Käyttö Saabin 9-3 TTiD kunnostus/korjaus päiväkirja
Lähetetty: Ti Kesä 30, 2015 14:20
Tuli pitkästä aikaan palattua Saabin rattiin, kun Avensis alkoi puuduttaa ja mittariin tuli 500tkm täyteen.
Netistä iski silmään Saab 9-3 SC 1.9 TTiD A6 -08 ajettunakin oli kohtuulliset 155tkm.
Vaimokin ihastui malliin ja kyytiin . Nyt on saabi taas alla.
Heti alkuunsa piti vaihtaa öljyt ja suodattimet. Itse en tykkää omissa vehkeissä pitää öljyjä kuin n. 10tkm.
Oli ensimmäinen kerta itsellä että auton öljy haisi dieselille. No se johtuunee DPF suodattimen poltosta.
Autoa on tarkoitus pitää niin jokunen ennaltaehkäisevä toimi on suunnitteilla. EGR tulpataan ja poistetaan softasta, DPF tyhjennetään ja poistetaan softasta sekä imusarja vaihdetaan uuteen.
Jokunen viikko meni rattoisasti tutustuen Saabin saloihin.
Sitten tuli soitto vaimolta, mitäs tehdään kun näytössä lukee PERFORMANCE LIMIT
No sunnuntain ratoksi ajelin perässä Raisioon, mukanani vikakoodinlukijoita jos niillä saisi selvyyttä
ongelmasta. Kummallakaan lukijalla en saanut koodia luettu mutta nollattua sain. Kotia ajellessa herja toistui kerran.
Illalla en saanut koodia tulemaan ja päätin seurata tilannetta. Työmatkalla koodi tuli parikertaa ja pähkäilin sen liittyvän DPF polttoon, kun tuli melkein samalla paikassa 40km työmatkalla.
Löysin kartan jossa oli TECH 2 omistajia ja kyselin parilta lähimmältä josko ehtisivät pakkopolttaa DPF tyhjäksi. Toiselta kaverilta tulikin hyvä vinkki, tarkastaa imuletkut. Näyttivät aluksi olevan ok mutta irroitettuna löytyi pitkästä letkusta halkeama.
Eikun pikaliimalla ja ilmastointi teipillä tilapäiskorjaus ja uusia letku Ebaystä tulemaan.
Ongelma tuntui poistuvan ja auto sai itse poltettua tuhkat pöntöstä.
Vikakoodien lukijaa ihmetellessäni löytyi ruotsista eSID2 palikka, vaikutti sen verran houkuttelevalta joten tilasin. Nyt pitäisi vikakoodit aueta ja muutama mukava ominaisuuskin tuli mm. kaistanvaihto vilkku, säädettävä tihku ja DPF täyttö aste.
Tosta linkistä löytyy kuva kulkupelistä
http://s1045.photobucket.com/user/Hokki ... p.jpg.html
Netistä iski silmään Saab 9-3 SC 1.9 TTiD A6 -08 ajettunakin oli kohtuulliset 155tkm.
Vaimokin ihastui malliin ja kyytiin . Nyt on saabi taas alla.
Heti alkuunsa piti vaihtaa öljyt ja suodattimet. Itse en tykkää omissa vehkeissä pitää öljyjä kuin n. 10tkm.
Oli ensimmäinen kerta itsellä että auton öljy haisi dieselille. No se johtuunee DPF suodattimen poltosta.
Autoa on tarkoitus pitää niin jokunen ennaltaehkäisevä toimi on suunnitteilla. EGR tulpataan ja poistetaan softasta, DPF tyhjennetään ja poistetaan softasta sekä imusarja vaihdetaan uuteen.
Jokunen viikko meni rattoisasti tutustuen Saabin saloihin.
Sitten tuli soitto vaimolta, mitäs tehdään kun näytössä lukee PERFORMANCE LIMIT
No sunnuntain ratoksi ajelin perässä Raisioon, mukanani vikakoodinlukijoita jos niillä saisi selvyyttä
ongelmasta. Kummallakaan lukijalla en saanut koodia luettu mutta nollattua sain. Kotia ajellessa herja toistui kerran.
Illalla en saanut koodia tulemaan ja päätin seurata tilannetta. Työmatkalla koodi tuli parikertaa ja pähkäilin sen liittyvän DPF polttoon, kun tuli melkein samalla paikassa 40km työmatkalla.
Löysin kartan jossa oli TECH 2 omistajia ja kyselin parilta lähimmältä josko ehtisivät pakkopolttaa DPF tyhjäksi. Toiselta kaverilta tulikin hyvä vinkki, tarkastaa imuletkut. Näyttivät aluksi olevan ok mutta irroitettuna löytyi pitkästä letkusta halkeama.
Eikun pikaliimalla ja ilmastointi teipillä tilapäiskorjaus ja uusia letku Ebaystä tulemaan.
Ongelma tuntui poistuvan ja auto sai itse poltettua tuhkat pöntöstä.
Vikakoodien lukijaa ihmetellessäni löytyi ruotsista eSID2 palikka, vaikutti sen verran houkuttelevalta joten tilasin. Nyt pitäisi vikakoodit aueta ja muutama mukava ominaisuuskin tuli mm. kaistanvaihto vilkku, säädettävä tihku ja DPF täyttö aste.
Tosta linkistä löytyy kuva kulkupelistä
http://s1045.photobucket.com/user/Hokki ... p.jpg.html