Sivu 1/5

rata saab aero 9-5 2.3 turbo 700hp

Lähetetty: Pe Tammi 29, 2016 20:05
Kirjoittaja miltsi
Tässä osiossa sopii varmaan esitellä omaa projektia.eli innostuin 2v sitten pikkuhiljaa rakentelemaan harraste rata autoa joka alkaa olemaan jarrutuskunnossa.moottori on tehty tehonkestoa ajatellen.öljynkiertoja myöten ja lisäpaine akulla varmistellen.autossa uudet aeron isot jarrut,race palat jne..kaaret tehty sprint säännön mukaan.siipiä ja diffuusoreita on rakenneltu hartaudella.moottorissa race männät ja veivit.on suurennettu öljykanavia ja tulpattu turhat reiät umpeen,vastapainot on pois.kisakytkin kestää n.800nm.holsetin turbo.eteen tulee pikes peak tyylinen ilmanohjain.nokka akseleissa on nostoa 10.5-11.5.suuttimet on 1700cc kun etanoli alkaa virtaan.laatikko on vahvistettu laakereita ja rattaita myöten ja lukkokin löytyy.koneesta tehtiin laaja vetoinen jottei vääntö iskisi kerralla ja laatikkokin kestäisi.moottoria ohjaa uusin hestec jonka kanssa olen pelannut kohta 10v.vanteet on 9 tuumaset kuten slicksitkin.kosla pitäis valmistua 2 kk sisällä.paino näyttää menevän n.1000kg .kuvia koitan linkittää kuhan joku opastaa :) itsellä muuttu kuviot ni valmistuttua laitan myyntiin.kaikki mitä on laitettu autoon on uutta osaa.

Re: rata saab aero 9-5 2.3 turbo 700hp

Lähetetty: Pe Tammi 29, 2016 20:24
Kirjoittaja Örkinrumilus
Nyt kuulostaa siltä että moimoi! Seurantaan menee, kierrosaikoja ja vertailuja muihin odotellessa ;)

Re: rata saab aero 9-5 2.3 turbo 700hp

Lähetetty: Ti Helmi 02, 2016 20:16
Kirjoittaja like_a_glove
vähän kiinnostaisi parit lisäinfot...




Mitkä ovat nämä "race" männät ja veivit?

Mikä on tämä "kisa" kytkin mikä kestää 800nm?

Mikä Holsetti ja millä specseillä?

Miksi päädytty noin rajuun pakonokkaan?

Kansi vakio? jos ei niin mitä tehty?

Imusarja vakio?


Jarruista sen verran että Aeron normi levyillä ei tee sitten radalla mitään. Olkoo mikä kuuraketin jarrupala tahansa. Ei se koko vaan se tavaran laatu.

PS. Kuvat ois kivat.

Re: rata saab aero 9-5 2.3 turbo 700hp

Lähetetty: Ke Helmi 03, 2016 09:44
Kirjoittaja paavo80
Seurantaan menee. Omana haaveena on rakentaa myös 800-1000hp moottori jonain päivänä. B206 lohko, T5 kansi 2.3 litraisen vakio kampura, JE männät, ym mitä tuossa muiden projekteja seuratessa saa päähänsä.

Hienoa että joku on myös samalla asialla.

Re: rata saab aero 9-5 2.3 turbo 700hp

Lähetetty: Ke Helmi 03, 2016 21:14
Kirjoittaja miltsi
Wössnerin männät ja paultnerin veivit.kannen on tehny jr tehokansi ja virtasen maurin aihioista tekemät nokat.turbosta tehty erikois versio.toisena vaihtoehtona on owenin tekemä turbo jossa garretin painepuoli ja tialin pako,noitten kans jotain kokemusta niin niihin päädyin.ja nuo jarrut riittää koska ajetaan 2 kierroksen vetoja vain.kytkimenä on sachsin hiilikuitu 3 levyinen.itellä oli toises projektis sama kytkin jossa oli vähä yli 900nm.pakosarjan tein ite.omasta päästä.....ei paljoo jääny..

Re: rata saab aero 9-5 2.3 turbo 700hp

Lähetetty: Ke Helmi 03, 2016 21:54
Kirjoittaja Tuha
kuvia?

Re: rata saab aero 9-5 2.3 turbo 700hp

Lähetetty: Ke Helmi 03, 2016 22:38
Kirjoittaja mikaels
Vaikuttaa, että projekti on hyvin aikataulussa. Kuvia ei välttämättä tarvitse laittaa jos se on Ahvenistolla nähtävänä 5.5! Time Attack UL ?
Tsemppiä!

Re: rata saab aero 9-5 2.3 turbo 700hp

Lähetetty: Ke Helmi 03, 2016 22:46
Kirjoittaja Saab9-5 270hp
Itse olen tämän femman muutamankerran nähnyt ja kyllä siinä potentiaalia on enemmän, kuin omassa fessessäni oli :) Myöskin alusta eroaa hieman 9-5 mallin alustasta.. ellen ihan väärin muista.

Kuvien laitto tänne foorumille on toisinaan hankalaa tuon kuvakoon rajauksen takia (mikäli vielä käytössä)
Kuvat tarvii ensin pienentää ja ladata sit jonnekkin netin syövereihin, omani on picasawebissa.

Sieltä sit haet haluamasi kuvan osoitteen ja tuuppaat sen tuolla Img-taikanapilla tekstisi joukkoon.

Joku muu osaavampi voi antaa paremmat ohjeet :)

-Arttu

Re: rata saab aero 9-5 2.3 turbo 700hp

Lähetetty: To Helmi 04, 2016 00:02
Kirjoittaja like_a_glove
miltsi kirjoitti:Wössnerin männät ja paultnerin veivit.kannen on tehny jr tehokansi ja virtasen maurin aihioista tekemät nokat.turbosta tehty erikois versio.toisena vaihtoehtona on owenin tekemä turbo jossa garretin painepuoli ja tialin pako,noitten kans jotain kokemusta niin niihin päädyin.ja nuo jarrut riittää koska ajetaan 2 kierroksen vetoja vain.kytkimenä on sachsin hiilikuitu 3 levyinen.itellä oli toises projektis sama kytkin jossa oli vähä yli 900nm.pakosarjan tein ite.omasta päästä.....ei paljoo jääny..

onko ihan normi levyt vai edes uritetut? jos normit ni voi olla se 2 kierrostakin aika tiukassa...omat kokemukset saabien jarruista, oli aeron tai ei, ni on se et ne loppuu ekan kierroksen aikana.

Toki voi olla että sit käytän jarrua vaan helvetisti enemmän ku muut...


Ei toi erikois versio turbo vieläkään oikeen kerro mitään...oisko pesä ja siipikokoja?


Mielenkiintoiselta vaikuttaa jokatapauksessa. :!:

Re: rata saab aero 9-5 2.3 turbo 700hp

Lähetetty: To Helmi 04, 2016 13:27
Kirjoittaja Keme
Hui! Ny on rajun kuulonen projekti! Laajavetoinen 700hp 2.3 pata kuulostaa todella mielenkiintoiselta!

Re: rata saab aero 9-5 2.3 turbo 700hp

Lähetetty: To Helmi 04, 2016 15:27
Kirjoittaja mikan
TYKKÄÄN! 8)

t. Mika

Re: rata saab aero 9-5 2.3 turbo 700hp

Lähetetty: To Helmi 04, 2016 20:36
Kirjoittaja miltsi
Tuon jarruasian sit varmaan totean radalla ja vaihdan :P turbot on kokeilu versioita joista turbon muokkaaja kertoo kun on todennut hyväksi.melko paljon ns.saabin omia osia käytetty ja jos ei toimi esim.geometria niin sit pitää kokeilla jotain muuta.mutta iso yllätys oli kuinka kevyt tälläisessä on takaakseli paino.vetävillä pyörillä on melko iso massa.kaikkea ei ole rakennettu uusiksi esim. Imusarja on oma koska uskon että se ei ole rajoite.tää on eka saab projekti.alusta on halpa mutta todennut että jousia muokkaamalla itse saa paljon aikaan.

Re: rata saab aero 9-5 2.3 turbo 700hp

Lähetetty: Ma Helmi 08, 2016 10:48
Kirjoittaja Pakari
like_a_glove kirjoitti:onko ihan normi levyt vai edes uritetut? jos normit ni voi olla se 2 kierrostakin aika tiukassa...omat kokemukset saabien jarruista, oli aeron tai ei, ni on se et ne loppuu ekan kierroksen aikana.

Toki voi olla että sit käytän jarrua vaan helvetisti enemmän ku muut...
Aiemmin mainittiin että auton massaksi olisi tulossa n.1000kg, tämähän olisi jo 640kg vähemmän kuin esim. allekirjoittaneen femma. Myös se kuinka niitä jarruja käyttää on myös todella suuri merkitys. Näillä spekseillä 2 kierroksen veto asianmukaisilla paloilla ja levyillä olla täysin mahdollista. Kuulemma rata-auton jarrut kannattaa tosiaan mitoittaa juuri ja juuri sellaisiksi että riittävät käyttötarkoitukseen. Niitä ei kannata "yliampua" koska se on isojen poikien mielestä poissa auton ajettavuudesta kun jousittamaton massa lisääntyy.

Re: rata saab aero 9-5 2.3 turbo 700hp

Lähetetty: Ma Helmi 08, 2016 17:59
Kirjoittaja mikaels
Pakari kirjoitti: Aiemmin mainittiin että auton massaksi olisi tulossa n.1000kg, tämähän olisi jo 640kg vähemmän kuin esim. allekirjoittaneen femma. Myös se kuinka niitä jarruja käyttää on myös todella suuri merkitys. Näillä spekseillä 2 kierroksen veto asianmukaisilla paloilla ja levyillä olla täysin mahdollista. Kuulemma rata-auton jarrut kannattaa tosiaan mitoittaa juuri ja juuri sellaisiksi että riittävät käyttötarkoitukseen. Niitä ei kannata "yliampua" koska se on isojen poikien mielestä poissa auton ajettavuudesta kun jousittamaton massa lisääntyy.
Ei pääse slicksien potentiaalista nauttimaan vakiojarruilla. Todennäköisesti vakiojarrut tulee sulatettua, viimeistään kun hieman innostuu. Tuolla pelillä saa motoparkin pääsuoran loppuun 250km/h. Sanoisin, että noihin muihin spekseihin nähden jarruihin on vaikea laittaa liikaa jousittamatonta massaa.

Edelleen 100% peukutus projektille!

Re: rata saab aero 9-5 2.3 turbo 700hp

Lähetetty: Ma Helmi 08, 2016 20:07
Kirjoittaja jannevillepetteri
Luulen että siihen Motoparkin pääsuoran loppuun ei riitä 250km/h tuollaisella kokoonpanolla..niin no tietysti niillä vakio jarruilla ei voi vetää niin loppuun.
Aikanaan oli saab ja lada cup luokat(saab 900/lada samara/takavedot) joissa huippunopeudet olivat pääsuoran päässä 240km/h.
Muissa rataluokissa mitä olen seurannut ja varikolla kysellyt niin tuollaisella teho/paino suhteella voidaan lähentyä 260-270km/h.
Mutta hieno ja ripeä laite tulossa! 8)