Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

On niistä jotain juttua täällä:
http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... 11-ja-412/
411 Variant on ollut ajossa jo muutaman vuoden. Tässä pari kuvaa, jotka on otettu juuri ennen rekisteröintiä, kesällä 2014:
Kuva
Kuva
412 sedan on maalla Kotkan lähellä. Toiveissa olisi saada se tänne Lahteen, että pääsisin jatkamaan projektia.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Eilen tuli ihmeteltyä kontin lukkoa. Tässä taannoin laitoin kontin lukkoon ja kun seuraavan kerran yritin avata sitä, kuului naps, jonka jälkeen lukko ei enää auennut. Onneksi kontti on todella helppo avata sisäkautta, kun lukon telki on ihan näkösällä kontin puolella. Talttakärkisellä meisselillä teljen saa painettua kevyesti auki.
Kontin luukun rakenne on jonkin verran muuttunut sitten vm 1976 99 Combi Coupén, jollaisen lukkomekanismia olen viimeksi rassannut :D Verhoilujen alta paljastui musta laatikko, eikä mekanismia enää nähnyt suoraan ensivilkaisulla. Mustan laatikon kansi on kiinni metallipannalla ja hetki meni miettiessä, kuinka se aukeaa. Vasemmalle työntämällä panta liukui paikoiltaa aika helpostikin, jonka jälkeen mustan laatkion kannen sai avattua. Kansihan on kiinni samalla tavalla, kuin vaikka voipurkissa, eli reunat pitää vääntää auki.
Mekanismista paljastui oikeastaan kolme vikaa: Keskuslukon solenoidi oli irti mekanismista, lukkosylinterin kierrosta liikuttama työntötanko oli irti ja telkeä liikuttavan pystytangon keskittävä läpivientikumi oli noussut paikoiltaan. Lisäksi teljen käyttöön/pois kytkevä liukumekanismi (kuvassa valkoinen, vaakatasossa oleva muoviosa, johon sylinteriltä tuleva tanko on kiinnitetty) oli aivan jumissa.
Kuva
Kaiken maailman irrotusöljyjä ja bräkleeniä lotraamalla sain tuon liukumekanismin liikkumaan kädellä auttaen. Tilaa kunnolliseen putsaukseen osien ollessa paikoillaan on aika vähän, mutta silikonirasvalla ja edestakaisin liikuttelemalla mekanismi alkoi toimia. Sitten laitoin kaikki vivut paikoilleen ja kääntelin vielä avaimella lukkoa niin kauan, että se alkoi toimia jouhevasti. Pieni homma, joka korjaantui yksinkertaisella osien puhdistuksella ja kiinnityksien korjauksella! Nyt pitää vielä saada keskuslukko toimimaan, niin on tämäkin asia hoidettu!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
juntti
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja juntti »

Lahti411 kirjoitti:On niistä jotain juttua täällä
Kiitos mielenkiintoisesta tarinasta. Hienoa että olet pelastanut noita volkkareita! Noita ei taida olla montaa enää Suomessa.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Joku vuosi sitten katselin trafin sivuilta ja rekisterissä taisi olla silloin yhteensä 11 kpl VW 411 ja 412 -malleja. Tuossa on siis kaikki korimallit (2- ja 4 -ovinen ja Variant) yhteensä molemmista mallisarjoista. Farkkukorisia Varianteja on varmaan tullut eniten maahan ja 4-ovisia sedaneita vähiten. Suurin osa nelos-tyypin Volkkareista oli rekisteröity piilofarmareiksi. Niitä taidettiin parhaimipina vuosina -70 ja -71 reksiteröidä yli 1000 kpl.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Eilen tuli taas illalla puuhasteltua 900:n kimpussa. Mitään isompaa en ehtinyt tehdä kuitenkaan. Irroittelin halkeilleet pyöränkaaret, jotka korvaan Etran tavaralla. Aika siistissä kunnossa olivat pellit siellä kaarien alla. Vain kuskin etupyöränkaaren etuosassa oli hitusen reuna hapantunut. Pitää tuo putsailla nopsaan, ettei ala leviämään. Säädin myös takakontin lukkoa, kun takaluukku istui vähän huonosti. Samalla putsasin kontin pohjaa, ja sieltä löytyikin yhtä lukuunottamatta kaikki takaluukun verhoilupaneelin kiinnitysnastat. Samoin sieltä löytyi kontin lukon vasteen kiinnitysruuvi, joka oli tyylikkäästi korvattu pultilla. Varmaan tuon pultin takia vaste pääsi liikkumaan ja käänsi kontin luukunkin vähän vinoon.
Konehuoneesta poistin rautalangalla kiinni viriteltyjä lohkolämppärin johtoja. Samalla häädin jonkun otuksen pois, joka oli alkanut juuri rakentaa pesää ilmanputsarin vierelle. Karvainen takamus vain vilahti, kun avasin konepellin :lol: Mun pihalla kasvaa valtava tammi, jota en aio hävittää, mutta mitenhän nuo karvakaverit saisi pidettyä autoista loitommalla? Aina, kun avaa konepellin, löytyy koneen päältä ja sopivista onkaloista tammenterhoja ja papanoita.
Käytin koneenkin siinä touhutessa lämpimäksi (onpahan hiirellä taas mukava köllötellä siinä imusarjan päällä...) ja huomasin, etä hieman tihkuu jäähdytysnestettä tämän mötikän saumoista. Mikäs tämä on, ja voiko sitä jotenkin tiivistää, vai pitääkö hankkia uusi?
Kuva
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

