Sivu 1/3
Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75
Lähetetty: Su Tammi 22, 2017 02:11
Kirjoittaja gls
Laitetaampa näin kymmenen vuoden tauon jälkeen projekti topikkia pystyyn!
Eli käsittelyssä 99 Combicoupe LEA vuosimallia 1975.
Lyhyesti auton tarina nykypäivään, se menee näin: milla hei sun täytyy muut...eikäku:
Auto on alunperin ruisku (k-jet) automaatti. Joskus 80 luvun puolenvälin jälkeen auto oli syttynyt palamaan moottoritilasta k-jetin putken antauduttua ja minua edeltävä omistaja on ostanut sen palovaurioisena.
Tämä ed omistaja kävi auton kokonaan läpi (värin vaihto tehty jopa auton sisälle ja pohjaan) ja vaihtoi moottoriksi B-Turbon vuonna -89. Ysiysi oli ollut ajossa muutaman vuoden kunnes pienen onnettomuuden seurauksena oli jäänyt seisomaan edellisen omistajan mökille vuonna 1994, viimeisin katsastus on 1993...ja loppu onkin historiaa..
99 päätyi minulle täysin puskista (kirjaimellisesti) kun erään asiakkaan kanssa tuli puhetta ysiysi saapeista ja niiden turbottamisesta..sanoin että jos jonkinlainen pelastettavassa kunnossa oleva combicoupen kori on niin voin ostaa pois..tämä mies tuumas että saat ilmaseksi jos laitat kuntoon ja hakeekin vielä sen 500km päästä trailerilla..kaupat tehty
(no ostin mä litrasen Jamesonin hänelle)
Ysiysi saapui trailerin päällä mun tallille lokakuussa 2015 ja katoin että ei p#rkele mikä mätöläjä..takalasi ollu sisässä vuosikaudet..auto vettä täynnä..sisällä kasvaa sieniä ja ulkopuolella sammalta.. No auto talliin ja tutkimaan..pohja, lokarin sisäkaaret, takana iskaritolpat, pitkittäistukivarsien kiinnikkeet kaikki ehjiä!! ei ruostetta nimeksikään!! hyvin tehty läpikäynti vuonna 89 oli pelastanu korin!
Ainoastaan vetarin tunnelit ja kontin pohja tarvi peltitöitä.
Tästä eteenpäin ysiysiä on rakennettu pikkuhiljaa kohti parempaa (ja etenkin nopeampaa) huomista.
Tehotavoite on maltilliset 300bhp (ihan jees B-moottorista?) ja tämä on tarkoitus pitää täysin alkuperäis henkisenä katuautona, esim. moottorin rakensin B moottorista vaikka 16 venttiilisiä on tarjolla edullisesti, ei kuppipenkkejä, turvakaaria ym. Kunnon vyöt tulee että pysyy radalla niin oikeasti jämäkässä 70 luvun ysiysin penkissä
Rakentelusta tekstiä ja kuvia seuraavissa viesteissä (projekti on jo aka pitkällä niin tulee älytön jytky jos tähän alotukseen kaikki mällää
)
Pari kuvaa lähtötilanteesta..tosiaan vuodests -94 seisdy taivasalla:
Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75
Lähetetty: Su Tammi 22, 2017 03:03
Kirjoittaja gls
Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75
Lähetetty: Su Tammi 22, 2017 03:23
Kirjoittaja gls
Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75
Lähetetty: Su Tammi 22, 2017 03:42
Kirjoittaja gls
Ahtimeksi värkkäsin T03/04E hybridin nestejäähdytetyllä keskiöllä. Eli purin t03 ahtimen johon yhdistin T04E kompressoripuolen, ind 51mm jättö 74mm.
Laakeroinnin vaihdoin 360 asteiseen jonka pulttasin runkoon kiinni.Sen orkkis jousen jätin pois sieltä nii ei nut pakene sitte jos joutuu isoja paineita käyttää.
Välijäähdyttimen sovittelin keulaan syylärin eteen. Tämän takia piti syyläriä siirtää takakenoon noin 10cm ja lukkopelti leikata palasiksi.. lattaraudasta valmistin osan lukkopeltiä ja telineen syylärille ja cuulerille.
Ahtoputket valmistin romu-ukolta ostetusta rosterista 2'5 tuuman tavarasta migillä ja rälläkällä (ei oo tiggiä)
Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75
Lähetetty: Su Tammi 22, 2017 04:56
Kirjoittaja gls
Vaihteisto ja kytkin: Tämähän on tosiaan automaatti alunperin, tällä kokoonpanolla se suorastaan huutaa 5 vaihteista manuaalilaatikkoa vuoden 84 ysiysistä..
Eli 5 lovinen laatikko moottoriin kiinni.. mutta se keppi. Ei sovi tyyliin 5v Economy keppi ei, joten rälläkkä laulamaan..75 mallin ameriican sedanista koko helähoito vaihteensiirtotangosta poikki ja migillä 5 vaihteisen vastaavaan kiinni.
Kepin keskitin jousihässkkä on vanhoissa siinä kepin muovikupissa ja 5 lovisissa sirtotangossa eli pitää katkasta tarpeeksi läheltä..ja se kepin/virtalukon alla oleva muovikuppi pitää vaihtaa 5 lovisen malliin..nyt on -75 mallin keppi ja 5 vaihdetta.
Kytkimeksi tuli 4 lapanen sintteri ysisatasen borg&beck asetelmalla.
Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75
Lähetetty: Su Tammi 22, 2017 10:20
Kirjoittaja hyvoneju
Hieno projekti
Onko tuo musta käyttöauto vai mikä , omaan pitäisi löytää tommoset nelivalot ? Ja toi keppihomma on asiaa , täytyypä koittaa apinoida
Mistä olet tuon etuspoilerin hankkinut ?
Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75
Lähetetty: Su Tammi 22, 2017 11:45
Kirjoittaja Cona
Mahtava projekti.
Näitä on todella mukava seurata!
Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75
Lähetetty: Su Tammi 22, 2017 12:47
Kirjoittaja gls
hyvoneju kirjoitti:Hieno projekti
Onko tuo musta käyttöauto vai mikä , omaan pitäisi löytää tommoset nelivalot ? Ja toi keppihomma on asiaa , täytyypä koittaa apinoida
Mistä olet tuon etuspoilerin hankkinut ?
Toi musta on vara-osa auto, ameriikan tuonti josta on romutus todistus tehty..tuon nelivalomaskin takia tuon ostin
Spoileri on vanha ja hyvä kuitukopio joka löytyi saabclubin facebook sivun kautta. Ruotsistahan noita saa kuituisena vielä nykyäänkin.
Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75
Lähetetty: Su Tammi 22, 2017 13:08
Kirjoittaja aero
Asiallisen näköistä settiä. Nyt kun muitakin pihan aarteita ihmetellään, niin mikä turbohirviö tuo punainen 99(?) on, jonka konepeitolla palikoita aina välillä esiintyy? On meinaan siinäkin tuo skuuppi jotennii hassulla kohtaa, jäähdyttämässä pakosarjaa
.
Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75
Lähetetty: Su Tammi 22, 2017 13:09
Kirjoittaja nalleolut
Mikä tuo möykky virranjakaja päässä kannakeraudan kohdalla.
Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75
Lähetetty: Su Tammi 22, 2017 13:21
Kirjoittaja gls
Päätin luopua k-jetistä ja saabin kärjettömästä jakajasytytyksestä..tilalle tulee Haltechin säädettävä moottorinohjaus malliltaan E6S. Vanha mutta toimiva
Tämä moottorinohjaus vaatiikin jo vähän rakentelua..bensapumppu, suuttimet, suutintukki, paineensäädin, kaikki anturit ja hukkakipinäpuola, kampikulman mittaus eli triggeröinti kampiakselille ym ym..
Surullisen kuuluisan tankin päätin ensiksi tehdä varaosa combicoupen kaasutinmallin tankista koska tuon oma tankki oli menetetty tapaus, koska oli ollut täynä vettä..tuo parempi aihio oli 25 vuoden seisonnan jäliltä puolillaan punaista lyijybensaa jota saikin putsata sieltä pois muttereilla, polttoöljyllä ja betonimyllyllä! 3 iltaa kun touhusin niin sainkin sen melko puhtaaksi kunnes aloin hitsaamaan paikkaa siihen, yleensä täytän tankit aina vedellä mutta nyt ajattelin että eääääh siellä mittää höyryjä oo
kun vesihuuhtelussa tunnin oli, unohdin vasn et viimesen huuhtelun rein jarrucleanerilla..pari täppiä migillä ja älytön kajaus!! tankki meni pitkin tallin seiniä, välilevyt vaan lenteli.
Seuraavaksi päätin tehdä tankin sedanin muovitankista..tämä vaatii combicoupeen pari muutosta. Vanha täyttöaukko umpeen, rasiaporalla reikä tankinkylkeen ja siihen valmistin uuden täyttöaukon. Lisäksi oikeanpuolen kiinnike pannan paikkaa joutuu siirtämään..
Bensapumpuksi tuli walbron 255lph
Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75
Lähetetty: Su Tammi 22, 2017 13:28
Kirjoittaja gls
aero kirjoitti:Asiallisen näköistä settiä. Nyt kun muitakin pihan aarteita ihmetellään, niin mikä turbohirviö tuo punainen 99(?) on, jonka konepeitolla palikoita aina välillä esiintyy? On meinaan siinäkin tuo skuuppi jotennii hassulla kohtaa, jäähdyttämässä pakosarjaa
.
Se on mun 2005 rakentama Petro Turbo.. siinä oli välijäähdytin moottoritilassa, sitä varten tuo scooppi..
pihalla on tosiaan useita ysiysejä.. viimeisimmän takia ajoin 1000 km traileri perässä.. 75 combicoupe joka kaivettiin metiköstä 25 vuotta seisseenä..hain pelkän ehjän takapuskurin takia kun ei lähempää löytynyt!
Mitä möykkyä NALLEOLUT tarkoitat? siinä on ainakin tuo bensapumpun lätkä lohkossa jossa on lisäilma luistin kiinnitys samassa
Ja tosiaan niinkuin hyvoneju tuossa jo aikoi kopioida tuon vaihdekeppimuutoksen niin hyvä jos näistä on apua muiden projekteihin!
pyrin kertomaan kaikki muutokset suht pikkutarkasti ja kuvilla jotta muut voi tehdä samallain jos tarvista
Sillä varauksella että ehän minä tiiä toimiiko nämä mun kötöstykset kun en oo tuolla päässy vielä ajamaan
Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75
Lähetetty: To Tammi 26, 2017 20:29
Kirjoittaja gls
Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75
Lähetetty: Ma Tammi 30, 2017 14:06
Kirjoittaja anv
Onpas hienoa. Mites muuten pakoventtiilit? Nehän olivat B-turboissa natriumtäytteiset ja kokemuksella muut eivät kestä kuin muutaman kilometrin. Siis ainakaan ilman IC:tä.
Itellä oli joskus tollanen perusvaparina ja kaverilla 2-ovinen vastaava turbo-automaatti. Myöhemmin sitten 2-ovinen B-turbo oli mulla myös, mutta toi 3-ovinen CC on noista ollut aina lähinnä sydäntä, vaikka vapari olikin.
Re: Saab 99 CombiCoupe LE Turbo -75
Lähetetty: Ke Helmi 01, 2017 00:28
Kirjoittaja gls
anv kirjoitti:Onpas hienoa. Mites muuten pakoventtiilit? Nehän olivat B-turboissa natriumtäytteiset ja kokemuksella muut eivät kestä kuin muutaman kilometrin. Siis ainakaan ilman IC:tä.
Itellä oli joskus tollanen perusvaparina ja kaverilla 2-ovinen vastaava turbo-automaatti. Myöhemmin sitten 2-ovinen B-turbo oli mulla myös, mutta toi 3-ovinen CC on noista ollut aina lähinnä sydäntä, vaikka vapari olikin.
Juu onhan tuo CC kori varsin urheilullinen vaikka mistä kulmasta katsoo
Kyllä ne normaali pakoventtiilit kestää..Ajoin edellisellä 99:llä Kaasutinmallin venttiileillä 3 vuotta ja sen moottorin kohtaloksi koitui 4 sylinterin männän sulaminen.
Natriumtäytteiset on lisäksi niin paksut että haittaavat virtausta ja tässä on tosiaan keulalla ennen jäähdytintä kohtuullisen kokoinen cooleri, pakosarja tehty virtaavammaksi, 3 tuumainen pakoputkisto ym eli pitäisi kestää.. voi olla että ahtimen pakopuolikin muuttuu isommaksi jos tuo alkaa ahdistamaan. Tuskin pakolämpö ongelmia tulee koska auto on tarkoitettu ihan vaan katukäyttöön eli ei vedetä kaasupohjassa montaa ratakierrosta putkeen