TeemuHil Viggen harraste (massen ex.)
Re: TeemuHil Viggen harraste (massen ex.)
12.8.2023 @195 900km
Perushuoltoa
Kesän ajot alkaa olla kohtapuoliin ajeltu ja vikkelä siirtyy lämpimään talliin odottamaan ensi kesää. Koko kesän odotettu ratapäivät 2023 lähestyy, auto sekä kuljettaja löytyy Hämeenlinnasta parin viikon päästä. Öljyt vaihdettu ja moottorin ilmansuodatin puhdistettu loppukesän ajoja varten. Öljyillä kerkesi ajamaan lähes 3 000 km, liekkö turhaa vaihdella näin tiuhaan, mutta jospa se menisi ennaltaehkäsevänä huoltona pikkurahalla tulevaisuutta ajatellen . Öljyjä vaihtaessa huomasin, että moniurahihna hieman kulunut, sillä turbolle menevä imuilman putki sekä sen klemmari hankasi siihen. Tämä onneks korjattu ja hihna vaihtoon heti maanantaina kun fixukselta pääsee hakemaan continentalin hihnan.
Puuhailtu:
- Öljyt Castrol magnatec 5w-40
- Öljynsuodatin GM original
- Moottorin ilmansuodattimen puhistus
- Moniurahihna Continental
- Takamerkin vaihto ebay mallista originaaliin
Alla tältä kesältä otettu aiheinen kuva.
Perushuoltoa
Kesän ajot alkaa olla kohtapuoliin ajeltu ja vikkelä siirtyy lämpimään talliin odottamaan ensi kesää. Koko kesän odotettu ratapäivät 2023 lähestyy, auto sekä kuljettaja löytyy Hämeenlinnasta parin viikon päästä. Öljyt vaihdettu ja moottorin ilmansuodatin puhdistettu loppukesän ajoja varten. Öljyillä kerkesi ajamaan lähes 3 000 km, liekkö turhaa vaihdella näin tiuhaan, mutta jospa se menisi ennaltaehkäsevänä huoltona pikkurahalla tulevaisuutta ajatellen . Öljyjä vaihtaessa huomasin, että moniurahihna hieman kulunut, sillä turbolle menevä imuilman putki sekä sen klemmari hankasi siihen. Tämä onneks korjattu ja hihna vaihtoon heti maanantaina kun fixukselta pääsee hakemaan continentalin hihnan.
Puuhailtu:
- Öljyt Castrol magnatec 5w-40
- Öljynsuodatin GM original
- Moottorin ilmansuodattimen puhistus
- Moniurahihna Continental
- Takamerkin vaihto ebay mallista originaaliin
Alla tältä kesältä otettu aiheinen kuva.
Viimeksi muokannut TeemuHil, Ma Huhti 15, 2024 11:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#7603
• 9-3 Viggen harraste
• 900 -88 3d
Ex:
• 9-5 Aero -04 • 9-5 Aero -02 • 900 T16 3d • 900i -89 "ex poliisiauto" • 9000 Aero -94 • 9-5 Aero -00 • 900i 3d -89 • 9-5 2.0t -04 • 9-3 Turbo X -08 • 9-3 1.8t -04
• 9-3 Viggen harraste
• 900 -88 3d
Ex:
• 9-5 Aero -04 • 9-5 Aero -02 • 900 T16 3d • 900i -89 "ex poliisiauto" • 9000 Aero -94 • 9-5 Aero -00 • 900i 3d -89 • 9-5 2.0t -04 • 9-3 Turbo X -08 • 9-3 1.8t -04
Re: TeemuHil Viggen harraste (massen ex.)
15.9.2023 @196 050km
Softan säätö ja tehonmittaus
Softa oli jätetty tarkotuksella E85 osalta hieman rikkaalle (AFR 11.2 täysikaasulla). Nappe kävi 9.9.2023 säätämässä softan hieman enemmän laihemmalle, jolloin saavutettiin hieman päälle 12 seossuhde bensa laajakaistasta mitattuna. Eli nopealla matikalla todellinen E85 suhde noin 8.
Tehonmittaus viime kerralla oli masssella mennyt puihin välijäähyn tukkoisuuden takia ja softan säädön jälkeen ajattelin viedä auton samalle dynolle kuin aiemmin. Ensimmäisillä vedoilla renkaat eivät meinanneet pitää, mutta lopullinen teholukema saatiin lämpimillä renkailla 4 vaihteen vedossa.
Lopulliset teholukemat tällä kokoonpanolla:
452 hv/ 523Nm
Dynottajan Sami Vatasen mukaan renkaiden kulmissa hyvin pientä heittoa edessä, joka vaikutti saatuun tulokseen heikentävästi. Loppujen lopuksi tehtaan ilmoittama vakioteho on tuplattu. Tehokäyrästä tuli hyvin lineaarinen kulmakerroimella 0,77.
Seuraavaksi menee talviteloille ja katsellaan mitä ensi kesä tuo tullessaan.
Softan säätö ja tehonmittaus
Softa oli jätetty tarkotuksella E85 osalta hieman rikkaalle (AFR 11.2 täysikaasulla). Nappe kävi 9.9.2023 säätämässä softan hieman enemmän laihemmalle, jolloin saavutettiin hieman päälle 12 seossuhde bensa laajakaistasta mitattuna. Eli nopealla matikalla todellinen E85 suhde noin 8.
Tehonmittaus viime kerralla oli masssella mennyt puihin välijäähyn tukkoisuuden takia ja softan säädön jälkeen ajattelin viedä auton samalle dynolle kuin aiemmin. Ensimmäisillä vedoilla renkaat eivät meinanneet pitää, mutta lopullinen teholukema saatiin lämpimillä renkailla 4 vaihteen vedossa.
Lopulliset teholukemat tällä kokoonpanolla:
452 hv/ 523Nm
Dynottajan Sami Vatasen mukaan renkaiden kulmissa hyvin pientä heittoa edessä, joka vaikutti saatuun tulokseen heikentävästi. Loppujen lopuksi tehtaan ilmoittama vakioteho on tuplattu. Tehokäyrästä tuli hyvin lineaarinen kulmakerroimella 0,77.
Seuraavaksi menee talviteloille ja katsellaan mitä ensi kesä tuo tullessaan.
#7603
• 9-3 Viggen harraste
• 900 -88 3d
Ex:
• 9-5 Aero -04 • 9-5 Aero -02 • 900 T16 3d • 900i -89 "ex poliisiauto" • 9000 Aero -94 • 9-5 Aero -00 • 900i 3d -89 • 9-5 2.0t -04 • 9-3 Turbo X -08 • 9-3 1.8t -04
• 9-3 Viggen harraste
• 900 -88 3d
Ex:
• 9-5 Aero -04 • 9-5 Aero -02 • 900 T16 3d • 900i -89 "ex poliisiauto" • 9000 Aero -94 • 9-5 Aero -00 • 900i 3d -89 • 9-5 2.0t -04 • 9-3 Turbo X -08 • 9-3 1.8t -04
Re: TeemuHil Viggen harraste (massen ex.)
Kyllähä tuolla rupee kerkii
Tykkään kyllä tuosta et ulkokuori pidetty vakiona ja konehuoneki on siisti.
Mites voima välittyy tiehen? Vai meneekö sutimiseks..
Tykkään kyllä tuosta et ulkokuori pidetty vakiona ja konehuoneki on siisti.
Mites voima välittyy tiehen? Vai meneekö sutimiseks..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: TeemuHil Viggen harraste (massen ex.)
Sliipperilookki on mun mielestä paras, ei mitään turhia tummennuksia tai muita ulkonäköä ehostavia yksityiskohtia. Saatika mitään do88 tarroja tms. Pitää olla tietäjä mitä kolmiot etulokasuojissa tarkoittaa, kun kontin luukussakaan ei ole mitään ylimääräisiä "aero" logoja.
Kuivalla maalla 2 vaihteella ei uskalla täydellä kaasulla vedättää kun menee sutimiseks, saatika ykkös vaihteella. Kolmos vaihteella ei sudi lainkaan. 0-100 km/h turha edes kokeilla kiihdytysennätyksiä kun rikkoo vaan paikat.
#7603
• 9-3 Viggen harraste
• 900 -88 3d
Ex:
• 9-5 Aero -04 • 9-5 Aero -02 • 900 T16 3d • 900i -89 "ex poliisiauto" • 9000 Aero -94 • 9-5 Aero -00 • 900i 3d -89 • 9-5 2.0t -04 • 9-3 Turbo X -08 • 9-3 1.8t -04
• 9-3 Viggen harraste
• 900 -88 3d
Ex:
• 9-5 Aero -04 • 9-5 Aero -02 • 900 T16 3d • 900i -89 "ex poliisiauto" • 9000 Aero -94 • 9-5 Aero -00 • 900i 3d -89 • 9-5 2.0t -04 • 9-3 Turbo X -08 • 9-3 1.8t -04
Re: TeemuHil Viggen harraste (massen ex.)
Jep, kovat on lukemat. Eipä kannata isolla vaihteellakaan lähteä vetoon kovin matalilta kierroksilla, onhan tuo vääntö jo reilusti yli lootan maksimin
Eski
Eski
Re: TeemuHil Viggen harraste (massen ex.)
Syynsä miksi tämä tuli aikoinaa vahvistettua
Toki oli huollon tarpeessa aiempien "Italokorjausten" ansiosta myös.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: TeemuHil Viggen harraste (massen ex.)
15.4.2024 @197 800km
Soitinpäivitystä ja talviunilta herättelyä
Ensimmäiset ajot ja pesut talven jälkeen suoritettu onnistuneesti, eikä mitään vikoja havaittu talven jäljiltä. Auto oli koko talven +15 asteen lämmössä kuivassa. Kyllä se vaan hymyn tuo talven jälkeen niin kuin aina.
Soitinpäivitystä
Saabbi jostain syystä 9-3 halunnut laittaa 2 DIN soittimen tilalle 1 3/4 DIN soittimen. Tämä aiheutti hieman päänvaivaa ja dremelin näyttämistä, jotta soitin saatiin istumaan nätisti. Sekä kolvia, sillä tuohon aikaan radion ja etuovien vahvistimen välinen kaapeli oli mallia DIN 8, josta käytössä vain 4 pinniä, johon tein kaapelin erikseen jotta DIN 8 liitin saadaan kytkettyä RCA lähtöön soittimen taakse. Jos joku tarvitsee apua piuhojen kanssa niin kysymällä saa tietoa, en jaksa sitä tähän avata tarkemmin. Rattinappeihin kytketty adapteri väliin ja ratin nappulat toimii. Soittimeksi valikoitui Alpine ilx-705d, jonka runko on hieman 1 diniä korkeampi mutta näyttö 2 DIN kokoinen. Tämä helpottaa asennusta, sillä dremelillä ei tarvitse ottaa kaikkea muovia kehyksestä irti, vaan riittää että näytön yläosan paksuuden verran ottaa pois n. 25 mm.
Vanha soitin irti techillä, niin kuin kuuluukin. Ja tarvittavat johdotukset
Leikelty kehys, n. 20mm syvyys suunnasta joutui pooistamaan muovia. Sekä sidin kehyksestä saman verran.
2 din soittimen kehys upotettuna, sid kehys asennettuna.
Johtohelvetti, kuvassa näkyy oranssi johto sidin pinniin 18 liitettynä rattiadapterin 5 V jännite.
Lopputulos.
Lopputuloksesta tyytyväinen. Aikaa projektiin kului noin 6h kaikkien muuttujien ja virheiden (DIN 8 johdotus) jälkeen. Aiemmin asennetut kaiuttimet soivat erittäin hyvin, pieni ero FM- lähettimeen verrattuna .
Tärkeimpänä: Yhtäkään rosvoliitintä ei käytetty.
To Do:
- Öljyt vaihdellaan kun yksi tankillinen ajettu
- Mahdollisesti laatikkoon uudet öljyt
- Kattotelineiden asennus (maantiepyörän kuljetusta varten)
- Äänieristykset (prioriteettinä ainakin etuovet)
- Soittimen usb johdon upotus tyhjään nappi slottiin
Soitinpäivitystä ja talviunilta herättelyä
Ensimmäiset ajot ja pesut talven jälkeen suoritettu onnistuneesti, eikä mitään vikoja havaittu talven jäljiltä. Auto oli koko talven +15 asteen lämmössä kuivassa. Kyllä se vaan hymyn tuo talven jälkeen niin kuin aina.
Soitinpäivitystä
Saabbi jostain syystä 9-3 halunnut laittaa 2 DIN soittimen tilalle 1 3/4 DIN soittimen. Tämä aiheutti hieman päänvaivaa ja dremelin näyttämistä, jotta soitin saatiin istumaan nätisti. Sekä kolvia, sillä tuohon aikaan radion ja etuovien vahvistimen välinen kaapeli oli mallia DIN 8, josta käytössä vain 4 pinniä, johon tein kaapelin erikseen jotta DIN 8 liitin saadaan kytkettyä RCA lähtöön soittimen taakse. Jos joku tarvitsee apua piuhojen kanssa niin kysymällä saa tietoa, en jaksa sitä tähän avata tarkemmin. Rattinappeihin kytketty adapteri väliin ja ratin nappulat toimii. Soittimeksi valikoitui Alpine ilx-705d, jonka runko on hieman 1 diniä korkeampi mutta näyttö 2 DIN kokoinen. Tämä helpottaa asennusta, sillä dremelillä ei tarvitse ottaa kaikkea muovia kehyksestä irti, vaan riittää että näytön yläosan paksuuden verran ottaa pois n. 25 mm.
Vanha soitin irti techillä, niin kuin kuuluukin. Ja tarvittavat johdotukset
Leikelty kehys, n. 20mm syvyys suunnasta joutui pooistamaan muovia. Sekä sidin kehyksestä saman verran.
2 din soittimen kehys upotettuna, sid kehys asennettuna.
Johtohelvetti, kuvassa näkyy oranssi johto sidin pinniin 18 liitettynä rattiadapterin 5 V jännite.
Lopputulos.
Lopputuloksesta tyytyväinen. Aikaa projektiin kului noin 6h kaikkien muuttujien ja virheiden (DIN 8 johdotus) jälkeen. Aiemmin asennetut kaiuttimet soivat erittäin hyvin, pieni ero FM- lähettimeen verrattuna .
Tärkeimpänä: Yhtäkään rosvoliitintä ei käytetty.
To Do:
- Öljyt vaihdellaan kun yksi tankillinen ajettu
- Mahdollisesti laatikkoon uudet öljyt
- Kattotelineiden asennus (maantiepyörän kuljetusta varten)
- Äänieristykset (prioriteettinä ainakin etuovet)
- Soittimen usb johdon upotus tyhjään nappi slottiin
#7603
• 9-3 Viggen harraste
• 900 -88 3d
Ex:
• 9-5 Aero -04 • 9-5 Aero -02 • 900 T16 3d • 900i -89 "ex poliisiauto" • 9000 Aero -94 • 9-5 Aero -00 • 900i 3d -89 • 9-5 2.0t -04 • 9-3 Turbo X -08 • 9-3 1.8t -04
• 9-3 Viggen harraste
• 900 -88 3d
Ex:
• 9-5 Aero -04 • 9-5 Aero -02 • 900 T16 3d • 900i -89 "ex poliisiauto" • 9000 Aero -94 • 9-5 Aero -00 • 900i 3d -89 • 9-5 2.0t -04 • 9-3 Turbo X -08 • 9-3 1.8t -04
Re: TeemuHil Viggen harraste (massen ex.)
Laitahan sitten tuosta ovien vaimentamisesta tarkempaa tarinointia, itselläkin suunnitelmissa sama homma..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: TeemuHil Viggen harraste (massen ex.)
11.5.2024 @198 000km
Perushuoltoa
Huollettu kesää varten:
- Öljyt Castrol magnatec 5w-40
- Öljynsuodatin GM original
- Sytytystulpat NGK BCR6ES‑11
- Vaihteiston öljyt Castrol Transmax Manual Transaxle 75W-90
Sekä nahkapenkit käsitelty GYEON leather set strongilla. Testataan onko tämä parempaa kuin, autoglymin pilipali tuotteet...
Perushuoltoa
Huollettu kesää varten:
- Öljyt Castrol magnatec 5w-40
- Öljynsuodatin GM original
- Sytytystulpat NGK BCR6ES‑11
- Vaihteiston öljyt Castrol Transmax Manual Transaxle 75W-90
Sekä nahkapenkit käsitelty GYEON leather set strongilla. Testataan onko tämä parempaa kuin, autoglymin pilipali tuotteet...
#7603
• 9-3 Viggen harraste
• 900 -88 3d
Ex:
• 9-5 Aero -04 • 9-5 Aero -02 • 900 T16 3d • 900i -89 "ex poliisiauto" • 9000 Aero -94 • 9-5 Aero -00 • 900i 3d -89 • 9-5 2.0t -04 • 9-3 Turbo X -08 • 9-3 1.8t -04
• 9-3 Viggen harraste
• 900 -88 3d
Ex:
• 9-5 Aero -04 • 9-5 Aero -02 • 900 T16 3d • 900i -89 "ex poliisiauto" • 9000 Aero -94 • 9-5 Aero -00 • 900i 3d -89 • 9-5 2.0t -04 • 9-3 Turbo X -08 • 9-3 1.8t -04