Sivu 5/18

Re: massen. Viggeni

Lähetetty: La Huhti 16, 2016 21:41
Kirjoittaja massse.
On siellä pönttö olluhi kokoajan :D
Jääny jotenkin tavaksi kun Volvoja ollu.. :roll: 12-14L / 10k imi yksihi parhaillaan taino vuoti :lol:

Kai tuota hetken menis polkemallaki kun työmatka hurjat ~1km tosinn yhtä 9-5:sta katellu korvaajaksi :roll: Talviauto kummiskin hommata

Mukava vaan öljyn "maku" suussa käynnistellä autoa :?

EDIT: 18.4

Puristukset OK , pienet heitot laitan venttiilien piikkiin.

Re: massen. Viggeni

Lähetetty: To Huhti 21, 2016 00:06
Kirjoittaja massse.
"Homma etenee"

Yläkerta ois melkolailla valmiina , vielä pitäisi vain vanhat purkaa pois :lol:
Ja tietty kone nostaa / puottaa pois..

Öljyä hävinnyt parille päivälle ~100km max->min rajaan :mrgreen:

Tässäpä muutama kuvatus
Kuva
Kuva

Lisukkeina: T5 (B234I) nokat & Kolmikulmaseetit

Seurvaaksi koneen irroitus :roll:

Re: massen. Viggeni

Lähetetty: To Huhti 21, 2016 07:43
Kirjoittaja pamppu
Mikäs alakerta tähän oli tulossa? Ja meinasitko vaparin nokat laittaa kiinni?

Re: massen. Viggeni

Lähetetty: To Huhti 21, 2016 09:49
Kirjoittaja massse.
Tässä vielä harkinnan alla alakerta , jotta mitä sinne tulee.
Koittanut lueskella ympäri internettejä ja kysellä muutamilta harrastajilta mikä olisi ns.järkevin ratkasu.

Kyllä tarkoitus noita oli sovitella ja katsoa pyöriikö ylipäätään niillä.
Säädettävät nokkapyörät tosin haalia vielä.

nokat siis 9145657 & 9145665

Saabbien rakentelu uutta itselle niin kokeilu pohja on vahva :lol:
Nuo toiset Ruotsalaiset paljon tutumpia itselle.

Edelleen siis neuvot , vihjeet jne. tervetulleita :!:

Re: massen. Viggeni

Lähetetty: Ma Touko 16, 2016 10:57
Kirjoittaja massse.
Edistystä :roll:

Kone puotettu Viggenistä poies, hyvinkin vikkelään lähtee alakautta 8)
Kuva
Kuva

Purkamisen jäljiltä
Kuva

Seuraavaksi kone pukkiin ja osiin. Kunhan tästä joutaa.. Apulaitteet yms. nyppäilin pikaseen irti.
Koitetaa kummiskin saada mahd pian auto ajoon :)

Visio:
-Laakerit marmorilta
-Wössnerit maptunilta
-Tasapainoakseleilla kuikkaa
-Lohkolle hoonaukset & tasopinnan oikaisu.

Muutama epäkohta löytyi eli korkattuja kierteitä päätykopissa.. Eli otetaan varaosa-autosta paremmat tilalle. Ihme kun öljyä vuosikin oudoista kohdin..

Kopalle tehtyä
-Konehuoneen pesu liuttomilla. Oli meinaan öljyinen..
-Konepellin "eristeen" irroitus.
-Alustan pesu.
-Ulkokuoren pesu.
-Vahaa 2 kerrosta pintaan , kelpaa seistä pihassa.

Kuva

Löytyi muuten hiiren pesä konepellin verhoilusta , siksi jääkin nyt kokonaan poies. Tarkoitus vain pestä.
Tämän saa kun näitä autoja seisottaa :lol:

Jos joku tietää hyvän firman mistä saa vikkelään Loctiten 510:ä niin saa sanoa hep :lol:

Kysymys:
Onnistuuko 1.osaisen imusarjan vaihto vain heittämällä, vai onko eroja piuhoissa / antureissa?
Tässä tosiaan vielä 2.osainen. Nyt samalla olisi ollut kätevä vaihtaa.

Re: massen. Viggeni

Lähetetty: Ma Touko 16, 2016 13:26
Kirjoittaja G-mies
Ajatuksia osien hankinnasta. Laakerit voit saada orkkiksena halvemmalla muualtakin, esim Neo Brothers tai vaikka Maptunilta. Ja jos oikaisutat lohkon tasopinnan, niin laita päätykopat lohkoon kiinni. Muuten saat käsivehkeillä oikaista ne päädyt, kun istutat kantta paikalleen.


Matti

Re: massen. Viggeni

Lähetetty: Ma Touko 16, 2016 13:32
Kirjoittaja massse.
Kiitoksia ajatuksista :wink: G-mies

NeoBrothersilta tosiaan pitäisi tilata jarrutehostin kun ei Suomesta tunnu löytyvän niin siinähän ne samalla tulisi :) Maptunilta taisi olla osat loppu varastosta kun aiemmin katselin , mutta eiköhän nekin saa tilattua.

Vauhtipyörän puolein pääty meneekin uusiksi, joku asentaja käyttänyt ö-pohjan aiemmin näemmä auki ja liian pitkät pultit ajanut sisään = koppa halki.

Jakopään puolelta samasta kohtaa kierteet korkattu :x

Re: massen. Viggeni

Lähetetty: Ti Touko 17, 2016 17:05
Kirjoittaja G-mies
Aika kovaa saa vääntää että menee kierteet päädyistä. Mun joku aika sitten ruuvaamassa autossa oli taas öljypohja kiinnitetty parilla liian lyhkäisellä pultilla ja niitähän ei voinu laittaa kumpaankaan päätyyn, kun olis mennu jengat heti kättelyssä.


Matti

Re: massen. Viggeni

Lähetetty: Ke Touko 18, 2016 07:19
Kirjoittaja Keme
massse. kirjoitti: -Tasapainoakseleilla kuikkaa
Muista sitten tulppailla ylimääräiset auki jäävät öljyreiät tuon jälkeen. Muuten koneessa ei ole öljynpainetta ollenkaan.

Re: massen. Viggeni

Lähetetty: To Touko 19, 2016 11:07
Kirjoittaja aero t7
Ajelin jonkun aikaa viggenillä missä ei tasapainoakselit pyörineet, eli ketju oli poistettu.
Herkkyys lisääntyi kyllä, mutta niin värinätkin.

Mitä sitten kukin haluaa.

Re: massen. Viggeni

Lähetetty: To Touko 19, 2016 12:51
Kirjoittaja Keme
Mä poistin taannoin vakio b235 9-5 padasta pelkän tasapainoketjun. Värinät saatto vähän lisääntyä. Sitten tein siihen kokonaan uuden koneen, poistin kaikki tasapainoromut ja pistin uuden jakopään. Uuteen koneeseen tuli ehkä jotain värinöitä 2300-2500 välille. Varsin pientä joka tapauksessa.

Re: massen. Viggeni

Lähetetty: To Touko 19, 2016 14:20
Kirjoittaja jannevillepetteri
Itselläkin poistettu akselit,kiertää kyllä herkemmin enkä mitään isoja värinöitä ole huomannut..jos olisin kykärempassa aikanaan hoksannut niin olisin keventänyt isoa vauhtista..tosin laatikko käy auki nyt viikonloppuna mut ei ole aikaa koneistella vauhtista.

Re: massen. Viggeni

Lähetetty: Ti Touko 24, 2016 18:54
Kirjoittaja massse.
Homma ei ole edenny hirveämmin , kone pesty ja tallissa. Pitäisi vaan vielä purkaa kunhan ehtii..
Seisohan tuo kone pukissa talon edustalla melkein jo viikon , ei kukaan sentään ottanu matkaansa :lol:
Liikaa muita hommia ja iltavuorot sotkee päivät 8O

Keme
Reiät tulpataan tietty :wink:

Muutamasta autosta aiemminkin poistellut näitä tasapainotuksen osia (hihnoja / akseleita)
esim. mitsubishi / volvo.

Jossain on tullut pieniä värinöitä joissain taas ei nimeksikään eroa ole ollut onko osia paikallaan vai ei.
Käynti on tosin aina "keventynyt" näiden osien poistolla.

Mutta koitetaan , mikäli värinöitä tulee niin pitää itse väristä takasin :lol:
Saahan ne osat sinne takaisin mikäli harmittaa jälkeenpäin :wink:

Re: massen. Viggeni

Lähetetty: La Touko 28, 2016 17:27
Kirjoittaja massse.
Homma eteni taas mutta ei paljoa :lol:

9-5:sta kone irrotettu & purettu.
Tästä saatiin Viggeniin:
-Ehjä Öljypohja.
-Ehjä Jakopäänkoppa.
-Ehjä Vauhtipyörän puoleinen koppa.

Osatkin pesty valmiiksi.

Eli huomenna osiin Viggenin kone ja nyt kun kopat on saatu niin pystyy viemään koneistajallekin lohkon 8)

Luulin jotta T7:ssa kaikissa olisi samanmoiset vauhtipyörät , mutta näemmä ei.
B235e:ssä ~48mm paksu ja B235R:ssä oli ~20mm paksu

Re: massen. Viggeni

Lähetetty: Su Touko 29, 2016 21:59
Kirjoittaja massse.
Kuvat on kivoja kun niistä saa itse vetää johtopäätöksiä joten kuvia :lol:

Kuva
Kuva
Kuva

3 & 4 sylinteri & mäntä

Lohko koneistajalle. Dekkipinta oikasuun , kairataan mikäli jokali.
Kampuralle kiillostus & mittaus ja tietty uusitaan mikäli jokali.
Männistä verkonpainot.

Homma etenee :mrgreen:

Plussaa:

Jarrutehostin löytyi , pitää vain noutaa 8)