se on heater by-pass

voi poistaa muutamalla kulmalla
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Esim. näin:

Kuva
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Vähän mietityttää tuon poisto. Jostain syystä se on alun perin sinne kuitenkin päätetty laittaa. Ehkä pitää katsoa, mitä tuo pötikkä pitää sisällään. Rikkihän se on jo nyt, joten ei siinä mitään häviä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

alkuperäinen tarkoitus pitää kabiinin lämpö samassa niin moottoritie ku kaupunkinopeuksissa.

etsi napin takaa noukittu tieto kertoo että ovat saaneet huomattavan parannuksen sisälämpötilaan poistamalla tuon venttiilin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Punaisen Satkun siistiminen jatkui taas viikonloppuna. Keskuslukon yksikkö tuli vaihdettua. foorumilta kyselin neuvoa, miten tuo pötikkä oikein irtoaa paikoiltaan. Kyllähän se sitten lopulta tuli riittävästi esiin kun vaan uskalsi kammeta lämmityskanavaa riittävästi alemmas. Olin jo aikaisemmin hankkinut tuon keskusyksikön ja se on ilmeisesti hieman vanhempaa mallia. Auton alkuperäisessä on tuollainen klipsikiinnitys, mitä varaosassa ei ollut. Johdot menivät kyllä paikoilleen ihan ongelmitta.

Kuva

Kuva

Tuon ohajusboksin vaihdolla keskuslukko heräsi henkiin! Tosin apparin puolen oven lukkosolenoidi ei toiminut, joten sitä piti vielä erikseen tutkia. Solenoidi ei päästänyt inaustakaan, kun testasin auton lukkoja. Minulla ei ollut mitään käsitystä, mitä tuolta sisältä paljastuu.

Kuva

Solenoidiboksin saa auki, kun vaan varovasti kampeaa koteloa saumastaan. Muovi oli yllättävän pehmeää ja tahtoi helposti repeytyä, eli varovasti piti edetä! Sisällä olevia johtoja pitää myös yrittää varoa. Itse onnistuin toista johtoa vähän nirhaisemaan, mutta sen sai eristysteipillä kuntoon, kun karvoja ei kuitenkaan mennyt poikki. Moottorihan tuolla on ihan simppeli sähkömoottori ja mikäli se menee rikki, uskoisin, että elektroniikkaliikkeistä saa tilalle aivan vastaavan. Tässä tapauksessa moottori kuitenkin toimi ja boksi oli muutenkin sisältä aivan puhdas -eli ei merkkejä kosteudesta tai likaantumisesta. Lopulta ongelman aiheutti vain pahasti hapettunut liitin solenoidin ja oven johtojen välillä. Liitin oli todella kovasti jässähtänyt enkä meinannut saada sitä millään auki. Avasin liittimen johtojen vedonpoistajat ja riuhtaisin kunnolla, jolloin pistokkeet irtosivat vihdoin! Eikä johdotkaan menneet poikki :D Boksia kasatessani laitoin saumaan Sikaflexiä ja varmistin pitävyyden vielä nippusiteellä. Toivotaan, että pysyy kasassa!
Nyt sitten toimii keskuslukko -tosin takakontin lukko tahtoo vieläkin takellella. Auringonpaisteessa lukko toimii, mutta illan viiletessä se alkoi taas jumitella. Pitänee tuo lukko vielä irrottaa ja purkaa mekanismi osiin ja puhdistaa ja voidella kunnolla. Mikähän tuohon olisi hyvä rasva? Olen nyt käyttänyt silikonirasvaa, kun sitä suositellaan paikkoihin, joissa on muovi- ja metalliosia. Aika hyvin tuo tuntuu toimivan, mutta ehkä aavistuksen ohuelta vaikuttaa tuohon lukkomekanismiin. Tuntuu, että vähän paksumpi voiteleva kalvo pitäisi liukuvien osien väliin saada. Tietääkö joku peräti, mitä rasvaa tuolla on alun perin käytetty?

Aloittelin myös jarruremppaa. Auton edelliseen katsastukseen oli tullut merkintä huonoista jarruletkuista. Sekä taka-akselille menevissä että molempien etupyörien letkuissa oli pinnassa murtumia ja punoksetkin näkyivät muutamassa kohdassa. Ajattelin, että aloitan hommat taka-akselin letkuista, kun arvelin sen olevan ikävin homma. Niinhän ne letkut olivat ruostuneet kiinnikkeistään niin pahasti, ettei niitä saanut irti kuin sahaamalla poikki.

Kuva

Nuo letkut on kiinnitetty muttereilla taka-akseliin ja juuri nuo mutterit olivat niin heikossa hapessa, että eivät lähteneet auki ilman radiakaaleja toimenpiteitä. Onneksi sian hankittua sopivalla 1mm nousulla olevat mutterit sunnuntaina, niin sain osat paikoilleen. Seuraavaksi sitten käyn keulan kimppuun, jossa täytyy myös nuo jarruletkut vaihtaa. Samalla menevät vaihtoon myös alatukivarret. Sitten olisi enää käsijarrun korjaus/säätö, että auto olisi leimakunnossa. Kaunishan se ei ole vielä katsella, mutta kunhan tuon nyt saa ajokuntoon, niin voin alkaa sitten siistiä ulkopintaa :)
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Sellaisen jännän jutun huomasin, kun noita jarruja ropasin, että autossa on ilmapussit takaousien sisällä! Minulla oli autoa ostaessani mahdollisuus katsoa sitä myös alta päin, mutta en silloin huomannut noita pussukoita ollenkaan. Myyjäkään ei tainnut olla niistä tietoinen, kun ei asiaa maininnut. Huomasin asian, kun katselin, että minkä vuoksi vetokoukulle menee toinenkin johtosarja. Koukun päässä huomasin, että sielläpä onkin venttiili, eikä mitään ylimääräistä johtokimppua. Letku meni sitten takapyörien suuntaan, jolloin vasta huomasin, että jousien sisällä on ilmapussit!
Varmaankin tuolla 900:lla on sitten vaunua vedetty jossain vaiheessa. Onko muilla kokemuksia noista säkeistä? Onko todennäköistä, että ne ovat vielä kunnossa? Mulla ei ole kompuraa, niin en pääse kokeilemaan vielä, pysyykö niissä paineet sisällä -pitää auto saada takaisin tieliikenteeseen, että pääsee testaamaan :D Millaisia paineita noihin voi/pitää laittaa? Mahtaako johtua noista ilmapusseista, että pohjaanlyöntikumit on poistettu? Kummallakaan puolella ei näytä olevan kumia. Näkyy vain siisti lautanen, jonka keskellä reikä (kierteelläkö varustettu?).
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Löytyykö taloudesta polkupyörän pumppua jonka saa "auton" (en nyt muista mikä sen oikea nimi on) venttiiliin? Niitten pussien ilmatilavuus on aika pieni ja kuulehan sen jos jostain vuotaa jos vähänkin saa ilmaa systeemiin. Pohjaanlyöntikumit puuttuu kyllä ihan muista syistä..
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Taitaa mulla itseasiassa olla jalkapumppukin. Sillähän noita voisi kokeilla pumpata.
Miten ne pohjaanlyöntikumit oikein on kiinnitetty? Mitään ruostevaurioihin viittaavaa tuolta ei löytynyt. Ennemmin tosiaan näytti, että ne kumit on ihan tarkoituksella sieltä poistettu :?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ihan pultilla pitäisi pohjaanlyöntikumin olla kiinni. Voi olla, että siellä saattaa vielä olla jäljellä se metallinen laippa siitä kumista. Itsellä oli 99:sta lähtenyt toinen pohjaanlyöntikumi jonnekin ja laippa oli jäljellä. Oli vaan pultti niin ruosteessa, ettei se sieltä mihinkään lähtenyt. Leikkasin laipan irti uudesta kumista ja liimasin kumin kiinni sikaflexillä vanhaan laippaan.

Oli muuten nuo pussitkin. Oli joku omistaja kytkenyt pienen ilmakompuran kiinni niihin. Täyttö ja tyhjennys oikein mittarin kanssa hoitui kätevästi keskikonsolista.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Eli meneekö pultti pohjaanlyöntikumin läpi koriin kiinni? Ainakin sellainen vaikutelma jäi tuota pohjaa katsellessa. Eli näytti, että pohjassa oli reikä, jossa on kierteet.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin