Sivu 1/1

Saab 99 pelastus?

Lähetetty: Su Huhti 09, 2017 01:03
Kirjoittaja Hery
Toivottavasti meni oikeaan kategoriaan :D

Itselle tullut innostus saabin ysiysiin. Tutulta saisi halvalla ruostevaurioiden takia ~10v seisoneen 99 vm 75-82? (Uusinta koria kait). Kunnostaa haluaisin, mutta en tiedä mitä tehdä. Ja jaksaako sitä jos tonnilla saa jo hienomman kulkevan.

Ongelmia aiheuttaa se että olen vasta 17 kesänen (enkä tiedä kaikkea autoilun maailmasta), eikä paikkaakaan kunnostamiseen ole muuta kuin ulkona (ja talli johon mahtuu auto muttei oikeen tekemään) Kuinka suuri projekti olisi tiedossa. Kannattaako lähteä kattomaan vai unohtaa kokonaan ruosteen takia? Entä saako tuommoista edes rekisteriin kaikkien päästömääräyksien tms takia?

Ja miten on siirtokilpien kanssa, saako sellaisia helposti siirtämiseen mökiltä kotti?

Voin iskeä kuvaa/tarkempaa tietoa kun pääsee mökille.

Re: Saab 99 pelastus?

Lähetetty: Su Huhti 09, 2017 01:36
Kirjoittaja KN/Lieto
Saa sen rekisteriin, varmaan paperit on olemassa. Kun nyt ei kuitenkaan äärimmäisestä harvinaisuudesta ole kyse, niin ainakin minä hakisin mielummin hyväkuntoisen yksilön, jonka laittaminen ei olisi loputon työleiri. Ja sellaisen, jonka maalipinta on niin hyvä, ettei vaadi kallista maalausta. Tekniikka on yksinkertaista ja loppupään vuosimalleissa kestävää. Aikanaan tuli ysiyseillä ajettua paljonkin ja tavallaan jopa kaipaa sellaista yksinkertaista perusautoa, joka toimii kuin kello eikä ole sähkövikoja.

Re: Saab 99 pelastus?

Lähetetty: Su Huhti 09, 2017 07:43
Kirjoittaja Lahti411
Riippuu, millaisia ne ruostevauriot oikeasti on. Jonkun mielestä ruostuneet oven alareunat ja vähän hapertuneet lokasuojan kaaret on liikaa, vaikka ovatkin vielä kohtalaisia korjattavia. Saabeissa ruostevauriot voivat vaikuttaa siihen, kannattaako tarrakilvillä lähteä ajelemaan -vaikka ne muuten kyllä autoon saakin. Saabien hankalin ja yksi yleisimmistä ruostepaikoista on keulan tukivarsien kiinnityspisteet ja vetoakselien tunnelit. Nuo kohdat voivat ruostua niin pahoin, että ajaminen ei ole turvalista: etenkin alimmainen tukivarsi voi repeytyä irti!
Itse voisin ottaa projektiksi reilumminkin hapantuneen Ysiysin, jos se olisi luiskaperäinen Combi Coupe tai Turbo.

Re: Saab 99 pelastus?

Lähetetty: Su Huhti 09, 2017 07:46
Kirjoittaja nalleolut
ei muuta ku projekti käyntiin ja virtaa kinttaisiin.

osia saa ja löytyy paljon.

hyvillä hoivapaloilla saa nopeasti ihmeitä aikaan

missäpäin suomea mahdollinen pelastusoperaatio alkamassa?

Re: Saab 99 pelastus?

Lähetetty: Su Huhti 09, 2017 12:12
Kirjoittaja Hery
nalleolut kirjoitti: missäpäin suomea mahdollinen pelastusoperaatio alkamassa?
Varsinais-suamest mere rannalt

Ja maalipintana on tehtaalta tullut erittäin harvinainen "sammaleen sininen".

Auto on muuten gl 4 vaihteinen.

Ja nyt kun olen uutta sukupolvea niin en tiedä miten nämä foorumit toimii ni vastataan tähän samaan viestiin.

Itseäni ei ruostuneet helmat haittaa. Ja mielummin ajelisin sammaltuneella maalipinnalla kuin uudella. Auto olisi semmoinen halpis millä ei olisi niin paljon väliä. Ellei pitkin töitä tule vahvempi sidos autoon. Mutta kuitenkin olisi ainoa auto minulla...

Edit: mitä suosittelette tekemään ennen jos haluaa käynnistää 10v seisonnan jälkeen, vai jääkö se vasta myöhemmälle?

Re: Saab 99 pelastus?

Lähetetty: Su Huhti 09, 2017 14:32
Kirjoittaja anv
Tuossa vuosimallihaarukassa on isoja eroja sekä tekniikassa että ruostekäsittelyssä. -80 -luvun puolen autot ruostuivat pahasti ainakin alustasta. -77 muuttui vaihdelaatikon ensiövälitys hammaspyörävetoisesta ketjuvetoiseksi (=kestäväksi). Noi vanhemman enskavälityksen hammaspyörä ja kytkinakseli olivat sitten kalliita kun boorit katos välistä.

Re: Saab 99 pelastus?

Lähetetty: Su Huhti 09, 2017 14:40
Kirjoittaja Hery
luulisin olevan 80 luvun mallia, mutta en ole varma ku ei ole tullut katsottua autoa kuin ulkopuolelta (eikä alapuolelta). Ja pohja juuri oli ruostunut ja sen takia jäänyt seisomaan.

Re: Saab 99 pelastus?

Lähetetty: Su Huhti 09, 2017 16:10
Kirjoittaja mestari
saabihan on paksua peltiä joten sen kanssa ei luultavasti tule ongelmia, jos se on seissyt pitkään niin hevosruiskulla kaasariin pensaa sisään, sitä ennen luonnollisesti kurkkutorvi on irroitettu ja sormella nostat tietty mäntää ylöspäin jotta kuuri osuu oikeaan osoitteeseen sitten kone tulille
luonnollisesti olet kehnännyt katkojan kärjet jo siihen tasoon että kipunaa iskee.
lootapuolta tuosta ei rikki saa
tekniikka on pienin murhe näissä
peltityöt vaatii migin ja rälläkän näin ensitöikseen lisäksi millin peltiä mistä loihdit katukiveystä vasten pellinpalasia tai jarrulevyn kulmaa vasten
ja sitten vaan tir tir pam pam rötöötöt tirssk ja uutta paikkaa viereen.
kannataa ajatella laajoilla linjoilla kun tekee peltitöitä, usein paikka on liian pieni vaurioon nähden, reilusti vaan reilulle miehelle.
jos jarru ym osaa sitten tarvitaan niitä löytyy kyllä hyvää kats kuntoista foorumilta

Re: Saab 99 pelastus?

Lähetetty: Su Huhti 09, 2017 18:31
Kirjoittaja aero
Hery kirjoitti:Ja miten on siirtokilpien kanssa, saako sellaisia helposti siirtämiseen mökiltä kotti?
Traileroi suosilla. Se on seissyt 10 vuotta, joten ajoyrityksellä voi tulla ylläreitä ruosteiden lisäksi mm. jarruista.
Hery kirjoitti:Edit: mitä suosittelette tekemään ennen jos haluaa käynnistää 10v seisonnan jälkeen, vai jääkö se vasta myöhemmälle?
Siltä varalta että useille itsestäänselvyys ei jostain syystä tule mieleen eikä kukaan hoksaa sanoa: lyö sisään tuoreet öljyt. Mahdollisesti voisi jopa vähän tuplanreiästä tiputella ölppää männän päälle ja pyöritellä konetta käsin.
Hery kirjoitti:luulisin olevan 80 luvun mallia, mutta en ole varma ku ei ole tullut katsottua autoa kuin ulkopuolelta (eikä alapuolelta).
Muistatko millaiset valot? Etuvilkut ja takavalot paljastavat paljon. Jossainpäin foorumia olisi varmaan Lucan "tunnista 99:n vuosimalli" -kaavio, mutta juuri nyt ei osu meikäläisen hakutuloksiin.

Re: Saab 99 pelastus?

Lähetetty: Su Huhti 09, 2017 19:32
Kirjoittaja nalleolut
ihan etusivun kautta löytyy linkki

https://www.saabclub.fi/www/images/stor ... lierot.jpg

myös liittymiskuponki klubiin löytyy sieltä

Tilanne nyt

Lähetetty: Su Huhti 09, 2017 20:54
Kirjoittaja Hery
Auto lojuu kilometrin päästä mökkiä, jonne auto oli ensin suuniteltu ajettavan/traktorin perässä ja myöhemmin kilvillä kotiin. Ja sekin ainoa kilometri on yksityistietä, vaikka ei se mihinkään vaikutakkaan :D

Isot takavalot siinä on, muuta en muista ei ole tullut otettua kuvaa. Ja juuri tuota öljyen vaihtoa ja jotain sprayta ehdotettiin sylintereihin. Aattelin että jos on jotain muutakin mitä harrastajat tietäis. Entäs jäähdytinneste? Jostain luin että hajoaa ajan myötä mutta nestettä se kumminkin on.

Re: Saab 99 pelastus?

Lähetetty: Ma Huhti 10, 2017 06:30
Kirjoittaja mestari
jos jöly eiole kovin tervaa niin kyllä sen mielellään lämpöseksi käyttää ja laskee sit pois niin tulee enempi kerralla :D
nestettä jos heiluu pytyssä riittää alkustartille mutta luulen jotta enempi työtä teettää pensansaanti