Sivu 1/3

-PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Lähetetty: Ke Tammi 27, 2016 19:15
Kirjoittaja -PETTERI-
Kokeillaanpas väsätä elämäni ensimmäinen projektikertomus. Tämän kyseisen satkun ostin 2015 vuoden helmikuussa, kun edellinen tuhoutui tulipalossa. Kyseessä on siis vuoden -90 2d satku varustettuna 8-venttiilisellä koneella ja K-jetillä. Värinä Beryl Green. Ostohetkellä mittarissa oli noin 336 tkm.
Kuva
Kuva
Kevät ja kesä ajettiin suht tyytyväisenä, pieniä K-jetin tuomia murheita lukuunottamatta. Syyskuun alussa laitoin auton seisontaan kun tarkoituksena oli talven aikana laittaa muutamat ruostekohdat kuntoon ja muutenkin hipistellä autoa talven aikana. Syksyn ja talven aikana alkoi mielessä pyöriä ajatus, että vaihtaisin 16V tekniikan pellin alle. Aluksi ajattelin tuota B202 moottoria, mutta päädyin kuitenkin B212 moottoriin. Päätökseen ehkä vaikutti myös se, että tekniikan luovuttaja löytyi samalta kylältä... Tässä kohtaa moni varmasti ajattelee, että miksi vaparikone. No, itse pidän tätä vaparia luotettavampana vaihtoehtona ja halvempana ylläpitää. Voin olla toki väärässä, en ikään ole turbollista satkua omistanut. No, ehkä vielä joskus...
Tekniikan luovuttajaksi haettiin -92 vuoden 4d satku, joka oli saanut pienen osuman vänkärin puolen etukulmaan ja sen takia jäänyt ajosta reilu kolme vuotta sitten. Auto oli kyllä sen näköinenkin, että se oli jonkin aikaa seissyt. Hieman epäilin että lähteekö käymään, mutta suht helposti se hörähti käymään. Kaupat tehtiin ja hinattiin auto kotiin.
Kuva
Kuva

Seuraavana päivänä alkoikin jo luovuttaja-auton purkaminen. Muutaman illan aikana siitä tuli purettua kaikki tarpeellinen pois.
Kuva
Kuva
Kuva

Sittenhän tuli aika nykäistä toinen satku talliin ja alkaa siitä purkamaan vanha tekniikka, sisusta ym muuta pakollista. Tällä hetkellä purku on vasta aluillaan.
Kuva
Kuva

Tuolle uudelle tekniikalle on tarkoitus tehdä pieni kunnostus, ennen kuin se laitetaan autoon paikalleen. Kaikki stefat, jakopää ja ehkä kannentiiviste. Kuitenkin sillä mielellä, ettei heti tarvitsisi alkaa isompiin remontteihin sitte, kun auton taas joskus saa ajoon.
Projekti etenee aina silloin, kun on aikaa värkkäillä tallissa. 2-vuorotyö ja kaksi pientä lasta rajoittavat aika paljon tallissa oloa. Mutta aina tehdään, kun motivaatiota ja aikaa on!

Projektin edetessä tulen varmasti tarvimaan neuvoja ja vinkkejä teiltä. Kaikki vinkit ja parannusehdotukset auton suhteen ovat tervetulleita!
Palaan asiaan taas, kun jotain tapahtuu.
:saab:

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Lähetetty: To Tammi 28, 2016 18:04
Kirjoittaja Mertmi
Miksipä ei voisi päivittää tehokkaammaksi vapariksi? Kun tekniikkaa vaihdat, niin ota kone tosiaan auki. Harmittaa sitä kansiremppaa alkaa tekemään melkein heti tekniikanvaihdon jälkeen. Eli kunnosta moottori. Alakerta ei välttämättä mitään ihmeellisiä vaadi, mutta sylinterikansi kannattaa ainakin käyttää irti. Venttiilien läppäys, venttiilivarrenkumit, uusi jakoketju ja sitärataa. Samoin kytkin paketti maksaa varsin vähän näihin, niin uusi kytkin laakereineen. Uusi kampiakselin stefa ja kytkinakseliin luonnollisesti.

Tsemppiä projektiin!

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Lähetetty: To Tammi 28, 2016 20:31
Kirjoittaja -PETTERI-
Mertmi kirjoitti:Miksipä ei voisi päivittää tehokkaammaksi vapariksi? Kun tekniikkaa vaihdat, niin ota kone tosiaan auki. Harmittaa sitä kansiremppaa alkaa tekemään melkein heti tekniikanvaihdon jälkeen. Eli kunnosta moottori. Alakerta ei välttämättä mitään ihmeellisiä vaadi, mutta sylinterikansi kannattaa ainakin käyttää irti. Venttiilien läppäys, venttiilivarrenkumit, uusi jakoketju ja sitärataa. Samoin kytkin paketti maksaa varsin vähän näihin, niin uusi kytkin laakereineen. Uusi kampiakselin stefa ja kytkinakseliin luonnollisesti.

