Saunaikkuna
Re: Saunaikkuna
Välillä alkaa haluta saada jokin kohta valmiiksi, joten kokosin tavaratilan verhoilut. Lattiavanerit olin tehnyt uusiksi ja verhoiluttanut Tapiolan Autoverhoomossa. Ilme koheni mukavasti.
Samassa yhteydessä asensin minun silmääni period-correctin radioantennin.
Viikonloppuna laitoin myös kattoverhoilun paikoilleen. Olin myös verhoiluttanut oopperaikkunoiden ympäristöt kattoverhoilulla, kun niihinkin oli aikanaan laitettu tuota punaista kangasta. (Opperaikkunaverhoilujen rungot ovat ne mitkä löytyivät Teemulta pari vuotta sitten, kiitos vielä!)
Samassa yhteydessä asensin minun silmääni period-correctin radioantennin.
Viikonloppuna laitoin myös kattoverhoilun paikoilleen. Olin myös verhoiluttanut oopperaikkunoiden ympäristöt kattoverhoilulla, kun niihinkin oli aikanaan laitettu tuota punaista kangasta. (Opperaikkunaverhoilujen rungot ovat ne mitkä löytyivät Teemulta pari vuotta sitten, kiitos vielä!)
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Re: Saunaikkuna
Hienoa Timo! Kyllä siitä tulee upea auto! Tuossa silmä lepää ja mielikuvat palaavat aikaan, kun tuo tuli markkinoille. Tämän kunnostus on todellinen kulttuuriteko Saabille!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saunaikkuna
Ajovalojen vika paikallistui vialliseen valokytkimeen kojelaudassa. En saanutkaan vaihto-osaa varaosa-autostani, koska siihen olikin vaihdettu jokin tarvikekytkin.
Olisiko kellään valokytkintä myydä?
Olisiko kellään valokytkintä myydä?
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24000
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saunaikkuna
lehtosel pitäis olla uusia .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saunaikkuna
Katinalan Auton Harri Urpinen otti tekniikkaa työn alle. Katsastuksessa huomatun ohjauksen välyksen taustalla ilmeni, että koko hammastanko on antautumassa ja vuotaa..
Olisko kenelläkään tehostetun ohjauksen tankoa ylimääräisenä? 99:n tanko on varmasti eri kuin satkussa.
Olisko kenelläkään tehostetun ohjauksen tankoa ylimääräisenä? 99:n tanko on varmasti eri kuin satkussa.
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Re: Saunaikkuna
Toisesta topiikista kopioitu
Muuten oisin ehdottanut tehostamatonta tän kesän ajeluihin mut tuon tekstin mukaan ei sovi suoraan.99Koupe kirjoitti: ↑Ma Kesä 24, 2019 10:22Laitoin 99 automatic 77 ohjaustehostimen 99 turboon 78, eipä mene heittämällä. Tulipellin läpivienti on erilainen ja hammastangon kiinnitys koriin ihan eri paikassa. Iso homma tehdä nuo korimuutokset. Tehostinta ei koskaan saanut manuaalilaatikon kanssa ja korit oli erilaisia automaateissa. Myös ohjauspylväs on erilainen.
99:n tehostinta on hankala kunnostaa, tiivistesarjaa ei ole tarjolla missään. Triumph Stagin sarjasta saa kyllä monta tärkeää osaa mutta ei kaikkia. Myöskään pumppuun ei saa osia mistään. Niitä piti itse tehdä ja sovittaa standardiosista.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Saunaikkuna
Kiitos huomiosta, olisin varmaan kohta alkanut miettiä tuota vaihtoehtoa!tetammi kirjoitti: ↑Ti Kesä 25, 2019 19:53Toisesta topiikista kopioituMuuten oisin ehdottanut tehostamatonta tän kesän ajeluihin mut tuon tekstin mukaan ei sovi suoraan.99Koupe kirjoitti: ↑Ma Kesä 24, 2019 10:22Laitoin 99 automatic 77 ohjaustehostimen 99 turboon 78, eipä mene heittämällä. Tulipellin läpivienti on erilainen ja hammastangon kiinnitys koriin ihan eri paikassa. Iso homma tehdä nuo korimuutokset. Tehostinta ei koskaan saanut manuaalilaatikon kanssa ja korit oli erilaisia automaateissa. Myös ohjauspylväs on erilainen.
99:n tehostinta on hankala kunnostaa, tiivistesarjaa ei ole tarjolla missään. Triumph Stagin sarjasta saa kyllä monta tärkeää osaa mutta ei kaikkia. Myöskään pumppuun ei saa osia mistään. Niitä piti itse tehdä ja sovittaa standardiosista.
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Re: Saunaikkuna
Toisaalta "Tehostinta ei koskaan saanut manuaalilaatikon kanssa ja korit oli erilaisia automaateissa. Myös ohjauspylväs on erilainen." herättää kysymyksen, että onko se ero oikeastaan tehostettu vs. tehostamaton vai manuaali vs. automaatti? Eli millainen se ero on automaatti-99:n tehostetulla ja tehostamattomalla ohjauksella?
Toisaalta, saunanikkunafinkku on siinä määrin herraskainen kulkine, että tehostettu ohjaus sopii olemukseen, jos sen autoon vaan mitenkään kuntoon saa.
Toisaalta, saunanikkunafinkku on siinä määrin herraskainen kulkine, että tehostettu ohjaus sopii olemukseen, jos sen autoon vaan mitenkään kuntoon saa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saunaikkuna
Hyvä huomio! Lisäksi tämä auto on matkan varrella muunnettu automaatista manuaaliksi, mikä tuo vielä oman mausteensa..aero kirjoitti: ↑Ti Kesä 25, 2019 21:41Toisaalta "Tehostinta ei koskaan saanut manuaalilaatikon kanssa ja korit oli erilaisia automaateissa. Myös ohjauspylväs on erilainen." herättää kysymyksen, että onko se ero oikeastaan tehostettu vs. tehostamaton vai manuaali vs. automaatti? Eli millainen se ero on automaatti-99:n tehostetulla ja tehostamattomalla ohjauksella?
Toisaalta, saunanikkunafinkku on siinä määrin herraskainen kulkine, että tehostettu ohjaus sopii olemukseen, jos sen autoon vaan mitenkään kuntoon saa.
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Re: Saunaikkuna
Kysyminenhän ei tunnetusti maksa mitään. -> http://www.turbo-tec.eu/uk/steering-racks/
Ja muitakin lafkoja löytyy ympäri eurooppaa, kun tovin googlailee.
Ja muitakin lafkoja löytyy ympäri eurooppaa, kun tovin googlailee.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saunaikkuna
Jos vuoto olisi ohjausakselin tyvestä, korjaus olisi helppo.
Kerroit kuitenkin välyksistä, joten taitaa vuotaa haitarikumin puolelle?
Muutama 99:n tehostinkuva, joilla photobucket yrittää kiristää minua:
https://s192.photobucket.com/user/jus_s ... ort=3&o=10
Kerroit kuitenkin välyksistä, joten taitaa vuotaa haitarikumin puolelle?
Muutama 99:n tehostinkuva, joilla photobucket yrittää kiristää minua:
https://s192.photobucket.com/user/jus_s ... ort=3&o=10
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saunaikkuna
Vastaan ei ole vuosien mittaan koskaan tullut tehtaalta lähtenyttä automaatti 99:ä, jossa olisi tehostamaton ohjaus. Automaatit oli luxus autoja ja niihin yhdistettiin tehostin. Jos tälläinen löytyy, niin se kyllä lienee jälkikäteen muutettu. Ennen GLE mallia oli näitä LE automatic malleja, muistaakseni 1974 eteenpäin. Omani irrotin aikoinaan vm.1977 LE automatic mallista.
Hammastanko on Pow-A-Rack ja pumppu Hoburn-Eaton.
Näitä ei 900 sarjassa käytetty. Mutta Triumph Stagissa kyllä. Servoventtiili puskee tulipellistä läpi ja hammastanko kiinnittyy vetaritunnelien sivuun. Lisäksi pohjapellitys on avattu tangon kohdalta, että sen saa ulos ilman moottorin irrotusta. Näiltä osin kori siis eroaa manuaaliversioista. Lisäksi ohjausakseli on lyhyempi ja varustettu kaksoisnivelellä.
Tehostettu ohjaus on kyllä ollut vaivan arvoinen. 99 turbon ohjaus on hitaassa ajossa sietämättömän raskas ja sen takia tuli hommaan ruvettua. Yllätys oli iso, kun ei se mennytkään paikalleen vaan piti mennä purkaamolle mittailemaan luovuttaja-autosta oikeita kohtia ja rakenteita.
Hammastanko on Pow-A-Rack ja pumppu Hoburn-Eaton.
Näitä ei 900 sarjassa käytetty. Mutta Triumph Stagissa kyllä. Servoventtiili puskee tulipellistä läpi ja hammastanko kiinnittyy vetaritunnelien sivuun. Lisäksi pohjapellitys on avattu tangon kohdalta, että sen saa ulos ilman moottorin irrotusta. Näiltä osin kori siis eroaa manuaaliversioista. Lisäksi ohjausakseli on lyhyempi ja varustettu kaksoisnivelellä.
Tehostettu ohjaus on kyllä ollut vaivan arvoinen. 99 turbon ohjaus on hitaassa ajossa sietämättömän raskas ja sen takia tuli hommaan ruvettua. Yllätys oli iso, kun ei se mennytkään paikalleen vaan piti mennä purkaamolle mittailemaan luovuttaja-autosta oikeita kohtia ja rakenteita.
Re: Saunaikkuna
Leima!
Kesä meni ensin varaosahankinnassa ja sitten Katinalan auton (varmasti ansaitulla) kesälomalla.
Laakerit tulivat loppujen lopuksi kuntoon putsaamalla ja kiristämällä. Ohjausta hoitaa nyt uusi käytetty ohjausvaihde (kiitos Nalleolut) ja erittäin isona bonuksena uuden ohjausvaihteen myötä autoon tuli ohjaustunto! Aiemminhan ohjaus olisi amerikkalaisenkin mielestä ollut höyhenenkevyt.
Kesä meni ensin varaosahankinnassa ja sitten Katinalan auton (varmasti ansaitulla) kesälomalla.
Laakerit tulivat loppujen lopuksi kuntoon putsaamalla ja kiristämällä. Ohjausta hoitaa nyt uusi käytetty ohjausvaihde (kiitos Nalleolut) ja erittäin isona bonuksena uuden ohjausvaihteen myötä autoon tuli ohjaustunto! Aiemminhan ohjaus olisi amerikkalaisenkin mielestä ollut höyhenenkevyt.
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24000
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saunaikkuna
hienoa . thumps up projektin suhteen .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659