Käyttö Saabin 9-3 TTiD kunnostus/korjaus päiväkirja

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Käyttö Saabin 9-3 TTiD kunnostus/korjaus päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Tuli pitkästä aikaan palattua Saabin rattiin, kun Avensis alkoi puuduttaa ja mittariin tuli 500tkm täyteen.

Netistä iski silmään Saab 9-3 SC 1.9 TTiD A6 -08 ajettunakin oli kohtuulliset 155tkm.
Vaimokin ihastui malliin ja kyytiin :). Nyt on saabi taas alla.

Heti alkuunsa piti vaihtaa öljyt ja suodattimet. Itse en tykkää omissa vehkeissä pitää öljyjä kuin n. 10tkm.
Oli ensimmäinen kerta itsellä että auton öljy haisi dieselille. No se johtuunee DPF suodattimen poltosta.

Autoa on tarkoitus pitää niin jokunen ennaltaehkäisevä toimi on suunnitteilla. EGR tulpataan ja poistetaan softasta, DPF tyhjennetään ja poistetaan softasta sekä imusarja vaihdetaan uuteen.

Jokunen viikko meni rattoisasti tutustuen Saabin saloihin.
Sitten tuli soitto vaimolta, mitäs tehdään kun näytössä lukee PERFORMANCE LIMIT 8O
No sunnuntain ratoksi ajelin perässä Raisioon, mukanani vikakoodinlukijoita jos niillä saisi selvyyttä
ongelmasta. Kummallakaan lukijalla en saanut koodia luettu mutta nollattua sain. Kotia ajellessa herja toistui kerran.
Illalla en saanut koodia tulemaan ja päätin seurata tilannetta. Työmatkalla koodi tuli parikertaa ja pähkäilin sen liittyvän DPF polttoon, kun tuli melkein samalla paikassa 40km työmatkalla.

Löysin kartan jossa oli TECH 2 omistajia ja kyselin parilta lähimmältä josko ehtisivät pakkopolttaa DPF tyhjäksi. Toiselta kaverilta tulikin hyvä vinkki, tarkastaa imuletkut. Näyttivät aluksi olevan ok mutta irroitettuna löytyi pitkästä letkusta halkeama. :D
Eikun pikaliimalla ja ilmastointi teipillä tilapäiskorjaus ja uusia letku Ebaystä tulemaan.
Ongelma tuntui poistuvan ja auto sai itse poltettua tuhkat pöntöstä.

Vikakoodien lukijaa ihmetellessäni löytyi ruotsista eSID2 palikka, vaikutti sen verran houkuttelevalta joten tilasin. Nyt pitäisi vikakoodit aueta ja muutama mukava ominaisuuskin tuli mm. kaistanvaihto vilkku, säädettävä tihku ja DPF täyttö aste.

Tosta linkistä löytyy kuva kulkupelistä
http://s1045.photobucket.com/user/Hokki ... p.jpg.html
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Ilpo
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 17:47
Paikkakunta: Sysmä
Viesti:

Re: Käyttö Saabin 9-3 TTiD kunnostus/korjaus päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Moi,

voitko kertoa mistä tilasit eSid2 ja mikä oli hinta? Itseäni tämä kiinnostaisi myös.

Laite ilmeisesti vain tökätään obd-porttiin ja homma on siinä?
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Käyttö Saabin 9-3 TTiD kunnostus/korjaus päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Lapin reissu n.3tkm tuli tehtyä. Pari "limited performance" herjaa tuli mutta matka jatkui nollauksen jälkeen.
Parin päivän päästä päästään EGR ja DPF eroon, jospa ne herjat jäis siihen. :D

eSID2 palikan tilasin suoraan Ruotsista eSID.se sivuston ohjeiden mukaan.
Hintaa tuli n.209€. Palikka tuli suoraan postilaatikkoon.
Asennus on pelkkä paikoilleen laitto OPD porttiin. Sit pääsee selaamaan valikoita.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Käyttö Saabin 9-3 TTiD kunnostus/korjaus päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Loman kunniaksi piti korjailla akun kaapelointia jotta akulle asti tulisi 14V.
Laturista tuli 14,3V mutta akulle asti pääsi 13,5V.

Askartelin lisä johdon laturin ja akun väliin sekä vaihdoin - puolen akun kengän.
Nyt akulle tulee 14.1V
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Käyttö Saabin 9-3 TTiD kunnostus/korjaus päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Eilen eteni Saab projekti eteenpäin.

Imusarja vaihtui uuteen http://s1045.photobucket.com/user/Hokki ... 3.jpg.html

Vanhakaan ei ollut kauhean paha, mutta nyt on mielenrauha läppien puolesta

Samalla sai EGR tulpan ja pakoputkesta löytyi outo tukos :wink:
Otettiin tukos pois http://s1045.photobucket.com/user/Hokki ... w.jpg.html

Suuri kiitos softasta jcarlosille sekä muista töistä Vesa Nordmanille vaasan suuntaan.

