TeemuHil Viggen harraste (massen ex.)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja Reksu »

jcarlson kirjoitti:Alkupään matalapaineissa tavalliset stelliittipinnoitteiset, joita ei kannata mihinkään virikoneeseen laittaa.
Missä tehoissa noista venttiileistä alkaa aiheutua ongelmia?
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eipä voi sanoa tehorajaa, venttiilien lämpökuorma on riippuvainen niin monesta asiasta. Yleensä ottaen pienillä pilleriahtimilla ovat kovemmilla mutta suurin merkitys on moottorin öljynkulutuksella ja venttiilien karstoittumisella jotka heikentää venttiilin jäähdytystä.

Jos sellaiset on paikallaan niin kovaa ajoa vaan, jos sattuvat palamaan niin sitten voisi koittaa katsella tilalle kannen jossa on uudemmat venat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Jarruja tilailtu Viggeniin :roll:
-EBC Redstuff palat eteen taakse
-Uudet levyt eteen & taakse , tietty uritetut.
-Käsijarruhilppeet samaan syssyyn

Kansikin "tuloillaan" nokkien etsiminen kesken vielä.

Kaksi nokkaa löysin , mutta alkuperästä ei tietoa itsellä..
Löytäisikö joku näillä tiedoilla mistä ko.nokat peräisin :? ?

Numerot nokista:

-5210-9 9148016
-5210-10 9148016


Maskikin meni kahteen osaan kun "amatiemies" osasi sijoittaa maskin väärään paikkaan :lol:
Semmoinenkin siis tuli ostoslistalle
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Nokista löytyy vielä toiset merkinnät noiden lisäksi, saattaa olla myös kuusinumeroinen sarja.

Tsekkaa ne ja vertaa täältä löytyviin: http://www.900aero.com/main/tech_main_cams.htm (voi olla, että joudut ensimmäisen tai viimeisen numeron jättämään pois)
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Aivan juu , jäi huomaamattu ko. numerosarja kokonaan kun niin pienellä :lol:

Kiitän pamppu :wink:
Numeroiden perusteella siis aivan samat mitkä tuossa viggenissä pitäisi olla nytkin paikallaan.

T5:n nokat äkkiseltää tuon listan perusteella ettiä. Onpahan nyt tiedossa numerot niistäkin :roll:
Oudolta tuntuu nokkia ehtiä kun 8venoja harrastettua aiemmin niin pärjänny aina yhdellä :lol:
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Nyt on Viggenissä oikeanlaiset jarrut taas paikallaan 8)

Olihan tuo näemmä jo aikakin vaihtaa ainakin takajarrut..
Satulan kun irroitin niin paloista tippui pinnat lattialle (molemmilta puolin):lol: TRW laatua :wink:
Paloissa oli kummiskin vielä ~75% Pintaa jäljellä.

Kesärenkaitahan tuota saisi ruveta kaivamaan esiin pikkuhiljaa , vielä ~4cm lunta ja jäätä pihassa. Mutta jospa tässä parinviikon sisään.
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Huoltoja & Muuta kivaa tähän väliin taas.

Kesärenkaat asennettu - 06.04.
Uusi Bosch S4 74ah akku - 07.04 Vanha S4 työnsi vaahot ulos kyljestä :lol:
Katsastus suoritettu , puhtain paperein - 09.04 leimaa 07.07.17 asti 8)
Kesärengas paikattu - 09.04 uusi rengas ja ruuvi läpi , juuri ennen leimausta :mrgreen:
Öljyt & Suodin vaihdettu & Proppu - 10.04
Kalvoja vedelty & Uusi 100% ehjä maski asennettu / dipattu mustaksi 10.04

+ pari vahapesua & pikavahaa vedetty.

Jospa näillä eväillä hetki :roll:
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Laaitetaa nyt kuva ihan ite itestäänkin välillä.
Tosin en jaksanu siirrellä kuvia koneelle, joten tämmönen kuva tälläkertaa. Ysiviiskin sai kesäkumit alleen.

Kuva
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Sinisen savun saattamina saatiin avata tämä kevät... :x

Käynnistäessä työntää savua reippaasti , lämpimänä loppuu kuin seinään.
Ahdinkin vaihdettu ~30tkm sitten ja on alkuperäinen 15T ~1050e kuitit jopa tästä.

Vedot tallella , ei äännä ylimääräisiä eikä savuta ahdoillakaan / täys kaasulla.
Lenkkaria annettu ja testattu.

Kaksi kantta varastossa saa nähdä vaihtuuko kansi nyt kerralla vai annetaanko tekohengitystä vain varrenkumien vaihdolla..

Onneksi näistä selviää rahalla... :lol: :(
Hermoja vain kysyy ja hävettää käynnistellä koko autoa.. ja tietty muutakin ois kiva tehdä kuin töitä.
Swag-J
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 21:27
Paikkakunta: Turku

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja Swag-J »

Oletko tarkastanut evapin? En ole perehtynyt uudempiin saabeihin, mutta muistelin että savutus voi johtua siitäkin. Hieno on Viggen ja hyvä että jaksat harrastaa.
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Siel on männänrenkaat loppu. T7 venanvarrenkumit on tosi pitkäikäisiä.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Swag-J itseasiassa sekin ollu vaikka kuinka pitkää "to do" listalla arvelin vain , ettei se mihinkään kummiskaan vaikuta.. Ja kiitän :wink:

Nooo :lol: takaiskuventtiilit särki -> letku tulpattu
Ja vetoja oli hyvin jo ennen tätäkin , mutta nyt on enemmän :mrgreen:

Puristukset oli viimeksi ainakin hyvät , mutta varmistellaan vielä.
Toisen koneen kasailun aloitan kummiskin lähiaikoina kun moottoripukkiinkin tuli tilaa :roll:
Viimeksi muokannut massse., Su Huhti 17, 2016 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Öljyrenkaat niissä menee huonoksi (jousivoima katoaa), se ei vaikuta puristuksiin mutta öljyä alkaa kulumaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Eise auta kuin tutkia ja korjata.
Tietty kiva olisi ns. "kesäautolla" kesällä ajaa eikä vain huoltaa , mutta tämmöstä tämä aina on :lol:

Vapari T5 koneen osilla taitaisi saada hieman kestävemmän T7:sta? vai muistelenko väärin 8O
Nimenomaan B234i männät & veivit mietinnän alla. Samalla poistella tasapainoakselit kokonaan koneesta.

Hyvään hintaan saisi nyt uudet männät renkaineen :roll:
Kummiskaan tehon nälkä ei ole niin suuri , jotta H-profiileihin & takomäntiin tarviaisi turvautua.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei se öljynkulutus hetkessä kasva suureksi. Lisuuöljy pytty konttiin, muistat vahtia tasoa ja syksyllä sit ajokauden jälkeen pannu auki. :-D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin