9-5 2.3t Biopower *Volvomies vierailla vesillä* myynnissä!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 2.3t Biopower *Volvomies vierailla vesillä*

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Joo no ei se sitten. Mitä lie turanneet? :lol: Käy jostain pajalta päästöt+obd
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Osxu
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Elo 15, 2016 11:49

Re: 9-5 2.3t Biopower *Volvomies vierailla vesillä*

Viesti Kirjoittaja Osxu »

Saabinsti kirjoitti:Joo no ei se sitten. Mitä lie turanneet? :lol: Käy jostain pajalta päästöt+obd
Katsuri sanoi että kannattaa käydä luetuttamassa koodit, marmoritiskiltä saanee paperin josta käy ilmi oliko koodeja vai ei. Täytyy varmaan soittaa sitten samana päivänä tai käydä kysymässä olisiko ok heille. Voihan se olla, ettei heidän lukijansa pelaa Saabin kanssa. Tuskin siinä OBD-portissakaan on vikaa kun tosiaan siitä on luettu koodit silloin pari kuukautta sitten.
9-5 2.3t BioPower -08
Osxu
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Elo 15, 2016 11:49

Re: 9-5 2.3t Biopower *Volvomies vierailla vesillä*

Viesti Kirjoittaja Osxu »

Olipa "yllätyksellinen" putkenkorjaus-operaatio. Yks tötterö piti vaihtaa, mutta siellä on nyt sitten puolet uutta putkea :?. Takapönttö oli myös vaihtokuntoinen, niin senkin uusin. Ja yhden putkenkannattimen väänsin käsin irti auton keskivaiheilta. Siihen hitsasin paikan, melkein uskallan väittää, että seuraavaan katsastukseen joutuu vähintään paikkamaan uusiksi, ellei peräti uusi koko pätkää.

Lempi katsastuskonttorini oli tämän viikon jollain koulutusreissulla, joten kävin kokeilemassa uutta Helppokatsastusta, joka oli auennut Virkkalaan. Heillä ainakin OBD-lukija pelasi saapikkaan kanssa yhteen, ja päästötkin menivät läpi 8)
9-5 2.3t BioPower -08
Osxu
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Elo 15, 2016 11:49

Re: 9-5 2.3t Biopower *Volvomies vierailla vesillä*

Viesti Kirjoittaja Osxu »

:saab: in parissa vähän harrasteltu, ei mitään isoa kuitenkaan. Tulipa tuolla ajovalokalvolla ehostettua noita ajovalon vieressä olevia muovilätkiä (jenkkiparkit?). Kuskin puoleisessa oli halkeamia yms käytönjälkeä, kalvolla meni näppärästi piiloon. Oli vaan vähän ongelmaa kun niihin halkeamiin jäi luonnollisesti vähän ilmaa sisään, ja osa tuntui vetävän sitä koko ajan lisää kalvon välistä. No aika hyvä siitäkin tuli, ihan minimaalisia kuplia jäi pari mutta sille ei mitään mahda. Hantin puolella ei ollut mitään ongelmia kun muovi oli ehjää. Pieni piristyshän tuosta tuli ulkonäköön, tosin kukaan tuskin edes tajuaa kalvoa, jollei siitä tiedä. Jätän ajovalojen kalvotuksen keväämmälle, ja silloinkin täytyy kokeilla ensin toiseen ja puntaroida asiaa.

Kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Kuva
9-5 2.3t BioPower -08
Osxu
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Elo 15, 2016 11:49

Re: 9-5 2.3t Biopower *Volvomies vierailla vesillä*

Viesti Kirjoittaja Osxu »

Tulipa hyödynnettyä tuo joulukamppanja, tänään tuli postissa uudet kangasmatot, sumarit ja kirsikkana kakun päälle Saab-termosmuki.

Kuva
En oo kerenny tutkimaan, mitenköhän nuo on kiinni nuo sumarit tuolla puskurissa. Hatara muisti kuva öljynvaihdoista, että siellä on joku tellinki. Siihen varmaan sitten pulteilla kiinni?
9-5 2.3t BioPower -08
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1849
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-5 2.3t Biopower *Volvomies vierailla vesillä*

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Kyllä näistä vanhemmista löytyy selvät kiinnityspisteet mihin sumarit voi ruuvata , vaikka ei sumareita olis ollukkaan.

Eiköhän viirussakin ole.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Osxu
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Elo 15, 2016 11:49

Re: 9-5 2.3t Biopower *Volvomies vierailla vesillä*

Viesti Kirjoittaja Osxu »

Fakiiri kirjoitti:Kyllä näistä vanhemmista löytyy selvät kiinnityspisteet mihin sumarit voi ruuvata , vaikka ei sumareita olis ollukkaan.

Eiköhän viirussakin ole.
Pikku tauon jälkeen voin tähänkin vastata, oli telineet olemassa ja jopa ne pikkuklipsut joilla umpio kiinnitetään. Ruuvit jouduin metsästämään Motonetistä. Piuhat oli katkottu, ne kun olin kytkenyt uusiin kantoihin niin eipäs tullukkaan virtaa valoille. No, ihmettelin sulakkeita ja hirmuisella pullalla silmään osui irtonainen liitin kojelaudan sisällä. Törkkäsin sen etusumarien katkasijaan kiinni ja katsos vaan valoa alkoi näkymään. Löin häikäisyn maksimoimiseksi kiinasta tilatut led tuikut umpioon.

Kuva
Kipinät ja savu pysyivät piuhojen sisällä, tässä todistetta.

Kuva
Vähän nihkeä kuva, mutta tuollaiset polttimot laitoin. Neljällä sivulla ledit ja päässä linssin alla myös.

Laitoin myös Maptunen madallusjouset huvin vuoksi alle, hupi loppui jo etupumppujen kohdalla kun totesin ne aivan sohloiksi. Takaa en saanut omilla vehkeillä yläpään muttereita auki. Menin niiden kanssa Virkkalan Rengasmestareille käymään, jos he voisivat auttaa. Siellä hirveän ähellyksen jälkeen hemmot saivat mutterit auki. Korvaukseksi kovasta työstä ja siitä seuranneesta työtapaturmasta riitti korvaukseksi seuraavana päivänä viedyt 2xJuhlamokka, paketti pikkudonitseja ja pullapitko. Halvalla ja helpolla pääsin. Kuvasta näkee lopputuloksen.

Kuva

Oli myös pienimuotoista vannekauppaa vireillä, olin jo menossa sovittamaan niitä muutta jouduin perääntymään. Pakko tehä jarrut tähän ensin. Kaavailemani vanteet olisivat olleet Jaguar Kasuga-malliset, muistaaksen 20x9,5" ja 20x10". Eilen tilasin coilit, päädyinkin D2:siin. Mulla oli alustarahat ja vähän etelän matkarahaa sivussa joulun alla, mutta käytin ne toiseen harrastukseeni. Tuollainen tuli hommattua ja 29" Trek myytyä työkaverille.
Kuva
Tämän kuun puolessa välissä pitäisi coilien tulla ja olis tarkotus törkätä ne mahdollisimman pian alle.
9-5 2.3t BioPower -08
Osxu
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Elo 15, 2016 11:49

Re: 9-5 2.3t Biopower *Volvomies vierailla vesillä*

Viesti Kirjoittaja Osxu »

Terve vaan pitkästä aikaa! Hitaasti ja epävarmasti on tapahtunut asioita täällä. Kevään merkkejä näkyi sen verta, että vaihdoin alustan sekä suvikumit alle. Öljyt suodattimineen ja tulpat vaihtuivat tuoreisiin samalla. Lisäksi uskalsin vaihtaa peilien lasit kun oli sen verta lämmintä, että muoviosia uskaltaa vääntää ja riuhtoa. Helpostihan tuo vaihto kävi, kun ensin katoin Youtubesta videon jossa se neuvottiin. Jälkimmäinen peili vei ehkä kolme minuuttia aikaa.

Vähän suunnitellut hankintoja tuolta Speedpartsilta, mutta katsotaan. Pistän kysymysosion tekstiseinän loppuun, jos joku kehtaa vastata pohdintoihini. Mutta joo, tekisi mieli hommata se Speedpartsin etutolppiin tuleva strut brace(en muista nimeä tähän hätään suomeksi) ja muutakin kivaa katsellut. Maptunilta tekis mieli hommata "Turbo X" etulippa, mutta toisaalta löytyy myös Ezlip materiaalia. Jälkimmäisessä on hyvää se, ettei se hajoa esim jos ajaa etupuskurin kanttariin kun parkkeeraa :roll:

Alustan vaihdosta sen verran, että kun vertaa D2 ja BC Racingia keskenään, niin molemmissa on osa asioista tehty paremmin kuin toisessa. Nämä kaksi kun risteyttäisi, lopputulos olisi täydellinen coilisarja. Mitään muuta ihmeellistä tuossa ei ollut kuin se, että takaiskarin yläpää oli vähän vmäinen asentaa. Syy tähän on liian lyhyt kierre iskarissa. Nippanappa sain mutteria sen verta jengalle, että sain sen ammuttua kiinni. Otin alakiinnikkeen irti sekä jousen säätölautaset pois jolloin sain sen kiinni. Alakautta sitten jousi ja muut hilut paikoilleen. Jätin sen jousen kumin paikoilleen kitinöiden välttämiseksi. Tuo Saabin takaiskari ratkaisu tekee säätöjen hausta aika tuskaa, koska sinne säätöön ei pääse käsiksi. Aina iskari irti jos haluaa säätää. Harkinnassa on ostaa sellaset joustavat säätöjatkot ja tuoda ne pikkureikien kautta konttiin.

Sitten niitä pohdintoja:
1. Onko jossain olemassa huolto-ohjelma, josta näkee yksityiskohtaisesti mitä milläkin kilsoilla tulisi huoltaa/tarkastaa? Jakopään osien vaihtovälit?
2. Speedpartsilta tilatessa, valitaanko toimitustavaksi delivery through pro-car? Siis jos haluan esmes ärrälle laatikon.
3. Saabilla olis tarjous ahtimista, TD04+muutossarjan saisi suht edukkaasti. Miten muu rauta, jos tuollaisen laittaa? Jos ajatellaan, että saisi voiman määrän siihen 300 kaakin kieppeille. Kytkin nyt ainakin. Tarjouksesta lisää sivulla alimpana. https://www.saabparts.com/fi-fi/finland/tarjoukset/
4. Onko se kannenpulttien löystyminen vielä tämänikäisissä ongelma? Suunnitelmissa olisi venttiilikannen tiivisteen vaihto, ja tuo kiristys menisi samalla.

Laitetaan kuvia loppuun

Kuva
Pari aerodynaamista vehjettä jäi muistikortille.


Kuva
Vanhat peilit, joista melkein näki jotain.


Kuva
Kuva
Semmosessa asennossa mennään.


Kuva
Vasta puunattuna, fiilistelykuva.
9-5 2.3t BioPower -08
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 2.3t Biopower *Volvomies vierailla vesillä*

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Stance on kyllä nätisti kohillaan. Mikä rengas/vannekoko alla ja vanteiden et luku?
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Osxu
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Elo 15, 2016 11:49

Re: 9-5 2.3t Biopower *Volvomies vierailla vesillä*

Viesti Kirjoittaja Osxu »

Mikki2 kirjoitti:Stance on kyllä nätisti kohillaan. Mikä rengas/vannekoko alla ja vanteiden et luku?
235/35/19, unohdin täpinöissäni katsoa et:n kun alustaa ja renkaita laitoin. Olis oleellinen tieto kun uusia vanteita suunnittelee. Mutta veikkaan että et on 45-50 välillä.
9-5 2.3t BioPower -08
nikrei
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 14:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 2.3t Biopower *Volvomies vierailla vesillä*

Viesti Kirjoittaja nikrei »

On tosi hienon näköinen femma! Hoksasin ekan kerran tänään tämän sun ketjun, ja eilen päivittelin töissä auton hienoutta tossa parkkipaikalla, mistä 2kpl kuvia ylemmässä postauksessa :lol:. Hyvin sopii nuo vanteet!
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
Osxu
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Elo 15, 2016 11:49

Re: 9-5 2.3t Biopower *Volvomies vierailla vesillä*

Viesti Kirjoittaja Osxu »

nikrei kirjoitti:On tosi hienon näköinen femma! Hoksasin ekan kerran tänään tämän sun ketjun, ja eilen päivittelin töissä auton hienoutta tossa parkkipaikalla, mistä 2kpl kuvia ylemmässä postauksessa :lol:. Hyvin sopii nuo vanteet!
Kiitoksia! Ihan hyvä paikkahan tuo on työntekoa harrastaa. Noihin Varkauden miitteihinkin pitäs joskus osallistua, tuppaa vaan melkein aina työvuorot menemään ristiin niiden kanssa. Jos ei mitään ihmeitä tapahdu, niin nuo vanteet tulevat varmaan ens talvena/keväällä myyntiin.
9-5 2.3t BioPower -08
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4564
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 2.3t Biopower *Volvomies vierailla vesillä*

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kysymykset oli niin pitkän tarinan sisällä ettei meinannut niitä nähdä.
1. Huoltokirjasta löytyy virallinen ohjelma. Jos kirjaa ei löydy niin ehkä netistä hakemalla. Jakopään status selviää kun katsot ketjun kiristimen ulkoneman.
2. Speden tilaukset procarservicelle joka on täällä jälleenmyyjä ja toimittaa joko hyllystä tai tilaamalla
3. Mitsu, 3" putki, isommat suuttimet, softa. Jos ei ole aeron kytkin niin sellainen. Välijäähy vähän mielen mukaan, toimii melko hyvin vakiollakin mutta pitempään vetoa päivitettynä.
4. Ei ole haittaakaan ja samalla sen kovettuneen venakopan tiivisteparin saa uusittua.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 2.3t Biopower *Volvomies vierailla vesillä*

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

Tervehdys :D

Menee vähän aiheen ohi , mutta mikäs Feltin Tri- malli Saabbaan katolla töröttää ?
Itsekkin "kuolaillut" noita nykyaikaisia Tri-pyöriä...Aero kiekkoineen :wink:

Sais muuten jo hyvän Saabikkaan tuollaisen Huippu "Munamankelin" hinnalla kun hinnat alkaa
olemaan "toisella kympillä" hyvän matkaa. Tosin eihän se vielä vauhtia takaa...Toisin kuten SAAB :D
Osxu
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Elo 15, 2016 11:49

Re: 9-5 2.3t Biopower *Volvomies vierailla vesillä*

Viesti Kirjoittaja Osxu »

Amiraali kirjoitti:Tervehdys :D

Menee vähän aiheen ohi , mutta mikäs Feltin Tri- malli Saabbaan katolla töröttää ?
Itsekkin "kuolaillut" noita nykyaikaisia Tri-pyöriä...Aero kiekkoineen :wink:

Sais muuten jo hyvän Saabikkaan tuollaisen Huippu "Munamankelin" hinnalla kun hinnat alkaa
olemaan "toisella kympillä" hyvän matkaa. Tosin eihän se vielä vauhtia takaa...Toisin kuten SAAB :D
Se on vanha S32, muistaakseni 2014 vuoden malli kun siinä on 2x10 rattaat. Aiemmin oli eri vanteet, Feltin omat TTR4, nyt jotkut Shimanot, taitavat olla ihan perus maantievanteet. Sillä tulee parhaimmillaan tonni/kk työnnettyä. Itse asiassa yksi syy kattokaiteellisen farkun ostoon on just noi pyörähommat. Saan tarvittaessa ajeltua ajelemaan jos tarve vaatii :D

Kyllähän noihin saa tarvittaessa hukattua ihan hyvän tukun rahaa, Feltin huippumalli maksoi 15.000e. Tuohan ei ole lähellekään sen arvoinen.
9-5 2.3t BioPower -08
Vastaa Viestiin