Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Ensio
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 08:27
Paikkakunta: Helsinki

Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"

Viesti Kirjoittaja Ensio »

Tervehdys

Tuli ostettua Saab 9-3 Aero 2005 kesällä. Matkaa autolla oli jo taitettu 250tkm. (Automaatti laatikolla) Huollot oli nähtävästi jotenkin hoidettu joten vaihto kaupat tehtiin kauppiaan kanssa. Tuo punainen Margareta oli pakko saada ja kokea :saab:

Autojen huollosta ei ole aikaisempaa kokemusta joten siten ajattelin nyt ensimmäistä kertaa listata autolle tulevat pikkuhuollot sekä hiukan remppa kuvia sekä kysymyksiä muiden ratoksi.

Alkuperäinen look olisi kyllä tarkoitus pitää mahd. pitkälle.

Avut ovat tervetulleita.

Kuva

Tehtynä:

08-2016

- Myllytys ja vahaus
- Nahkapenkkien rasvaus ja puhdistus
- Sisustan ja mustien osien ehostus
- Pyyhkimen sulat uusittu
- Taka Sivuvilkun polttimon vaihto
- Hayesin korjausopas (on kyllä huono punainen lanka ohjeissa, kuvat ties missä)

Parkkitutkan antureiden asennus 4kpl.
Kiitos jäsen passantille sarjasta plus ohjeista. (Myyjän nettiauto esitteen mukaan myös edessä olisi parkkitutkat?? :roll: )
Kuvalliset ohjeet löysin myös: http://pjkj.kuvat.fi/kuvat/Autoilua/Saa ... n+asennus/


Kuva

Harmitti että purin nuo valot pois kun niiden alla ei ollut ohjeiden mukaisia ruuveja kiinnitetty takapuskuriin. Ensi kerralla tiedän.


Tekemättä:

(X) Saab kerhoon liittyminen - Rekisteröinti tehty ja kohta maksu sisään.

(X) Xenon valon vaihto apukuskin puolelta. Vaihtanut väriä lilaksi/siniseksi. Kuskin puoleinen väri valkoinen. Tehty. Oli helpompi homma kuin ajattelin. Olisi pitänyt vaihtaa myös nuo H7 polttimot samalla

Ohje jota käytin.
https://m.youtube.com/watch?v=-4-FlnCyrxM


( ) Muiden H polttimovalojen vaihto. Vaihtaessa Xenonin huomasin että pitkät H7 oli mennyt mustaksi. Hankittu mutta ei vielä vaihdettu. Tuo musta lamppu olikin parkkivalo. 8O :D

(X) Kaasuläppäkotelon puhdistus

Tehty. Oli kyllä tuo läppä ihan musta. Hiukan jynssäystä hammasharjalla rätillä.
Tuo pieni nykimen hävisi sekä huomasin eron myös kiihdytyksissä..

(X) Ilmamassa sensorin puhdistus

Tehty. Sprayllä hiukan anturia ja annoin kuivua.

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... cement.htm

( ) Öljynvaihto

( X) Sytytystulpat
Vihdoin. Sain sen penteleen kannen porattua auki.


( ) Sytytyshatut - Kuinka kauan nämä kestävät. Aikaisemmassa autossa nämä oli tyyppivika laueta missä vain.

(X ) Akunvaihto

Alkoi moottorin vikavalo palamaan, täytyy hankkia joku testeri jolla tuon saisi nollattua. Yön yli odottelu ja vikavalot poissa. :roll:

( ) Stage 1 softaus - Luultavasti Maptun niin saa ehkä jatkossa stage 6 tai jotain sisään 8O

( ) Ruostesuojaus

( )Äänieristys:

Tilattu Powerset.fi verkkokaupasta, erinomainen palvelu. Ensimmäinen oikea fiilis Suomessa että täältä ostan kun saan hyvää palvelua

Ovet: Stp Goldia sekä Stp eristettä
Lattia: Stp Goldia lattialle sekä Dodo mlv matto
Katto: Stp Goldia sekä Stp eristettä
Lokarin sisäkaaret Stp bombia ja foam äänieristettä muovilokarin sisäpuolelle. Ehkä joku kotelosuojaus päälle.
Overkill?

( ) Kaiuttimienvaihto

Powerset.fi tilattu Rainbowin kaiuttimia, erinomainen palvelu.

Oma setup autossa:

Kuva


( ) Navilevyn 2010 versio metsästys/soittimen päivitys?

(X) Mustien listojen ja ovenkahvat korin värin mukaan - Unohdettu, komenttien perusteella. Orkkis look parempi.

( ) Mustien listojen ehostus kuumailma puhaltimella

( ) Talvirenkaiden osto (ehkä myös alut)
Viimeksi muokannut Ensio, Ma Loka 10, 2016 19:12. Yhteensä muokattu 11 kertaa.
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Itse en maalaisi tuosta listoja korin väriin. Mustana tuo sopivasti kontrastia ja punaisena liian punainen auto.
9³SS Turbo X '08

-Janne
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Suosittelisin softan ostamaan foorumilaisten softa guruilta,edullisempi ja varmasti toimiva paketti.
Se stage6 vaatii melko paljon tavaraa muutakin kuin bittejä boxiin.. :wink:

Nätti kolkki ja siistikuntoinen! :)
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Ensio
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 08:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"

Viesti Kirjoittaja Ensio »

Onko tuo normaalia että Akun vaihdon yhteydessä moottorin vika-valo alkaa palamaan?

Yritin tulppia vaihtaa niin yksi ruuvi on torx kannalta erittäin huonossa kunnossa. Vinkkejä? Voiko porata rikki jos ei muu auta?
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Ensio kirjoitti:Onko tuo normaalia että Akun vaihdon yhteydessä moottorin vika-valo alkaa palamaan?

Yritin tulppia vaihtaa niin yksi ruuvi on torx kannalta erittäin huonossa kunnossa. Vinkkejä? Voiko porata rikki jos ei muu auta?
Mä nakuttelin talttapäämeisselillä uran ja naputtelin auki. Vaihdoin torxit normaaleihin pultteihin niin saa tarvittaessa auki ilman kirosanoja. Jos taas haluat torxit säilyttää niin niitä ei kannata kovin tiukkaan laittaa. Itsellä on siitä muovin kolmesta kierteestä aiemmat omistajat korkkauttaneet yhden kierteen ja ärsyttää suunnattomasti kun yks niistä pulteista pyörii läpi.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Ensio
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 08:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"

Viesti Kirjoittaja Ensio »

jjasco kirjoitti:
Ensio kirjoitti:Onko tuo normaalia että Akun vaihdon yhteydessä moottorin vika-valo alkaa palamaan?

Yritin tulppia vaihtaa niin yksi ruuvi on torx kannalta erittäin huonossa kunnossa. Vinkkejä? Voiko porata rikki jos ei muu auta?
Mä nakuttelin talttapäämeisselillä uran ja naputtelin auki. Vaihdoin torxit normaaleihin pultteihin niin saa tarvittaessa auki ilman kirosanoja. Jos taas haluat torxit säilyttää niin niitä ei kannata kovin tiukkaan laittaa. Itsellä on siitä muovin kolmesta kierteestä aiemmat omistajat korkkauttaneet yhden kierteen ja ärsyttää suunnattomasti kun yks niistä pulteista pyörii läpi.
Oli se torxi ruuvi nyt niin mätä että alko nyppii -> porailu hommaksi se meni

Samalla kun tuossa tuota autoa rassasin niin huomasin että jos jotain ruuvia/pulttia/mutteria yrittää irrottaa lioita se ensin CRC:eellä.

Kuparitahnaa kävin eilen hakemassa että jos tässä nyt irroittelee niin voi kiinni laittaessa laittaa hiukan tahnaa siihen.
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Samalla kun tuossa tuota autoa rassasin niin huomasin että jos jotain ruuvia/pulttia/mutteria yrittää irrottaa lioita se ensin CRC:eellä.

Kuparitahnaa kävin eilen hakemassa että jos tässä nyt irroittelee niin voi kiinni laittaessa laittaa hiukan tahnaa siihen.
Varmaan tiesit että kuparirasva ei käy alumiiniosien kanssa yhteen. Jos on kierteet alumiinissa, niin silloin alumiinirasvaa.
Ensio
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 08:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"

Viesti Kirjoittaja Ensio »

Kiitos vinkistä! Enpä tuota tullut ajatelleeksi.

Suvi-Uuno näiden auto-remppa hommien kanssa vielä. :roll:

Kuva

Viimein porattu ja tuollaisia sieltä löyty.
Vaikka 99.5% Foorumilaisista ei kiinnosta pelkkä vanha paskanen tulppa. Onneksi netti ei oo vielä täynnä :lol:
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Ensio
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 08:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"

Viesti Kirjoittaja Ensio »

Tulihan sitä sitten ryhdyttyä hommiin. Takakontti toimi harjoitus paikkana. On nää materiaalit kehittyny, viimeksi Mk2 Golffia eristäny

Hiukan epäilyttää että onkohan tuo 8mm Stp foami kuitenkin liian paksua. Toi MLV matto kun olisi ehkä tarkoitus vielä laittaa tavaratila levyn alle. 1cm korotus. :?

Kuva
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Ensio
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 08:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"

Viesti Kirjoittaja Ensio »

Homma jatkuu. Tuli sitten laitettu puukkoa tuohon tavaratilan mattoon että luikerteli ulos.

Stp Bombia ja Stp Splen 8mm sekä Saabin oma pyöräkotelo suojaa. Saapi nähdä hiljeneekö.

Täytynee varmaan hankkia sitä 4mm ja jättää toi
8mm joululahjaksi.

Veistä varmaan täytyy käyttää että tuo matto lähtee ulos. Ajatuksena vetää viillot niin että jää tuo sauma etupenkkien alle.


Kuva
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Anteeksi, tarkoitatko että auton oman verhoilun irrottamiseen tarvitsee puukkoa? Etupenkitkin saat todella nätisti irti, joten ei puukkoa vaan järkeä. Ohjeita löytyy kyllä, kun vähän jaksaa etsiä.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ensio
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 08:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"

Viesti Kirjoittaja Ensio »

G-mies kirjoitti:Anteeksi, tarkoitatko että auton oman verhoilun irrottamiseen tarvitsee puukkoa? Etupenkitkin saat todella nätisti irti, joten ei puukkoa vaan järkeä. Ohjeita löytyy kyllä, kun vähän jaksaa etsiä.


Matti
Kyllä. Tarkoitin tuota lattiamattoa. Jos en pura koko keskikonsolia atomeiksi niin ei kai tuo lattiamatto irtoa muuten? Eikö se sieltä keskikonsolin ympärillä ole yhtenäinen pala.
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Ensio
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 08:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"

Viesti Kirjoittaja Ensio »

MLV matto saapui. On kyllä aika painavaa tavaraa. 8O

Stp Bomb loppui. Sisäpuolen oikea takalokari jäi hiukan paljaaksi. Pitää hakea lisää ja tuota 4mm foamia. Tää 8mm on kyllä liian paksua.

Hattuhylly toimi mallina. Vanhat eristeet pois. MLV ja foami ja kiinni. Ajattelin jättää nuo ilmastoaukot peittämättä. Kai niillä on joku funktio?

Kuva
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tämän linkin takaa näet varaosakuvan, jossa lattiamatot. Jonkun verran on töitä keskikonsolin irrotuksessa, mutta lataas tästä ja tästä nämä ohjeet. Josko vähän helpottaisi. Penkit saat tosiaan irti, kun siirrät penkin täysin eteen, kallistat selkänojan eteen, otat turvavyön irti, takaa kiskoista 2 pulttia ja kallistat penkkiä eteenpäin ja vedät taaksepäin irti koukuistaan. Muista, että penkeissä on paukkuja! Akun irtikytkeminen on suositeltavaa ja avaimet säilytetään operaation ajan taskussa.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ensio
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 08:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"

Viesti Kirjoittaja Ensio »

G-mies kirjoitti:Tämän linkin takaa näet varaosakuvan, jossa lattiamatot. Jonkun verran on töitä keskikonsolin irrotuksessa, mutta lataas tästä ja tästä nämä ohjeet. Josko vähän helpottaisi. Penkit saat tosiaan irti, kun siirrät penkin täysin eteen, kallistat selkänojan eteen, otat turvavyön irti, takaa kiskoista 2 pulttia ja kallistat penkkiä eteenpäin ja vedät taaksepäin irti koukuistaan. Muista, että penkeissä on paukkuja! Akun irtikytkeminen on suositeltavaa ja avaimet säilytetään operaation ajan taskussa.


Matti
Kiitos! Olet oikeassa, tuo keksiosa on kyllä niin pitkä että purkamatta keskikonsolia ei tule hyvä... :oops: :oops:
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Vastaa Viestiin