Saab 9-3 SS My07 Pientä personoitia
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 SS My07 Pientä personoitia
Talvi puskee päälle ja oli pakko asentaa asutoon Calix moottorinlämppäri.
Aloitin hommat maalaamalla puskuripistokkeen asennuskehyksen auton korinväriseksi.
Aloitin tyhjentämällä jäähdytinnesteet moottorista vesipumpussa olevan tyhjennyspropun kautta. Sitten ryhdyin irroittamaan paisuntasäiliön.
Kun paisuntasäiliö oli ierti pesin sen huolella sisä- ja ulkopuolelta. Keskimmäisessä kuvassa näkee millaiseen koloon vastus asennetaan. Jouduin paisuntasäiliön lisäksi irroittamaan kaksi vesiletkua termostaatilta jotta saan enemmän tilaa työskennellä. Kolmannessa kuvassa on lämmitysvstus ja tulppa jonka poistin termostaattikoteloista. Vastus menee tuon tulpan tilalle. Kokon vastuksen asennus tehdään sokkona vain käsituntuman avulla. Vaikeinta on saada vastuksen kiinnitysruuvi kierteille ja vastus kunnolla pohjaan ja suoraan. Aikaa meni varmasti toista tuntia mutta sain vastuksen kiinni.
Tässä kuvassa näkee vastuksen sähköliittimen termostaatina alapuolella. Tässä vaiheessa kiinnitin sähkökaapelin vastukseen kiinni ja vedin sen akkukotelon viereen. Sitten kiinnitin vesiletkut ja paisuntaäsiliön paikalleen ja täytin mooottoriin uudet jäähdytinnesteet.
Jatkoin moottorinlämmitten asennusta sisäpistokkeen asennuksella. Aloitin irroittamalla konehuoneesta ilmansuohdatinkotelon ja matkustamon puolelta haskikaslokeron. Kun hasikaslokero oli irti siirsin lattiamattoa sivuun jotta pääsen näkemään rintapellin. Olin aikaisemmin merkannut konehuoneen puolelta pitkäkkä tuurnalla kohdan johon reikä porataan. Sitten vain leikkasin hieman äänieristettä pois edestä ja porasin reijän rintapeltiin.
Tässä näkee mihin kohtaa reikä konehuoneessa sijoittuu. Sitten kiinnitin sisäpistokkeen vasempaan jalkatilan paneelliin ja vedin sähkökaapelin reijän kautta pistokkeelle.
Seuraavaksi ryhdyin suunnittelemaan puskurinpistokkeen paikkaa. Pitkän suunnittelun jälkeen päätin asentaa pistokkeen vasemman ajovalon alle puskurin sivuun.
Sähkökaapelille jäi juuri sopivasti tilaa ajovalon alle jonne tein myös maadoituspisteen. Sitten ajovalo ja puskuri takaisin paikalleen.
Moottorinläämmittimen releohjausen releen piilotn lukkopellin alle, tätä varten täytyy vielä tehdä sähkökaapelointi ja kytkeä se autoon. Muuton urakka oli tällä osaa valmis. Lopuksi vielö pesin auton.
Aloitin hommat maalaamalla puskuripistokkeen asennuskehyksen auton korinväriseksi.
Aloitin tyhjentämällä jäähdytinnesteet moottorista vesipumpussa olevan tyhjennyspropun kautta. Sitten ryhdyin irroittamaan paisuntasäiliön.
Kun paisuntasäiliö oli ierti pesin sen huolella sisä- ja ulkopuolelta. Keskimmäisessä kuvassa näkee millaiseen koloon vastus asennetaan. Jouduin paisuntasäiliön lisäksi irroittamaan kaksi vesiletkua termostaatilta jotta saan enemmän tilaa työskennellä. Kolmannessa kuvassa on lämmitysvstus ja tulppa jonka poistin termostaattikoteloista. Vastus menee tuon tulpan tilalle. Kokon vastuksen asennus tehdään sokkona vain käsituntuman avulla. Vaikeinta on saada vastuksen kiinnitysruuvi kierteille ja vastus kunnolla pohjaan ja suoraan. Aikaa meni varmasti toista tuntia mutta sain vastuksen kiinni.
Tässä kuvassa näkee vastuksen sähköliittimen termostaatina alapuolella. Tässä vaiheessa kiinnitin sähkökaapelin vastukseen kiinni ja vedin sen akkukotelon viereen. Sitten kiinnitin vesiletkut ja paisuntaäsiliön paikalleen ja täytin mooottoriin uudet jäähdytinnesteet.
Jatkoin moottorinlämmitten asennusta sisäpistokkeen asennuksella. Aloitin irroittamalla konehuoneesta ilmansuohdatinkotelon ja matkustamon puolelta haskikaslokeron. Kun hasikaslokero oli irti siirsin lattiamattoa sivuun jotta pääsen näkemään rintapellin. Olin aikaisemmin merkannut konehuoneen puolelta pitkäkkä tuurnalla kohdan johon reikä porataan. Sitten vain leikkasin hieman äänieristettä pois edestä ja porasin reijän rintapeltiin.
Tässä näkee mihin kohtaa reikä konehuoneessa sijoittuu. Sitten kiinnitin sisäpistokkeen vasempaan jalkatilan paneelliin ja vedin sähkökaapelin reijän kautta pistokkeelle.
Seuraavaksi ryhdyin suunnittelemaan puskurinpistokkeen paikkaa. Pitkän suunnittelun jälkeen päätin asentaa pistokkeen vasemman ajovalon alle puskurin sivuun.
Sähkökaapelille jäi juuri sopivasti tilaa ajovalon alle jonne tein myös maadoituspisteen. Sitten ajovalo ja puskuri takaisin paikalleen.
Moottorinläämmittimen releohjausen releen piilotn lukkopellin alle, tätä varten täytyy vielä tehdä sähkökaapelointi ja kytkeä se autoon. Muuton urakka oli tällä osaa valmis. Lopuksi vielö pesin auton.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 SS My07 Pientä personoitia
Yhteen viestiin ei mahtu viikonlopun askareet joten teen jokaiselle oman.
Kun ostin auton oli kojelaudassa oleva mukiteline rikki. Pitkän etsimisen jälkeen löysin purkuautosta ehjän mukitielineen.
Mukitelineen vaihto osoittautui isommaksi hommaksi kun mitä olin ajatellut, mutta pakkohan se oli vaihtaa kun se oli joostettu. Aloitin irroittamalla ilmasuuttimet kojelaudan keskeltä ja vasemmasta reunasta. Sitten irroitin radion ja radion vierestä ohjainpaneelin jossa esp yms nappuat ovat. Nyt pääsin käsiksi kojelaudan kehyksen kiinnitysruuveihin.
Seruraavaksi irroitin Acc:n paneelin ja nyt pääsin irrtoitamaan mukitelineen, helppo homma. Sitten siirrsin Mukitelineen etulevyun uuteen mukitelineeseen.
Samalla kun oli mahdollisuus teippasin mukitelineen etulevyn Saab-stickerbomb teipillä. Lopuksi kaikki osat käänteisessä järjestyksessä takaisin paikalleen.
Kun ostin auton oli kojelaudassa oleva mukiteline rikki. Pitkän etsimisen jälkeen löysin purkuautosta ehjän mukitielineen.
Mukitelineen vaihto osoittautui isommaksi hommaksi kun mitä olin ajatellut, mutta pakkohan se oli vaihtaa kun se oli joostettu. Aloitin irroittamalla ilmasuuttimet kojelaudan keskeltä ja vasemmasta reunasta. Sitten irroitin radion ja radion vierestä ohjainpaneelin jossa esp yms nappuat ovat. Nyt pääsin käsiksi kojelaudan kehyksen kiinnitysruuveihin.
Seruraavaksi irroitin Acc:n paneelin ja nyt pääsin irrtoitamaan mukitelineen, helppo homma. Sitten siirrsin Mukitelineen etulevyun uuteen mukitelineeseen.
Samalla kun oli mahdollisuus teippasin mukitelineen etulevyn Saab-stickerbomb teipillä. Lopuksi kaikki osat käänteisessä järjestyksessä takaisin paikalleen.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 SS My07 Pientä personoitia
Tällaiset ajovalojen luomet tilasin autoon. Niillä keulan ilme muuttuu kerrasta hieman vihaisemmaksi.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Saab 9-3 SS My07 Pientä personoitia
Täytyy kyllä antaa pisteet siitä, että se mitä näissä sinun topiceissa tehdään niin tehdään sitten kunnolla eikä mitenkään sinne päin!
Samaa mentaliteettia yritän itse kanssa noudattaa omissa projekteissa ja yleensä joutuu korjaamaan edellisen tekemiä räpellyksiä.
Samaa mentaliteettia yritän itse kanssa noudattaa omissa projekteissa ja yleensä joutuu korjaamaan edellisen tekemiä räpellyksiä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 SS My07 Pientä personoitia
Kiitokset vaanCona kirjoitti:Täytyy kyllä antaa pisteet siitä, että se mitä näissä sinun topiceissa tehdään niin tehdään sitten kunnolla eikä mitenkään sinne päin!
Samaa mentaliteettia yritän itse kanssa noudattaa omissa projekteissa ja yleensä joutuu korjaamaan edellisen tekemiä räpellyksiä.
Oon ajatellut että kun itse tekee niin saa Just niin hyvän kun jaksaa ja viitsii tehdä, joskus toki joutuu opettelemaan uusia asioita.
Eikä itselle halua huonoa tehdä. Parhaani yritän
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 SS My07 Pientä personoitia
Moottorilämmittimen releohjauksen asennusta....
Relettä varten ostin Länsiautosta liittimen ja pinnin, tällä liittimellä rele liitetään auton omaan sähköjärjestelmään. Pinni asennetaan liittimen nro 4 pinnin paikalle ja liitin tulee autonvasemmalla puolella olevaan vapaaseen liittimeen sulakerasian ja lokasuojan välissä. Reneen puoleiseen päähän löytyi liitin Motonetistä.
Rele takaisin paikalleen lukkopellin alle ja kaikki kytkennät on tehty. Seuraavaksi Tech 2:lla aktivoidaan auton ajotietokoneen ajastin. Ajastimesssa on neljä vaihtoehtoa: Manual (suorasähkö ei ajastusta) ja kolme erillista ajastinta A, B ja C. Näin voi ajotietokoneeseen asettaa kolme suosikkiajastusta.
Piuha kiinni seinään ja toinen pää puskuripistokkeeseen ja homma toimii!
Relettä varten ostin Länsiautosta liittimen ja pinnin, tällä liittimellä rele liitetään auton omaan sähköjärjestelmään. Pinni asennetaan liittimen nro 4 pinnin paikalle ja liitin tulee autonvasemmalla puolella olevaan vapaaseen liittimeen sulakerasian ja lokasuojan välissä. Reneen puoleiseen päähän löytyi liitin Motonetistä.
Rele takaisin paikalleen lukkopellin alle ja kaikki kytkennät on tehty. Seuraavaksi Tech 2:lla aktivoidaan auton ajotietokoneen ajastin. Ajastimesssa on neljä vaihtoehtoa: Manual (suorasähkö ei ajastusta) ja kolme erillista ajastinta A, B ja C. Näin voi ajotietokoneeseen asettaa kolme suosikkiajastusta.
Piuha kiinni seinään ja toinen pää puskuripistokkeeseen ja homma toimii!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Saab 9-3 SS My07 Pientä personoitia
Ihan mielenkiinnosta, miten pitkään lämmittää tuolla ajastimella, dieselin lämmitin pyörii sen 30 min, mutta sähkökäytöllä ilmeisesti pitempään? Asiallisen näköinen ikas ei voi muuta sanoa. Ei ainakaan ihan heti aivan samanlaista vastaan tule.
Nimimerkillä, Joskus Prisman parkissa ihmetellyt että miksi auton ovet ei avaudu...
-Kari
Nimimerkillä, Joskus Prisman parkissa ihmetellyt että miksi auton ovet ei avaudu...
-Kari
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
#2678
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 SS My07 Pientä personoitia
Ajotietokoneen ajasimen maksimi lämmitysaika on 180 minuuttia.Joonatan kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, miten pitkään lämmittää tuolla ajastimella, dieselin lämmitin pyörii sen 30 min, mutta sähkökäytöllä ilmeisesti pitempään? Asiallisen näköinen ikas ei voi muuta sanoa. Ei ainakaan ihan heti aivan samanlaista vastaan tule.
Nimimerkillä, Joskus Prisman parkissa ihmetellyt että miksi auton ovet ei avaudu...
-Kari
Kiva kuulla että on muidenkin mielestä edes hieman erillainen
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Saab 9-3 SS My07 Pientä personoitia
Joutuuko todellakin mittariston kehyksen irrottamaan, että saa mukitelineen vaihdettua? Tuntuisi, että eikö riittäisi pelkästään radion ja lämmönsäätimien irroitus ja sitten käsikopelolla klipsit.
Vaan hyvää työtä olet tehnyt!
Vaan hyvää työtä olet tehnyt!
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 SS My07 Pientä personoitia
2003-2006 mallissa riittää radion ohjainten irroitus mukitelineen yläpuolelta mutta 2007-> on radion "kotelo" umpinainen eikä sieltä pääse käsiksi klipsuihin joten koko mittariston kehyksen joutuu siis irroittamaan....tsaarela kirjoitti:Joutuuko todellakin mittariston kehyksen irrottamaan, että saa mukitelineen vaihdettua? Tuntuisi, että eikö riittäisi pelkästään radion ja lämmönsäätimien irroitus ja sitten käsikopelolla klipsit.
Vaan hyvää työtä olet tehnyt!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 SS My07 Pientä personoitia
Otin valonluomet työn alle hiomalla ne ensin P400 hiomapaperilla. Hionnan jälkeen ruiskutin sprayllä Plastic Primerin luomien pintaan. Plastic Primerin kuivuttua ruskutin spray-pohjamaalin valonluomiin, ruiskutin harson ja sen jälkeen kaksi peittävää kerrosta maalia valonluomien pintaan. Kun vaalea pohjamaali on kuivunut ruiskutan ruiskulla valonluomiin Chili Röd värin ja lakan.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 SS My07 Pientä personoitia
Sain valonluomet maalattua lopultakin. Nyt ne saa kuivua muutamia päiviä ennen kun asennan ne autoon.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 SS My07 Pientä personoitia
Valonluomet on asennettu, tykkään että hyvä tuli
Nyt alkaa ulkonäkö olla aika mieleinen, jotain pientä on kuitenkin vielä hihassa kuten pieni madallus.....
Nyt alkaa ulkonäkö olla aika mieleinen, jotain pientä on kuitenkin vielä hihassa kuten pieni madallus.....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 9-3 SS My07 Pientä personoitia
Melkoisesti muutti luomet ulkonäköä Oletko ajatellut teipata tuosta etupuskurista tuon apparinpuolen listankin vai onko tarkoituksella jätetty korinväriin?
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Saab 9-3 SS My07 Pientä personoitia
Heh. Tässä ei taida olla haettu muutenkaan sitä perinteistä kaavaa eli paino taitaa olla enemmän detaljeissa kuin symmetrisessa asettelussa.
Luomet sopii hienosti kokonaisuuteen.
Luomet sopii hienosti kokonaisuuteen.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00