Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75

Viesti Kirjoittaja gls »

Laitetaampa näin kymmenen vuoden tauon jälkeen projekti topikkia pystyyn! :D

Eli käsittelyssä 99 Combicoupe LEA vuosimallia 1975.
Lyhyesti auton tarina nykypäivään, se menee näin: milla hei sun täytyy muut...eikäku:
Auto on alunperin ruisku (k-jet) automaatti. Joskus 80 luvun puolenvälin jälkeen auto oli syttynyt palamaan moottoritilasta k-jetin putken antauduttua ja minua edeltävä omistaja on ostanut sen palovaurioisena.
Tämä ed omistaja kävi auton kokonaan läpi (värin vaihto tehty jopa auton sisälle ja pohjaan) ja vaihtoi moottoriksi B-Turbon vuonna -89. Ysiysi oli ollut ajossa muutaman vuoden kunnes pienen onnettomuuden seurauksena oli jäänyt seisomaan edellisen omistajan mökille vuonna 1994, viimeisin katsastus on 1993...ja loppu onkin historiaa..

99 päätyi minulle täysin puskista (kirjaimellisesti) kun erään asiakkaan kanssa tuli puhetta ysiysi saapeista ja niiden turbottamisesta..sanoin että jos jonkinlainen pelastettavassa kunnossa oleva combicoupen kori on niin voin ostaa pois..tämä mies tuumas että saat ilmaseksi jos laitat kuntoon ja hakeekin vielä sen 500km päästä trailerilla..kaupat tehty :D (no ostin mä litrasen Jamesonin hänelle)

Ysiysi saapui trailerin päällä mun tallille lokakuussa 2015 ja katoin että ei p#rkele mikä mätöläjä..takalasi ollu sisässä vuosikaudet..auto vettä täynnä..sisällä kasvaa sieniä ja ulkopuolella sammalta.. No auto talliin ja tutkimaan..pohja, lokarin sisäkaaret, takana iskaritolpat, pitkittäistukivarsien kiinnikkeet kaikki ehjiä!! ei ruostetta nimeksikään!! hyvin tehty läpikäynti vuonna 89 oli pelastanu korin! 8) Ainoastaan vetarin tunnelit ja kontin pohja tarvi peltitöitä.

Tästä eteenpäin ysiysiä on rakennettu pikkuhiljaa kohti parempaa (ja etenkin nopeampaa) huomista.
Tehotavoite on maltilliset 300bhp (ihan jees B-moottorista?) ja tämä on tarkoitus pitää täysin alkuperäis henkisenä katuautona, esim. moottorin rakensin B moottorista vaikka 16 venttiilisiä on tarjolla edullisesti, ei kuppipenkkejä, turvakaaria ym. Kunnon vyöt tulee että pysyy radalla niin oikeasti jämäkässä 70 luvun ysiysin penkissä 8)

Rakentelusta tekstiä ja kuvia seuraavissa viesteissä (projekti on jo aka pitkällä niin tulee älytön jytky jos tähän alotukseen kaikki mällää :D)
Pari kuvaa lähtötilanteesta..tosiaan vuodests -94 seisdy taivasalla:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut gls, Su Tammi 22, 2017 04:06. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75

Viesti Kirjoittaja gls »

Moottori: Moottorin rakensin kolmesta eri koneesta, eli b-turbon lohko joka porattiin 0.5mm ylikokoon, alle 50tkm ajetut +0.5mm männät 20 vuotta seisseestä petrosta, kampiakseli ja kanget tallin varastosta ja kansi-aihioksi paras mahdollinen eli 75 vuoden kaasutin mallin kansi jossa on jo iso nokan laakerointi..paras siksi koska tässä on +1mm isommat pakoventtiilit, jäykemmät venttiilijouset ja reilusti rajummilla arvoilla oleva nokka-akseli kuin uudemmissa :wink: tämän takia 75 ja vanhemmat kaasutin 99:t ovatkin huomattavasti ripeämpiä kuin 76 ja uudemmat. 8)

Kanteen tein muutoksia jonkin verran..kanavien virtausta parannettiin ja palotilat muotoiltiin. Kanavia kasvatin jonkinverran ja muotoilin ne paremmin virtaaviksi. Palotilasta pyrin telemään mahdollisimman hyvin ahtopainetta ja sytytysennakkoa sietävän eli muotoilin palotilan niin että siinä on mahdollisimman vähän nakutusta aiheuttavia kulmia. Lisäksi avarsin palotilaa reilusti venttiilien ympäriltä jotta seos pääsee virtaamaan paremmin venttiilistä palotilaan.

Nämä palotilan muutokset tietysti laskevat puristus:suhdetta kun tavaraa otetaan pois reilulla kädellä joten kannen tasopinnasta sorvattiin pois niin paljon kuin mahdollista.. mittailin et puristukseksi jäi nyt tasan 7:1. :)

Lohko porattiin ja männänrenkaat uusittiin. B-moottorin ylikoko männänrenkaita ei muuten meinaa löytyä mistään, mutta janicol racingilta löytyi..sieltä vaan jos joku muukin tekee. :wink:
Laakerit, jakopää hammaspyörineen, stefat ja kaikki muukin vaihdettavissa oleva uusittiin.



Kuva

Kuva

Kuva
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut gls, Su Tammi 22, 2017 04:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75

Viesti Kirjoittaja gls »

B-Turbon yksi huonoja kohtia on pakosarja. Etenkin 4 sylinterin putki ei virtaa mihinkään! Tämä aiheuttaa pakopainetta ja pakolämpöä.
Uuden pakosarjan valmistin "tuubiputkesta" migillä ja rällällä, myös vesijohtoputkeksi tuota mahtavaa, jokapaikkaan taipuvaa kamaa kutsutaan. Kasasin "jigimoottorin" jonka kylkeen heftasin putket oikeaan muotoonsa. lopuksi sarja puhallettiin alumiinioksidilla ja pintaan vedin marteliuksen mönjän.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuten kuvista voi huomata, Ahdin siirtyy moottorin etupuolelta moottorin sivulle koska se ei enää mahdu sinne koska jäähdyttimen joutui siirtämään takakenoon välijäähdyttimen takia.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75

Viesti Kirjoittaja gls »

Ahtimeksi värkkäsin T03/04E hybridin nestejäähdytetyllä keskiöllä. Eli purin t03 ahtimen johon yhdistin T04E kompressoripuolen, ind 51mm jättö 74mm.
Laakeroinnin vaihdoin 360 asteiseen jonka pulttasin runkoon kiinni.Sen orkkis jousen jätin pois sieltä nii ei nut pakene sitte jos joutuu isoja paineita käyttää.

Välijäähdyttimen sovittelin keulaan syylärin eteen. Tämän takia piti syyläriä siirtää takakenoon noin 10cm ja lukkopelti leikata palasiksi.. lattaraudasta valmistin osan lukkopeltiä ja telineen syylärille ja cuulerille.

Ahtoputket valmistin romu-ukolta ostetusta rosterista 2'5 tuuman tavarasta migillä ja rälläkällä (ei oo tiggiä)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75

Viesti Kirjoittaja gls »

Vaihteisto ja kytkin: Tämähän on tosiaan automaatti alunperin, tällä kokoonpanolla se suorastaan huutaa 5 vaihteista manuaalilaatikkoa vuoden 84 ysiysistä..
Eli 5 lovinen laatikko moottoriin kiinni.. mutta se keppi. Ei sovi tyyliin 5v Economy keppi ei, joten rälläkkä laulamaan..75 mallin ameriican sedanista koko helähoito vaihteensiirtotangosta poikki ja migillä 5 vaihteisen vastaavaan kiinni.
Kepin keskitin jousihässkkä on vanhoissa siinä kepin muovikupissa ja 5 lovisissa sirtotangossa eli pitää katkasta tarpeeksi läheltä..ja se kepin/virtalukon alla oleva muovikuppi pitää vaihtaa 5 lovisen malliin..nyt on -75 mallin keppi ja 5 vaihdetta.

Kytkimeksi tuli 4 lapanen sintteri ysisatasen borg&beck asetelmalla.

Kuva

Kuva
Kuva
Kuva
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
hyvoneju
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 18:26
Paikkakunta: Raisio

Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

Hieno projekti :D Onko tuo musta käyttöauto vai mikä , omaan pitäisi löytää tommoset nelivalot ? Ja toi keppihomma on asiaa , täytyypä koittaa apinoida :oops: Mistä olet tuon etuspoilerin hankkinut ?
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mahtava projekti. 8) Näitä on todella mukava seurata!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75

Viesti Kirjoittaja gls »

hyvoneju kirjoitti:Hieno projekti :D Onko tuo musta käyttöauto vai mikä , omaan pitäisi löytää tommoset nelivalot ? Ja toi keppihomma on asiaa , täytyypä koittaa apinoida :oops: Mistä olet tuon etuspoilerin hankkinut ?
Toi musta on vara-osa auto, ameriikan tuonti josta on romutus todistus tehty..tuon nelivalomaskin takia tuon ostin :)
Spoileri on vanha ja hyvä kuitukopio joka löytyi saabclubin facebook sivun kautta. Ruotsistahan noita saa kuituisena vielä nykyäänkin.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75

Viesti Kirjoittaja aero »

Asiallisen näköistä settiä. Nyt kun muitakin pihan aarteita ihmetellään, niin mikä turbohirviö tuo punainen 99(?) on, jonka konepeitolla palikoita aina välillä esiintyy? On meinaan siinäkin tuo skuuppi jotennii hassulla kohtaa, jäähdyttämässä pakosarjaa :).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Mikä tuo möykky virranjakaja päässä kannakeraudan kohdalla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75

Viesti Kirjoittaja gls »

Päätin luopua k-jetistä ja saabin kärjettömästä jakajasytytyksestä..tilalle tulee Haltechin säädettävä moottorinohjaus malliltaan E6S. Vanha mutta toimiva :D

Kuva

Tämä moottorinohjaus vaatiikin jo vähän rakentelua..bensapumppu, suuttimet, suutintukki, paineensäädin, kaikki anturit ja hukkakipinäpuola, kampikulman mittaus eli triggeröinti kampiakselille ym ym..

Surullisen kuuluisan tankin päätin ensiksi tehdä varaosa combicoupen kaasutinmallin tankista koska tuon oma tankki oli menetetty tapaus, koska oli ollut täynä vettä..tuo parempi aihio oli 25 vuoden seisonnan jäliltä puolillaan punaista lyijybensaa jota saikin putsata sieltä pois muttereilla, polttoöljyllä ja betonimyllyllä! 3 iltaa kun touhusin niin sainkin sen melko puhtaaksi kunnes aloin hitsaamaan paikkaa siihen, yleensä täytän tankit aina vedellä mutta nyt ajattelin että eääääh siellä mittää höyryjä oo :D kun vesihuuhtelussa tunnin oli, unohdin vasn et viimesen huuhtelun rein jarrucleanerilla..pari täppiä migillä ja älytön kajaus!! tankki meni pitkin tallin seiniä, välilevyt vaan lenteli.
Kuva

Seuraavaksi päätin tehdä tankin sedanin muovitankista..tämä vaatii combicoupeen pari muutosta. Vanha täyttöaukko umpeen, rasiaporalla reikä tankinkylkeen ja siihen valmistin uuden täyttöaukon. Lisäksi oikeanpuolen kiinnike pannan paikkaa joutuu siirtämään..
Kuva

Kuva

Kuva

Bensapumpuksi tuli walbron 255lph

Kuva
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75

Viesti Kirjoittaja gls »

aero kirjoitti:Asiallisen näköistä settiä. Nyt kun muitakin pihan aarteita ihmetellään, niin mikä turbohirviö tuo punainen 99(?) on, jonka konepeitolla palikoita aina välillä esiintyy? On meinaan siinäkin tuo skuuppi jotennii hassulla kohtaa, jäähdyttämässä pakosarjaa :).
Se on mun 2005 rakentama Petro Turbo.. siinä oli välijäähdytin moottoritilassa, sitä varten tuo scooppi.. :)

pihalla on tosiaan useita ysiysejä.. viimeisimmän takia ajoin 1000 km traileri perässä.. 75 combicoupe joka kaivettiin metiköstä 25 vuotta seisseenä..hain pelkän ehjän takapuskurin takia kun ei lähempää löytynyt!

Mitä möykkyä NALLEOLUT tarkoitat? siinä on ainakin tuo bensapumpun lätkä lohkossa jossa on lisäilma luistin kiinnitys samassa

Ja tosiaan niinkuin hyvoneju tuossa jo aikoi kopioida tuon vaihdekeppimuutoksen niin hyvä jos näistä on apua muiden projekteihin!
pyrin kertomaan kaikki muutokset suht pikkutarkasti ja kuvilla jotta muut voi tehdä samallain jos tarvista :) Sillä varauksella että ehän minä tiiä toimiiko nämä mun kötöstykset kun en oo tuolla päässy vielä ajamaan :D
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75

Viesti Kirjoittaja gls »

Bensatankin osalta hommat paketissa.

Bensapumpun imun tein kaasutinmallin bensamittari/bensan otto systeemistä ja traktorin hydrauliikka säiliön imusuodattimesta. Poistin alkuperäisen bensakohon ja vastus levyn koska olivat hapettuneet pilalle.

Bensan määrää mittamaan asensin veneeseen tarkotetun mittariyksikön, tuossa on samat ohmi määrät kuin 99:n orkkis mittarissa eli pitäis toimia, mitä nyt bensavaloa ei saa toimimaan mutta eipä se haittaa. :)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75

Viesti Kirjoittaja anv »

Onpas hienoa. Mites muuten pakoventtiilit? Nehän olivat B-turboissa natriumtäytteiset ja kokemuksella muut eivät kestä kuin muutaman kilometrin. Siis ainakaan ilman IC:tä.

Itellä oli joskus tollanen perusvaparina ja kaverilla 2-ovinen vastaava turbo-automaatti. Myöhemmin sitten 2-ovinen B-turbo oli mulla myös, mutta toi 3-ovinen CC on noista ollut aina lähinnä sydäntä, vaikka vapari olikin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75

Viesti Kirjoittaja gls »

anv kirjoitti:Onpas hienoa. Mites muuten pakoventtiilit? Nehän olivat B-turboissa natriumtäytteiset ja kokemuksella muut eivät kestä kuin muutaman kilometrin. Siis ainakaan ilman IC:tä.

Itellä oli joskus tollanen perusvaparina ja kaverilla 2-ovinen vastaava turbo-automaatti. Myöhemmin sitten 2-ovinen B-turbo oli mulla myös, mutta toi 3-ovinen CC on noista ollut aina lähinnä sydäntä, vaikka vapari olikin.
Juu onhan tuo CC kori varsin urheilullinen vaikka mistä kulmasta katsoo :)

Kyllä ne normaali pakoventtiilit kestää..Ajoin edellisellä 99:llä Kaasutinmallin venttiileillä 3 vuotta ja sen moottorin kohtaloksi koitui 4 sylinterin männän sulaminen. :D

Natriumtäytteiset on lisäksi niin paksut että haittaavat virtausta ja tässä on tosiaan keulalla ennen jäähdytintä kohtuullisen kokoinen cooleri, pakosarja tehty virtaavammaksi, 3 tuumainen pakoputkisto ym eli pitäisi kestää.. voi olla että ahtimen pakopuolikin muuttuu isommaksi jos tuo alkaa ahdistamaan. Tuskin pakolämpö ongelmia tulee koska auto on tarkoitettu ihan vaan katukäyttöön eli ei vedetä kaasupohjassa montaa ratakierrosta putkeen :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin