Loppuunajossa 9-5 farkku

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Hieman roplausta tänään. Vaihdoin nuo mainitut Denson korvaustulpat ja samalla hengenvedolla testirinksalle ja tankkaamaan. Polttoainelinjan epäoptimaalisuuden suuntaan on tässä jo tuijoteltu, joten noukin paikalliselta Tokmannilta myös toimivan tai ei-toimivan STP Fuel Injector Cleaner-pullon kyytiin. Ysikasia tankkiin ja kliineri perään.

Auto toimi hyvin jo menomatkalla ja paluumatkalla ysikasit tankissa jopa paremmin. Siistiä ajoa ja vääntöä tarjolla mukavasti, auto pelasi paremmin tai yhtä hyvin kuin koeajolla aikanaan.. Hyvästä toimivuudesta innostuneena "jos ny vähä kokeilis" ja lähellä kotia pari vetoa kolmosella. No ensimmäinen oli hyvä, tuntui hyvältä ja mitä nyt sidiä sai seurattua, niin mair ja pdif nousi hyviin lukemiin, joihin ei ole päästykään. Innostuin, ja lisää :saab: -eksperienssiä piti saada. Ihan vähän vaan. Sama kolmosen veto ja sitten vaihto neloselle rullausta varten. Jotain tapahtui, mittaristossa valoja ja ohjaus veti jäykäksi. No sehän sitten sammui. Kytkin pohjaan ja rullailua kohti kotia, koska käytännössä oman tien pää näkyi jo, puolentoista kilometriä sitten toivotaantoivotaan että pääsee lähelle. Onneksi täälläpäin on laakeaa ja muutenkin hiljainen liikenne, niin rullaus onnistui hyvin. Ei vikakoodeja. Pelti auki ja kaikki näytti olevan ok: ei öljyroiskeita, remmi paikallaan, ei mitään näkyvää vauriota tai savua tai mitään. Öljyt sisällä. Uskaliaasti kokeilemaan käynnistymistä: lähti, mutta vaivoin. Varovasti liikkeelle ja pääsin pihaan asti, ei mitään ihmeellisyyksiä.

Sieltä varmaankin loppui polttoaineen siirtokyky, kun vaadittiin enemmän. Täytyy vielä kokeilla, pystyykö tuolla ajamaan siistiä ajoa luotettavasti. Seuraavaksi kuitenkin metsästämään bensapumppua ja bensasuodatinta ja sitten paikalleen. Ensimmäisenä ajatuksissa on tämä Bilteman laitos ämpäreineen: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000034077/. Kannattaakohan edes harkita tuota RE85-ajeluita varten? Jos ei, niin mikäs sit? Tätä ketjua on tullut jo tavattua: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 8&start=75
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Käyttöhuomio: kun ABS-anturi kenkkuilee ja sytyttää valoshown mittaristossa, niin autokin toimii huomattavan paljon heikommin eli pätkii ja nykii ja muutenkin ikävästi.

OpenSID näyttää tuolloin liikkeellelähdön kohdalla ReFuelille numeroa 1 ja ilmeisesti moottorinohjaus on todella ihmeissään siitä, että kaikki muu paitsi nopeus vinkkaa siihen, että auto liikkuu, mutta tosiaan nopeus on nolla. Sekoaahan siinä ikävästi. Aloittaakohan tuo myös jonkinmoisen adaptoitumisen, kun Refuel aktivoituu? Ainakin AD85 muuttuu myös sitten, kun nopeustieto jälleen palaa autolle tiettäväksi.

Välillä ABS-häiriön taltuttamiseen toimii vikakoodinlukijan nollaus (koodi P1625), välillä ei. Tämäkin on jännää.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Noniin!

Pieni päivitys kaffepaussin ratoksi. Toffe kävi viime vuonna Vesan pajalla Kangasalla, ja sieltähän eliminoitiin kaksi tekijää: IMM vaihtui ja merkittävä ilmavuoto ahtimen ja kobran väliltä. IMM vaihtui siksi, että menomatkalla Tampereelle näytti vikakoodin FCOD 257 eli ilmamassamittarilta. Pelkillä mainituilla korjauksillakin olisi todennäköisesti menty jo pitkälle, mutta koska ei ollut tiedossa mitä softaa auto on syönyt, niin sekin päivittyi samalla Mitsun ahtimelle sopivammaksi. Mutta tosiaan suurimmat ongelmat käynnissä ja muussa ovat nyt johtuneet ainakin tuosta ilmavuodosta, mutta ehkä myös IMM:sta.

Koeajot menivät vähän reisille ABS-yksikön kenkkuillessa, mutta nyt auto toimii fiksusti (joskin "vajaatehoisesti") ilman nopeustietoakin ja tulkitsee etanolimäärät oikein jne. Nopeustieto saadaan välillä toimimaan ja sitten :saab: onkin entiseen verrattuna ihan eri planeetoilta. Mahtihommia! Nyt tosiaan näyttää myös siltä, että polttoaineen syötön kanssa ei ole mitään ongelmia, vaan ongelmat ovat johtuneet ilmavuodosta/IMM:sta.

Kotiinvietävänä oli uusia to-do-pointtereita ja jotakin uutta opittua. Kannatti käydä!

TODO:
() ABS-yksikön vaihto tai korjautus (vaihto jos varaosa käy -> TECH sen jälkeen)
() pienen öljyvuodon etsintä. Öljypumpun o-rengas ja stefa?
() uusi starttimoottori
-----
() vaihteistoöljyn vaihto
() moottorin "huuhtelu" + öljypohjan puhdistus
() ohjauskulmien tarkistus, hajonneiden alustan osien vaihtelua jos löytyy (koiranluita, etuiskarit?)
() jarrunesteen tarkistus/vaihto
() pohjamuovin hankkiminen ja asentelu (tulipas hankittua väärä)
() vara-avaimen hankkiminen
() punaisen nipan vaihto
() tihkukytkimen/sadetunnistimen toimimattomuuteen tutustuminen
() vara-DI:n hankinta (3.7)
() peruutustutkan toimintaan (toimimattomuuteen) tutustuminen: vasemmalta keskeltä anturi rikki, uusi anturi
() Bensapumppu ja suuttimet (hankinta varalle?)
() siivous ja pesu
() leimalle
(/) kova ajo.

Tehty:
(X) uusi IMM
(X) tulppien tarkistus/vaihto
(X) uusi softaus: biopower/stage1 // Suolinko
(X) vanhat (paremmat) 15" vanteilla olevat kesärenkaat alle ja nykyiset 17" ALU48:t renkaineen myyntiin (myyty)
(X) painevuotojen syvällinen etsintä (kobra huonosti ahtimella)
(X) alipaineletkut läpi ja ainakin yhden huonoksi todetun vaihto
(X) ahdin kiinni + muu kasaus, letkujen tarkistelua/vaihtoa ja nesteet
(X) öljyn ja suodattimien vaihto
(X) EVAP-tulppaus "paremmin"
(X) Tiettävästi toimivan sytkäkasetin ja IMM:n kanssa testailu
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Kirjoitustauon aikana on nautittu Toffen kyydistä ja kiroiltu satunnaisesti toimivaa nopeusmittaria.

Olipahan muuten jumppa irrotella ABS-yksikkö paikaltaan, kohtalaisen ikävässä paikassa kaksi kuudesta ruuvista. Kyl tartti sulakerasian lisäksi myös akku nostaa edestä pois. Nyt boksi lähtee postin välittämänä Itä-Suomeen korjaukseen, linkkivinkki https://www.mtmhuolto.com/epages/mtmhuo ... %20Saab%22. Ja hankittu varaosahan oli väärä, eli toimivana ostettu "kaksirivinen" yksikkö hydrauliikkayksikön kanssa lähtee takaisin kiertoon..

Auto kävi tuossa myös nosturilla ammattilaisen syynissä ja etsinnässä oli alustasta hajonneita osia. Niitä ei yllättäen löytynyt etupäästä ollenkaan, mutta takana "ne puslat" vaivaavat ja menevät vaihtoon. Pakoputken lämpöpelti sai samalla reissulla kiinnitystä, koska heilui valtoimenaan ja antoi oman osansa kolinaan. Minulle myös kerrottiin, että näyttäisi Toffe olevan madalluksen uhri. Ajelin sen toisen vastaavan viereen ja olihan noissa eroa. Eiköhän vakioinnin voi lisätä todo-listaan, jossain vaiheessa sitten työn alle myös.

Pimeän parkkitutkan sensorin tilalle löytyi uusi edukkaasti ebaysta: http://www.ebay.com/itm/PDC-Parking-Rev ... D100102%26. Vaihto ei meinannut lähteä käyntiin, mutta alustan tarkistellut ammattimies sai hyvät vihjeet ja homma lähti etenemään: kulmalistaa vähän irti, sitten raotellaan listaa, jossa anturit ovat juuri sen verran, että anturiin pääsee käsiksi. Mitään muuta kuin anturi ei tarvitse siis irrottaa täysin, mikä on hyvä. Ja nyt toimii parkkitutka, ainakin välillä. Jostain ihmeen syystä ei tykkää mennä välillä ollenkaan päälle, aina käynnistäessä tosin menee. Jänniä hommia. Mutta eipä valita!

Öljyvuoto paikantui kampiakselin hihnapyörän stefalle. Enää tarttis korjata! Öljytasoa seuraamalla satunnainen nurkka-ajelu jatkuu kuitenkin normaaliin tapaan. Vielä ei ole ollut tarpeen lisäillä..
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

MTM on tuulennopea, tänään tuli ilmoitus, että kunhan maksu näkyy tilillä niin lähettävät ABS-boksin korjattuna takaisin. Nyt hame tahi puntit tahi muut vaatekappaleet hampaissa odottelen pakettia tulevaksi, ehtisiköhän torstaiksi...

Sillä välin käytiin hieman varaosa-autoa katselemassa Kanta-Hämeessä ja mukaan lähti mukavasti pisteosaa erittäin sopuisaan hintaan: kangasverhoillut sport-penkit (tai mikälie nimeltään, mutta selkeästi perusjakkaraa Tukevampi), toimiva takalasin pyyhkijän moottori, hyväkuntoinen mattosarja takakontin matto mukaanlukien ja niitä ovenalusissa olevia lamppuja kadonneiden tilalle. Lisäksi Tiiriössä oli etanolikin mukavan edullista eli 0,974, joten mainio ja kannattava reissu oli se!

Takalasin pyyhkijän moottori löysi samantien paikalleen ja vaimokin tykkää nyt, kun takalasin saa kuivaksi! Tuulilasin kuivaamisessa on vielä vähän haasteita ja pelkkä jatkuva toiminto, kun tosiaan joku edellinen omistaja tai tuulilasinvaihtaja on hukannut koko sadetunnistimen johonkin. Purkuautossakaan ei tuota osaa ollut, mutta intternetistä sellainen jo suht huokealla löytyi. Kyselin samalla paikalliselta luottopajalta kyseistä osaa ja asennusta (ja vähän päästömittaustakin katsastusmielessä), ja sieltäkin tuli vihreähköä valoa. Tutkaavat vielä omat purkuosakontaktinsa ja ehkä osa tulee sitä kautta, työ itsessään on kuulemma puolen tunnin laskutuksen homma. Ja muuten, tuollakaan ei osattu vastata siihen kysymykseen, että saako sadetunnistimen koodattua pois.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tänään oli vikavalojen vaihtopäivä!

MTM Huolto Iisalmesta muisti minua postipaketilla jo torstaina, mutta asennushommiin pääsi vasta tänään. ABS-boksi lipsahti kevyesti paikalleen ja avot, mittaristo alkoi näyttämään huolettomalta ja muutenkin elämä hymyili!

Oli hyvä drive päällä, joten nappasin vielä akunkengän uudelleen irti ja aloin miettimään penkkien vaihtoa. Sinänsähän siinäkään ei mitään ihmeellistä olisi, vähän torxia auki ja johtosarjoja ja turvavyötä irti ja sitten penkin mallailu ovesta ulos, välissä imurointi ja uuden penkin sovittelua paikalleen. Ja miksi penkin vaihto? No siksi, että taannoin vuosimallin 2004 varaosa- :saab: sta tarttui mukaan kangasverhoillut ja siistit sporttipenkit! +370tkm istuttu perusjakkara on myös jo pikkaisen väljähtänyt, joten vaihto tekee monelta osin hyvää, ja uudemmasta vanhempaan "ei pitäisi" olla mitään ihmeellistä vaihdossa.

Lähdin urakkaan matkustajan puolelta ja varmistin vielä kolmannenkin kerran, että akunkenkä on irti (oli se, edelleen). Työkalujakin tuntui sopivasti löytyvän, joten urakka pääsi alulle: ensin kiskoista torxit auki, sitten kallistelua ja johtojen liitin irti, sitten turvavyö irti. Kas näin. Vanha ulos, pölynimuri tulille ja uutta tuolia sisään! Ensin johtosarja huolella kiinni, sitten turvavyö. Penkki asettui aika kerrasta paikalleen, vähän sai kiskoja mallailla, että reiät löytyivät ja eikun kevyttä kiristelyä. Tässä vaiheessa oli hyvä huomata, että turvavyöllä on kulkureitti, helpommaksi ratkaisuksi tuli irrotella pultti paikallaan ja ujutella vyö uudestaan. Joku olisi ehkä tässä vaiheessa testannut, että mittaristoon ei syty valoja. Minä en, koska elän vaarallisesti. Penkki kiinni ja loppukiristykset. Vasemman etukulman pultti on vähän hankalassa paikassa, joten työkalulle löytyi vartta sen mukaan. Viimeinen kiristys sille pultille oli liikaa, ja hampaat ainakin kiristyssuuntaan rikki eli avain pyörähti tyhjää. Hitto. Akunkenkä kiinni ja avaimesta virtaa. Airbag-valohan se siellä!

Mikä tässä siis mahdollisesti meni vikaan, ainakin pari syytä nyt heti mielessä:
1) Liittimen puhdistus olisi ollut kova juttu ennen kytkentää
2) Turvavyön lukon olisi voinut ennakolta vaihtaa vanhasta penkistä

Varaosa-autossa ei mikään vikavalo palanut, joten tuskin mitään vikaa itse tuotteessa on. Täytyy miettiä, pääsisikö TECHin äärelle vai vaihtaako samantien vain toisenkin penkin ja mietitään sitten, että mikä meni vikaan. Liittimen voisi putsailla ja tarkistaa ja turvavöiden lukot voisi joka tapauksessa yrittää vaihdella, jos onnistuu paikallaan. Jos ei, niin sitten taistella jotenkin tuo tänään laitettu penkki irti..

Lisäksi tuli kyseltyä paikalliselta korjaamolta, että onnistuuko sadetunnistimen jälkiasennus tästä puuttuvan tilalle tähän tuulilasiin. Vastaus oli enemmän "ei" kuin kyllä, mutta lupasivat vielä selvitellä vähän lisää varsinkin sitä, että saako sadetunnistimen koodattua pois eli viiksi toimisi normaalina tihkukytkimenä. Tämä foorumi ei valitettavasti ole osannut vastata siihen kysymykseen. Taitaakin olla ainoa :mrgreen:
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Eilen oli oman kesäloman ensimmäinen virallinen päivä ja se oli oikein luonnollinen ajankohta varata Toffelle nosturiaikaa jo muutama viikko sitten. Nosturiajan motiivi oli takatukivarsien puslien vaihdot, jotka suoritti joku muu. Itsellä oli aikaa puuhastella samaan aikaan etupäässä, kun konsulttiapuakin oli tarjolla.

Homma alkoi etujarruista, jotka tuntuivat ravistavan. Varaosiksi olin hakenut tuoreet levyt, palat ja "asennussarjan" eli jouset. Rengasta pois, satulaa auki ja toteamaan tilannetta paremmin: levyissä ja paloissa ei juurikaan kulumaa ja mitattiin levyjen heitot, joita ei juurikaan ollut. No eipä siinä sitten vaihtohommiin lähdetä, mutta sylinterit eivät olleet kovin hyvässä iskussa, joten herkistelyä kaivattiin. Ensin teräsharjalla kaikki irtokura ja ruoste pois. Sitten hieman WD40 muhimaan, sitten useampia kertoja ulos-sisään, sitten jarruvaseliinia ja lisää ulos-sisään. Kyllä se ainakin keveni käsituntumalla. Liukutappeihin vielä vaseliinit ja homma pakettiin. Ehkä se auttaa, ehkä ei, ja hyllyyn jää nyt täysi jarrusetti etupäähän odottamaan toista hetkeä. Samaan aikaan takatukivarsia vaihdellut ammattilainen totesi, että takalevyt ovat jonkun ajan päästä vaihtokunnossa. Eli jarruremonttia tulevaisuudessa on edessä ja osahankintoja vielä hieman tehtävänä.

Seuraavana jumppana tahmailevan vaihdelaatikon öljyjen vaihto. Tässä oli jo aiemmin tuskailtu, kun proppuja oli jostain syystä (öljyä, kuraa ja moskaa) vaikea löytää. Täyttöproppu löytyikin ihan hyvin, kunhan poisti akun koteloineen. Tyhjennysproppukin löytyi, mutta tarkistusproppua emme vain löytäneet. Nno. Öljynvaihtotilavuus 1,5 litraa, sillä mennään. Tyhjennysproppu oli KIREÄLLÄ, lopulta antautui onneksi ilman rikkoutumista. Öljyä tuli ulos ja tyhjennyspropun magneetti oli "mukavan hileinen", eli kilometrit ovat näppärästi syöneet laatikkoa. 1,5 litraa Castrol Multitrans 75W-90 tilalle ja ajossa nähdään onko parempi kuin ennen. Tarkistusproppu olisi kyllä hyvä löytää ja tarkistaa määrä.

Sitten öljyvuodon kimppuun. Diagnoosi oli kampiakselin stefa ja siihen hain varaosan. Ilmeisesti myös öljypumpun o-rengas on tuttu vuotokohta, mutta siihen ei varaosa jäänyt tiskiltä mukaan ja hommakin on vähän mutkikkaampi, joten pelkällä stefalla mentiin. Hihnapyörä löystyi helposti pulttipyssyllä, hihna löystyi mukavasti myös. Hihnapyörän irrotus olikin hieman kinkkisempi homma, mutta irti saatiin koputtelemalla ja kankeamalla. Stefa vuoti selkeäästi ja oli kovettunut, joten diagnoosi todettiin oikeaksi ja stefa vaihtoon. Hihnapyörän torxit tuli tarkistettua samalla, niissä ei ollut lukitetta (kestäneet todennäköisesti +375tkm), mutta nyt on. Kunnon kiristys, puhdistus ja paketti kasaan. Done'd.

Luppoaikaa kun oli, niin vaihdoin vielä uuden vilkun kosteutta keränneen tilalle, mikä sai ajovalojen lasit näyttämään vielä kulahtaneemmila. Hiontahommiin siinä päätettiin lähteä: vesihiontaa karkeudella 2000 ja sitten hiomatahnahiontaa perään. Tulos erittäin tyydyttävä siihen käytettyyn aikaan nähden! Leima on jälleen askeleen lähempänä, kunhan tästä saa vielä toisen istuimen ja turvavyön lukkoja vaihtoon ja kerkeää TECHin äärelle, niin voisi karauttaa konttorille. Virallisena budjetäärisenä asiana mainittakoon, että touhutonni on käytetty ja :saab: ainakin tuplannut (käyttö)arvonsa :D

TODO päivitys:

() etupenkkien vaihto loppuun asti
() siivous ja pesu
() TECH (airbag-valot + pieni tweakeja)
() leimalle
() moottorin "huuhtelu" + öljypohjan puhdistus + öljyn ja suodattimen ja tulppien vaihto
() uusi starttimoottori
-----
() ohjauskulmien tarkistus, hajonneiden alustan osien vaihtelua jos löytyy (koiranluita, etuiskarit?)
() jarrunesteen tarkistus/vaihto
() vara-avaimen hankkiminen
() punaisen nipan vaihto (hankittu)
() tihkukytkimen/sadetunnistimen toimimattomuuteen tutustuminen
() vara-DI:n hankinta (3.7)
() Bensapumppu ja suuttimet (hankinta varalle?)
(/) kova ajo.

Tehty:
(X) Ajovalojen muovien kiillotus ja etuvilkun vaihto
(X) vaihteistoöljyn vaihto (Castrol Multitrans 75W-90)
(X) pienen öljyvuodon korjaus: kampiakselin stefa
(X) ABS-yksikön korjautus (MTM Huolto)
(X) takalasin pyyhkijän moottorin vaihto
(X) peruutustutka kuntoon: vasemmalta keskeltä anturi rikki, uusi anturi ebaysta
(X) uusi IMM
(X) tulppien tarkistus/vaihto
(X) uusi softaus: biopower/stage1 // Suolinko
(X) vanhat (paremmat) 15" vanteilla olevat kesärenkaat alle ja nykyiset 17" ALU48:t renkaineen myyntiin (myyty)
(X) painevuotojen syvällinen etsintä (kobra huonosti ahtimella)
(X) alipaineletkut läpi ja ainakin yhden huonoksi todetun vaihto
(X) vaihtoahdin kiinni + muu kasaus, letkujen tarkistelua/vaihtoa ja nesteet
(X) öljyn ja suodattimien vaihto
(X) EVAP-tulppaus "paremmin"
(X) Tiettävästi toimivan sytkäkasetin ja IMM:n kanssa testailu
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Jaa-aahas.

Toffe päätti, että öljy ei ole kiva juttu ja alkoi sitä sylkemään ulos. Öljyvuoto oli jo kertaalleen taltutettu kampiakselin stefan vaihdolla, mutta nyt alkoi sitten tiputtamaan samasta suunnasta eli jakopään puolelta niin runsaasti, että märällä asfaltilla omat ajoreitit Loimaalla olivat jäljitettävissä. Olin seuraillut jopa neuroottiseen tahtiin öljynkulutusta nyt muutenkin ja öljyä ei ollut kadonnut, mutta tänään oli parinkymmenen kilometrin ajoilla mennyt mittatikun yläreunasta alareunaan. Ei hyvä.

Nopeana ratkaisuna auto ajamatta lähtöruudun kautta paikalliselle luottopajalle odottamaan diagnoosia ja sitten ammattilaiset saavat käydä läpi ja korjata. Omat arvaukset: vähän vikaan mennyt stefan asennus (joka alkoi nyt oireilemaan viiveellä?), öljypumpun o-rengas (jota ei vaihdettu samalla, kun en tajunnut varaosaa hankkia..) tai joku muu, mikäköhän. Jakoketjun kiristin? EDIT: Syy selvillä, oli tuo öljypumpun o-rengas. Note to self: jos tarttee vaihtaa kampuran stefaa niin vaihda ny se o-rengas samalla avauksella.

Saas nähä mitä tästä ny tulee. Kuluja ainakin, mutta kuinka paljon? Mennäänkö paaliin-kynnyksen yli? Tämä on mukavaa jatketta sille, että kun oli aikaa käydä penkkien vaihto loppuun niin totesin, että uusista MY03/04 (kumpikohan se ny oli?) autosta otetuissa sporttipenkeissä ei sitten ollutkaan sitä etäisyydentunnistinta. Eihän tätäkään osannut katsoa hyvissä ajoin :D No sama jumppa toiseen suuntaan, vielä harkitsen, että laitanko nuo vaihtopenkit myyntiin vai vaihdanko toppaukset. Tämä se on elämää, :saab:-elämää!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Ja taas öljyvuoto.

Kaksi edellistä on jo korjattu: kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas. Mitäköhän tällä kertaa? Öljyä näkyisi olevan paljon öljysuodattimella, mutta sieltä en vuotoa havainnut. Öljyt ja suodatin vaihdettu reilut 200km / kaksi pidempää reissua sitten ja vuoto alkoi (huomasin) vasta toisen reissun paluumatkalla.

Nyt öljyä tippuu niin solkenaan, että auto jää seisontaan, kunnes saa hieman apua ja aikaa käydä asiaa läpi. Täytyy toki öljynsuodattimen vuotaminen sulkea heti pois, mutta mikäköhän se voisi olla jos ei tuo? Ja mikä alkanee vuotamaan seuraavaksi?

Tämän projektin alkukysymyksenä oli se, että voiko halvalla saada hyvän. Olen löytänyt asiaan jonkunasteisen totuuden, siispä "Otetaan vastaan tarjouksia täydellisestä konerempasta/vaihdosta TAI tekniikaltaan hyvästä facelift-95-farkusta TAI ostotarjouksia tuosta lokakuussa leiman menettävästä ja paljon ajetusta, mutta koriltaan ihan ok-kuntoisesta mitsun turbolla ja Suokon softalla varustetusta biopower- :saab: :sta. Tarinaa autosta voi lukea tästä ketjusta".
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja tturku »

Oisko filtterin vaihdossa käyny tyypilliset ja vanhan filtterin tiiviste jääny myös?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

tturku kirjoitti:Oisko filtterin vaihdossa käyny tyypilliset ja vanhan filtterin tiiviste jääny myös?
Täytyy sekin sulkea pois, en vaihtaessa huomannut tarkistaa. "Vanha" oli ollut paikallaan vain pari kuukautta ja vajaa viitisen tuhatta kilometriä ja lähti helposti auki.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Öljyvuoto saatiin ratkottua konsultin avustuksella. Jäljet johtivat sylttytehtaalle, kun vuotokohde oli öljynsuodattimen yläpuolella oleva turbon öljyputken liitos. Toinen kupariprikka oli siitä huonona. Ja tosiaan sehän oli ihan itte toukokuussa laitettu.. no tuoreilla prikoilla ja jämäkällä kiristyksellä saatiin vuoto pois.

Samalla herkisteltiin laahaamaan alkanutta takajarrua (molemmat puolet samantien) ja perinteinen käsijarrusäätö leimaustapahtumaa ajatellen. Eturenkaat näyttivät kuluneen ikävän epätasaisesti ja siellähän haritti reilusti, tämä laitettiin kuriin yllättävän pienellä työllä eli raidetangon päätä säätämällä. Kaikkia ässiä ne vanhemmat saab-miehet taskuissaan kantavat, autohan kulkee nyt entistä kivammin! Ei tuo varmaan ihan kunnon kulmiensäätöä korvaa, mutta hyvä ensiapu oli.

Seuraavaa öljyvuotoa odotellessa voisikin juntata vihdoin orkkispenkit kiinni ja nollauttaa airbagvalot ja leimata. Sitten kovaa rauhallista nurkka-ajoa ja säännöllistä öljymäärän ja olemattomien lätäköiden seurantaa, ettei :saab: hajoa enempää :mrgreen: Kunhan Toffe saa leiman, niin sille jää virallinen kakkosauton status ja kilometrit ja kuormitus vähenee reilusti. Jos ei saa leimaa, niin sitten mietintään.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Päivitys hiljaiselon jälkeen! Innostuin käyttämään Toffen katsastuskonttorilla ja hylkyähän sieltä tuli: takajarrut, edestä alapallonivel ja helmoista katsastelija löysi muovien alta hitsaushommia. Airbag-valoista ja penkeistähän ei ollut mitään puhetta vielä. Vaihtelin orkkispenkit takaisin leimausta varten ja valot sammuivat, vastoin kaikkia odotuksia. No Suokolla tuli käytyä TECH:n perässä ja vikakoodit olivat muistissa (etäisyysanturit), ja nekin nyt nollattu. Samalla paremmat penkit siirtyivät foorumin torille myyntiin.

Jarrujen hylkäys (epätasapaino) oli yllätys, vaikka laahausta olikin vähän ollut ilmoilla, ja koska levyt olivat jo urilla niin oli helppo päätös hankkia uudet levyt ja palat. Vaihtotyössä toki herkisteltiin jarrujen toimintaa ja hyvähän siitä tuli. Alapallonivelkään ei ollut isompi yllätys, koska etupäässä oli kaikenmoista kolinaa ja muuta oiretta. Sekin vaihtui Konsultin avustuksella (lue: tekemänä) mukavasti tarvikeosalla pihassa, joskin pari pientä niksiä tuki opittua samalla jatkoa ajatellen.

Kulmat menivät vielä vinompaan alapallohomman jälkeen, joten säätöhommia teettämään. Siitä selviää näpsäkästi rahalla. Ja mites ne hitsaushommat? Nehän piti myös ulkoistaa osaaviin käsiin. Niistä enemmän, kun auto saadaan uusintaleimattua..
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Vuoden auto.

:saab: sai osaltani nyt Vuoden Auton tuomion. Katsastusmies tosiaan totesi, että toista helmaa pitää korjata, jotta leima heruu. Molemmat olivat kyllä uusimiskunnossa, ja Peltimies ne laittoi kuntoon, ja vähän takakaarien etuosaa myös. Ikävänä puolena samalla löytyi "vähän muutakin". Takalokarien muovien sisällä on muhinut jo vähä pidemmänkin aikaa kunnon ruostekatastrofi, jota ei ole tullut havaittua, kun muovien alle ei ole ollut asiaa. Peltimies totesi, että on monen päivän jumppa korjata ja näkemäni kuvat olivat karuja. Laitan jakoon, kunhan saan kuvat itselleni. Täytyy selvittää itselleen, miten pystyisi ei-invasiivisesti noita tutkimaan, kun seuraavaa lähtee hankkimaan.. toki näitähän ei katsastusmieskään huomaa, joten autolle tuli vuosi ajoaikaa, kun pari muuta pikkuvikaakin tuli hoidettua.

Käytännössä totesin nyt, että Toffeen ei tule enää yli satasen vikaa. Lokareille en toistaiseksi tee mitään, auto on niin satunnaisessa ajossa, että sen kanssa pärjätään niin kauan, kun muuten rullaa. Käyttöarvoa tällä on tähän tarpeeseen nyt riittävästi, kilometrejä tullee vuoden aikana noin 5000, kun ajot keskitetään nyt tuohon perheen ykköskulkineeseen. Jos ensi vuoden kesä-lokakuussa ollaan vielä ajomeinigeissä, niin katsastusta voinee yrittää, jos fiilis on se, että läpi mennään. Toki jos ajotarpeet toiselle autolle muuttuvat radikaalisti, niin sitten täytyy aloittaa Hankinta jo hyvissä ajoin ja unohtaa tämä yksilö. Romutuspalkkiokin tulee...

Hyvä prototyyppi tämä on itselleni ollut monessa mielessä. Oppimiskokemus on ollut huomattava, ja toisaalta tahtotila ja näkemys "kunnon femmasta" on löytynyt. Nyt tietää, mitä etsiä mahdolliseksi jatkajaksi ja mitä siitä pitää/kannattaa maksaa.

Laitan tämän nyt myös hiljaiseen myyntiin. Jos jotain lukijaa kiinnostaa vielä tämänkin jälkeen ottaa ja tehdä tästä vielä itselleen (tai myytäväksi) kulkine tai vaikka rataharrastepeli, niin ota yhteyttä! Laskin, että tällä on meille käyttöarvoa tulevalle vuodelle noin 2000 euron edestä. Samalla hintaa saa varmasti parempia, mutta myös "yllätyksellisempiä" :saab: :ja :D

Huonot puolet: ruostevaurioita takalokasuojissa sisäpuolella, takaluukussa ruostetta, jakoketju löystynyt jonkin verran, koneremppaa ei muutenkaan tiettävästi tehty ja n. 400tkm ajettu (öljyä joutuu välillä lisäilemään ja karstaa löytynee).

Hyvät puolet: sisältä ehjä ja siisti, perusasiat toimivat ja tehoakin on: Mitsun turbo ja Suokon softa (biopower), joku kireämpi ja hyväkuntoinen kytkin, leimaa 10/2018 asti, alusta kunnossa, jarrut kunnossa (takana uudet levyt ja palat, edessä hyväkuntoiset), ei hukkaa jäähynestettä, varusteet kunnossa (pl. tihkukytkin ei toimi, sadetunnistimen yksikkö puuttuu), neljä sarjaa renkaita (3x alut, 1x pellit, kaksi sarjaa hyvässä kunnossa), vetokoukku, jne.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja Cona »

Täytyy kyllä sanoa, että harvinaisen paljon on Toffen kanssa ollut harmia! Onneksi tästä on suunta vain ylöspäin!

Mulla oli talviautona vastaavaan verran ajettu "halpa" MY05 Aero ja se oli suorastaan loistava yksilö tähän verrattuna. Toki ruostejutut oli aluillaan siinäkin ja öljyä kului jonkin verran. Mutta asiallisella pidolla ja matka-ajolla oli em. Aero säilynyt ehjänä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin