Ei tämä auto kuitenkaa paikallaan seisomiseen korppuunnu. Normaalisti ajoa tulee kuitenkin 5-7 päivänä viikossa, eikä ole tapana ajaa tuohon 300 m päähän ruokakauppaan, vaan tyypillinen ajomatka on töihin, anoppilaan, mutsille, Motonettiin jne, jotka on kaikki tuollaisia 4-6 km matkoja. Harrastetallille tulee reilu 15 km ja mökille 30 km. Että jos joku ajattelee, että tämä auto tuhoutuu kun sillä ajetaan aina kone kylmänä lyhyttä nykäystä, niin ei se ihan niinkään ole. Turun talvessa ehtii noilla tavallisilla matkoilla koneen lämmöt nousta 80 asteeseen, kun apuna on Eberi sekä duunissa ja kotona lämpimät tallit. Toki noilla ajoilla auto kuluu huomattavasti enemmän kuin mitä se kuluisi samalla kilometrimäärällä maantien päällä, mutta startteja tulee tavallisena päivänä se keskimäärin kaksi, niin kuin tulee usein silläkin, joka ajaa pitkän työmatkan vuoksi vaikka 30 tkm/v. Ja itselleni tyypillisesti oikeita kylmästartteja, jossa koneen lämmöt olisi pakkasella kun starttia pyöritetään, ei tule laisinkaan.
Normaalit kilsat itselläni ollut jo vuosia siinä 8000-9000 km/v, mutta nyt on jäänyt vähiin enimmäkseen sairastelun vuoksi. En ole ollut pian kolmeen kuukauteen töissä ja saikkua on jäljellä vielä 1,5 kk. Nyt on vain sellainen vointi tuon selän kanssa, että ei ole mitenkään varmaa pääsenkö palaamaan töihin vielä tuolloinkaan. Muutenkin ajot on ollut pakko minimoida, kun selkä ei tykkää yhtään autossa istumisesta ja sen vuoksi edellisen tankkauksen eli marraskuun 12. päivän jälkeen tullut mittariin noin 300 km, josta suuri osa on ollut vaimon ajelua asioilla. Onneksi asutaan kävelymatkan päässä vähän kaikesta, joten en ole erkakoitunut minnekään korpeen.
Ajoneuvoverotuksen osalta muistelen sitä kulta-aikaa, kun autosta kun autosta maksettiin vuosittaista veroa 500 mk tai 100 euroa (dieselissä käyttövoimavero toki päälle). Nykyisellä verosysteemillä alkaa olla oikeasti merkitystä minkälaisen päästöluokan auton sitä hankkii, vaikka autoverolla ei kovin suurta vaikutusta enää olekaan kun puhutaan luokkaa max 10 k€ autoista. Ei sinänsä, ympäristön ystävänä olen sitä mieltä, että suunta on kokonaisuudessaan oikea, mutta jokin mättää, kun kotimaisella bioenergialla erittäin vähän ajavaa muistetaan yli 700 euron vuosittaisela kiinteällä verolla.
Alkaa kuitenkin olla itselläni se tilanne, että ajoneuvoverotus ohjaa seuraavaa autovalintaani jossain määrin. Noita
sitikan kirahvinkuljettimia saa automaattivaihteisena vain dieselillä, joiden verorasite on samaa luokkaa Saabin kanssa.
Sitä toista ruotsalaista rasittaa kiinnostavimpana mallivariaationa myös Saabiin verrattavissa olevat verot. Pennejään kun laskee, niin
Mitsun hybridi on niitä harvoja kiinnostavia autoja, joiden kiinnostavuus/verorasitus -suhde on paikallaan (vuosivero 123 oiroa).
Olkoonin sitten taas niin, että noita sitikoita irtoaa puoleen hintaan siitä mitä Mitsut maksaa, joten sitä n. 500 veroeroa makselee hankintahinnan eli arvonaleneman erotuksella melko tehokkaasti. Äkkiä 1000-1500 euroa vuosittaisessa arvonpudotuksessa, jota ehkä tasoittaa hybridin halvemmat kilsat kun latausmahdollisuus löytyy töistä ja kotoa, ja tuola mun ajoprofiilillahan matkasta kuluisi 90 % sähköllä, jos vain auto ymmärtää sillä kulkea. Mutta yleisestikin nuo Volvon ja Mitsun hintatasot on itselleni epämieluisia, kun en ole tottunut laittamaan autoon 20+ keuroa, eikä se omalla ajomäärälläni ole oikein perusteltuakaan. Toki nämä ovat puhtaasti mielipideasioita.
Ihan puhdas bensavehjehän olisi itselle ihan järkevä vaihtoehto toki myös, mutta valikoima sopivissa autoluokissa on todella pientä, kiitos viimeisen 10 vuoden dieselhuuman. Vaimo kun vaatii automaatin, koira tietynlaisen tavaratilan ja yleinen elämäntilanne jonkinnäköistä kärrynvetokykyä, niin kun yhdistää noihin bensakoneen, omat kieroutuneet mielihalut ja budjettinäkökulmat ja karsii varmuusmielessä hausta pois TSI+DSG-kombot, niin vähistä joutuisi valitsemaan. MY2012 9-3 SC bensa/biopower-koneella ja automaatilla kun tulisivastaan, niin täyttäisi toiveet paremmin kuin hyvin, mutta eipä ole näkynyt
Siispä jatketaan nykyisellä. Mitään verotusta kummempaa syytä vaihtaa ei oikeastaan ole, eikä missään nimessä halua joutua erotetuksi loppuunajetusta. Meillä on oikein toimiva, joskin verotuksellisesti kalliimmanpuoleinen parisuhde, mutta mies ei olisi terve ellei yli kolme vuotta auton vaihdon jälkeen kävisi Autotinderissä jo katselemassa vähän tarjontaa