä. Kerran 1-2 viikon välein tulee pidettyä autoa laturissa kiinni. Ei tuo nyt ihan yhtä vaivaton ole kuin Defa mutta kun ei ollut valmiiksi Defan liitäntäjohtoa, niin totesin järkevämmäksi myydä tuon Defan pois ja ostaa tilalle tuon Ctekin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Joo, Audisminkin x-vuotta vanha redtoppi oli aiWan sippi, vaikka oli auto ihan tallissa. Toki seisoi siellä sen 1,5kk räppänät auki ja välillä starttailtiin pitkäänkin kun debugattiin väärään suuntaan pyörivää bensapumppua (juu, käsi nousi pystyyn kytkentävirheen merkiksi). Ja tallikin oli kylmä (ei lämmitystä). Joten annettakoon anteeksi :) Hyvä on kyllä huolehtia tuosta akun latauksesta talvella, se on aika pieni vaiva jolla akun elinikää / kylmäkäynnistyvyyttä pystyy petraamaan.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Laitoitko tuon pultin kaveriksi O-rengasta? Huomasin tänään vaimon autossa saman oireen, muovitulppa märkä pakkasjakson jälkeen. Kesällä tuli vaihdettua termostaatti kaiken muun huollon ohessa ja samalla oli tuo ilmausproppu irti. Pitää käydä paikallisessa Etrassa maanantaina hakemassa tuommonen M10x16 kuusiokolo, sieltä löytyy varmasti rosterisenakin. Mietin kuparitiivistettäkin tuohon kannan ja putken väliin, mutta jos sinne jonkun O-renkaan saisi viriteltyä.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, sinne meni O-rengas Bilteman lajitelmasta, taitaa olla kokoa 3/8" x 9/16" (sisähalkaisija x ulkohalkaisija). On pysynyt nyt kuivana ja uskoisin että pysyykin. Tuo o-rengas tuli melko tiiviin oloisella sovitteella sekä pultin päälle että putken sisään.

Tuon asentamani pultin kannan halkaisija on hieman pienempi kuin putken ulkohalkaisija. Voi olla että kupariprikka kannan ja putken pään väliin ei tulisi kunnolla tiiviiksi, kun puristavat pinnat eivät olisi täysin kohdakkain. Mutta tämä on vain omaa teorisaatiotani.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Täytyypä käydä kurkkaamassa mitä Etrasta löytyy. Voishan sinne kysyä vaikka banjotulppaakin, jos sattuis olemaan kokoa. Eipä nuo muutamat hilut nyt mahdottomia maksa, jos kokeilemalla etsii parhaan ratkaisun.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin