Varsinaista projektia ei auton kanssa ole käynnissä nyt, mutta kaikkea pientä pitää aina väsätä ja täällä ehkä jotain kysellä.
Tähtäin on pitää auto kunnossa ja alkuperäisenä. Kilometrejä tulee korkeintaan 5000 vuodessa.
Liitän tähän alkuun lainauksen aiheesta "Pelastakaa satkuja!"
raul kirjoitti:Tervehdys,
Liityin tavallaan sattuman kautta Saabistien joukkoon, kun tuli pelastettua eräs 900c lähes varmalta kuolemalta. Auto tuli kuolinpesän kautta, kun halusivat pihan siistiksi romuista.
Eka nopea pesu paljasti ihan siistin auton, vaikka joku ehti jo todetakin että en olisi saanut pestä patinaa pois. Toisaalta eikai tuo ehtinyt kuin pari vuotta maata metsänreunassa. Mittarissa 145 tkm.
Muutamia puutteita on ja osa niistä onkin jo korjattu. Pakoputken loppuosa tuli uusittua. Öljyt, suodattimet ja tulpat vaihdoin toki myös. Takaluukku ei halunnut aueta kuin avaimella, tänään kuitenkin jo vertyi vipukin toimimaan. Käsijarrun teho ei riitä katsastukseen, mutta Saksasta on jo matkalla kaiketi kaikki tarpeellinen jarruosa. Vasen takaovi aukeaa ulkoa vain nuppia samanaikaisesti nostamalla. Strömbergin kalvo pitäisi ilmeisesti vaihtaa, tyhjäkäynti on olematon ilman ryypyn apua. Jäähdytysnestettä hukkaa jostain...
Tavaratilan pohjalla, vararenkaan alla on melko paljon vettä, onkohan sillä mitään tarkoitettua reittiä pois sieltä?
Tarkoitus on originaalina pitää, mielestäni tällaiselle autolle ei parempaa käyttötarkoitusta olekaan kuin jonkinasteinen säilyttäminen. Tosin kierroslukumittari on pakko löytää kellon tilalle. Jonkinlaiset orggismatot ovat myös hakusessa.
Ensimmäinen katsastus sujui lähinnä kehujen saattelemana, varsinkin kun säädin nosturilla vielä käsijarrun tehoeron 0 %:iin.
Kohta olisi taas katsastus edessä eikä pitäisi olla mitään moitteen sijaa tälläkään kertaa. Uuden Pilkingtonin lasinkin vaihdatin ja nyt näkee ajaa auringonlaskuun Uusin myös vesipumpun ja hetkeä myöhemmin jäähdyttimen, niin loppui se veden läträäminen.
Töissä ehdin vihdoin viimein myllyttämään maalipinnan:
Yleisilme tuli vihdoin siistiksi. Kaksi pientä ruostekohtaa voisi kyllä korjata, oikean takakaaren ja oven välissä sekä vasemmassa takaovessa listan alapuolella. Moottoritila on toistaiseksi pesemättä. Uusi antenni pitäisi löytää ja katon puhelin(?)antenni poistaa. Uuden sivuvilkun tilasin, mutta sitä ei koskaan tullut... Oikean puolen kaarimuovi on aika pahana, mitäköhän sillekin tekisi, liikkuuko sellaisia käytettyinä hyviä?
Saabi edestä, saabi takaa, siellä se saabi makaa:
Tehtävälistalla syksyksi:
-koteloiden ja pohjan suojaus (nyt siellä ei hämmästyksekseni ollut oikeastaan mitään)
-kesä- ja talvivanteiden hiekkapuhallus ja maalaus
-jo mainitut antennihommat
-edelleen kierroslukumittari hankkimatta
-laatikkoöljyn vaihto
Omasta mielestä tää on aivan ihana ja sympaattinen auto! Ja tosiaan ensimmäinen Saab mulle, joten kaikki saabismit on vielä haussa... Jos tällä nyt alkuun pääsisi. Kattoverhoilu saa mun puolesta roikkua. Hyvät Saabin kuramatot sain kun löysin Eestistä toisen Saabin, vuosimallin 1990 3-ovisen 900i 16-venttiilisen. Se on nyt kaverilla käytössä siellä.