"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tturku »

Samaa mieltä, meikkaa ne merkit pois ja kuraa päälle jousiin. Mittaat ja jos korkeus ei muutu niin kovaa ajoa vaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

"Virallinen kanta" on varmasti, että aina kun osia vaihdetaan niin tulisi kulmat tarkastaa (pitäisi muuten olla eri hintaista, jos ei säädetä).

Jos kulmat on säädetty kesällä niin voi toki halutessaan luottaa siihen, ettei kulmat muutu, jos esim. pelkät iskarit vaihdetaan. Mitään faktaa tosin tähän ei saa muuta kuin mittauttamalla kulmat uusiksi.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ai, miten kauheisiin laittomuuksiin täällä kannustellaan :mrgreen: Tää autohan on pian oikea rosvopäällikkö, kun on päästölaitteisiin kajottu, laittomasti viritetty ja alustakin pian ranetettu laittomasti :mrgreen:

Saas nyt nähdä koska tuota rosvoilua pääsee harrastamaan. Iskarit lähtee tänään takaisin Saksaan tutkittavaksi jonnekin Autodocin teknilliselle osastolle. Menee kuulemma osien vastaanottamisesta kaksi viikkoa, että saavat selvitettyä mitä tehdään. Sen jälkeen voi olla toivoa saada uutta ehjää osaa tilalle. Eli kuuksusi varmaan menee ennen kuin on taas iskaria tontilla.

Jos on vähänkään pikainen tarve osille, niin en voi kyllä Autodocin nettikioskeja suositella. Viikon kesti ennen kuin saivat tavarat liikkeelle, ja takuutapauksissa ei vaikuta olevan mikään kiire hoitaa asiaa kuntoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Aikoinaan tuli väännettyä Autodocin kanssa femman peräkontin pumpuista. Toimittivat eri tavaraa kuin oli tilattu. Kyllähän se tavara vaihtui, mutta aikaa paloi useampi viikko. Vertailun vuoksi; tilasin muutama vuosi sitten Sachsin etuiskarit tonnariin Mister Autolta. Toinen iskareista oli ihan löperö. Ei palautunut normaalisti ja plörisi erikoisesti. Kirjoitin reklamaation myyjälle. Samana iltana tuli palautuslappu sähköpostiin -> tavara pakettiin, lappu päälle ja postiin. Seuraavana päivänä tuli uuden iskarin seurantakoodi sähköpostiin. Ei tarvinnut teknisen osaston tutkintaa :mrgreen: Germaaneilla on eritavat. Mutta joo, halpa hinta houkuttaa ja huomenna on taas tulossa cabbeen osia Autodocilta. Uskaltaa tilata, kun ei ole kiire.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mut jos katsuri joskus vaatii muutoskatsastuksen niin silloin jousista pykälien mukaan pitää löytyä samat numerot mitä hyväksyntälapusta.. Tai ainaki ennen piti.

Itsellä kans alusta ollut tulossa Saksasta yli kuusi viikkoa.

Eikö ne sun kumhot olleet ecowingit? Säästörenkaat siis?
Ei ehkä pidä yleistää kokemuksia niistä kaikkiin halpakumeihin. Itse en goodyeareihin ollut tyytyväinen.

Tuossa välillä kattellut diisselisaabeja netistä niin toi sun rupee oleen vähän ajettu. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, en ryhdy raaputtelemaan jousista tekstejä enkä maalailemaan mitään. Korkeintaan menen kesällä katsastukseen puhumatta asiasta mitään ja katsotaan meneekö läpi ja jatkuuko tuuri tulevina vuosina. Sitten jos alkaa jankkaus joskus niin TÜVin lappu esiin ja muutokset otteeseen. Tai sitten olen vain niin lainkuuliainen että hoidan ne kulmalaput ja muutoskatsastuksen, kun ei niistä nyt haittaakaan kustannusten lisäksi ole.

