900c 1989, pelastettu perusmalli + 900i 16V 1992

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
raul
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 21:24
Paikkakunta: pks

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli

Viesti Kirjoittaja raul »

Kiitos saba90, ja muutkin mittareita tarjonneet.

Sain lopulta mittarit ja valot toimimaan mutta muutaman kerran sai taas harjoitella... :roll:
Ensin ei toimineet varoitusvalot... sitten ei toimi kierroslukumittari, eikä toinenkaan. Sitten menikin jo vilkut ja jarruvalot sekaisin. Hätävilkut ei toimi takana. Ja lämmönsäätimen tikkukin oli jotenkin surkeasti siellä. Radio pimeänä. Mitä vielä.... 8O

Oletin tietysti että kiusaamani piirilevyt liittyisi valojen sekoiluun. Mittailin ohmeja ja voltteja mutta mitään järkeenkäypää vian aiheuttajaa ei löytynyt, siellä täällä oli vastusta missä ei olisi ollenkaan pitänyt olla. Mietin että maadoitusvika sittenkin. Tulihan auottua ja putsailtua maadoituspisteet, mutta vika löytyi puoli-vahingossa takavalojen liittimistä: ensin luulin nähneeni littimissä valkovaseliinia, mutta se kaikki olikin hiton kovaa hapettumaa. Oxide cleania ja ruuvaria, ei irtoa happi -> dremeli apuun ja nitkuttelemaan. Yhdessä asennossa toimi vilkut ja jarruvalot, syvemmälle painettaessa toimi enää takavalot :lol: No yks kaks oikea asento löytyi ja sähköt palasi myös apukuskin puolelle.

Liian monta kertaa pääsi irrottelemaan ja kiinnittelemään kojelaudan "naamaosaa" viikon aikana. Viimeisen kerran eilen illalla, lähdettiin hakemaan huoltikselta tyttären kanssa jätskiä niin huomasin, ettei mittariston valot eikä muutkaan (säätimet, tuhkikset) toimi. Sulake nr. 23 ehjä, ei virtaa. Eikä siinä vielä kaikki, jarruvalot palaa koko ajan. Olin varmasti sörkkinyt liitintä vähän vinoon koska hellällä kosketuksella vika korjaantuikin. Mittaristosta oli potentiometri antanut savut. Onneksi nyt löytyi varaosia 8) :saab:

Ajattelin poistaa vetokoukun. Sille vois välillä olla käyttöäkin, mutta sopis silmään paremmin ilman.
1989 900c
1992 900i
raul
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 21:24
Paikkakunta: pks

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli + 900i 16V 1992

Viesti Kirjoittaja raul »

Tämä kaasarisatku on toiminut hienosti, lukema mittarissa tällä hetkellä 153600 kilometriä. Kesällä vaihdoin (mahdollisesti alkuperäiset) öljyiskarit KYB:in kaasuihin ja kyyti on ollut hyvää. Pakkasnesteet vaihdoin jo syyskuussa, kun mittaus näytti kylmänkestoa olleen vain noin -10 astetta. Muistaakseni tää pitäis katsastaa joulukuuhun mennessä 8O

Ja tosiaan tuli hankittua toinenkin sedan-satku, kuten tänne jo ehätin kertomaan, vuoden 1992 900i 16, kattoluukulla.

Sateiden takia en ole ehtinyt autoon juuri tutustumaan, mitä nyt kattoluukku vuotanut kuskin istuimen litimäräksi. Liekö sitten putket tukossa. Toisaalta tämä tapahtuu ilmeisesti vain alamäkeen pysäköitynä. Paljon on hommaa, siistimistä, pikkufiksiä. Autossa on mm. tupakoitu joten lasit on paksussa tervakalvossa. Joitain virityksiä pitää poistella, kuten vapaana lattialla kulkevat kaiutinjohdot taakse... Vähän semmonen tuntuma, että tätä autoa varteen saa myyntipalstaa lukea huolella :saab:

Auto joutui tosiaan hinaukseen, kun jätti tielle heti ostohetken jälkeen. Vika tuntui nyt korjaantuneen sytkäpäätteen vaihdolla. En ole vielä hommannut uutta, mutta LH2.4 Volvo 740:ssä oli sama -124 -päätteinen tökkeli.

Yllätyksiä tulee varmaan paljon, mutta jos näistä aloittais:
-takaluukun lukko ei toimi
-venttiilit naputtaa kylmänä, ajattelin huuhdella moottorin öljyillä tai mahdollisesti jollain erikoisaineella
-keskuslukko toimii vain etuovissa
-mittarivalot pimeänä (tässä on näemmä uudempi mittaristo)
-vasen vilkku palaa himmeästi ja muutenkin siellä valot vähän sekasin
-polttoainemittari pimeänä
-lämpömittari välillä ylhäällä, ajossa useimmiten liian alhaalla
-kone vuotaa öljyä oikealta takapäästä
-sisältä likainen
-ulkopinta pinttyneessä liassa, kiillotus
-kromimaskin kiinnityksistä kaksi on poikki, roikkuu
-bensa haisee sisälle, muttei ulos eikä näy vuotavan??
-vasen iskarin kiinnike tms kolisee edessä

Kuvat on kivoja:

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
1989 900c
1992 900i
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli + 900i 16V 1992

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Arvaus, että bensa haisee tankin päältä. Josko joku olisi yrittänyt korjata bensamittarin toimintaa ja tulos on vuoto. Venttilinaputusta tuskin saa millään erikoisaineillakaan pois, mutta oliko nuo painimet peräti purettavissa?
raul
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 21:24
Paikkakunta: pks

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli + 900i 16V 1992

Viesti Kirjoittaja raul »

Taisivat olla. Ja osuva veikkaus tuohon hajuhaittaan, bensapumppu on kuulemma vaihdettu ja jotain kötöstelty, kun ei mittari enää toimi.
1989 900c
1992 900i
raul
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 21:24
Paikkakunta: pks

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli + 900i 16V 1992

Viesti Kirjoittaja raul »

Oletan että polttoainemittarin kuuluisi löytyä pienemmän lätkän alta. No sieltä löytyi vain johonkin jumiin jäänyt kuparilanka... sitten ongin sieltä jonkilaisen alumiinisen tikun. Loput kamat saa jäädä sinne tai sitten kun joskus jaksan tyhjentää tankin.

Kuva

Tärkeimpänä hankintalistalla on ehjä mittaristo.

Kuva

Tai sitten pelkkä piirilevy:

Kuva

NG900:ssa tuskin on sama piirilevy kuin tässä, kun kotelon muoto on niin paljon pyöreämpi?
1989 900c
1992 900i
raul
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 21:24
Paikkakunta: pks

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli + 900i 16V 1992

Viesti Kirjoittaja raul »

Iloa Saabilla ajamisesta kertyy hetkittäin ja ilmeisen lyhyissä pätkissä.

Vaihdettuani tänään talvirenkaat alle, lähdettiin ajelulle kokeilemaan kuinka pirteä tämä 2.1-16 V oikeastaan on. Paluu kotipihaan päättyi 30 metriä liian aikaisin, eikä auto enää halunnut käynnistyä. Bensamittarihan on edelleen korjaamatta, joten kurkkasin tankkiin, ja jotain nestettä siellä vielä oli ihan runsaasti. Nyt siellä näkyi myös ilmeisesti anturin lieriö vai mikä lie sitten.

Kokeilin hyppylangalla bensapumppua, mutta tuo ei pitänyt mitään ääntä. Bensapumppu on kuulemma vaihdettu äskettäin... Kumpi muuten on bensapumpun rele, metallinen vai sininen muovinen? Näyttivät äkkiseltään olevan samanlaisia, mutta kaavio oli esitetty erilailla näissä, niin en ole varma. Vasemmasta pohjastahan näkyi puuttuvan napa 87, muuten käynevät ristiin? Vai onko jotain muutakin pielessä tuolla, en suoraan sanottuna hämmästyisi mahdollisia virityksiä.

Koska oli pimeä ja myöhä, päätin jättää vikakoodin lukulangan rakentelun aamuun. Tuli vaan mieleen sellainen, että tankinpohjalla seilaava lieriö olisi osunut ja vahingoittanut bensapumppua? Sulake 30 on eheä.
1989 900c
1992 900i
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli + 900i 16V 1992

Viesti Kirjoittaja jus »

Bensapumpun rele ja ruiskun päärele on vänkärin puolen lokasuojassa verhoilun alla polvisuojan takana. Releet ovat identtiset ja keskenään vaihtokelpoiset.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
raul
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 21:24
Paikkakunta: pks

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli + 900i 16V 1992

Viesti Kirjoittaja raul »

Nyt tarttis kokeneempien Saabistien apuja. 900i 16 on edelleen halvaantuneena. Moottori sammuu kuin avaimesta kääntäen hieman lämmettyään, näissä keleissä noin 10 minuuttia tyhmäkäyntiä riittää. Eikä lähde käyntiin ennenkuin usean tunnin jäähdyttyään.

Tein tosiaan tuolloin aiemmin työkalun vikakoodien lukuun. Vikakoodeja tuli vain kahta lajia, 12231 ja 12254. Silloin en löytänyt selitystä tuolle 12254 -koodille, mutta tänään intternetin läpi kahlaten löysin Saab 9000 koodistosta 12254 = ei signaalia kampuran anturilta. Tätä epäilinkin jo, sillä muut komponentit ehdin käydä läpi. Pitää kaivaa anturi esille ja tutkia lisää. Yks kokeilemisen arvoinen juttu vois olla suihkuttaa jääspraytä anturille, sikäli kun kerran lämmetessään hajoaa.

Epätoivoisena kaivoin tankista pumppuämpärin ylös. Olihan siihen ihan syytäkin, kun jotain tankissa oli irrallaan.
No mitäs mulla nyt on siellä? Ämpäri, missä on jonkinlainen nestetason anturi sekä koho kepin päässä. Ja erikseen tuollainen lieriö palasina ja kilometri lankaa?

Kuva Kuva
Kuva Kuva
Kuva

Mikä näillä osilla on työnjako? Lieriö lienee osa nro 2 räjäytyskuvassa, "fuel transmitter". Näyttääkö tuo ämpäri pumppuineen siltä että kuuluvat tähän autoon?


Vanhempi Saab kävi tänään katsastuksessa ja kaikki aika hyvin. Oikeaa takajarrua pitää vähän tutkia, voima vähentynyt viimevuotisesta. Pierburgia pitää säätää aika paljon rikkaammalle. Tilaan ehkä sen työkalun sitä varten, vai onnistuuko ruuvaaminen kalvoa särkemättä, jos onnistuu sormin pitämään alipainemännän liikkumatta... :roll: En ehtinyt vielä kokeilemaan.

Kuva Kuva
1989 900c
1992 900i
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli + 900i 16V 1992

Viesti Kirjoittaja jus »

Pumppu on olemukseltaan sellainen, että saattaa olla autoa uudempi. Ei haittaa jos se sopii paikalleen ja pumppaa riittävällä paineella ja tuotolla.

Pumppuasetelman kannessa on paikka uudemman mallin bensa-anturin kohon varrelle ja itse anturin säätövastus. Nämä eivät siis ole käytössä 900:ssa.

Jos tankissa on paikka erilliselle bensamittari-anturille niin kuin sinulla on, ja mittarin johdotus tulee sille anturille, sinun tulee vaan löytää tuollainen ehjä anturi (putki, jonka sisällä koho liukuu vastuslankaa pitkin). Tietenkin vielä oikeanlainen, jotta liitin ja vastusarvot sopivat.
Kuva

Eikös Pierburgin seokset säädetä kaasarin pohjasta hylsyllä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
raul
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 21:24
Paikkakunta: pks

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli + 900i 16V 1992

Viesti Kirjoittaja raul »

Kiitos vastauksesta 8)
Alan siis etsimään ehjää anturihässäkkää.
Vanhemmissa Pierburgeissa ym on se ruuvi pohjassa, uudemmissa se on peitetty ja moottorin käydessä neulaa voidaan ruuvata pitkällä tikulla tms mutta riskinä on kalvon vääntyminen mukana.
1989 900c
1992 900i
Vastaa Viestiin