Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Käsijarrua säätelin tässä eilen illalla. Jarrusatulat olivat hyvässä kunnossa ja säätöruuvit pyörivät herkästi ja tasaisesti. Eli ei tarvinnut alkaa onneksi satuloita purkamaan. Aluksi vähän ihmettelin sitä säätöruuvin peiteproppua. Se ei ollutkaan 14mm kannalla oleva pultti, vaan 5mm kuusikololla varustettu. Ennen käsijarruremppaa etsin netistä tietoa 900/9000:n jarruista, enkä missään törmännyt tuohon kuusiokolopulttiin.
Kuva
Kuva
Oikean puolen käsijarruvaijeri takerteli, joten ajattelin voidella sen automaattivaihteistoöljyllä. Sillä olen Volkkareistani onnistunut elvyttämään jymähtäneet käsijarrut -niihin kun ei uusia vaijereita saa. Jarruvaijerin kuori oli kuitenkin murtunut kohdasta, josta se menee korin sisään, joten pakko tuohon on uusi vaihtaa. Jokohan sitten pääsisi viemään autoa leimalle...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

900:n katsastuskuntoon laitto on venynyt jumittavien käsijarrujen ja laahaavien etujaruujen vuoksi. Eilen kävin kokeilemassa katsastusta, mutta matkalla huomasin etujarrujen laahaavan. Hylkyhän siitä tietysti tuli, mutta onneksi muuta vikaa ei löytynyt.
Viikonloppuna vaihdoin oikealle puolelle uuden käsijarruvaijerin, kun vanhan kuoressa oli murtuma ja se takerteli muutenkin. Aika suoraviivainen homma tuo vajerin vaihto oli. Takaistuin nyt piti poistaa tieltä, että sai mattoa ja äänieristeitä nostettua, jotta pääsin käsiksi vaijereiden kiinnitykseen keskitunnelissa.
Kuva
Vaijerin pujotin takaistuimen alta paikoilleen, ensin pyörälle ja sitten käsijarrukahvalle.
Kuva
Sitten säädin käsijarrun takasatulan ruuvista niin, että levy meni jumiin, jonka jälkeen ruuvia sen verran auki, että alkoi taas pyöriä.
Seuraavaksi sitten vaijerit käsijarrukahvalta niin kireälle, että rakotulkki tippui satulan linkun ja stopparitapin välistä. Säädöt tuntuivat pelittävän hyvin ja ihan helppo homma tuo oli -tai niin ainakin luulin... Jarrusatulan linkku -siis se vipu, mitä vaijeri vetää- nimittäin jumittaa, kun jarrun nykäisee päälle. Ja jumi ei lähde ajamalla tai peruuttamalla, vaan ennemminkin pahenee. Kyllähän sen käsijarrrun saa irrottamaan, kun käy pyörän takaa kädellää naksauttamassa sen vivun auki. Katsastuksessa käsijarru toimi, mutta taas kotipihalla se meni jumiin. Pitää vielä vähän säätää tuota, mutta on tuo oikean puolen satula kummallisen tarkka säädöstä!
Jarruvaijerien rassailun ja säätöjen ohella asentelin kaarilistoja. Tämä on sitä Etrasta saatavaa muotonauhaa. Kyllä tuo vaan ryhdistää auton ulkonäköä!
Kuva
Katsastuksessa tosiaan tuli hylky laahaavista etujarruista. Eihän siinä muu auttanut, kuin ottaa jarrut auki. Onneksi Motonetissa oli tiivistesarjoja hyllyssä!
Kuva
Kuva
Etujarrut toimivat vielä talvella ihan hyvin, kun ajoin auton kotiin. Koko kevään seisonta on nyt sitten nuookin jumittanut. Tiivisteiden vaihdolla alkoivat männät taas liikkua sujuvasti. Ilmaaminen onkin sitten toinen juttu, koska molemmista satuloista on ilmausnipta poikki :roll: No, pitää lääkeruiskulla täyttää satuloiden sylinterit ja ilmata sitten putkea avaamalla ja mäntää puristamalla. Varmaan se on ostettava toiset satulat ja kunnostaa ne ajan kanssa, niin ei tarvi enää noiden kanssa temppuilla.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mä oisin säätäny käsijarrun toisella tavalla, ehkä oikealla?

eli ensin se välys ja sit ruuvista piukkaan ja hiuka löysäl.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ai niin päinkö se säätö menikin? Mä luin noita säätöohjeita niin monesta paikasta, että kai mulla on mennyt sitten työjärjestys väärin. Pitää vielä tsekata tuo säätö.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Lahti411 kirjoitti: Kuva
Kuva
Ainakin näin kaukaa kuvasta katsottuna tuli hyvät noista kyljistä. Maalasitko kartanolla vai tallissa, kilikalilla vai ruiskulla?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ihan kilikolilla maalasin ja taustalla näkyvässä autovajassa :mrgreen: Mastonilla sattuu olemaan täsmälleen sama Taladegan-punainen valikoimissa, niin päätin kokeilla sitä.
Ei ne kyljet vielä kovin hyvät ole. Pitää vielä suihkia pari kerrosta lisää ja sitten kiillotella tasaiseksi. Pienemmät pinnat onnistui ihan hyvin, mutta aika laikukasta on vielä ainakin apparin takakyljessä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Saihan se Satku vihdoin leiman! Pakko oli hankkia paremmat etujarrusatulat, kun vanhoista ei tullut enää kalua. Kiitokset satuloista ja monista myistakin osista Tuuloksen suuntaan! Ja kiitokset Nalleoluelle, kun huomautit käsijarrun säädön oikeasta järjestyksestä. Vielä eilen illalla kässäri jumitti, mutta tänään, ennen katsastusta säädin uudestaan ja eipä jumita enää :D
Nyt on tupliksen vuoro siirtyä telakalle. Siitä on alkaneet pyyhkijät takerrella ja narskua. Ja kun kauan himoitsemani takaspoilerukin löytyi, voisin sen innoittamana laitella ulkonäköäkin kohdilleen. Edullisia U.S. turbo -vanteita saa tarjota! Samoin etuspoikkaa -vaikka risaakin, jos parempaa ei löydy :)
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Hyvä juttu. Himoksella voi oluen tarjota
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Enpä ole Himokselle tulossa. Muuten voisin kyllä tarjotakin.
Viikonloppuna tuli käytyä Virossa ja ajeltua siellä n. 1000km. Tuplis hoiti homman ihan yhtä luotettavasti, kuin aina ennenkin. Kelit oli kyllä kohdillaan!
Kuva
Katsastuksen jälkeen Satku joutui heti hommiin :) Hyvin mahtui 90 litran saavi ja neljä 40 litran multasäkkiä konttiin!
Kuva
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tänään ajattelin kokeilla, tulisiko bensapumpun vaihdosta mitään. No, ei tullut... En saanut edes niitä putkia irti. Pelottaa alkaa rempomaan mitään, kun sitten menee taatusti jotain rikki. Ne putkiliittimiä paikoillaan pitävät kynnet tuntuivat aika vahvoilta ja eivät olleet varovasta taivuttamisesta moksiskaan. Mutta ne liittimet eivät lähteneet millään nousemaan paikoiltaan, vaikka kuin nitkutteli. Lauantaina olisi tarkoitus mennä kärryn kera Ikeaan. Toivottavasti pumppu ei sille reissulle petä...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hiukan liukastetta sinne ensin esim wd40 tai muuta , sit varovasti nitkuttelemaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

CRC:tä ja aseöljyä suihkauttamalla sain putkiliittimet irtoamaan. Kiitokset taas Nalleoluelle vinkistä. Yritin avata pantaa kolmijalkaisella öljysuodattimen avaustyökalulla, jonka jalat kiilasin sopivaan asentoon. Harmillisesti, avain ei ihan ylety sen kiristyspannan lokosten pohjaan, sillä pumpun putkiliitokset ovat niin korkeat.
Tästä viestiketjusta löysin vinkin, että Koivusella olisi sopivaa pumpun irrotustyökalua, mutta sitäpä ei enää olekaan heidän valikoimissa :|
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... F#p1000605
Eipä auta muu, kuin tehdä itse sopiva työkalu. Yhden kynnen siitä pannasta jo onnistuin murtamaan, kun varovasti yritin naputella sitä kiertymään auki. Eli pakko saada tuohon hommaan kunnolinen väline, jolla voiman saa jakautumaan tasaisesti.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Naputtelu toimii kyllä mutta vaatii kaverin naputtaan sieltä toiselta puolelta. Siis ei rajan takaa kuitenkaan :mrgreen: . Vastikää vaihdoin femmaamme bensapumpun ja kun oli isä kaverina naputtamassa. Riitävän järeä talttapäinen meisseli ja vasara molemmilla niin lähti heti aukeamaan.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Vastaa Viestiin