TeemuHil Viggen harraste (massen ex.)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

On siellä pönttö olluhi kokoajan :D
Jääny jotenkin tavaksi kun Volvoja ollu.. :roll: 12-14L / 10k imi yksihi parhaillaan taino vuoti :lol:

Kai tuota hetken menis polkemallaki kun työmatka hurjat ~1km tosinn yhtä 9-5:sta katellu korvaajaksi :roll: Talviauto kummiskin hommata

Mukava vaan öljyn "maku" suussa käynnistellä autoa :?

EDIT: 18.4

Puristukset OK , pienet heitot laitan venttiilien piikkiin.
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

"Homma etenee"

Yläkerta ois melkolailla valmiina , vielä pitäisi vain vanhat purkaa pois :lol:
Ja tietty kone nostaa / puottaa pois..

Öljyä hävinnyt parille päivälle ~100km max->min rajaan :mrgreen:

Tässäpä muutama kuvatus
Kuva
Kuva

Lisukkeina: T5 (B234I) nokat & Kolmikulmaseetit

Seurvaaksi koneen irroitus :roll:
Viimeksi muokannut massse., To Huhti 21, 2016 09:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Mikäs alakerta tähän oli tulossa? Ja meinasitko vaparin nokat laittaa kiinni?
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Tässä vielä harkinnan alla alakerta , jotta mitä sinne tulee.
Koittanut lueskella ympäri internettejä ja kysellä muutamilta harrastajilta mikä olisi ns.järkevin ratkasu.

Kyllä tarkoitus noita oli sovitella ja katsoa pyöriikö ylipäätään niillä.
Säädettävät nokkapyörät tosin haalia vielä.

nokat siis 9145657 & 9145665

Saabbien rakentelu uutta itselle niin kokeilu pohja on vahva :lol:
Nuo toiset Ruotsalaiset paljon tutumpia itselle.

Edelleen siis neuvot , vihjeet jne. tervetulleita :!:
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Edistystä :roll:

Kone puotettu Viggenistä poies, hyvinkin vikkelään lähtee alakautta 8)
Kuva
Kuva

Purkamisen jäljiltä
Kuva

Seuraavaksi kone pukkiin ja osiin. Kunhan tästä joutaa.. Apulaitteet yms. nyppäilin pikaseen irti.
Koitetaa kummiskin saada mahd pian auto ajoon :)

Visio:
-Laakerit marmorilta
-Wössnerit maptunilta
-Tasapainoakseleilla kuikkaa
-Lohkolle hoonaukset & tasopinnan oikaisu.

Muutama epäkohta löytyi eli korkattuja kierteitä päätykopissa.. Eli otetaan varaosa-autosta paremmat tilalle. Ihme kun öljyä vuosikin oudoista kohdin..

Kopalle tehtyä
-Konehuoneen pesu liuttomilla. Oli meinaan öljyinen..
-Konepellin "eristeen" irroitus.
-Alustan pesu.
-Ulkokuoren pesu.
-Vahaa 2 kerrosta pintaan , kelpaa seistä pihassa.

Kuva

Löytyi muuten hiiren pesä konepellin verhoilusta , siksi jääkin nyt kokonaan poies. Tarkoitus vain pestä.
Tämän saa kun näitä autoja seisottaa :lol:

Jos joku tietää hyvän firman mistä saa vikkelään Loctiten 510:ä niin saa sanoa hep :lol:

Kysymys:
Onnistuuko 1.osaisen imusarjan vaihto vain heittämällä, vai onko eroja piuhoissa / antureissa?
Tässä tosiaan vielä 2.osainen. Nyt samalla olisi ollut kätevä vaihtaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ajatuksia osien hankinnasta. Laakerit voit saada orkkiksena halvemmalla muualtakin, esim Neo Brothers tai vaikka Maptunilta. Ja jos oikaisutat lohkon tasopinnan, niin laita päätykopat lohkoon kiinni. Muuten saat käsivehkeillä oikaista ne päädyt, kun istutat kantta paikalleen.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Kiitoksia ajatuksista :wink: G-mies

NeoBrothersilta tosiaan pitäisi tilata jarrutehostin kun ei Suomesta tunnu löytyvän niin siinähän ne samalla tulisi :) Maptunilta taisi olla osat loppu varastosta kun aiemmin katselin , mutta eiköhän nekin saa tilattua.

Vauhtipyörän puolein pääty meneekin uusiksi, joku asentaja käyttänyt ö-pohjan aiemmin näemmä auki ja liian pitkät pultit ajanut sisään = koppa halki.

Jakopään puolelta samasta kohtaa kierteet korkattu :x
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Aika kovaa saa vääntää että menee kierteet päädyistä. Mun joku aika sitten ruuvaamassa autossa oli taas öljypohja kiinnitetty parilla liian lyhkäisellä pultilla ja niitähän ei voinu laittaa kumpaankaan päätyyn, kun olis mennu jengat heti kättelyssä.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja Keme »

massse. kirjoitti: -Tasapainoakseleilla kuikkaa
Muista sitten tulppailla ylimääräiset auki jäävät öljyreiät tuon jälkeen. Muuten koneessa ei ole öljynpainetta ollenkaan.
jeeeeeee!
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Ajelin jonkun aikaa viggenillä missä ei tasapainoakselit pyörineet, eli ketju oli poistettu.
Herkkyys lisääntyi kyllä, mutta niin värinätkin.

Mitä sitten kukin haluaa.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja Keme »

Mä poistin taannoin vakio b235 9-5 padasta pelkän tasapainoketjun. Värinät saatto vähän lisääntyä. Sitten tein siihen kokonaan uuden koneen, poistin kaikki tasapainoromut ja pistin uuden jakopään. Uuteen koneeseen tuli ehkä jotain värinöitä 2300-2500 välille. Varsin pientä joka tapauksessa.
jeeeeeee!
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Itselläkin poistettu akselit,kiertää kyllä herkemmin enkä mitään isoja värinöitä ole huomannut..jos olisin kykärempassa aikanaan hoksannut niin olisin keventänyt isoa vauhtista..tosin laatikko käy auki nyt viikonloppuna mut ei ole aikaa koneistella vauhtista.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Homma ei ole edenny hirveämmin , kone pesty ja tallissa. Pitäisi vaan vielä purkaa kunhan ehtii..
Seisohan tuo kone pukissa talon edustalla melkein jo viikon , ei kukaan sentään ottanu matkaansa :lol:
Liikaa muita hommia ja iltavuorot sotkee päivät 8O

Keme
Reiät tulpataan tietty :wink:

Muutamasta autosta aiemminkin poistellut näitä tasapainotuksen osia (hihnoja / akseleita)
esim. mitsubishi / volvo.

Jossain on tullut pieniä värinöitä joissain taas ei nimeksikään eroa ole ollut onko osia paikallaan vai ei.
Käynti on tosin aina "keventynyt" näiden osien poistolla.

Mutta koitetaan , mikäli värinöitä tulee niin pitää itse väristä takasin :lol:
Saahan ne osat sinne takaisin mikäli harmittaa jälkeenpäin :wink:
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Homma eteni taas mutta ei paljoa :lol:

9-5:sta kone irrotettu & purettu.
Tästä saatiin Viggeniin:
-Ehjä Öljypohja.
-Ehjä Jakopäänkoppa.
-Ehjä Vauhtipyörän puoleinen koppa.

Osatkin pesty valmiiksi.

Eli huomenna osiin Viggenin kone ja nyt kun kopat on saatu niin pystyy viemään koneistajallekin lohkon 8)

Luulin jotta T7:ssa kaikissa olisi samanmoiset vauhtipyörät , mutta näemmä ei.
B235e:ssä ~48mm paksu ja B235R:ssä oli ~20mm paksu
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Kuvat on kivoja kun niistä saa itse vetää johtopäätöksiä joten kuvia :lol:

Kuva
Kuva
Kuva

3 & 4 sylinteri & mäntä

Lohko koneistajalle. Dekkipinta oikasuun , kairataan mikäli jokali.
Kampuralle kiillostus & mittaus ja tietty uusitaan mikäli jokali.
Männistä verkonpainot.

Homma etenee :mrgreen:

Plussaa:

Jarrutehostin löytyi , pitää vain noutaa 8)
Vastaa Viestiin