Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
Viikonloppuna oli vuorossa etujarruletkujen, alatukivarsien ja kallistuksenvakaajan päätyhelojen vaihto.
Molemmista etusatuloista oli ilmausnipat poikki. Ajattelin ensin porata nippojen tumpit pois, mutta alkoi epäilyttää, saisinko noita korjattua niin, että uudet nipat ovat tiiviit. Pitää varmaan hankkia paremmat satulat ja kunnostaa ne jossain välissä. Nyt aloittelin jarrujen ilmaamista niin, että avasin satulassa olevaa putkea. Tuo putkihan on kiinni satulan korkeimmassa kohdassa, eli periaatteessa ilmaamisen pitäisi onnistua siitäkin.
Takajarruja ilmatessani huomasin, että satulat on aivan hiljattain uusittu. Satuloissa oli vielä joitain tarrojakin jäljellä.
Kuskin puolen alatukivarren vaihdossa tuli vaihdettua alapallokin, kun siinä oli selvää välystä. Tukivarret olivat muuteni ihan hyvät, mutta iskareiden kiinnityspisteet alkoivat olla harsoa.
Aika kovassa kunnossa on kyllä tämän auton kori. Sitä on ruostesuojattu huolella ja vain muutama tarkkailua vaativa paikka löytyi. Kaikki kriittiset kohdat, kuten vetaritunnelit, helmat, ovien alareunat ja takaiskareiden yläkiinnityspisteet ovat hyvässä kunnossa.
Toivottavasti ilmat alkavat pian lämmetä, että pääsen siistimään nuhjuista ulkonäköä. Muutama ruostekukka pitää hioa ja paikkamaalata. Myös etu- ja takapuskurit menevät vaihtoon, kun ovat niin kärsineen näköiset. Ajatuksissa on myös korin ilmanpoistoaukkoen suojien maalaaminen korin väriin, etuvilkkujen vaihto kirkkaisiin ja sähköpeilien asennus.
Seuraavana on kuitenkin vuorossa vielä jarrujen ilmaamista ja käsijarrun säätö. Sitten voisinkin viedä auton katsastukseen
Molemmista etusatuloista oli ilmausnipat poikki. Ajattelin ensin porata nippojen tumpit pois, mutta alkoi epäilyttää, saisinko noita korjattua niin, että uudet nipat ovat tiiviit. Pitää varmaan hankkia paremmat satulat ja kunnostaa ne jossain välissä. Nyt aloittelin jarrujen ilmaamista niin, että avasin satulassa olevaa putkea. Tuo putkihan on kiinni satulan korkeimmassa kohdassa, eli periaatteessa ilmaamisen pitäisi onnistua siitäkin.
Takajarruja ilmatessani huomasin, että satulat on aivan hiljattain uusittu. Satuloissa oli vielä joitain tarrojakin jäljellä.
Kuskin puolen alatukivarren vaihdossa tuli vaihdettua alapallokin, kun siinä oli selvää välystä. Tukivarret olivat muuteni ihan hyvät, mutta iskareiden kiinnityspisteet alkoivat olla harsoa.
Aika kovassa kunnossa on kyllä tämän auton kori. Sitä on ruostesuojattu huolella ja vain muutama tarkkailua vaativa paikka löytyi. Kaikki kriittiset kohdat, kuten vetaritunnelit, helmat, ovien alareunat ja takaiskareiden yläkiinnityspisteet ovat hyvässä kunnossa.
Toivottavasti ilmat alkavat pian lämmetä, että pääsen siistimään nuhjuista ulkonäköä. Muutama ruostekukka pitää hioa ja paikkamaalata. Myös etu- ja takapuskurit menevät vaihtoon, kun ovat niin kärsineen näköiset. Ajatuksissa on myös korin ilmanpoistoaukkoen suojien maalaaminen korin väriin, etuvilkkujen vaihto kirkkaisiin ja sähköpeilien asennus.
Seuraavana on kuitenkin vuorossa vielä jarrujen ilmaamista ja käsijarrun säätö. Sitten voisinkin viedä auton katsastukseen
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
Ohuiden kylkilistojen metsästys ei ole tuottanut tulosta, joten mietin, että otan kaikki listat pois ja asentelen takaisin, jos joskus onnistun löytämään nuo takakylkien listat. Millähän nuo teippijämät saisi parhaiten irti? Takakyljistä teipin jäänteet pitää saada pois joka tapauksessa, eli löytyi listat tai ei.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23990
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
Toffee laikka
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
Onko se joku sellainen karhunkieltä muistuttava laikka, mutta toffeen värinen? Eikö naarmuta pintaa?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23990
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
Kiitokset vinkistä! Aivan uusi tuttavuus minulle.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
Eipä purrut toffeelaikka noihin listojen teippijäämiin. Listat ovat olleet irti varmaan jo aika kauan, joten teipit ovat aika koppuroita jo. Pitää vaikka vähän kuumailmapuhaltimella lämmittää ja katsoa, josko sitten lähtisi irtoamaan.
Nuo takakylkien listatkin sitten vihdoin löytyivät. Nyt pitää tosiaan vanhojen listojen jämät poistaa ja siistiä kylkien tökeröitä paikkamaalauksia, että pääsee uusia listoja asentelemaan. Onkos hyviä vienkkejä teipeistä, millä nuo listat saisi pysymään kiinni?
Nuo takakylkien listatkin sitten vihdoin löytyivät. Nyt pitää tosiaan vanhojen listojen jämät poistaa ja siistiä kylkien tökeröitä paikkamaalauksia, että pääsee uusia listoja asentelemaan. Onkos hyviä vienkkejä teipeistä, millä nuo listat saisi pysymään kiinni?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
Minulla ainakin lähti hyvin nuo teipin jämät, kun laittoi hieman lakkabensiiniä rättiin ja hinkkasi. Jonkin aikaa niitä silti sai hangata, mutta ei ollut mielestäni ylitsepääsemätön ongelmaLahti411 kirjoitti:Millähän nuo teippijämät saisi parhaiten irti? Takakyljistä teipin jäänteet pitää saada pois joka tapauksessa, eli löytyi listat tai ei.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23990
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
tuo laikka vaatii paljon kierroksia
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
Ok, pitää nyt testailla. Tuo laikka on tosiaan mulle ihan uusi tuttavuus, niin varmaan vähän turhan varovaisesti sillä kokeilin tuota poistoa. Jonkin verran kuitenkin maaliakin irtosi toffeelaikalla, kun kumipuru värjäänti punaiseksi. Siksi sen reippaampi käyttö vähän hirvitti
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23990
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
oletan en tiedä ,mut saattaa olla värivahaa jolla yritetty auton maalipintaa korjata.
Valkoisesta satkusta poistin kymmeniä tarroja eikä maalia irronnu.
Valkoisesta satkusta poistin kymmeniä tarroja eikä maalia irronnu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
Taitaa tuo värin irtoamien olla tyypillistä näille vanhoille punaisille "hapettuneille" maalipinnoille. Olen vahannut tuon oman punaiseni nyt kymmenkunta kertaa reilun puolen vuoden aikana ja vieläkin trasseli värjääntyy vahatessa (Autoglym Super resin polish). Tiedä sitten auttaisiko myllyttäminen asiaan.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
Lähtihän ne teipinjämät, kun vaan uskalsi reilusti jynssätä. Takaluukusta poistin myös rispaantuneen maatunnuksen. Kunhan saan tehtyä muutamat paikkamaalaukset, niin pitää sitten yrittää hinkata tuota maalipintaa tasaisemmaksi.
Sain myös hankittua kirkkaan vilkkusetin autoon ja sovitin nekin paikoilleen. Sivuvilkut eivät toimineet ja syyksi paljastui tässäkin tapauksessa hapettuneet liittimet
CRC:llä ja urosliittimien hionnalla lähtivät nuokin toimimaan.
Sain myös hankittua kirkkaan vilkkusetin autoon ja sovitin nekin paikoilleen. Sivuvilkut eivät toimineet ja syyksi paljastui tässäkin tapauksessa hapettuneet liittimet
CRC:llä ja urosliittimien hionnalla lähtivät nuokin toimimaan.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
Satkun siistiminen jatkui taas viikonloppuna. Ruostekukkaset tuli hiottua auki ja paklailtua. Muutama pikkupaikkakin piti hitsutella. Oikean takakyljen helmalistan alla näkyi vähän kuprua, joten irroitin sen, että näin mitä siellä muhii. Kaksi ihan kunnon reikäähän sieltä kupruilevan maalipinnan alta sitten löytyi. Taitavat olla Aeron helmamuovien kiinnikkeille tarkoitettu nuo neliönmuotoiset aukot, joista oli ruoste lähtenyt etenemään. Tällaisten pikkuruosteiden putsailuihin on kyllä ehdoton työväline pieni Dremel-tyyppinen askartelupora. Sillä sai hiottua kätevästi kaikki ruvet kiiltävälle pellille ilman, että joutuu hirveän isoja pintoja korjailemaan.
Nyt voisi kyllä alkaa ilmat jo lämmetä, että pääsen paikkamaalaamaan nuo korjatut kohdat! Sen jälkeen onkin enää edessä parempien puskureiden hankinta ja vaihto. Nykyiset ovat naarmuilla ja onpa takapuskimessa ihan reikäkin yhdessä kohtaa. Puskureiden vaihdon jälkeen auto alkaakin olla jo ihan kelvollisessa kuosissa.
Nyt voisi kyllä alkaa ilmat jo lämmetä, että pääsen paikkamaalaamaan nuo korjatut kohdat! Sen jälkeen onkin enää edessä parempien puskureiden hankinta ja vaihto. Nykyiset ovat naarmuilla ja onpa takapuskimessa ihan reikäkin yhdessä kohtaa. Puskureiden vaihdon jälkeen auto alkaakin olla jo ihan kelvollisessa kuosissa.
Viimeksi muokannut Lahti411, Ti Loka 10, 2017 08:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
Viikonloppuna aloin siistiä auton kylkiä. Pitää vielä muutama kerros suihkia väriä pintaan ja sitten kiillottaa, että tasottuu vanhan ja uuden pinnan ero. Kylkien pelleissä on jotain kummaa aaltoilua tuossa kaaren korkeimman kohdan päällä. Tiedä sitten, onko noita kylkiä korjailtu jo joskus. Mitään kovin selviä hitsailun jälkiä ei ainakaan näy eikä sisäkaarissa tunnu.
Kai tuolla nyt kehtaa ajella. Pitää vielä loksujen kaarilistat asennella ja yrittää noita resuisia puskimia asentaa ryhdikkäämmiksi, ennen kuin hankin paremmat tilalle.
Kai tuolla nyt kehtaa ajella. Pitää vielä loksujen kaarilistat asennella ja yrittää noita resuisia puskimia asentaa ryhdikkäämmiksi, ennen kuin hankin paremmat tilalle.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71