9-3 2.0t BP Vector SC *Ylläpitoa ja maustamista*

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

9-3 2.0t BP Vector SC *Ylläpitoa ja maustamista*

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Noniin!

Päätin synnyttää projekti osion tuoreimmalle hankinnalle syystä, että pysyisin itsekkin kartalla ja ehkä tämä toisi myös lisää motivaatiota auton ylläpitoon. Ja kun olen monia projekteja seuraillut on ollut ilo huomata, kuinka foorumilaiset ovat aktiivisesti osallistuneet projektin kommentointiin ja hyviä vinkkejä ja pohdintaa noussut esille. Samaa toivoisin myös tähän ja kaikki kommentointi ja offtopic ja huumori ja tyhjän lätinä on sallittua , jopa toivottavaa :D

Kerron hieman taustaa ko. autosta ja sen hankinnasta:

Aikasempi vastaava korinen linear Z19DTH JC softalla ostettiin minulta väkisin pois. Ei pidä mennä autokuumeessa olevalle naiselle sanomaan vitsillä, että tiedossa olisi :saab: joka vastaa kriteerejäsi kaikilta muilta osin paitsi merkiltään (MB,audi,BMW) . Eikä varsinkaan pidä sanoa hintaa ja päästää koeajolle. Enkä tietenkään voinut perua puheitani vaan auto oli luovutettava hänelle lopullisesti. Oulusta löytyy nyt uusi naispuolinen saabisti, joka on kuulemma edelleen yhtä hymyä :D

Noh, saabittomana kärvistelin kuukauden ja selailin nettiä. Suomea ja pohjois-ruotsia. Tehdas BioPoweria siis. Lopulta luleåsta löytyi tämä kaveri jossa hinta,km,varustelu ja matka synkronoi sopivasti lompakkoni kans. Ensin pari mailia lontooksi johon vastaili aika lyhyelti. Tämän jälkeen kaverini soitti myyjälle ja puhuivat äidinkieliään ja sovittiin treffit 5.11 lauantaille hänen luokseen. Auto lähti matkaan aivan uskomattoman selkkauksen jälkeen ( saatan joskus kirjoittaa siitä oman stoorin, oli nimittäin aika eeppinen juttu :lol: ) .


Ja sitten itse :saab: ostohetkellä 5.11.2016

-Mittarissa 166500km.
-Kaikin puolin hyväkuntoinen, ei ole kovin hyvin pesty viimevuosina sisältä eikä päältä.
- Vänkärin kääntölaakeri kohta sökö.
-Leimattu heinäkuussa
-Täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja:
13 850km 06/08
28 717km 06/09
42 481km 08/09
56 103km 02/10
70 661km 09/10
89 102km 10/11
120 905km 09/12
123 241km 11/13
146 914km 03/15
159 941km 6/16

-Talvirenkaat 16" OK miinus
-Kesälle hyvät 17" kiekot alkuperäisillä vanteilla
-Takavalon kupu haljennut

Kaikki toimii ja kone käy kuin kello.



ja sitten tähän hetkeen 17.12.

168tkm

-Rek. katsastuksessa ei mitään sanomista, vaikka sumarit ruotsi asetuksilla.. ei tainnut testata sumareita edes.

-Alle laitettu lesjöfors -30mm jouset ja uudet kääntölaakerit (katsastuksen jälkeen).

-JC:n softan kävi Tobbana ujuttamassa sisään ja laittoi sumarit suomi asetuksille.

-Jousijumppapajalla jäänyt anturi väärinpäin: herjaa valojen korkeus-säätöä, täytyy maanantaina soittaa reklamaatiopuhelu.


Samalla huomasin perinteisen ohjaustehostimen pumpun öljyvuodon:
https://drive.google.com/open?id=1vaG_M ... StCi376APg
*kuvan laitan heti, kun joku kertoo miten drivestä saa kuvan pienennettyä lailliseksi*


Tästä pitäs sitte lähtä jatkamaan, ajatuksena on pitää auto mahd. hyvänä ja mahdollisuuksien mukaan parannella ulko ja sisänäköä.

