Ng900 2.3T

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Ng900 2.3T

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Aivan häiriintynyttä meteliä se pitää :saab:
Eikä vissiiin kulkupuolessa ole mitään vikaa :lol:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ng900 2.3T

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

videosta ei toki saa samaa fiilistä kuin livenä, mut kulku on jo nyt tolla 1,5bar paljon parempaa kuin edellisellä 533hp tekniikalla. Ja kyllä, sytkän virkaa hoitaa trionicin oma sytytyskasetti.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ng900 2.3T

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Taitaa +++600hv mennä rikki kun säätöihin saa.. :wink:
Mites noi bensalinjat,isommat? Oliko 533hv setupilla vielä vakio linjat?
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ng900 2.3T

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Penkissä nähdään ne hevoset. :wink:

Nyt on AN8 linjat, Tukki AN10.

533hp setupilla oli vakiolinjat ja vakio tukki.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ng900 2.3T

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

noniin.

Penkissä käyty Lappeenrannassa AMW Dynoservicellä.

Pikku vastoinkäymisiä ennen penkkiä ja penkissä.


"Pieni" Pohjustus...


Pariviikkoa sitten näytti vielä ihan hyvältä. Varattiin aika dynoon.

Kesken toissaviikonloppuisen, ihan viattoman kylärallin(testilenkin), huomasin mutkaan ajaessa öljynpaineden käyvän kovin alhaalla( 0bar ).

Pelko perseessä sivutielle ihmettelemään, ja pieneksi yllätykseksi huomattiin öljyjäähyn letkujen pyörineen auki öljyjalasta. Pyörivät ihan sormin ja öljyä tuli ihan norona pihalle. Tikun tsekkaus, täysin kuiva. V*ttu!!

Noh frendiltä öljyä lainaan...meni 2 litraa öljyä moottoriin.

Auto käyntiin. Avot, öljynpaineet normaalit ja ei mitään ihmeellisiä ääniä. Autoon sopimattoman lainaöljyn ansiosta ajettiin kotimatka erittäin rauhallisesti ilman yhtään vetoa.

Auto talliin. Elettiin sunnuntaita, kaksi viikkoa tästä taaksepäin....

Tiistaina auto nosturille ja ö-pohjaa irti.
Katsomatta öljypohjaan sen kummemmin hyökkäsin suoraan perinteisen kakkosen veivinlaakerin kimppuun ja ihmetys oli suuri kun laakerissa ei mitään vikaa!! Loputkin kk-laakerit auki ja näytti siltä että pinnotteet olivat tehneet tehtävänsä. Hyvin minimaallista kulumajälkeä, kuitenkin niin että pinnoite vielä kaikissa laakereissä jäljellä ja laakerin oma pinta koskematon.

Sitten vilkaisu ö-pohjaan kertoi jotain muuta, niin tuttu kullanhuuhdonnan näky...kuparia pohjalla melko runsaasti. Pieni tuskanhiki rupes jo hiipii päälle.

Runkopukit auki jä näky aika lohduton. Kolmos pukin rk laakeri totaali paskana, lytyssä ja levinnyt. Muissakin rk laakereissa jälkiä mutta ei niin pahoja, osassa pinnotteetkin jäljellä.

Mut sit se kriittisin, eli kampura....noh paskanahan se. Jälkiä varsinkin kolmosen rk:n kaulassa. PRKL!


Keskiviikkona, Varakampuraa ja koneessa ollutta keskenään vertaillessa päädyttiin viemään molemmat koneistamon tuomittavaksi että kummasta tehdään soiva akseli. Tuomio tuli torstaina, vara-akseli niin kiero että ei missään nimessä virimoottoriin. Omasta Saadaan vielä kalu, mutta joutuu kaikki kaulat laittaan seuraavaan kokoon. Näin tehtiin. Illemmalla torstaina tuli käytyä Tervaamon poppoota morjestamassa Tapanilassa(Hki) ja tuli Hook:in kanssa juttua seuraavan koon laakereista.
Tai lähinnä siitä, että Saabin kampuran kaulat tehtaalta lähtien olisivat nitratut. Pala kurkussa takasin kotiin miettimään että mitäs nyt...

Perjantaina heti aamusta uusilla silmillä metsästämään nitrausta suorittavia firmoja. Ei ihan yksin kertanen juttu btw. Vantaalta löytyi, eivät tee yksityisille. NF Metals auttoi tässä(kin) ja kampura vantaalle nitraukseen. Nitrauksen tehnyt firma varoitteli etukäteen että riskejä on, jos esim jännitettä akselissa niin se tod.näk vääntyy.

Viikonloppu menikin akselia odotellessa. Ja alkuviikko.

Tiistaina soi puhelin että akseli haettavissa.

Keskiviikkona ( 3 päivää dynoon) heti aamusta taas koneistamoon akseli tarkastukseen että onko suora.

klo 15 soi puhelin, "akseli vino...oikaistaanko?" Koneistamo ilmoitti että nitrauksen jälkeen on vaara sille että voi tulla särö jos oikaistaan, se riski oli otettava. Klo 15.20 soi uudestaan puhelin... "särö tuli, ei kannata tätä akselia käyttää". AAARRRGGHH!!!!!

Lähdin ajelemaan kohti koneistamoa hakemaan paskaa kampuraa pois. Matkalla huutelin Facebookissa josko joltain löytyisi pikaisesti ehjää kampuraa. Takas hallille päästyäni ja marailtuani että mitäs hemmettiä nyt...ei oo kampuraa ja kaks päivää dynoon, puhellin piippas. Naapuri pitäjästä Eskmanin Sami pisti viestiä että vois kampura löytyä, ei muutakuin paikanpäälle katsomaan ja kaupat tehtiin. Takas hallille kattoon välykset...jotka olivat just mitä toivottiinkin. huhhuh.

Torstaina heti aamusta taas koneistamon suuntaan akselia tarkastuttamaan ja tasapainottamaan. Tekivät pikana ja sain akselin kyytin jo puoliltapäivin. Siinä menikin sit loppu ilta moottorin kimpussa.


Perjantai aamuna tilanne oli tämä

24h aikaa olla dynossa...

Täytyy tähän väliin sanoo että toi meikäläisen aisapari tässä projektissa (Sami Virta), on kyl melko näppärä kaveri, ei ois ikinä tähän aikatauluun keritty tälläsiä juttuja jos ei hänen panosta tässä. Myös NF Metals isosti jeesinä.

Perjantaina klo23.00 savut padasta ja kaikki silmämääräisesti kondiksessa. Pikku testilenkit ,jonka aikana paskoneen starttimoottorin vaihto, kamojen pakkaus ja auto valmiiksi traikulle odottamaan aamua. Nukkumaan päästiin jossain klo 01.00 maissa.



Lauantaina

Herätys 04.30... parin tunnin yöunilla startti reissuun 05.30

Päivä penkissä oli melko sekava ja suuritöinen..

Parituntia meni vuotavan ahtimen öljynpaluun kanssa painiessa.

Sit suli flekti.

Tämän jälkeen kyykkäs polttoaineen paineensäädin. Tämä aiheutti sen että 5k rpm:ssä @1.5bar alko menemään laihalle.

Paras veto saatiin vingutettua 14afr:illä @6k rpm. Rajoitin alustavasti siis 7k rpm ja laulu alkaa vasta 6k rpm kohdalla.

Tähän sit vihellettiin peli poikki.


Tuloksena: 474.5hp/5877rpm ja 594.4nm/5531rpm ahtopaineella 0.9bar!


Teki muuten 300hp/540nm@4k rpm sillä 0.9 paineella

Kuva

Ihan jo pelkän sopan kondikseen laittamisella vaikuttais siltä että 500hp menee ihan heittämällä rikki @0.9bar , tämä siis melko kivasti näinkin pienellä paineella, näinkin isolla pikkuturbolla. (HX40super #20)

Nokatkin vasta alueella vasta ton 6k rpm jälkeen.

Edelleen painetta reservissä se 1-1.5bar! :wink:


Paljon selvisi juttuja ja paljon heräs kysymyksiä. Ensimmäiseksi dynoreissuksi tällä kokoonpanolla onnistuttiin kuitenkin kokonaisuutena melko jees.


Pikku fiksit ja takas rullille ihan lähitulevaisuudessa.




AMW:n Maatsille iso käsi mahtavasta palvelusta!!





(Erittäin suuri kiitos Samille Eskmanille! Akseli oli erittäin vähätöinen ja pelasti meidän dynoreissun)



kirjotellaan taas kun antaa aihetta....
Viimeksi muokannut like_a_glove, Ma Syys 26, 2016 17:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ng900 2.3T

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Näyttää hyvältä kaikesta vastoinkäymisestä huolimatta! :) Mielenkiintoinen projekti.. 8)
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ng900 2.3T

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Taas on penkissä käyty.


Kuluneen viikon aikana vaihdettiin:

-Uusi järeämpi flekti sulaneen tilalle

-Polttoaineen paineensäädin rikkinäisestä uuteen laadukkaampaan ja ehjään.

-Rikkoutunut T5 mankku uuteen T7 mankkuun.

-Polttoainepumppu uuteen samanlaiseen Walbro 450lph(416) e85

-Maxsportin RB5-F3(medium) katuslicksit alle vanhojen kovamuovisten Syronien tilalle.



Nyt oli soppaa, vaikka muille jakaa.
Ja pito aivan tajuton rullilla noilla slickseillä, eivät siitä huolimatta kuluneet nimeksikään eikä mitään vaurioita renkaissa.

Useampi tunti meni ihan perus säätöjen kanssa ja pelkillä ennakoilla löyty melkein 50hp lisää viimekertaiseen.

Tästä lähdettiin nostelemaan painetta. Samalla todettiin että T7 mankkukaan ei tottele softaa, nou hätä, hukkiksista letkujen paikkoja vaihtelemalla useampi vaihtoehto "peruspaineelle".

1.3bar paineella 555hv ja 750nm.

Tästä seuraava nosto oli 1.7bar "peruspaine", joka kumminkin hieman enempi aikuistenoikeasti (1.89bar)

Kytkin tuli vastaan aivan totaalisesti. Joka neljännellä vedolla kytkin piti edes jotenkin että saatiin veto ihan ylös asti. Muilla kolmella kerralla neljästä @4500rpm kytkimen pito irtosi niin että räpätti vaan suoraan rajoittajalle.

Päädyttiin ottamaan kokonaan kuorma pois rullilta (150kg), tämä aihetti tietysti sen että käyrät varsinkin väännön osalta jäivät hieman laahaamaan.

Lisämausteen toi se että moniurahihna ei meinannut haluta millään pysyä paikoillaan. Kierrosten nousu niin äkänen kun kytkin luovuttaa, että kerkee joka kerta räpättää rajotinta ennenku kerkee jalka pois kaasulta. Tämä tuo se kaiken vähän löysän ohjaustehostimen pumpulle ja hihna pääsee hyppäämään. Lopetin kymmenennen kerran kohdalla laskemisen...



Tuloksena: 616.4hp/6638rpm ja 699.6nm/5418rpm ahtopaineella 1.89bar.

Vastapainetta oli 1.3bar

Ahtopaine ei suoranaisesti vastaa tehoa tai varsinkaan vääntöä koska kytkimessä luistoa.

Väännöt siis todellisuudessa jotain aivan muuta...tämän takia kytkin tulee kokemaan erittäin perusteellisen muutoksen ajan ja rahan näin salliessa.
Kuva



Varaa on ahdoissakin vielä vaikka kuinka, sama sopassa. Uskoisin että melko paljon vielä tehoa ja vääntöä reservissä.



kirjotellaan taas kun antaa aihetta....
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ng900 2.3T

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

aina vaan paremmalta näyttää.. 8) Nouseeko pakolämmöt kuinka korkealle täysvedoissa? Varmasti tuo pinnoitus ratkaisu auttaa aika paljon siihenkin..
Millaisen kytkimen ajattelit seuraavaksi hankkia? joku melko lailla vääntöä kestävä sintteri ilmeisesti.. :roll:
Paljonko vaihdelaatikko kestää yleensä ottaen vääntöä lukon kanssa? Vai oliko tässä joku speciaali loota jo..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ng900 2.3T

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

jossain 700c hujakoilla tais olla pakolämmöt. Tarkastan ku käyn hallilla.

Joku monilevy todennäköisesti. Nää ykslevy sintterit on nyt nähty.

Laatikon väännönkestosta ei tietoa, on niitä rikottu ihan stage peleilläkin ja sit taas itellä kestänyt melkohyvin holsettien kans. Ilmeisesti ne kovat ala ja keskialueen väännöt se tappavin laatikoille. Samoin huono rengaspito pidentää laatikon ikää. Luulen että "oikein" käytettynä pääsee melko pitkälle.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ng900 2.3T

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Kylmästarttia :mrgreen:
phpBB [video]
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ng900 2.3T

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

X-treme car showssa Lahdessa tuli käytyä auton kanssa.

Muiden kuin pelkästään Saab ihmisten kiinnostus jopa yllätti.

Mukavaa oli.

Kuva
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Piikkisika
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 17:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ng900 2.3T

Viesti Kirjoittaja Piikkisika »

Kuka tän sulle sääti? Maatsi ei taida trionickkiä kuitenkaan säätää?
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ng900 2.3T

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Nappe hoitanu meikäläisen softat 10 vuoden ajan.

Sääti myös tämän ja säätää myös jatkossa niin kauan kun tässä trionicci on.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Piikkisika
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 17:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ng900 2.3T

Viesti Kirjoittaja Piikkisika »

Hups sehän lukikin tuolla. Kierot silmät ja sama pää kesät talvet :D
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ng900 2.3T

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Tommonen video löyty vielä, eipä tossa nyt mitään ihmeellistä ole.

phpBB [video]
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Vastaa Viestiin