Vaikka automaatti onkin niin kyllä tuon lisätehon huomaa.

Seuraavaksi ei ole vielä isompia suunnitelmia, uudet öljyt koneeseen ja automaatin öljyn vaihto pitäisi opetella.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Simeoni
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Elo 17, 2014 20:09
Paikkakunta: Joensuu

Re: Käyttö Saabin 9-3 TTiD kunnostus/korjaus päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Simeoni »

Oliko miten hankala tuo imusarjan vaihto homma?
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Käyttö Saabin 9-3 TTiD kunnostus/korjaus päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Oli sen verran iso homma että onneksi päätin "ulkoistaa" työn :wink:

Piti irrottaa mm. moottorin kiinnike, ruiskutus pumppu. Osittain irroitettiin koneen päällä oleva johtosarja ja koko EGR systeemi. Sitten vasta imusarja mahtui tulemaan pois.

Ilman WISin ohjeita en rupeaisi purkamaan.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Käyttö Saabin 9-3 TTiD kunnostus/korjaus päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Piti viikonloppuna vaihtaa Saabiin uudet öljyt koneeseen. Samalla
uusin öljy propun kun oli edelliset asentajat vääntäneet kannan pilalle
http://s1045.photobucket.com/user/Hokki ... 0.jpg.html

Hoksasin samalla tuon öljyn suodattimen tyhjennys paikan.
Letku kiinni nippaan ja suodatin hiukan auki.http://s1045.photobucket.com/user/Hokki ... b.jpg.html

Öljyt valuu hitaasti mutta varmasti purkkiin eikä sotke niin paljon paikkoja http://s1045.photobucket.com/user/Hokki ... 4.jpg.html

Nyt ei enää öljyt tuoksuneet dieselille niinkuin ekalla kerralla.
Seuraavaksi pitäis sopivan hetken tullen automaatin öljyt vaihtaa.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Käyttö Saabin 9-3 TTiD kunnostus/korjaus päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Saabi rullailee ilman suurempia ongelmia. kop kop

Tuli syyslomalla vaihdettua 6v automaattilootan öljyjä.

Ensin piti etsiä täyttö reikä, tuoltahan se lopulta löyty http://s1045.photobucket.com/user/Hokki ... w.jpg.html

Tyhjennys proppu oli tuollainen. Propussa mitta putki jossa oma tulppa. http://s1045.photobucket.com/user/Hokki ... v.jpg.html

Homman tein näin.
- täyttö proppu auki
- tyhjennys propun pikku tulppa pois ( tulee öljyä)
- koko tyhjennys tulppa pois. Öljyä tulee ulos n. 3 litraa
- tyhjennys tulppa paikalleen vai isompi.
- uutta öljyä laatikkoon niin kauan kun alkaa valumaan mittaputkesta.
- pikku tulppa kiinni.
- sitten kone käyntiin ja laatikon öljyt 70-80 asteisiksi. ( lämmöt katoin eSID2 palikalla) http://s1045.photobucket.com/user/Hokki ... l.jpg.html
- pikku tulppa auki ja lisää öljyä jos ei heti valu ulos.
- pikku tulppa kiinni ja laatikkoon 4dl öljyä
- täyttö proppu kiinni.

Auto pitää olla vaakasuorassa kun mittaillaan öljyn tasoa tuon mitta putken avulla.
Kun ei ollut nosturia niin sen tuotti eniten jumppaa.

Tälleenhän ei vaihdu kuin osa öljyistä mutta ajattelin vaihdella useammin. Ellen rupea rupea ihmettelemään miten tuosta saisi huuhtelemalla vaihdettua. Hiukan on ahtaat paikat .

Lisää hommia olisi tiedossa.
-kuskinpenkin lämppäri ( varmaan vastus poikki)
-akku vanha ( huomaa webasto käytön jälkeen käynnistys jännitteestä)
- katsastus
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Käyttö Saabin 9-3 TTiD kunnostus/korjaus päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Vuoden loppupuolikin on mennyt Saabilla ilman suurempia murheita.

Leimakin tuli ilman huomautuksia. Pakokaasu lapun kävin hakemassa ennakkoon K-arvon keskiarvo oli 1.28. Kelpasin mulle ja inssille :D
Ennen päästöjen mittausta ajelin jokusen tankillisen Nesteen pro dieselillä.

Akun vaihdoin tuoreenpaan kun vanha ei oikein jaksanut pyörittää eberin käytön jälkeen.

Samalla huomasin ainoan vian joka oli ollut kait jo jonkun aikaa. Takaluukun valot ei toimineet eikä
auto kertonut SIDissä että luukku oli auki. Vika löytyy ensi yrittämällä takaluukun lukosta. Lukosta sai kannen auki ja sieltä näkyi heti pienikytkin. Kytkin toimi mutta kytkimen liitos oli huono.
Juotin kytkimen kunnolla kiinni. Johan alkoi luukusta valot palaa ja SID herjata että luukku on auki.

Kuskin jakkaran lämmitys on vielä työ listalla sekä takajarrut varmaankin pitäisi vaihdella.

Nastarenkaat on noilla tehoilla ja väännöillä hiukan liukkaan oloiset :) mut pitää malttaa ootella kesäkelejä.
Omassa maantie painotteisessa ajossa kohtuu taloudellinen 8kk / 22tkm keskikulutus 6,21L/100km
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Käyttö Saabin 9-3 TTiD kunnostus/korjaus päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Vuosi alkaa olla Saabin ratissa täynnä. Matkaa on kertynyt 32tkm.

Vuoden aikana ei ole ollut kuin yksi suurempi ongelma. Talvella hävisi kuskin puolelta lämmin ilma 8O
pelkääjä kyllä tarkeni.
Lopulta ongelma selvisi oli lämmityslaitteen kenno tukossa ja aukesi kun huuhtelin sen kunnolla molempiin suuntiin.

Eräs ongelma on esiintynyt muutaman kerran vuoden aikaan. Automaatti alkaa käyttäytyä kuin manuaali jossa olisi kytkin loppu. Kierrokset nousee mutta vauhti ei muutu. ESID palikka ei ole tohon liittyviä vikakoodeja löytänyt. Vikakin korjautuu heti uudelleen startilla. Automaatin öljyt vaihdoin alkutalvesta ja vika oli talven poissa. Pitää varmaan vaihtaa öljyt uudemman kerran kun tuon 6 lovisen laatikon huuhtelu vaihto on vähän hankalaa.

Takajarru huolto pitäisi lopultakin tehdä ja jos kesän aikana saisi tuon kuskinpenkin myös lämpiämään.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Käyttö Saabin 9-3 TTiD kunnostus/korjaus päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Reiluun vuoteen unohtunut tämän päivittely.

Takajarrujen levyt ja palat tuli viime kesänä uusittu.

Talven mittaan mystinen lämmön puute kuskinpaikalla alkoi taas ilmetä.
Edellisen talven lämmityslaitteenkennon huuhtelu auttoi. Nyt päätin kuitenkin uusia koko kennon.
Kennon tilasin Ebay:n kautta ja oli juuri sopiva.
Vaihtotyö oli kohtuu hankala mutta onnistui lopulta ja sen jälkeen saabissa on lämmintä riittänyt.

Kevään koittaessa huollatin ilmastoinnin kohtuulliseen 49€ hintaan.

Melkein heti tämän jälkeen vaimo soitteli että Saab ilmoitteli ettei akku oikein lataudu :evil:
No auto nilkutti kuitenkin kotia, latausjännite huimat 9,7V
Ei muutakuin laturi pois ( kun ensin keksi mistä se sopii ylös tulemaan)
Maanantaina paikalliselta autosähkö korjaajalta uusi köntti tilalle. Oli onneksi suoraan hyllyssä.
Johon rupesi sähköä akulle tulemaan.

Sattui foorumilla silmään ilmettely tehon tunteen puuttumisesta. Itsekkin muistin ekan talven jälkeen ihmetelleeni
kuinka auto kiihtyi mutta jokin puuttui. JC softan kanssa voimaa kuitenkin oli jonkun verran ja eron vakio TTiD huomasi.
Unohdin asian kun mitään vikakoodeja ei löytynyt.
Rupesin tutkailemaan magneettiventtiileitä. Pöydällä huomasin että
pikku turbon vena on jumissa, toinen tuntui toimivan. Tänään lähti ebaystä uusi tilaukseen.
Katsotaan tuoko se voiman tunteen takaisin 8)
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Käyttö Saabin 9-3 TTiD kunnostus/korjaus päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Eilen posti toi uuden magneettiventtiilin.
Nyt kyllä huomaa kun pienempi turbo herää eloon :D

Jakopää pitäisi tämän kesän aikana laitattaa, kun alkaa edellisestä olla 100tkm.
Mihinkähän veisi tällä Turun talousalueella? Länsiauto vai joku muu?
Saa suositella.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Käyttö Saabin 9-3 TTiD kunnostus/korjaus päiväkirja

Viesti Kirjoittaja tturku »

Marmorillehan se kannattaa viedä, niillä taitaa olla joku tarjous vieläkin ja saat 3 vuoden takuun osille ja työlle.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Killerhangar
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 18:30
Paikkakunta: Turku

Re: Käyttö Saabin 9-3 TTiD kunnostus/korjaus päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Killerhangar »

Länsiauto tahi Delta.
Vastaa Viestiin