Listaanpas tähän nyt tärkeysjärjestykseen toimenpiteet joita tarkoitus tehdä:
-EU-kilvet (27.12)
-Pumpun tiiviste kuntoon
-Moottorin ja laatikon (redline) öljyt
-Tulpat (Mitkä?)
-Ilmanputsari (vinkkejä jos vinkattavaa?)
-Renkaiden suuntaus
-Fiksaamolla käyttö, kunnon pesu ja kovavaha, ehkä jopa myllytys.
-Sisävalot LED:eiksi
-Ikkunoiden tummennus
-2DIN soitin bluetooth

Ja haaveissani vainko olet mun:

-18" kesätassut
-Griffin aero -puskuri
-Maski
-Tuplaputket ja takapuskurin modaus
-Lissää tehoja ?

Pidätän oikeuden muuttaa tärkeysjärjestystä kummassakin listassa :D

Harmi kun en kuvia nyt heti tähän saa laitettua, mutta linkki nyt kuitenkin uteliaimmille :)

https://drive.google.com/open?id=1eJDdL ... wiNRwHlbKA


Päivittelen sitä mukaan kun lista purkautuu, tai kasvaa toisesta päästä :D
Viimeksi muokannut anttimak, Ti Tammi 03, 2017 10:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 2.0t BP Vector SC *Ylläpitoa ja maustamista*

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hyvä kuulla, että dieselikolkit viedään jopa käsistä. Ehkäpä päivänä jonain pääsen minäkin omastani eroon muutenkin kuin paalimiehen kautta käymällä :mrgreen:

Noista kuvista sen verran, että kun sulla on jo Google-tili, niin helpoin tapa laittaa kuvat suoraan foorumille näkyviin on Google valokuvat -palvelun kautta. Eli mene osoitteeseen photos.google.com, ja jos ne drivessä olevat kuvat ei vielä näy siellä, niin sinne saa lisättyä omalta koneelta haluamansa kuvat. Tee Google valokuviin kansio, jonka määrität jaetuksi ja lisää kuvat siihen albumiin. Avaa kyseinen kuva, klikkaa tämän jälkeen vielä kuvaa hiiren oikealla ja valitse "näytä kuva" (tämä toiminto voi vaihdella selaimen mukaan). Näin saat kuvan pelkkänä kuvana näkyviin selaimeen. Kopioi osoitekentässä oleva osoite ja liitä se foorumille [img]ja[/img] -tägien väliin (tuosta ylhäältä klikkaamalla "Img"-nappulaa) ja avot, kuva näkyy foorumilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9-3 2.0t BP Vector SC *Ylläpitoa ja maustamista*

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Onnea uudelle hankinnalle. Itsekin tympäännyin tuohon orkkis krammariin ja korvasin sen 2 din androidilla.
Ja kerro ihmeessä mikä siellä ostosreissulla vastusti.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 9-3 2.0t BP Vector SC *Ylläpitoa ja maustamista*

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Joulun aikana ei juuri tullut muuta tehtyä kuin ajeltua hymyssäsuin :)
Kilvet sain hajettua 27.12, taakse ei reijät passaa joten pitää tilata klubitausta.
Telineet ja boksi piti joulureissuksi laittaa ja nekin joutas jo pois, kun lisää piru kulutusta litralla :/ (rovaniemi - Oulu 9,9l/100km RE85)

Rikkinäisten kangasmattojen tilalle löytyi foorumilta täysi kumisarja konttia myöten, siitä kiitos nm:hei9n !

Ja tosiaan uudet talvitassut tarttu Rovaniemeltä alle : good year ultragrip ice arctic 205/60 R16. Oli jo edellisessä ja erittäin hyviksi todettu niin mitäpä tuota vaihtamaan merkkiä :)

Rengasliikkeessä samalla tutkittiin tuota valojen korkeussäätöä ja ei kyllä meidän silmillä mitään vikaa löytynyt, joten taitaa olla kalibrointihommia merkkiliikkeesä? Siellähän samalla vaihtuis tehostajanpumpun stefa ..
Kuva

AZP:lle kiitos kuvavinkistä !
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 2.0t BP Vector SC *Ylläpitoa ja maustamista*

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Minusta tuo linkku näyttäisi olevan väärinpäin. Anturin vivun pitäisi osoittaa eteenpäin. Muistin varassa toki olen, mutta vahva on muistikuva. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 9-3 2.0t BP Vector SC *Ylläpitoa ja maustamista*

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Tobbana kirjoitti:Minusta tuo linkku näyttäisi olevan väärinpäin. Anturin vivun pitäisi osoittaa eteenpäin. Muistin varassa toki olen, mutta vahva on muistikuva. :)

-Sami
Minusta tuossa näkyy etupuolella tuo pieni stoppari, jotta eikai se voi edes mennä eteenpäin ? :roll: Samaa nimittäin katteli rengasmies että eipä tuota oikein voi edes laittaa väärin ilman väkivaltaa. Ja tuskin tuota liitintä saa väärinpäin?
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 2.0t BP Vector SC *Ylläpitoa ja maustamista*

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9-3 2.0t BP Vector SC *Ylläpitoa ja maustamista*

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kuva
Tuossa meidän farkusta pikaisesti takaapäin otettu kuva. Väärällä puolen näyttäisi olevan tuo vipu autossasi tai sitten koko anturi on pyörähtänyt asennettaessa. Vipu kuitenkin liikkuu tuolla auton keskilinjan puolella, ei pyörän puolella.

Se anturi on irrotettavissa siitä kannakeraudastaan(2 x ruuvi). Siinä on todennäköisesti vipu kääntynyt stopparin väärälle puolen, toivottavasti ei ole liikerata mennyt yli.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 9-3 2.0t BP Vector SC *Ylläpitoa ja maustamista*

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Kiitoksia vastauksista !

Pakkanenki löysäsi sieltä -30 huiteilta plussalle ja selkäkin alkaa olemaan taas käyttökelpoinen, eli pitäis nyt melkeen lähtä irrottaan anturia ja kokeileen mitä sanoo.

Tänään -1 ja kehtasi heittää päin näköä "traction control/stability control/antilock brake malfunc." -shown 8O Auto oli sammuksissa n.1,5h ja liikkeelle: ei ilmotusta, mutta 20km ajon jälkeen uudestaan *ping pong*.
Edellisessä tuon herjasi -27 pakkasella ainoastaan kerran. Toivottavasti ei nyt jää riesaksi..
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 9-3 2.0t BP Vector SC *Ylläpitoa ja maustamista*

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Vipu käännetty oikeean asentoon, mutta eipä ala säätämään valoja joten kalibrointihommia edessä.. autoåströmillä 40e.

ABS -anturin herjat ei tunnu häviävän itsestään eli varmaan täytyy sekin selvittää samalla kun käy techin nokassa.

Ja ettei loppuisi viat ihan kesken niin tänään hoksasin, että kulutus alkanut heitteleen tietokoneen mukaan ihan omiaan !
Nollasin kulutuksen ja keskinopeuden motarilla: 110km/h 25km ja 85km/h 10km kulutus 19,4 ja keskinopeus muka 51km/h :roll: Silti D.T.M ei laskenut 35km matkalla kuin 8km. Onko heittää vinkkejä?

Noh, :saab: on harrastus, joskin tallittomana olisi helpompaa näitä juttuja harrastaa kesällä :D
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 2.0t BP Vector SC *Ylläpitoa ja maustamista*

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

ABS-anturin sekoilu sotkee nopeustiedon.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 9-3 2.0t BP Vector SC *Ylläpitoa ja maustamista*

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Eipä ole vielä joutanut käymään merkkihuollossa anturi ja valohommissa, jospa tässä lähiaikoina.

Tuossa kun kusipojannestettä lisäsin niin kiinnitin hieman huomiota tuohon ohjaustehostimen säiliöön ja oletettuun tiivisteen vuotoon. Aukaisin korkin ja öljypinta näytti jopa vajaalta? Paisuuko vasta kun on kierroksia? No joka tapauksessa epäily heräs myös korkin toimintaan, kun ei meinannut mennä enää takaisin. Voisiko vuoto johtua pelkästään korkista, hölskyy yli kun korkki ei pidä?

Kuva


Pystyykö joku kaivamaan osanumeroa? Piti teipillä patentoida kiinni :D
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Vastaa Viestiin