Talvi muuttui vesikeliksi, ja veset on läsnä myös tämän juustoraastimen elämässä. Olen aina pohtinut pakoputkia, jokka viettää kohti keulaa. Ja niitä on paljo. Ihmekös se, että femmaski "tyyppivikana" villat lähtee pois takapöntöstä ku sisäputket mätänee käsiin. Vesikö tekis? No tässähän on viriviriputki, mutta perseestä se vesi silti on.
Rälläkällä ku sohasi reiän, niin heti vettä tuli läpi.
Sit suurennus 10 mm kokoon, niin ei mee heti tukkoon. Jos se nyt olis fiksumpi...
Toinen vesiongelma on sitte se jäähdytysneste. Ekat 5 tkm meni lisäämättä yhtään vettä. Nyt ei päässy ku enää 500 km ennen SIDin pimputteluja. Kävin myös hakemas ajoaikaa 2018 puolelle, ja nosturilla katoin et suorana norona tuli vettä. Sillai niinku tippa ja sekunti
Noh, ylhäältä se näytti tulevan, ja Coltti jo alkumetreillä osotti lottokonesormellaan sitä lämmönvaihtimen kantta, joten eikun imusarjan kaikki kolme osaa pois ja kurkkaamaan.
Märkää on. Noin ylhäällä on kolme vaihtoehtoa:
-Termarikotelo, jonka o-rengas on uusittu just
-Lämmönvaihtimen kansi
-Sylinterikannet
-Sylinterikansien yhdyssiltahässäkkä, joka on vähä ylempänä ja vaikuttais olevan kuiva
Eli lämmönvaihtimen kimppuun. Sen irrotukselle on ylimalkaset ohjeet englanninkielisellä sivustolla kuvineen päivineen. Jotakuinki käskettiin ottaa pois öljynsuodatinta sun muuta, joka sittemmin osottautu turhaks. Sit lämmönvaihtimelle tulevat putket on öljynsuodatinjalan päällä kii, ja taas siinä heti hollilla (eli tiellä) on turbo. Hihhei. No samalla sit aattelin vaihtaa sen turbon, jonka Vantaalta kävin purkamas purkuautosta. Vähä niinku kaks kärpästä samalla vitutuksella. Vähemmän kamaaki edes.
V6:n suunnittelijan lapsuus on ollu varmaa jotain pervoa potenssiin 6. Voi ristus, mitä paikkoja on keksitty pulteille ja muttereille. Pelkkä huohotinputki oli kahdella pultilla ja yhdellä mutterilla kii. Plus päädyn mutteri. Ja ne kaks maakarvaa. Ja siinä putkes on neljä vai viis ysikymppimutkaa. Tyypillistä on myös sen jäätyminen, joten "normihuoltoon kuuluu sen rassaus". Ei varmana ykskää paja sitä rassaa. Ei sinne sovi johto, ei sinne mee paalinaru. Ainut sopiva rassaus on liottaa bensas ja toivoa parasta.
Mut se siitä purkamisen ilosta. Lopulta kone se on siinä missä muukki, pultteja ja muttereita järjestyksessä ja kasaus käänteisessä.
Noh, kun olin purkanut puolet tarvittavasta kamasta turbon vaihtoa ajatellen, kurkkasin uutta hienoa purkuosaa, joka oli vuotta vanhemmasta mallista. Ylläripylläri
On noi ehkä serkukset, muttei veljekset. Turha työ paras työ
Ilta jo paino päälle. Ja se turbo piti purkaa, koska en saanu niitä jäähdyttimen putkia pois sieltä suodatinjalalta. No vitutus maximus ja otin isin hellällä otteella kii öljyputkista ja väänsin ne banaanille. Johan tuli tilaa irrottaa koko jäähdytinhässäkkä.
Ihan hyvältä tuo näytti, mutta jotain mössöä oli ripavälit täynnä. Puukko tohon uppos, joten lienee vanha alumiininen eikä se uudempi rosterinen
No varaosaa ei ole, joten näillä mennään. Tuo tatima ei lähteny millään pois, joten tiputin palikan sit bensakylpyyn.
Ei putsaannu ei. Bidesuihkulla pesty, bensalla liotettu... Yhdestä nurkasta vähä näkyy valoa läpi.
Mä en nyt ole selvännäkijä enkä muutenkaan intoile liikaa, mutta olisko auto savuttanu sinistä ja veset tullu auton alle, niin hätäkeinona lykätty syylärisementtiä ja romu kiertoon. Monihan käyttää sitä syylärisementtiä syylärien paikkaamiseenki, ja kyl se varmasti vuodon tukkii mut taitaa loppua kierto samalla koko syyläris. Toi lämmönvaihdin on ainaki ton tatiman ansiosta täysin vaihtokunnos. Tietääpä taas, miks ne kaikki nestemäiset koneremonttiaineet saa suosiolla jättää kaupan hyllylle. Mun autoon ei yhteenkään ikinä tuu syylärisementtiä. Se on nyt omin silmin nähty.
Mut joo. Putket banaanilla ja yö nukuttu, niin tutkein sitä turbojen eroa. Eli toisioilmapumppu tjsp kysees, saasteenestolaite. Tuuppaa kylmällä koneella tietyillä kriteereillä ilmaa pakosarjoihin ja lamdan mukaan sit myös ylimäärästä bensaa. Katti lämpenee ja maailma pelastuu. Ilmaa tuupataan molempien lohkojen pakosarjoille, joten pohdein, että jos etummaisesta sen tukkis, niin jäis viä takimmainen ja ehkä vikavalo ei syty, ku saa se jotain ilmaa. Konehan ei tunnista mistä ilma menee, koska katilla se lambda vasta on
Ilmamäärä vähenee, mut mitä sitte. Yritetään ainaki. Perseestä koota palikat vanhan turbon ympärille, ku vähemmän holo käytetty lousku olis pöydällä. Ja maksoin mä sentään siitä ihan rehdisti rahaaki.
Siinä ne serkukset vierekkäin.
Fyysinen ero on, että kannessa on reikä josta kanava menee pakosarjan tiivisteen läpi tohon pakosarjan kanavaan, josta se kiertää pakokanavan päälle ja siitä putkeen.
Uus tiiviste tietenki oli sellanen, et jos sen lykkää uudenmallisen kannen ja vanhanmallisen pakosarjan väliin, niin pakokaasut menee harakoille
Vanha tiiviste oli vähä pomppunen ja visuaalisesti paska, mut sillä homma periaattees vois toimia.
En oikeen tiä, että mitä materiaalia toi on, mut puukolla sai painaumien vierestä paksut kohdat tasotettua uutta vastaaviks
Jotta porukka ei luule, et mä pelkästää paskon ja ranetan, niin kyl mä esim kävin jenkaraudalla pinnapultit läpi ym. asiallista. Niis tosin harvoin on mitää kivaa kerrottavaa, perustylsää ruuvaamista vaa.
Sit tohon hippipumpun kanavaan sujahti joku roskiksesta löytyny muovikorkki ja päälle klemmari.
Downpipeä sovittaes tiän jo, miks vanhas turbos oli vain kaks pinnapulttia. Se downpipe ei sovi paikalleen ilman äärimmäistä ketteryyttä ja kovaa progressiota tetrikses. Eli saha käteen ja pultti pois. En tiä oliko oikea ratkasu, mut ottas oli aika iso tatti ja kahdelle päivää ruuvausta takana joku 13h. Rauhassa, mutta verkkaisesti.
Mut takasi siihen lämmönvaihtimeen. Arvoin hetken tiivisteliiman ja tiivistepaperin välillä, mut päädyin jälkimmäiseen tasalaatuisemman lopputuloksen nimissä.
Yhden ruuvireiän ympärillä puukko vähä sohasi paskasti, ja toi tiivistepinta on periaattees poikki tosta
En nyt jaksanu siitä sit ressata. Tein tosi ranen patentin, ja tein samasta tiivistekamasta "prikan" sen reiän kohdalle osuvaan ruuviin.
Jokanen apinaa fiksumpi varmaa arvaa lopputuloksen, mut no meni jo...
SIellä se mollottaa. Huomakkaa edellisen kuvan prikan rippeet pitkin kantta.
Jos toi prikan kohta nyt alkaa vuotaan paljo, niin aika nopsaa ton kannen (taas) aukasee. Imusarja on purettu alle varttis ja nyt kun tietää et ne putket voi vaa ronskisti taittaa sivuun, niin en jaksa ressata.
Yritin tehdä tv:stä tutun "starttaan öljypaineet" mut ei siitä mitää tullu. 30 sek varmaa nitkutin konetta startilla ilman bensapumpun sulaketta, ja aina se kannu loisti. No sulake paikalleen ja ku hörähti käyntiin niin samalla sekunnilla kannu sammu. Ehkä ihan hyvä niin, koska tyhjä suodatin ja sit viä se lämmönvaihdin tyhjänä niin kai se voitelu oli hyvä saada kerrasta kuntoon. Tosin en tiä misä vaihees lämmönvaihdin saa öljyä, oletan kiertävän aina sitä kautta.
Siirtoajo Honkajoelta Piikkiöön oli toiveikas, ku vettä ei kadonnu ja koneen pohja oli perillä kuiva. Huomenna sitte näkee millasen savupilven uus ahdin päästää. Hyvät fiilikset, mutta 16-vuotiaan raatofemman kans ei kannata liikoja odottaa arjesta. Remonttikulut oli kasa tiivistepaperia ja uudet öljyt sekä suodatin vähä ennenaikasesti. Tällä kertaa olin pussihousu ja ostin Puuilosta GM-öljyä. Saab-öljy olis ollu pussihousumpi, mut en jaksanu ajaa sen peräs Motonettiin.
Edellisen "ison" remontin jäljiltä öljytikkuepisodi on omaa luuloa ja vainoharhaa. Nyt tikun pultti oli taas irti, ja ei sitä voi mitenkää sössiä liian syvälle.
Jos näillä eväillä ei tule kuntoon, niin seuraava askel on sitte kansiremontti. Ei kyl millää jaksais. Pidän peukkuja ittelle. Viä olis listalla:
-Bensapumppu varuilta
-Bensansuodatin
-Taakse takapyörän ylempi pusla
-Raitisilmasuodatin (ollu ostettuna jo 1,5v ja saan siitä sillon tällön kuulla)
Jos savutus jatkuu, niin savuttakoot kunnes kansiremontti tulee pakolla eteen. Jos savutus lakkas, niin korjaan sen alkuperäsen ahtimen ja vaihdan sen sit joskus takasi.