Africa Export 3.0t MY00
Lähetetty: Ma Elo 01, 2016 20:03
Parempi puolisko tartti uuden auton. Edellinen auto oli MY05 Femma, ja Saabimaiseen tapaan se on nyt menossa paaliin. Montaako muuta automerkkiä paalataan vetreässä 11 vuoden iässä? Oikeen kehumalla kehutaan, että ei kannata pistää paskaa kiertoon. Kaikki voittaa kun myy osiks ja paalaa
No hänhän on oppinut huonoille tavoille. Vain Saab kelpaa. En tiedä miksi. Väläytti myös, että ehkä V70 saattaisi kelvata, mutta toisaalta tuntuu orvolta maksaa tonneja jostain 800 tkm tuupatusta romusta. Saabit sentään paalataan hyvissä ajoin.
No vaihtoehdothan oli nää:
-Dieselit on kalliita ja 2.2TiD on jo nähty sekä Isuzun räpellyksiä ei edes harkita
-Bensanelonen on *köhköh* nähty, onhan tossa jo yksi sellainen pihassa
-V6, tuo Saabien musta lammas
Niin siinä kävi, että nettiautosta katottiin halvin V6 ja suunta kohti Valkeakoskea. Tamperelainen autofirma dumppaa (ilmeisesti) kaikki romunsa sinne valmiiksi allekirjotetulla luovarilla, ja isomahanen eläkeläinen sieltä niitä jobbaa käheällä äänellä. Kehui vielä avoimesti toimintaa kuinka hän saa siitä vähä eläkettä ja "kaveri säästyy työltä". Tai no kaverin ei tarvi väärentää jälkikäteen kauppakirjojen kuitteja ja autot myydään "yksityisenä" jolloin kuluttajasuoja ei ole voimassa. Ei käy kateeks autokaupalla ittensä elättäviä.
Lähtökohtahan näissä alle 2k autoissa on se, että niissä kaikissa on vikaa ja jostain syystä ne on jobbarin pihalla. Ja jos ostat hyvän, niin siinäki on vikaa. Viiden tonnin autoiski on vikaa. Ja välillä uusiski. Eli auto toimii ja touhutonni varataan. Kaikki positiivinen on plussaa.
Näissä vehkeissä on turha kattella huoltokirjaa. Auto toimii tai se ei toimi. Olen nähnyt sujuvasti korjaamon leimoillaki väärennetyn huoltokirjan. Lisäksi kun kuuntelee korjaamoilla korjauttavien tuttujen tarinoita ja lukee TM:n korjaamotestejä, niin eipä niilleekkään leimoille kovin isoa rahallista arvoa jaksa antaa. Tämän auton mukana seurasi tämmönen satukirja.
Trafin hienois historiatiedois on samalta ajalta vasta tiedossa matkamittarilukemat mistä tän vehkeen satukirja alkaa. Sattumaa?
Lisäksi konehuoneessa oli 211tkm merkattu öljynvaihto. Päiväys vain 13.4. ilman vuosilukua. Ei mätsää ei
No sitä suuremmitta puheitta tuossa oli historiaosuus. Mittaria on varmasti ruuvattu ja autoa tuskin on huollettu ajallaan. Koeajolla en löytäny autosta mitään oikeaa vikaa. Muuta perussäätöä oli eli talvirenkaat vuodelta 2005, takakaarien korjaukset mallia "Mastonin vannehopea" jne. Kone kehräs ja meni ihan kivasti. Jäähdytysnestettä SID pyysi ja tommosta olematonta. PIkkuvikoja.
Varustelutaso on autossa mallia Africa Export: ACC ja kattoikkuna. Ei edes sumuvaloja. Savannilla lienee kuuma ja kattoikkunasta voi ampua virtahepoja. Ei ihan Griffinin tasolle yllä.
No auto kotia kohti ja odottamaan sitä, että mikä se juju on miksi tämä auto oli myynnissä, ja miksi hinta tippui 500e melko pienellä neuvottelulla...
Ekana aamuna selvisi, että auto oli sittenkin käytetty lämpimäksi, siis tarpeeksi lämpimäksi. Eli oli poltettu ilmeisesti venttiilinvarsia pitkin vajonneet öljyt pois Lisäksi sade haittasi hiukan tutkimista, kun putkesta tuli muutenkin höyryä kunnolla. Mutta siis kunnon savupilvi kylmänä, lämpösenäki pieni jos seisoo puolisen tuntia. Venttiilinvarsien kumit lienee aika tyyppivika näissä.
Jotkut raportoi taikatahnojen auttavan, Colttikin oli sitä mieltä, että voihan sitä koittaa paremman puutteessa, mutta olen silti skeptinen näitä kohtaan. Vissiin näis ne kumit irtoaa ja katoaa johonkin, eikä siis pelkästään kovetu. Mene ja tiedä. En ole expertti. Ostin kuitenki mömmöt ja katon kuinka käy. Jos se edes vähentää savutusta, niin se rajaa vikaa pois turbosta ja männänrenkaista.
Suositusseoshan oli 3% ja koko purkin kaatamalla tulee joku 3,5% kun arvioitti öljytilavuutta vaihtomäärän ollessa 4,5l. Huomenna pitäisi ajaa n. 400 km testilenkki ja ylihuomenna toiset saman verran. Sitten olen viisaampi.
Jäähdytysnestettä tuntuu katoavan n. 1dl per 100km. Kysyin Coltilta vakiopaikat, vaan ei tässä osunut kohdalle. Auton alle kurkkaaminen teki viisaammaksi, ja downpipen sekä vaihteiston päädyn kohdalla oli kunnon tipat valumajälkineen.
Termarin lähettyvillä oli todella märkää. Sieltä lämppärille menevän laipan alta vaikuttais vuotavan. Paperitiiviste korjaannee.
Eli imusarja pois, muuta roinaa pois, paljon kaikkea pois Ikävä tulee 8v og-satkua.
Hommahan ei ole niin radikaali kuin annan olettaa. Lämmöt nousee hitaasti ja viisari vähä roikkuu, eli termari on joka tapaukses listalla.
Eli listalla olis sitte jakopää, moniuraroinat, termari, venttiilivarret. Soitin sitte kuitenki edelliselle omistajalle. Oli vuonna 39 syntyny herra Tampereelta. Saabisti automäärästä päätellen... Kertoi että jakopää ja moniura sekä vesipumppu on vaihdettu kuten satukirjassa lukee. Plussana viä oli vaihdatuttanu rosterisen cat-backin vanhan lahottua auton alle. Koko hänen aikansa savuttanu sillon tällön ja paja veikannu turboa tai venttiilinvarsia. Uskoin hänen sanaansa ja moniura näyttääkin uudehkolta. Eli en siihen päähän konetta sitte koske. Karkeasti 350e kuluerä säästyi.
Ja totta tosiaan. Auton alla oli uus hormi. Aika laimeat äänet silti, vaikka voisi noilla olettaa päästävän kutosen kehräystä paremmin ulkoilmaan.
Venttiilivarrenkumit tuottaa vähä tuskaa. Uskon niiden falskaamiseen, koska polkies ei savuta ja vain kylmänä tosi paha. Lisäksi se on tyyppivika. Toinen ongelma niiden kanssa on se, että nettitieto kertoo vähä kahta totuutta, et voiko niitä vaihtaa yläkautta vai ei. Yks tuttu lupas paneutua asiaan et onko vaihdettavissa järjellisesti vai ei. Jos on, niin hän saa vaihtaa ja jos ei, niin kai se on sit nypättävä kannet irti. Onneks on pressutalli kasas
Mutta tällä näkymää tää on hyvä käyttisprojektiaihio:
-Uudet jarrut joka nurkas. Ei lue satukirjas, mut kattomalla näki
-Kattoikkuna ja toimii
-ACC toimii
-Kone toimii
-Laatikko on suorastaan huikea tuohon nykivään 5-loviseen Aisiniin tottuneena
-Kulkee suoraan
-Ei ylimääräsiä ääniä
-Rosteriränni
-Mikään paikka ei repsota sisältä eikä oikeastaan ulkoakaan pl. ne kaarien alaosat
-Vammasten banaanikaukosäätimien lisäks yks "nykyaikanen" avain
-Ihan ok renkaat, eli ajelee tän kesän helposti loppuun ja alottaa myös ens kesänä kautta
-Vetokoukku
-Kattokaiteet (ulkonäkö)
-Hyvät umpiot
Uusia yllätyksiä odotelles
No hänhän on oppinut huonoille tavoille. Vain Saab kelpaa. En tiedä miksi. Väläytti myös, että ehkä V70 saattaisi kelvata, mutta toisaalta tuntuu orvolta maksaa tonneja jostain 800 tkm tuupatusta romusta. Saabit sentään paalataan hyvissä ajoin.
No vaihtoehdothan oli nää:
-Dieselit on kalliita ja 2.2TiD on jo nähty sekä Isuzun räpellyksiä ei edes harkita
-Bensanelonen on *köhköh* nähty, onhan tossa jo yksi sellainen pihassa
-V6, tuo Saabien musta lammas
Niin siinä kävi, että nettiautosta katottiin halvin V6 ja suunta kohti Valkeakoskea. Tamperelainen autofirma dumppaa (ilmeisesti) kaikki romunsa sinne valmiiksi allekirjotetulla luovarilla, ja isomahanen eläkeläinen sieltä niitä jobbaa käheällä äänellä. Kehui vielä avoimesti toimintaa kuinka hän saa siitä vähä eläkettä ja "kaveri säästyy työltä". Tai no kaverin ei tarvi väärentää jälkikäteen kauppakirjojen kuitteja ja autot myydään "yksityisenä" jolloin kuluttajasuoja ei ole voimassa. Ei käy kateeks autokaupalla ittensä elättäviä.
Lähtökohtahan näissä alle 2k autoissa on se, että niissä kaikissa on vikaa ja jostain syystä ne on jobbarin pihalla. Ja jos ostat hyvän, niin siinäki on vikaa. Viiden tonnin autoiski on vikaa. Ja välillä uusiski. Eli auto toimii ja touhutonni varataan. Kaikki positiivinen on plussaa.
Näissä vehkeissä on turha kattella huoltokirjaa. Auto toimii tai se ei toimi. Olen nähnyt sujuvasti korjaamon leimoillaki väärennetyn huoltokirjan. Lisäksi kun kuuntelee korjaamoilla korjauttavien tuttujen tarinoita ja lukee TM:n korjaamotestejä, niin eipä niilleekkään leimoille kovin isoa rahallista arvoa jaksa antaa. Tämän auton mukana seurasi tämmönen satukirja.
Trafin hienois historiatiedois on samalta ajalta vasta tiedossa matkamittarilukemat mistä tän vehkeen satukirja alkaa. Sattumaa?
Lisäksi konehuoneessa oli 211tkm merkattu öljynvaihto. Päiväys vain 13.4. ilman vuosilukua. Ei mätsää ei
No sitä suuremmitta puheitta tuossa oli historiaosuus. Mittaria on varmasti ruuvattu ja autoa tuskin on huollettu ajallaan. Koeajolla en löytäny autosta mitään oikeaa vikaa. Muuta perussäätöä oli eli talvirenkaat vuodelta 2005, takakaarien korjaukset mallia "Mastonin vannehopea" jne. Kone kehräs ja meni ihan kivasti. Jäähdytysnestettä SID pyysi ja tommosta olematonta. PIkkuvikoja.
Varustelutaso on autossa mallia Africa Export: ACC ja kattoikkuna. Ei edes sumuvaloja. Savannilla lienee kuuma ja kattoikkunasta voi ampua virtahepoja. Ei ihan Griffinin tasolle yllä.
No auto kotia kohti ja odottamaan sitä, että mikä se juju on miksi tämä auto oli myynnissä, ja miksi hinta tippui 500e melko pienellä neuvottelulla...
Ekana aamuna selvisi, että auto oli sittenkin käytetty lämpimäksi, siis tarpeeksi lämpimäksi. Eli oli poltettu ilmeisesti venttiilinvarsia pitkin vajonneet öljyt pois Lisäksi sade haittasi hiukan tutkimista, kun putkesta tuli muutenkin höyryä kunnolla. Mutta siis kunnon savupilvi kylmänä, lämpösenäki pieni jos seisoo puolisen tuntia. Venttiilinvarsien kumit lienee aika tyyppivika näissä.
Jotkut raportoi taikatahnojen auttavan, Colttikin oli sitä mieltä, että voihan sitä koittaa paremman puutteessa, mutta olen silti skeptinen näitä kohtaan. Vissiin näis ne kumit irtoaa ja katoaa johonkin, eikä siis pelkästään kovetu. Mene ja tiedä. En ole expertti. Ostin kuitenki mömmöt ja katon kuinka käy. Jos se edes vähentää savutusta, niin se rajaa vikaa pois turbosta ja männänrenkaista.
Suositusseoshan oli 3% ja koko purkin kaatamalla tulee joku 3,5% kun arvioitti öljytilavuutta vaihtomäärän ollessa 4,5l. Huomenna pitäisi ajaa n. 400 km testilenkki ja ylihuomenna toiset saman verran. Sitten olen viisaampi.
Jäähdytysnestettä tuntuu katoavan n. 1dl per 100km. Kysyin Coltilta vakiopaikat, vaan ei tässä osunut kohdalle. Auton alle kurkkaaminen teki viisaammaksi, ja downpipen sekä vaihteiston päädyn kohdalla oli kunnon tipat valumajälkineen.
Termarin lähettyvillä oli todella märkää. Sieltä lämppärille menevän laipan alta vaikuttais vuotavan. Paperitiiviste korjaannee.
Eli imusarja pois, muuta roinaa pois, paljon kaikkea pois Ikävä tulee 8v og-satkua.
Hommahan ei ole niin radikaali kuin annan olettaa. Lämmöt nousee hitaasti ja viisari vähä roikkuu, eli termari on joka tapaukses listalla.
Eli listalla olis sitte jakopää, moniuraroinat, termari, venttiilivarret. Soitin sitte kuitenki edelliselle omistajalle. Oli vuonna 39 syntyny herra Tampereelta. Saabisti automäärästä päätellen... Kertoi että jakopää ja moniura sekä vesipumppu on vaihdettu kuten satukirjassa lukee. Plussana viä oli vaihdatuttanu rosterisen cat-backin vanhan lahottua auton alle. Koko hänen aikansa savuttanu sillon tällön ja paja veikannu turboa tai venttiilinvarsia. Uskoin hänen sanaansa ja moniura näyttääkin uudehkolta. Eli en siihen päähän konetta sitte koske. Karkeasti 350e kuluerä säästyi.
Ja totta tosiaan. Auton alla oli uus hormi. Aika laimeat äänet silti, vaikka voisi noilla olettaa päästävän kutosen kehräystä paremmin ulkoilmaan.
Venttiilivarrenkumit tuottaa vähä tuskaa. Uskon niiden falskaamiseen, koska polkies ei savuta ja vain kylmänä tosi paha. Lisäksi se on tyyppivika. Toinen ongelma niiden kanssa on se, että nettitieto kertoo vähä kahta totuutta, et voiko niitä vaihtaa yläkautta vai ei. Yks tuttu lupas paneutua asiaan et onko vaihdettavissa järjellisesti vai ei. Jos on, niin hän saa vaihtaa ja jos ei, niin kai se on sit nypättävä kannet irti. Onneks on pressutalli kasas
Mutta tällä näkymää tää on hyvä käyttisprojektiaihio:
-Uudet jarrut joka nurkas. Ei lue satukirjas, mut kattomalla näki
-Kattoikkuna ja toimii
-ACC toimii
-Kone toimii
-Laatikko on suorastaan huikea tuohon nykivään 5-loviseen Aisiniin tottuneena
-Kulkee suoraan
-Ei ylimääräsiä ääniä
-Rosteriränni
-Mikään paikka ei repsota sisältä eikä oikeastaan ulkoakaan pl. ne kaarien alaosat
-Vammasten banaanikaukosäätimien lisäks yks "nykyaikanen" avain
-Ihan ok renkaat, eli ajelee tän kesän helposti loppuun ja alottaa myös ens kesänä kautta
-Vetokoukku
-Kattokaiteet (ulkonäkö)
-Hyvät umpiot
Uusia yllätyksiä odotelles