Tsemppiä projektiin!
Kytkin tuossa olikin melko tuore, joten sitä ei tarvitse vaihtaa. Mitä tuommoinen kansiremppa suunnilleen kustantaa? Jakopään osat varmaanki löytyy PCS:ltä? Kampiakselin stefat ajattelin tosiaan myös vaihtaa.

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Lähetetty: To Tammi 28, 2016 20:58
Kirjoittaja jannevillepetteri
Varmasti siihen kannen kunnostukseen vaikuttaa paljon et pystytkö itse tekemään jotain ja paljonko siinä on kunnostettavaa..
Varmaankin yläpään tiivistesarjan mukana tulee venavarren kumit ja tuo kannentiiviste.Ei tarkkaa tietoa hinnoista.
Kansi pitää aina tasohioa kun auki on,varmaan paikasta riippuen 50-100e. Jos mahdollisia venttiili töitä,niin luulisin et siellä 10e/reikä liikutaan. Pelkkä kevyt venttiilin hionta/läppäys onnistuu kotioloissakin,kairaukseen tarttee jo ammattilaitteet.

Kysele ja vertaile eri koneistamoilta,voi olla hinnoissa eroja.

Täälläpäin ei voi vertailla kun ei ole kilpailua..yksi Tammer Diesel.

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Lähetetty: To Tammi 28, 2016 22:22
Kirjoittaja Rattivaihde
Kun kone on osina, kannattaa varmaankin puhdistaa ne venttiilinpaininkupit, vaikkei vielä nakuttaisikaan pahasti. En tiedä kuuluuko tuo muutenkin ohjelmaan, mutta ajattelinpa ny kumminkin mainita. Olisi mielenkiintoista kuulla, miltä tyhjäkäynti kuulostaa ilman ko. nakutusta, B212-satkun entisenä omistajana. :D

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Lähetetty: Pe Tammi 29, 2016 04:48
Kirjoittaja -PETTERI-
Itse en tuolle kannelle oikein mitään osaa tehdä, eli ammattilainen saa hoitaa sen puolen. Sais nyt edes itse kasattua tuon moottorin. :lol: En ole ikinä tuollaista moottoria vielä kasannut, mutta tekemällähän sen oppii!
Tuo paininkuppien puhdistus on myös to-do listalla. :wink:

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Lähetetty: Pe Helmi 26, 2016 09:07
Kirjoittaja -PETTERI-
Nyt olisi vanha tekniikka purettu pois satkusta. Sisusta purettu ja sähköt otettu kaikki pois. Vaihdan siis kokonaisuudessaan sähköt tuosta toisesta autosta.
Yllättävän vähän löytyi hitsattavaa, olin varautunut pahempaan. Peräkontin nurkat, iskarien yläpäät, kuskin ja vänkärin jalkotilaan pienet laput ja vetarintunnelia kuskin puolelta joutuu hieman paikkaamaan.
Muuten näyttäisi yllättävän hyvältä tuo kori. :D
Homma jatkuu keväämmällä ilmojen lämmettyä, saa pestyä konehuoneen ym. ennen hitsauksen aloittamista.

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Lähetetty: Pe Kesä 24, 2016 08:07
Kirjoittaja -PETTERI-
Tämä projekti on edelleen samassa tilassa, mutta ehkäpä nyt kesäloman aikana yritän aloittaa...
Konehuone pestään, lykätään auto talliin ja aloitetaan hitsaaminen. Sitten olisi ainakin se omasta mielestä ikävin vaihe takana. Joskus aina on se turbotekniikkakin kummitellut mielessä, mutta ehkä pysyn kuitenkin alkuperäisessä suunnitelmassa. :roll:

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Lähetetty: Ma Tammi 23, 2017 17:37
Kirjoittaja -PETTERI-
Vihdoin ja viimein tällekin on jotain tapahtunut. Auto lykättiin viime viikolla talliin ja aloitetaan hiljalleen korin paikkaus. Vapaa-aikaa on vaan valitettavan vähän, joten projekti etenee hitaasti. :(
Ohessa muutama yleiskuva:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Näiden lisäksi ainakin kuskin jalkatilaan saa yhden paikan hitsuutella. Myöhemmin taas lisää! :saab:

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Lähetetty: La Maalis 18, 2017 08:35
Kirjoittaja -PETTERI-
Nyt olisi vihdoin hitsaushommat saatu päätökseen. Seuraavana olisikin sitten vuorossa tankin ja taka-akselin asennus. Myös etupään saisi kasata, että saisi auton renkailleen ja ulos tallista. Ensi kuun aikana pitäisi alkaa tuota uutta moottoriakin kunnostamaan. Kansi koneistamolle, uusi jakopää, tiivisteet, stefat ym. Sisustaa en ala vielä kasaamaan, kun olisi tarkoitus laittaa hieman vaimennusta lattiaan ja oviin.
Ohessa muutama räpsy satkun nykytilasta.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Lähetetty: La Maalis 18, 2017 10:36
Kirjoittaja Cona
Hyvännäköistä jälkeä. Tuolla tervaamisella pysyy ruoste poissa. :D

Vaikka vauhti olisi verkkainen niin ainakin etenee. :wink:

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Lähetetty: Ma Touko 29, 2017 19:03
Kirjoittaja Wasabisti
Hyvännäköinen rojekti, onko edistynyt? :D
Erityisesti iski silmään se, että omistan itse hämmästyttävän samanlaisen Suapin :lol:, nimittäin oma ysisatku on täsmälleen tuon värinen, vuosimallia -90 ja muutenkin samat yksityiskohdat omaava :P ,mittarissa muistaakseni myöskin melko lailla samat lukemat :) ja siinä kohtaa kun näin tuon autosi kilven: UFB-922, niin hätkähdin että toihan on mun! Koska oman kilpi on: UFB-923 :lol: :idea:, taitavat autot olla jotain serkuksia näköjään :lol:. Kiva nähdä muillakin näitä berylgreen värisiä ysisatasia. Mutta ei siinä, jatka vain päivittelyä, itsekkin oon suunnitellut pientä projektin tynkää tuolle omalle ojahauelle, mutta saa nähdä teenkö siitä kummempaa topiccia tänne.

Tässä oma suappi: :mrgreen:
Kuva

Seuraillaan!

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Lähetetty: Ke Touko 31, 2017 06:23
Kirjoittaja -PETTERI-
Wasabisti kirjoitti:Hyvännäköinen rojekti, onko edistynyt? :D
Erityisesti iski silmään se, että omistan itse hämmästyttävän samanlaisen Suapin :lol:, nimittäin oma ysisatku on täsmälleen tuon värinen, vuosimallia -90 ja muutenkin samat yksityiskohdat omaava :P ,mittarissa muistaakseni myöskin melko lailla samat lukemat :) ja siinä kohtaa kun näin tuon autosi kilven: UFB-922, niin hätkähdin että toihan on mun! Koska oman kilpi on: UFB-923 :lol: :idea:, taitavat autot olla jotain serkuksia näköjään :lol:. Kiva nähdä muillakin näitä berylgreen värisiä ysisatasia. Mutta ei siinä, jatka vain päivittelyä, itsekkin oon suunnitellut pientä projektin tynkää tuolle omalle ojahauelle, mutta saa nähdä teenkö siitä kummempaa topiccia tänne.

Tässä oma suappi: :mrgreen:
Kuva

Seuraillaan!
Onpas hieno sattuma, että satkulle löytyi serkku! :lol: Milloin autosi on rekisteröity? Tuo oma oli muistaakseni 4.1.1990. Olen ymmärtänyt ettei näitä -90 vuoden 2d satkuja liikaa ole, kokeillaan säilyttää nämä "serkukset" hyvässä kunnossa vielä pitkään! 8)
Projekti on edennyt hieman nahkeasti, kun tuo uusin tonnari on vienyt kaiken ylimääräisen rahan/ajan... Satkun kansi on nyt koneistamolla ja sen jälkeen aletaan pikkuhiljaa uutta konetta kasailemaan. Täytyy vaan säästellä rahaa, niin saisi viimeistään ensi kesäksi satkun taas ajoon.

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Lähetetty: Ke Heinä 05, 2017 19:17
Kirjoittaja Wasabisti
Muistaakseni oman auton käyttöönoton pm. oli vuonna -89 joulukuun lopuilla eli hyvin samanikäisiähän nämä ovat. :) Ja jees! hiljaa hyvä tulee, :wink: itsellä tavoitteena saada oma saabbi täksi kesäksi ajoon, mutta eipä siinä sen suurempia ongelmia olekaan näiltä näkymin toimivuuden kannalta. :)

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Lähetetty: To Heinä 06, 2017 10:42
Kirjoittaja -PETTERI-
Kansi haettu koneistamolta. Myös toinen satku ilmestyi pihaan vajaa pari viikkoa sitten. 900 T16 -91. 8)
Kuva