Loppuunajossa 9-5 farkku

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Loppuunajossa 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tämä on enemmän päiväkirja kuin projektiesittely, mutta menköön! EDIT: Otsikko on vaihtunut matkan varrella loppuunajoon, eli tätä käytetään, kunnes vastaan tulee vika jota ei rahallisessa mielessä kannata korjata ja sitten myydään varaosiksi/romuna pois.

Tuli päivitettyä perheen kiintiöjuoppo :saab: OG9-3:sta OG9-5:een, "kun kerta halvalla sai". 9-5:ssa ennakkoon kiehtoivat kolmosta tukevampi rakenne ja parempi ajettavuus pidemmällä matkalla. Ei paremmasta kuljetuskapasiteetistakaan haittaa ole. Valmis etanolikelpoisuus ei ollut tiukka vaatimus, mutta hyvä juttu. Vanha kolmonen tuli pari vuotta sitten testiin, että miten etanoliauto soveltuu kakkosautoksi. Erittäin hyvin on soveltunut, mutta ainakin yksilön ohitettu ilmastointi, huonokuntoinen tuulilasi, jumiutuneet lukot ovissa ja takaluukussa, kevyet öljy- ja nestehukat, talven aikana hajonnut lohkolämppäri ja toimimaton penkinlämmitin olisi pitänyt käydä läpi.

Vetelin ostohousut jalkaan ja lähdin konsultin avustamana katsomaan viitosta. Yksilö oli yllättävän siisti ja kaikki oleellinen oli toimivaa, tuulilasikin oli melko tuore ja kirkas! Korjaushistoria jonkinmoinen eli vakioasiat käytiin läpi ja niihin löytyi suoria vastauksi. Tarjoustani kuunneltiin, joten kaupathan siinä tehtiin. Farkussa, johon viittaan tästä eteenpäin Toffena, on takana reilut 370tkm. Tekniikka 2.0 matalapaineturbo manuaalivaihteistolla. Sisäpuolella kilometrit näkyvät vähemmän kuin edeltäjänsä 298tkm, tekniikasta ei voi vielä ihan satavarmaksi mennä. Olen valmistautunut siihen, että asioita ilmenee, mutta se riski kompensoitui aika hyvin hankintahinnassa. Tässä kohtaa voi toki pohtia, että olisiko vanha ollut kuitenkin huolettomampi... Lopulta tälle autolle jää perheemme kilometreistä vain noin 10tkm vuodessa.

Vanha kolmonen kierrätetään jatkamaan matkaansa suvussa ja pääsee toisen viitosen pikkusisareksi. Leppoisia kilometrejä sinne!

Sitten Toffeen. Huoltokirja on alkupäästä täsmällistä ja öljyjä vaihdeltu 20tkm välein. Loppupää on vaihtelevaa, kuten omistushistoriansakin. Isompia korjauksia/tarkistuksia ei huoltokirjasta löytynyt eikä kuitteja ole, joten ne on joko tehty tai ei. Näitä olivat perinteiset turbon vaihto, kytkinremppa, jako/tasapainoketju ja öljysihdin tarkistus etanolisoinnin jälkeen. Konehuoneesta näki, että huohotinpäivitys on tehty ja evap ohitettu (poistettu). Akku on normaalia isompi(?) 75Ah ja hyvässä kunnossa indikaattorinsa mukaan. Pakoputki oli hieman avarampaa mallia ainakin osalta matkaa. Pohjassa/vararengaskotelossa ei näkynyt pahuuksia, takaluukkua on joku entisistä omistajista yrittänyt fiksata. Koeajolla jo totesin, että ratti on vinossa, mutta pahoja muljahteluita tai äännähdyksiä ei ole. OpenSID kertoo, että ahtopaineet (pyynti ja saanti) nousevat enintään noin 0.8bariin, missejä eikä vikakoodeja ei tullut kotimatkallakaan ja AD oli 785. Vajaan 100km kotimatkan RE85-kulutus oli tietokoneen mukaan 9.2, ennen nollausta lukema oli 11.1, mutta en huomannut painaa mieleen kilometrejä miltä ajalta lukema oli. Takana ajaneen konsultin mukaan parissa kiihdytyksessä oli pölähtänyt sinistä savua. Kilometrien ja vuosien aikana myös avaimia on kadonnut, jäljellä on vain yksi, jonka patteri kaipasi vaihtoa. Lisäksi peruutustutka huusi failurea. Vanhasta kolmosesta jää hyvät rengassarjat 15" aluvanteilla, joten renkailla ei ollut suoraa merkitystä. Mukaan tullut rengastus oli kuitenkin mielenkiintoinen: heikot talvirenkaat 15" orkkis-aluilla ja kesärenkaat 17" ALU48:n päällä. Molemmat sekasarjaa. Talvirenkaat menevät vanhan kolmosen mukana, ja nämä 17" voisi myydä eteenpäin. Katsastus on edessä kesän aikana.

Onhan tässäkin siis pientä puuhasteltavaa ja tietysti kovaa ajoa. Ensimmäinen merkkipaalu on leimalle vienti ja sitä voisi yrittää juhannukseen mennessä. Ennen sitä tekemislistalla on:
* öljyn ja suodattimien vaihto
* tulppien tarkistus/vaihto
* jäähdytys/jarrunesteen tarkistus/vaihto
* vara-avaimen hankkiminen. Vanhassa kolmosessa on kolmet avaimet, joten saisikohan yhdestä elektroniikan, ebaysta varren ja jostain softauksen? Marmorilta täytyy kysäistä avainta myös.
* peruutustutkan toimintaan (toimimattomuuteen) tutustuminen
* siivous ja pesu
* kova ajo.

Lisäksi täytyy seurailla tuota mahdollista savutusta ja joko välittää siitä tai ei. Ja koska en tiedä kenen softa autossa on, niin sen voisi tarkistuttaa..

Muualla eli hovikorjaamoilla teetettäväksi jää ohjauskulmien säätäminen ja päästömittaus. Ehkä samalla voivat antaa oman lausuntonsa siitä, että mitä vielä kannattaisi tehdä ennen leiman yrittämistä. Puslahommiahan saattaa ainakin olla.

Tänään ensitankkaukselle ja rengaspaineiden tarkistus, ensi viikolla jatketaan Toffeen tutustumista työmatka-ajelun merkeissä! Seuraavilla kirjoituskerroilla selviää, saako halvalla hyvää.
Viimeksi muokannut lauriolio, La Joulu 15, 2018 09:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Noniin!

Muutama sata kilometriä työmatkoja takana ja maallikko-saab-rookien välituomio annettakoon!

Sitten se vähän ikävämpi huomio. Tussauttelu on lisääntynyt ja esiintyy erityisesti kiihdytyksessä, kun vaihtaa 3->4 ja 4->5. Kylmäkäynnistyksessä ei nouse savua, eikä savuta muutenkaan tasaisesti ajellessa. Tänään töihin ajellessa selkeä hyytyminen ylämäessä, joka vielä eilen meni ihan normaalisti. Garrett lienee siis kuitenkin entinen, joten täytynee availla hieman ja ainakin tarkistaa välykset. Mitsu on kyllä jo hakusessa, vai kiusaisiko itseään ja hankkisi ns. opettelun vuoksi vielä purkuosana halvan ja mahdollisimman välyksettömän Garrettin?

OpenSID:sta seuraamalla Mair ei vastaa noin lukeman 450 jälkeen enää Mregiä (ei pysy perässä), joten olisikohan ilmamassamittari vaihtokunnossa vai liittyykö tämäkin ahtimeen? Tämän varmaankin testaan vanhan kolmosen IMM:lla, joka toimii.

Eilen öljynkulutusta tarkistellessa tuli samalla tulpattua kaasuläppäkotelolla yksi letkun paikka, joka on myös vanhassa kolmosessa tulpattu eli mallia sieltä. Vähän sokkona meni, mutta ehkä parempi tulpattuna kuin avoimena. Paikka taisi olla tuo, mikä ympyröitynä kuvassa:
https://www.dropbox.com/s/bpdzqvg4lxh0ob7/klk.png. Ja takaisin siihen öljynkulutukseen: sitä on mennyt hieman, mutta tulkitsen sen johtuvan samasta asiasta kuin tussahtelu. Öljytikussa oli myös pahaenteisesti valkoista mähmää, mutta jäähdytysnestettä ei ole kadonnut eikä se näytä öljyiseltä paisuntasäiliöllä. Voiko olla niin, että eilisellä vesikelillä tuo avoin kaasuläppäkotelon putki on ottanut hieman kosteutta sisäänsä? Aiemmin tikussa ei valkoista näkynyt.

Tänään vielä varovaiset ajot kotipuoleen ja seuraavalla kerralla availun ja IMM-testauksen tuloksia.
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Eikös tuohon letkulähtöön pitäisi tulla alipaineletku? Ainoa tulppaus läppäkotelolle on takana evapin letku käsittääkseni?

Onko huohottimeen tehty päivityksiä? Tarkistukseen löytyy linkkejä haulla, onko konetta koskaan avattu esim männänrenkaita vaihdeltu?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Huohotin on päivitetty ja EVAP-tötterö kokonaan poistettu ja tulpattu. Ja ei ole tietoa koneen avaamisesta. Täytyy tarkistaa vielä miten tuo pitäisi mennä ja oliko mulla oikein merkitty tuossa kuvassa, meni ulkomuistista :) Jo vanhassa kolmosessa tuli pari kertaa kiroiltua letkuhelvettiä, siinä on ehkä todo-listaan yksi asia lisää vaihdella letkut tuoreempiin. Huohotinpäivityksen version voisi vielä tsekkailla ja tarkistaa ne hihnapyörän torxit, vaikka ei nyt suoraan liity tähän akuuttiin asiaan (jos hankinta ei ole sitä) :D
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tänään oli purkupäivä. Mutta ensin vähän tiistain seikkailuihin... Töistä piti päästä kotiin pienen mutkan kautta, ja sittenhän liikuttiin. Savua tuli nyt sen verran, että hävetti ruuhkassa seisoskella. Lisäki Toffe päätti, että nopeusmittari on turha juttu ja valot on kivoja eli ABS-anturikin voidaan lisätä melkein toimivien asioiden listalle. Samalla saatiin CE-valo päälle ja koodi liittyi tähän.

Myöhemmin, kun lähdin varsinaisesti kotia kohti, oli käynnistyksen jälkeen parkkipaikka harmaana kitkerän hajuisesta savusta ja auto kävi heikosti aluksi, mutta paransi käyntiään sen verran, että uskalsin liikkua varovarovasti kohti moottoritietä muistellen Autoliiton palvelunumeroa.. kiihdytykset hyyyvin varovaisesti ja sitten oltiinkin teiden tukkona max. 85km/h taulussa. OpenSID huuteli melkoista lukemaa MiFi:ä. Kasetti ja/tai tulpatkin entisiä? Selkeänä huomiona se, että savua ei irronnut putkesta silloin, kun ahtoja ei ollut. Nopeusmittari pätkähti jossain kohtaa toimimaan, vikakoodi jäi (ja joku toinenkin, jota ei ollut matkalla mahdollista lukea). Puolimatkassa pieni pysähdys, jossa Konsultin kanssa tarkistettiin Toffen tila. Turbo ei pidä pahaa ääntä, nestettä ei katoa, öljyäkään ei merkittävästi häviä. Imuputki kaasuläppäkotelon päästä kosteana öljystä. Todettiin, että eiköhän varovasti uskalla kotiin asti ajaa, niin saa auton pukeille. MiFien määrä oli kotimatkalla paljon maltillisempi, mutta jokunen oli silti. Kotiinkin päästiin ja hyvä niin.

Tänään vapaapäivän ja keväisen lumisateen kunniaksi Konsultti tuli kylään, sitten Toffen keulaa ylös ja purkamaan tavoitteena saada ahdin irti. Aloitettiin kuitenkin vikakoodien luvusta tarvikelukijalla, ja sieltä löytyi vain tuo ABS:n koodi, joka nollaantui ja CE-valokin sammui. Se toinen koodi jäi hieman kaihertamaan, että mikä mahtoi olla vai liittyikö vain kokonaisuuteen? Toisena asiana toteama siitä, että todellakin olisi pitänyt jättää tulppaaminen tekemättä ja tutkia tarkemmin, eli löydettiin irtonainen letku. Tulppaus irti ja irtoletku kaasuläppäkoteloon, perään taputus omalle olkapäälle. Hienosti.

DI-kasetti irti ja näyttää olevan versiota 3.7: https://www.dropbox.com/s/ym3riunrx824a ... 5.jpg?dl=0. Koska uusi tiiviste löytyi vanhan kolmosen peruina hyllytavarana, niin purku jatkui venttiilikopan avaamisella ja huohotuksen tarkistelulla yleisesti. Samallahan voisi sitten kannen kireyden tarkistaa ennen kasaamista. Venttiilikoppa hyy-vin löysästi kiinni. Tiiviste paikallaan ja ehjä, mutta kivikova. Maallikon silmään kopan alla ei näyttänyt huolestuttavalta (https://www.dropbox.com/s/ixr6o2wawqm38 ... 9.jpg?dl=0), eikä Konsulttikaan löytänyt moitittavaa, mutta venttiilikoppa oli karusti karstainen. Venttiilikopan putket (eli nämä kaksi J-mutkaa: https://www.dropbox.com/s/pbrvxbg9ewg8o ... 0.jpg?dl=0) olivat täysin tukossa. Melko ikävä homma muuten availla nuo tukokset, mutta josko siinäkin on yksi korjattava asia. Yksi rikkinäinen takaiskuventtiili löytyi myös. Todettiin, että letkustoa on syytä vaihdella, vaikka ei ihan täyttä haperoa ollutkaan. Huohotinpäivitys näyttää melko tuoreelta ainakin letkujen kunnon perusteella. Tarkistetaan kokoamisvaiheessa toisenkin kerran, että letkut ovat oikeilla paikoillaan.

Kun itse apumiehenä putsailin venttiilikoppaa, niin Konsultti irrotteli ahdinta, tai siis kaikkea mahdollista sen tieltä. Ensin päästiin yläpuolelta akseleille käsiksi ja ainakin poikittaisklappia löy-tyy. Pitkittäistä vähemmän, mutta selkeästi havaittavissa. Ensimmäinen kuva ahtimen keulasta katsoen oikealta puolelta: https://www.dropbox.com/s/yd3xlsstpwxvk ... 2.jpg?dl=0. Siivet näyttävät ehjiltä, mutta öljyisiltä, ehkä perspektiivi vähän hämää (vaikka poikittaista klappia tosiaan onkin). Sitten kuva vasemmalta puolelta: https://www.dropbox.com/s/6r8adv6fuxlx7 ... 4.jpg?dl=0. Tuolla enemmän hioutumisen jälkeäkin. Päätettiin, että tämä on entinen Garrett, kun tarjontaa korvaajastakin oli tiedossa. Purkujumppa jäi vähän kesken parin sopivan työkalun puutteessa, joten tehtiin pieni hankintareissu päivän päätteeksi. Samalla kyytiin jäi tuore ilmansuodatin (öljynsuodatin, öljyt ja tulpat oli jo hankittuna), pari metriä alipaineletkua, puolisen metriä tukevampaa letkua, parin koon kupariprikkoja ja takaiskuventtiili.

Homma jatkuu varaosien haalinnalla ja näillä näkymin kaupat on sovittu Mitsusta letkusarjan kera. Ensi viikon lauantaina asennusta ja itselle rutkasti uutta oppimista Konsultin apumiehenä :)

Loppukevennyksenä: mikä on tämä tötterö (https://www.dropbox.com/s/wpe33rqqzolnh ... 6.jpg?dl=0), mikä selkeästi painautuu alas, kun konepelti lasketaan? Hälytintä ei tiettävästi autossa ole.

TO-DO-listan päivitys:
() ahdin kiinni + muu kasaus, letkujen tarkistelua/vaihtoa ja nesteet
() öljyn ja suodattimien vaihto
() tulppien tarkistus/vaihto
() vanhat (paremmat) 15" vanteilla olevat kesärenkaat alle ja nykyiset 17" ALU48:t renkaineen myyntiin
() uusi softaus
() ohjauskulmien tarkistus, hajonneiden alustan osien vaihtelua jos löytyy
() jarrunesteen tarkistus/vaihto
() varmasti toimivien ilmamassamittarin, lambdojen ja di-kasetin hankinta varalle (ehkä vaihtaakin voi)
() pohjamuovin hankkiminen ja asentelu
() vara-avaimen hankkiminen
() peruutustutkan toimintaan (toimimattomuuteen) tutustuminen
() tihkukytkimen/sadetunnistimen toimimattomuuteen tutustuminen
() siivous ja pesu
() leimalle
(/) kova ajo.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Eilen pikku jumppatuokion jälkeen saatiin Konsultin kanssa ahdin vaihdettua käytettynä hankittuun Mitsuun. Samalla pikku näpertelyjä, sekä tuoreet öljyt ja jäähdytysnesteet koneeseen, lopulta saatiin jälkimmäiset pysymään sisällä asti. Mukavana yllätyksenä se, että myös ilmansuodatin oli vaihdettu äskettäin. Ahtimen vaihdossa meni aika hyvä määrä aikaa ensikertalaisilla, suurimmat murheet siitä, että tilaa oli niukasti ja banjojen prikkoja tykkäsi välillä lennellä mihin sattuu. Vanhan Garrettin kun sain käsille niin melkoiseen kuntoon on ehtinyt. "Puhtaan puolen" siivet aika karussa kunnossa ja kammion seinät selkeästi kuluneet niiden kohdalta. Klapeista ei tarvinne tässä juurikaan edes puhua. Tuosta saanee hienon kukkamaljakon puutarhaan?

Eilen illalla myös kevyet koeajot, kun ensin oli auto käytetty tyhjäkäynnillä lämpimäksi. Kaikenmoista savua/höyryä nousi vielä joka paikasta pakoputken lisäksi, joten kovin huolissaan ei vielä osannut olla. Tien päällä kevyesti ajellessa mitään pilveä ei takana enää tullut ja kiihdytyksissä ei näkynyt taustapeilissä sinisenharmaita pölähdyksiä, joten tämä ongelma saatiin ratkaistua! ABS-kikottimet muistuttivat koeajolla olemassaolostaan sekä siitä, että viikonloppuna toimivana hankittu varaosa lienee syytä vaihtaa paikalleen ennen katsastusta.

Tänään aamulla mittarissa noin miinus seitsemän ja autoa käyntiin lyhyemmälle työmatkalle (15km). Tyhjäkäynti olematonta ja sammuikin pari kertaa, adaptoi itse itselleen aika nopeasti 2000rpm tyhjäkäyntikierrokset. Outoa, mutta tämän yksilön aiempaa elämää pakkasaamuina en ole nähnyt. Liikkeelle päästiin (ja jottei kukaan jää jännitykseen, niin myös perille) ja tiukkaa OpenSID:n seurailua. mReq ja mAir vastaavat hyvin noin 400 asti edelleen, sen jälkeen ei niin hyvin, joten aika kevyesti ajelin. Pinl-luku ponnahti maantielle kiihdyttäessä enintään 1500, tosin sekin kiihdytys oli kevyt ja mAir todennäköisesti tuolla 400-700 välillä sen aikana (pystyykö näitä seuraamaan yhtä aikaa jostakin?). Amul oli aluksi luokkaa -790 ja matkan lopussa -1100, eli tässä jotain vikaa. Lambda hyppii nollan molemmin puolin, tosin oli aika usein korkea positiivinen, muttei staattinen. AD85 matala, n. 590, tankissa pelkkää etanolia, ei hyvä. Seuraavaksi käyn vielä läpi alipaineletkut kertaalleen ja hommailen kaasuläppäkotelolle o-renkaan, joka hajosi jumpassa eikä varaosaa saanut. Sitten testaan tiettävästi toimivalla IMM:lla (toisesta autosta). Sitä ennen varovaista ja satunnaista maalaisajoa.

Niin ja mistäs vai marmorimotonetistä kannattaa tuota O-rengasta kaasuläppäkotelon päähän etsiä?
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja tturku »

open sidistä saa lukittua sen ylemmän arvon jollain näppäimellä (en muista enää millä) jonka jälkeen saat sen toisen halutun arvon näkymään, niin pääsee vertailemaan 2 haluttua arvoa sidistä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Lupe-81
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

lauriolio kirjoitti: Niin ja mistäs vai marmorimotonetistä kannattaa tuota O-rengasta kaasuläppäkotelon päähän etsiä?
O-rengas 4940698 marmorilta, maksaa euron.
9-5 Aero sedan man -05
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Kun open sidistä on siirtymässä pois niin siinä on kuusi "suuretta" näkösällä ensimmäisen - ja + nappien paiamisen jälkeen jotka on mieluisiksi vaihdettavissa. Helpottaa seurantaa kun pistää amulin, ad85, lambdan, pinlin, mreqin ja mairin näkyviin kerralla. Ohjeet tuosta -> http://www.datorkungen.se/T7/guide_saab ... id_eng.pdf
"Hevoseton" mies on huoleton mies
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Kiitokset kaikista näistä vinkeistä!

Tämän päivän pikku ajeluiden jälkeen tuomitsen uuden Mitsuahtimen toimivaksi ja se hävitti samalla kaikenmoiset savustusongelmat.

Eihän tästä silti harrastusta saa, jos ei jotain ole.. Vaihdoin vanhasta kolmosesta "varmasti" toimivan IMM:n ja sama meno jatkuu, eli voinee IMM:n todeta ehjäksi (tai toisenkin vähän rikkonaiseksi, vielä olisi kolmas "melkein ehjä" vara-IMM...). Akku oli irti, alussa oikein silmä lepäsi kun AD85 nousi kohisten ja saturoitui sinne 850 ja Amul oli 0. No sitä riemua kesti siinä tyhjäkäynnillä. Kevyt koeajo mielessä liikkeelle lähdettyä piti jälleen huomata että Mreq != Mair, kun Mreg menee yli 500. Auto ei tuntunut toimivan kunnolla, vaan selkeästi röpötti/prötäsi isommilla kierroksilla. Sitten alkoi AD85 myös tippuilemaan pikkuhiljaa ja Amul haki isoja negatiivisia (taisi olla -696 sitten, kun pääsin lopulta parkkiin). AD85 meni noin neljäänsataan ja tuli jo vikakoodiakin laihasta seoksesta (FCOD 4465), Amul taisi olla lopulta 0. Aika rauhassa saa siirtyillä ennen kuin tämä on kunnossa. Koska huomenissa on tankkauksen tarve, niin kannattaakohan nyt tankkailla aitoa 95E10, ettei nyt ainakaan liian laihan seoksen takia kilahda? Ennen kuntoon saamista tällä tehdään vain n. 15km siirtymiä max. 80km/h erittäin kevytjalkaisilla kiihdytyksillä.

Todennäköisten ilmavuotojen metsästys jatkuu tuon puuttuvan/rikkonaisen O-renkaan lisäämisellä, lisäksi huomasin imuputken "punaisen liittimen" (https://www.dropbox.com/s/6xgjdq9jsvwmr ... .jpeg?dl=0) hajonneen, meni tuossa ahtimen vaihdossa todennäköisesti. Täytyypä löytää jostain varaosakoodi, taitaa tosin tulla koko letkusetti mukana (tai kaivaa jostain purkuosa vaikka koko imuputken kanssa).

EDIT: Ja sehän on jarrutehostimen letku (esim. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=62749).
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Pee
"Hirsch"
Viestit: 895
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja Pee »

Liitin
http://www.skandix.de/en/spare-parts/ac ... d/1046798/

Vanha liitin on aika vittumainen irroittaa...siitä löytyy lisää täältä foorumilta juttua.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Pee kirjoitti:Liitin
http://www.skandix.de/en/spare-parts/ac ... d/1046798/

Vanha liitin on aika vittumainen irroittaa...siitä löytyy lisää täältä foorumilta juttua.
Tänks! Marmorille lähetin kuvan, niin sieltä löytyy hyllystä ja hintaa pari kymppiä. Huomenna hakemaan osat. Tuossa taitaakin olla tiiviste samassa paketissa, joten menin kyselemään turhia. Yhteen irrotusjuttuun olen törmännyt ja se meni jotenkin niin, että pultti kiinni ja kovaa irrotusta. Ei liene ihan vähän kiinni, täytyy tutustua vielä lisää ennen kuin lähtee hommiin.
Viimeksi muokannut lauriolio, To Huhti 20, 2017 10:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Pee
"Hirsch"
Viestit: 895
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja Pee »

Saabcentral/saabworld juttujen perusteella on jotkut vaihtaneet pelkän punaisen osan.
Vähemmän vaivaa ja on ilmeisesti toiminut. Kuvassa se oli sulla ainakin rikki.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tällä hetkellä enimmäkseen 95e10 tankissa ja ei tää nyt ihan täysin toimi. Tuli haettua marmorilta tuo punainen "nippel"-kokonaisuus (pari kymppiä) ja pari O-rengasta (noin euron) imuputken ja kaasuläppäkotelon väliin. Tuohon punaisen nippelin vaihtoon ei vielä ryhdyttykään vaan ranetettiin tuo vulkaaniteipillä "tiiviiksi", mutta o-rengas löysi paikkansa.

Samalla tuli sitten tarkisteltua vähän tuon auton EVAP-elämää. Ekassa postauksessa väitin, että koko EVAP on poistettu. No tämä johtui lähinnä siitä, että luulin erästä toista kolmosessa olevaa tötteröä evapiksi jostain tuntemattomasta syystä. Ja tuossahan oli tuo magneettiventtiilin "R-letku" tulpattuna, joten tästä harhakuva. No joka tapauksessa laittelin tuossa kokeeksi R-letkun takaisin kiinni magneettiventtiilille. Eihän se yhtään sen paremmin toiminut, joten vähän adaptaatioajoa ja takaisin siihen tilanteeseen, että akunkenkänollauksen jälkeen on korkealla, jonka jälkeen adaptoituu matalalle. Lueskelin sitten illan ratoksi tätä threadia http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=142822 (noin neljä kertaa läpi), ja lopulta ymmärsin, että miten EVAP:n tulppaus kannattaa tehdä.

Takaiskujen toimintaa tai toimimattomuutta en saanut todennettua, mutta tulipahan tehtyä. Lyhyesti siis siten, että R-letku kiinni, siitä T-haara suoraksi ja T-haaralta koko letku kaasuläppäkotelolle pois ja sinne tulppa. Varsinaisen EVAP:n letku sitten roikkumaan paikalleen ja irtoletku sai jäädä. Näinhän sitten tehtiin. Mahtava jumppa muuten oli laittaa tässä jumpassa irronnut ahtimen ja magneettiventtiilin letku paikalleen, aiettä! Adaptaatioon tällä tuskin isompia vaikutuksia voikaan olla, mutta hyvältä AD85 vaikutti koeajolenkillä ja vielä sen jälkeenkin, oli jossain 200 tienoilla ja vastasi varmasti todellisuutta hyvin, kun heitin 95e10:ä 30 litraa noin 10-15 RE85-litran päälle. No vähän sellaista outoutta ajossa oli vastaantulleen megaräntäsateen lisäksi ja vajaan 100km jälkeen totesin, että AD85 on nolla. Noniin sitten. Vähän kyllä myös epäilyttää se, että bensapumpun tuotto ei isommilla kierroksilla riitä, eli täytynee laittaa todo-listalle ja alkaa hankkimaan varaosaa..

Alipaineletkujen pintapuolista läpikäyntiä jälleen, ja yksi sellainen haperohko letku sieltä vielä löytyy, pieni pätkä rintapelliltä kaasuläppäkotelon lähelle. Mikäköhän tämä on? Kuitenkin adaptaatiot olivat hankintavaiheessa kohdillaan (pidemmänkin matkan jälkeen), joten mystisiä juttuja siellä. Toki sitten ilmavuotoja pitää nyt etsiä vielä turbon suunnalta, kun se on vaihdettu. Ja tietty tuo oma ranetus, kyllähän tuokin vielä pitää korjata, kun varaosakin on. Ehkä nyt samalla vielä tarkistaa, että se kaasuläppäkotelon o-rengaskin tuli kunnolla laitettua..

Bonarina tuli havaittua, että jostain tiputtaa öljyä. Ei paljon, mutta tiputtaa. Sen verran hyvää, että koko ajan Mair muuten vastaa jo Mreqiä paremmin, mutta eroa alkaa tulemaan jossain 700 kohdilla. Voikohan tässä nyt kuitenkin olla myös niin, että mun "toimiva" (toisessa autossa ainakin ennen toimivaksi todettu) IMM ei olekaan niin toimiva.

Päivitetääs taas kerran TODO-listaa. Nyt niin, että tärkeimmät hommat järjestyksessä ylhäällä ja sitten loput sekaisemmin:
() alipaineletkut läpi ja ainakin yhden huonoksi todetun vaihto
() punaisen nipan vaihto
() painevuotojen syvällinen etsintä
() pienen öljyvuodon etsintä
() vanhat (paremmat) 15" vanteilla olevat kesärenkaat alle ja nykyiset 17" ALU48:t renkaineen myyntiin (ja huonojen talvirenkaiden orkkisalut ehkä myös)
-----
() tulppien tarkistus/vaihto
() uusi softaus
() Bensapumppu ja suuttimet
() ABS-yksikön tarkistus/vaihto
() ohjauskulmien tarkistus, hajonneiden alustan osien vaihtelua jos löytyy
() jarrunesteen tarkistus/vaihto
() varmasti toimivien ilmamassamittarin, lambdojen ja di-kasetin hankinta varalle (ehkä vaihtaakin voi)
() pohjamuovin hankkiminen ja asentelu (tulipas hankittua väärä)
() vara-avaimen hankkiminen
() peruutustutkan toimintaan (toimimattomuuteen) tutustuminen
() tihkukytkimen/sadetunnistimen toimimattomuuteen tutustuminen
() siivous ja pesu
() moottorin "huuhtelu"
() leimalle
(/) kova ajo.

Tehty:
(X) ahdin kiinni + muu kasaus, letkujen tarkistelua/vaihtoa ja nesteet
(X) öljyn ja suodattimien vaihto
(X) EVAP-tulppaus "paremmin"
(X) Tiettävästi toimivan sytkäkasetin ja IMM:n kanssa testailu
Viimeksi muokannut lauriolio, To Huhti 27, 2017 21:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tässä projektissa on ollut nyt hiljaisia päiviä. Haperot alipaineletkut ja mukavammat 15" kesärenkaat tuli vaihdettua ja yksi mahdollinen vuotopaikka kobraltakin löytyi, oli myös kuulemma tainnut jäädä asennusjupakassa hieman löysälle.. Tankissa on bensaa (95e10). Noin puolet etapeista on nytkyttävää ja rykivää ja puolet ihan sujuvaa. AD85 ei viime etapeilla tuntunut jämähtävän millään, kunnes löysi paikkansa nollasta, mikä ei ihan täysin pitäne paikkaansa, mutta teoriassa etanolit saattaa olla jo polteltu tankista. Täytyy nyt lakata tuijottamasta tätä ja ajella vaan, koska "huonot etapit" usein yhdistyvät ensimmäiseen ajoon akunkengän irrotuksen jälkeen.

Tulpatkin on tullut tarkistettua, eivätkä näyttäneet vanhoilta tai pahoilta. Harkitsen silti vielä vaihtoa, paikalliselta varaosamyyjältä tarttui mukaan Denson tulpat NGK:n BCPR7ES-11-koodilla, Q22PR-U11. Nämä toimivat ainakin vanhassa kolmosessa RE85:n kanssa, mutta ehkä nyt mennään varman päälle ja haetaan vielä NGK:t muualta.

Softasta on versionumeron ja Vesan avulla selvinnyt se, että on "perussofta", ja hieman vanhempaa mallia. Kangasalle tie vie parin viikon sisään siis ja tuoreempaa ja mitsumpaa softaa tilalle. Ehkä sillä reissulla selviää jotain muutakin. Kasinopanokset omalta osalta siirtyvät kyllä koko ajan polttoainelinjan suuntaan eli bensapumppu/suuttimet saattavat olla ties missä kunnossa.

ABS-yksikkö sytyttelee Wappuvaloja kojetauluun aina välillä, ja tässä on jonkinmoinen yhteys huonoon kulkemiseen. Vaikea arvata mikä se on. Varaosa tuolle ABS-yksikölle on kuitenkin hankittuna, vielä täytyy kokeilla, että saisiko homman myös toimimaan vaihtamalla (ilmeisesti jos ei suoraan, niin TECH:n jälkeen). Tästä on kaikentietävässä tietoverkossa hieman ristiriitaista tietoa. Tuokin varaosa tuli hieman puolisokkona hankittua, mutta on ainakin 2,0t + manuaalista..

PS. Ostakaa hyvää :saab: vannetta ja kesärengasta! Meidän lähiseudun teillä nuo matalaprofiiliset 17" ovat vain itsensä kiusaamista.. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=177381. Koodisanoilla "tunteva ale" lähtee halvemmalla!
Myös tuommoiset 15" perusvanteet kaupan, mutta niihin hinta on jo tingitty (hyllyssä käyttöarvoa tuon pyyntihinnan verran, voihan niihin itse laitattaa vaikka välikelirenkaat :mrgreen:)
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Vastaa Viestiin