Ja kesärenkaat on tosiaan Kuhmolaiset Ekosiivet. Noita ostaessa ajatus oli etten maksa preemiumista, mutta renkaiden pitää ollakuitenkin jotain vakiintunutta merkkiä made in jotain muuta kuin Kiina. Hiflyt ja Minervat sai jäädä kauppiaalle siis. Paskan möivät silti, ei mulla tosin mitään muuta valitettavaa noista ole kuin että kuluvat nopeasti, pitävät kuluneina kovempaa ääntä kuin nuo Contin nastarenkaat ja alkoivat radalla ajaessa eturenkaat sulaa. Tosin samalla reissulla suli myös ahdin, että ehkä kuskissakin oli vikaa :mrgreen:

Mulla ei nyt eri rengasmerkeistä ole kauhean analyyttisia kokemuksia. Opiskeluaikana käyttökuplassa oli alla sitä mitä Teekkarien Autokerhon romukasasta sattui parhailla kulutuspinnoilla löytymään. Tuontimersussa oli edellisen omistajan ostamat Linglongit, joilla auto pysyi autobahnilla käsissä vaikka painoi öistä suoraa talla pohjassa puoli tuntia. Koskaan en ole joutunut vaaratilanteeseen kesäkeleillä sen vuoksi että renkaat olisi olleet jotenkin huonot, eikä ole uudeshkoista renkaista mennyt runkoja rikki. Edellisessä Saabissa oli Falkenin kesärenkaat, jotka nekin kului melko nopeasti. Rengas Turun vanha ratakettu Rantanen ajoi autolla Ahvenistolla muutaman kierroksen ja ihmetteli kun renkaissa oli huono pito. Mainitsi kyllä, että Falken on ihan hyvä merkki, mutta että nyt ei ollut hyvä rengas alla. Tuskin nuo Kumhot on ainakaan paremmat.

Kuten mainitsin, olen nuuka mies. Taistelen lisäksi usein geeniperimässä vahvana olevaa pihiyttä vastaan ostamalla hyvää ja hinnakasta ennemmin kuin sitä halvinta mitä on tarjolla. Kun nyt tilin saldoa katsoessa voi todeta, ettei rengasvalinta ole oikeasti rahasta kiinni ja kilsoja tulee vähän, niin totesinpa että seuraavat Saabin renkaat saa olla lähtökohtaisesti samaa tasoa kuin autokin, eli hyvät. Eihän se renkaan merkki mikään vakuus hyvyydestä ole, mutta uskoisin että jos olisin kesäksi 2015 ostanut paremmat renkaat kuin nuo Kumhot, niin en olisi kesällä 2018 ostamssa uusia vain 15 tkm ajomatkan jälkeen. Säästöä se on sekin. Insinöörinä tiedän että isot rengasvalmistajat käyttävät tuotekehitykseen miljoonia, ja tuloksia syntyy. Talousmiehenä toisaalta tiedän että samat valmistajat käyttävät markkinointiin varmasti yhtä paljon rahaa tuottaakseen sen mielikuvan, jolla niitä renkaita myydään premiumhinnoilla.
tetammi kirjoitti:Tuossa välillä kattellut diisselisaabeja netistä niin toi sun rupee oleen vähän ajettu. :mrgreen:
Eipäs sentään liiotella. Nettiautoon kun laittaa hakuun ->2008 dieselsaabit, niin 70 % tuloksista on alle 320 tkm ajettuja. Hakemalla pelkkiä MY2008 dieselsaabeja saa tuloksia 37 kpl joista 33 kpl on vähemmän ajettuja kuin loppuunajettu. Että kyllä tässä vielä ihan rehellisesti kilometrikuninkuusluokassa ollaan, mutta nopeastihan nuo muut ajaa tällä tahdilla ohi :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mulla on varmaan ollut joku ylähintakin niin vaikuttanee noihin prosentteihin. Mulla on pikaisesti laskettuna ollut kuudet uudet kesäkumit viimeisen neljän vuoden aikana. Huonoimmat olivat GY, noi ecowingit on melko mukavuuspainoitteiset ja tosiaan kuluneena äänekkäät. Niille tuli hyvä sisäänajo kun ekalla viikolla tuli neljä tonnii mittariin. :D
Tuohon 2.2Tidiin oikein sopivat mutta avo kaipasi tukevampia vaikkei sekään mikään tykki oo.
Dunlopin bluresponset oli mukava yllätys, testeissäkin pärjänneet ja netistä löyty melko edukkaasti.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulle on isossa jaossa annettu isot toleranssit, kun sensoreita on takamukseen miestehtaalla valittu. En ole koskaan osannut kommentoida renkaita sen suhteen miten löysät/jäykät tai minkälaiset ne muuten ajo-ominaisuuksiltaan on. En vain huomaa eroja, ellen nyt aja ihan peräkkäin kahta samanlaista autoa erilaisilla kumeilla jollain testiradalla. Hyvä kun nyt noiden koeajettujen Skodien jälkeen huomasin, että Saappi on jotensakin levoton ajaa ja alusta tuntuu pehmoselta. Kumhojen meteliin kiinnitin huomiota lähinnä juuri siten että huomasin auton hiljentyneen lokakuussa kun sai nastarenkaat alle. Saappeja kun on viritelty, niin hyvä kun olen huomannut sen että luvut on nousseet edellisessä autossa luokkaa 150->220 hv ja nykyisessä 320->420 Nm. Tosin edelliseen autoon liittyen täytyy todeta, että pienten vaihteiden vääntörajat automaattivaihteisessa T7-kolkissa tekee sen, että siitä lisävoimasta pääsee nauttimaan oikeastaan vasta maantienopeuksissa. Lankomiehen Stage1-T5-manuaalikolkkia kun ajelin niin tuntuma voimaan oli aika erilainen.

Eli oman persdynon kannalta mulle riittää mustat ja pyöreät kumit. Hiljaset saisi olla, mutta kun vertailukohtana ei ole mitään uutta ja hienoa preemiumia, vaan '65 Kupla tai naapuruston herättävä suoraputkinen V8, niin Saappi tuntuu mukavan hiljaiselta jopa nastoilla tai Ekosiivillä :mrgreen:

Perheen lisäyksen jälkeen on ehkä alkanut suhtautua jotensakin paranoidisemmin turvallisuuteen vaikuttaviin valintoihin. Pahimpia skenaarioita omassa mielessä on se, että liikenteessä ehdin todeta puolen sekunnin ajan että "nyt mennään, kiitos paskojen renkaiden" ja sitten rysähtää ja jollekulle (muulle kuin minulle) tapahtuu jotain. Eli kyllä, olen nyky-yhteiskunnan pelottelumarkkinoinnin uhri; parasta pitää olla tai alan syyttää itseäni siitä että lasta sattui nenään. Silti toisaalta suostun kuskaamaan lasta kuplavolkkarissa. Tosin siihen tuli pojan syntymän jälkeen asennettua eteen kolmipistevyöt ja vanhat kaksipisteiset meni takapenkille, jossa ei ennen ollut vöitä ollenkaan. On nyt hihnat koko perheelle. Mutta siis tästä syystä en lähde ostamaan sitä halvinta kumia joka nettikaupassa silmiin osuu, varsinkaan talvirenkaaksi.

En siis osaa olla kovinkaan nirso auton tai renkaiden yleisen ajettavuuden suhteen. Ehkä pitäisi käydä vähän useamman jotain uudempia koeajamassa niin syttyisi jonkinlainen palo ajo-ominaisuushifistelyyn. Mutta kun ei tunnu sensoreissa tosiaan riittävän tarkkuus, niin minkäs teet? :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Alkaa olla jo perinteinen punnerrus, että loppuunajettu saa vuosihuollon näin välipäivinä. Kilsoja karttuu niin hitaasti, että sidin huoltoilmaisin muistuttelee yli 12 kk:n välein, joten olen jättänyt tuon huomioimatta ja hoitanut huollot ihan perinteisen almanakan mukaan vuoden välein.

Wisistä löytyy meille vähän ajaville dieselisteille tällainen vuosihuoltolista, niin ei tarvitse arpoa mitä mihinkin huoltoon on hyvä sisällyttää:

Kuva

Kuva

Tuosta vaan rastia ruutuun kun tarkistelee autoa niin on kuin merkkihuollossa olisi. Sillä erotuksella, että tulee kaikki hommat tehtyä kunnolla ja jää valohoito vähiin :mrgreen:

Viime vuonna menikin uusiksi diesel-, ilman- ja raitisilmasuodattimet, sekä jarruremontin yhteydessä jarrunesteet, eikä hihnoja tai muutakaan ollut vielä vaihtolistalla, joten tämän vuotinen huolto oli käytännössä moottoriöljyn ja suodattimen vaihto, tarkistuslista ja muutamat putsaukset ja saranoiden voitelu. Jäähdytysnesteen vaihtoa ei ole huolto-ohjelmassa laisinkaan, mutta kyllä nekin kannattaa muutaman vuoden välein uusia. Nyt ne on uusittu kesällä 2016 ahtimen vaihdon yhteydessä, joten ei ollut vielä tarvetta vaihtaa.

Melko pieni huolto siis näin välivuonna, ensi vuonna menee sitten taas sisäilmansuodatin ja dieselsuodatin vaihtoon. Tosin tuo ö-suodattimen sijainti ja rakenne tekee tällaisesta helpommastakin huollosta hieman työlään, varsinkin näin selkävammaiselle, kun ei viitsisi kovin kauaa olla ihmeellisissä asennoissa. Olen todennut että suodatin on helpoin kammeta irti kiipeämällä apina-asentoon moottorin päälle ja sieltä koneen ja tulipellin välistä räikällä avaten. Eipähän valu öljyt naamalle kun vääntää.

Huoltoväliksi tuli tällä kertaa vuosi ja yksi päivä, ja melko tasan 6900 km. Oma ennätys tuo ajomäärä kyllä, siis sen vähyys. Tätä on kiva peilata kun tammikuussa menee kerralla maksuun vuoden ajoneuvo- ja käyttövoimaverot 716,13 euroa. Jokohan sitä uskoisi että niin hauskaa kuin maaöljyllä onkin ajella, niin leiville se ei lyö ja tilalle kannattaisi hankkia bensavehje?

Olin ajatellut huollon yhteydessä uusia ne iskarit ja jouset, mutta etuiskarit ovat edelleen ihmeteltävinä Saksassa myyjällä. Ei kovin hyvin toimi reklamaatioprosessi Autodocilla, kun tänään tuli viesti, että olemme saaneet osat takaisin, kertokaapa nyt mitä haluatte, rahat takaisin vai hyvitystä tilillenne tulevia ostoksia varten. Kolmatta kertaa piti kertoa heille, että en halua heidän rahojaan vaan ehjät toimivat iskunvaimentimet, prkl! Luulisi sen nyt olevan heillekin kannattavampaa myydä osia kuin palautella rahoja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

No eipä varmaan noilla kisoilla osatkaan kauheasti kulu vuodessa. Tuosta jos vielä vähenee niin sitten aika alkaa tehdä tehtäväänsä, enemmän kuin ajetut kilsat. Kuitenkin auto tykkää, kun sillä ajetaan. :D

Tuo verorasite on dieselin kohdalla hyvä pitää aina mielessä, kun alkaa haaveilla nokivasaran taloudellisesta kyydistä. Toki bensa-automaatti-femman verot alkaa olemaan jo tyyriit nekin, muistaakseni yli 400€ omalla kohdalla nykyään vuodessa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei tämä auto kuitenkaa paikallaan seisomiseen korppuunnu. Normaalisti ajoa tulee kuitenkin 5-7 päivänä viikossa, eikä ole tapana ajaa tuohon 300 m päähän ruokakauppaan, vaan tyypillinen ajomatka on töihin, anoppilaan, mutsille, Motonettiin jne, jotka on kaikki tuollaisia 4-6 km matkoja. Harrastetallille tulee reilu 15 km ja mökille 30 km. Että jos joku ajattelee, että tämä auto tuhoutuu kun sillä ajetaan aina kone kylmänä lyhyttä nykäystä, niin ei se ihan niinkään ole. Turun talvessa ehtii noilla tavallisilla matkoilla koneen lämmöt nousta 80 asteeseen, kun apuna on Eberi sekä duunissa ja kotona lämpimät tallit. Toki noilla ajoilla auto kuluu huomattavasti enemmän kuin mitä se kuluisi samalla kilometrimäärällä maantien päällä, mutta startteja tulee tavallisena päivänä se keskimäärin kaksi, niin kuin tulee usein silläkin, joka ajaa pitkän työmatkan vuoksi vaikka 30 tkm/v. Ja itselleni tyypillisesti oikeita kylmästartteja, jossa koneen lämmöt olisi pakkasella kun starttia pyöritetään, ei tule laisinkaan.

Normaalit kilsat itselläni ollut jo vuosia siinä 8000-9000 km/v, mutta nyt on jäänyt vähiin enimmäkseen sairastelun vuoksi. En ole ollut pian kolmeen kuukauteen töissä ja saikkua on jäljellä vielä 1,5 kk. Nyt on vain sellainen vointi tuon selän kanssa, että ei ole mitenkään varmaa pääsenkö palaamaan töihin vielä tuolloinkaan. Muutenkin ajot on ollut pakko minimoida, kun selkä ei tykkää yhtään autossa istumisesta ja sen vuoksi edellisen tankkauksen eli marraskuun 12. päivän jälkeen tullut mittariin noin 300 km, josta suuri osa on ollut vaimon ajelua asioilla. Onneksi asutaan kävelymatkan päässä vähän kaikesta, joten en ole erkakoitunut minnekään korpeen.

Ajoneuvoverotuksen osalta muistelen sitä kulta-aikaa, kun autosta kun autosta maksettiin vuosittaista veroa 500 mk tai 100 euroa (dieselissä käyttövoimavero toki päälle). Nykyisellä verosysteemillä alkaa olla oikeasti merkitystä minkälaisen päästöluokan auton sitä hankkii, vaikka autoverolla ei kovin suurta vaikutusta enää olekaan kun puhutaan luokkaa max 10 k€ autoista. Ei sinänsä, ympäristön ystävänä olen sitä mieltä, että suunta on kokonaisuudessaan oikea, mutta jokin mättää, kun kotimaisella bioenergialla erittäin vähän ajavaa muistetaan yli 700 euron vuosittaisela kiinteällä verolla.

Alkaa kuitenkin olla itselläni se tilanne, että ajoneuvoverotus ohjaa seuraavaa autovalintaani jossain määrin. Noita sitikan kirahvinkuljettimia saa automaattivaihteisena vain dieselillä, joiden verorasite on samaa luokkaa Saabin kanssa. Sitä toista ruotsalaista rasittaa kiinnostavimpana mallivariaationa myös Saabiin verrattavissa olevat verot. Pennejään kun laskee, niin Mitsun hybridi on niitä harvoja kiinnostavia autoja, joiden kiinnostavuus/verorasitus -suhde on paikallaan (vuosivero 123 oiroa).

Olkoonin sitten taas niin, että noita sitikoita irtoaa puoleen hintaan siitä mitä Mitsut maksaa, joten sitä n. 500 veroeroa makselee hankintahinnan eli arvonaleneman erotuksella melko tehokkaasti. Äkkiä 1000-1500 euroa vuosittaisessa arvonpudotuksessa, jota ehkä tasoittaa hybridin halvemmat kilsat kun latausmahdollisuus löytyy töistä ja kotoa, ja tuola mun ajoprofiilillahan matkasta kuluisi 90 % sähköllä, jos vain auto ymmärtää sillä kulkea. Mutta yleisestikin nuo Volvon ja Mitsun hintatasot on itselleni epämieluisia, kun en ole tottunut laittamaan autoon 20+ keuroa, eikä se omalla ajomäärälläni ole oikein perusteltuakaan. Toki nämä ovat puhtaasti mielipideasioita.

Ihan puhdas bensavehjehän olisi itselle ihan järkevä vaihtoehto toki myös, mutta valikoima sopivissa autoluokissa on todella pientä, kiitos viimeisen 10 vuoden dieselhuuman. Vaimo kun vaatii automaatin, koira tietynlaisen tavaratilan ja yleinen elämäntilanne jonkinnäköistä kärrynvetokykyä, niin kun yhdistää noihin bensakoneen, omat kieroutuneet mielihalut ja budjettinäkökulmat ja karsii varmuusmielessä hausta pois TSI+DSG-kombot, niin vähistä joutuisi valitsemaan. MY2012 9-3 SC bensa/biopower-koneella ja automaatilla kun tulisivastaan, niin täyttäisi toiveet paremmin kuin hyvin, mutta eipä ole näkynyt :roll:

Siispä jatketaan nykyisellä. Mitään verotusta kummempaa syytä vaihtaa ei oikeastaan ole, eikä missään nimessä halua joutua erotetuksi loppuunajetusta. Meillä on oikein toimiva, joskin verotuksellisesti kalliimmanpuoleinen parisuhde, mutta mies ei olisi terve ellei yli kolme vuotta auton vaihdon jälkeen kävisi Autotinderissä jo katselemassa vähän tarjontaa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja koistha »

AZP kirjoitti:E,,,ja yleinen elämäntilanne jonkinnäköistä kärrynvetokykyä...
Todella useassa nykyautossa on aivan naurettavat jarruttoman perävaunun massat. Tämä tuli huomattua viime vuonna kun kulkuvälineen vaihtoa touhusin. Esim. Tojoissahan taisi olla jarruttoman vaunun maksimimassa 500 kiloa. Eipä siihen paljoa kuormaa saa laitettua....
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, varsinkin japseissa on kai yleistynyt tuo jenkeissä melko yleinen 1000 lbs, eli 454 kg jarruttoman vetokyky. Sinänsä ei ihme, nimittäin se 750 kg jarrutonta kärryä vetokoukun päässä saa täysjarrutuksessa aikaiseksi melkoisen voiman koukkuun ja sen kiinnitysrakenteisiin, että autotehtaille lienee helpompaa ja edullisempaa hyväksyä pienempi vetomassa kuin speksata, suunnitella ja testata autoihin sellaiset rakenteet että auto varmasti kyseiset voimat kestää.

Meillä on suvussa yhteiskäytössä kevytkärry jossa otteessa omamassa 250 kg. Väitän, että jos kärryn vie puntarille, massaa on oikeasti enemmän. Nimittäin kärryssä on tuplalaidat, teli ja iso muovikuomu ja lavan mitat luokkaa 320x140 cm. Siihen ei kummoista lautakuormaa laituriremonttia varten laillisesti oteta, jos autolla saa vetää 500 kg. Veneilijöillehän tuo on vielä tärkeämpi juttu, kun pienikin Busteri koneineen jarruttomalla trailerilla painaa varmasti yli 500kg.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eilen tuli Autodocilta vastaus että joojoo, lähetetään ne uudet iskarit. Tänään tuli upsista seurantakoodikin. Pieni sauma on, että pääsee loppiaisena asennushommiin, jos kunto sallii (ja jos lähettävät tällä kertaa kelvollista tavaraa).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sieltä pamahti UPSin kaveri perjantaina tuomaan iskareita. Paketin kouraan saadessani totesin näyn jotensakin tutun oloiseksi:

Kuva

Kuva

Monroen paketti oli avaamaton, eli ei näihin tehtaan jälkeen kukaan ole päässyt sorkkimaan. Alkaa siis vaikuttaa siltä, että Monroella on tapana pakata iskarit niin että sieltä aina sojottaa vähintään yksi pää ulos, kun asiakas saa tuotteet :mrgreen:

Toinen iskari siis oli jossain vaiheessa rahtia menettänyt otteensa siitä rautahärvelistä, jolla nuo pysyvät lyhyinä paketissa ja voimaa on sitten iskarissa riittävästi, että puskee läpi pahvista. Tällä kertaa ei kuitenkaan ollut viitteitä iskarien vuodoista, mutta toinen huomio Monroen paketointipolitiikasta on, että siellä säästellään suojapahveista ja pehmikkeistä. Nimittäin iskarien varsia ja jousilautasia tutkiessakin näky oli tutun oloinen:

Kuva

Kuva

Noihin kohtiin ruikin vähän mustaa spraymaalia ja totesin että ei nyt jaksa maalivaurioista valittaa, kun on vihdoin saanut kouriinsa iskarit, jotka tuntuvat olevan muuten teknisesti ehjät. Ihmetystä herättää kyllä hieman se, että kun edellisestä parista toinen ulostautui sisään painetusta itsestään alle 10 sekunnissa ja toisella kesti n, 1,5 minuuttia, niin tämä uusi pari ulostautuu noin 25-30 sekuntia. Tämä pari on siis tasalaatuinen, mutta eroaa edellisen parin molemmista iskareista tuon osalta melkoisesti.

En minä näistä sinänsä mitään ymmärrä, että laitetaan alle vaan nyt kun visuaalisella tarkistuksella ei löytynyt noita naarmuja pahempaa sanottavaa. Ei kyllä kokonaisuutena anna Monroesta mitenkään laadukasta kuvaa, mutta nämä pumputhan oli toki melko edulliset. Eli minkälaisen kierroksen sitä nyt ovi odottaa saavansa autoon reilulla 140 eurolla?

Pitää nyt alkavalla viikolla hoitaa vielä puuttuvat tarvikkeet, eli etuiskarien suojakumit ja muut pikkuhilppeet, jos sitä saisi sen jälkeen asennuksen hoidettua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin