Käyttöauton ylläpitojorinaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Hetken mielijohteesta vuosia sitten tein vastaavanlaisen jutun Opel-foorumille ja nyt ajattelin jatkaa nykyisen käyttökinnerin kanssa samaa. Tämä ketju siis tulee olemaan paasaukseni siitä kuinka tulen pitämään itselleni uunituoreen käyttöautoni käyttökunnossa.

Eli, tuli hommattua käyttöautoksi Saab 9-5 Aero Wagon, vuosimallia 2004 ja kuten edellinen auto niin tämäkin on automaattivaihteilla, mukavuutta pitää olla. Niin, tämähän meille 3. Saab. Kyseessä on ihan kopillaan oleva positiivisen ruosteeton yksilö ok kilometreillä (reilu 176tkm). Kinneristä löytyneiden kuittien ja huoltokirjan mukaan ihan hyvin huolletusta autosta on kyse, pikselitkin on tallessa kaikissa näytöissä. Renkaatkin oli hyvät, originaaleilla 17" vanteilla, eli pariin vuoteen ei tarvitse rengaskaupoilla käydä. Tosin syksyllä pitää saikata vannesarjat niin, että naarmuttomat vanteet tulee kesärenkailla, kun parissa kolmessa vanteessa oli jälkiä (ja nehän voi sitten joskus fiksauttaa kuntoon).

Tällä hetkellä tavoitteena on pitää auto alkuperäisessä kuosissa ja saada kosmeettiset ongelmat hoidettua (joistain kysäisinkin tuolla 9-5 osiossa, kiitos niistä vastauksista), ja aloitin tämän tilaamalla uudet rekisterikilvet eilen. Lisäksi pläräilin huoltokirjaa ja kuitteja tarkemmin, ja päätin hakea autoon uudet tulpat (NGK BCPR7ES-11, 15€) joilla tyhjäkäynti tasoittui vaikken ajatellut sen olevan mitenkään erikoista tai normaalista poikkeavaa. Autossa oli paikoillaan sellaiset kapea-elektrodiset NGK jotka olivat jo kuluneen näköiset. Niin, ja varasin aamulla öljynvaihdon.

Illalla näpräsin taakkatelineet paikoilleen huomista rautakauppa-reissua varten. Opelista jääneiden telineiden tangot oli turhan lyhyet mutta onneksi tallista löytyi viimeksi olleen Saabin (Saab 900T16 5D, 1992) taakkatelineet joista nyysin tangot ja Opelin telineistä kiinnikkeet, ja nyt ne on autossa paikoillaan fillaritelineen kera. Pidän siis fillarinkuljetustelinettä taakkatelineissä kiinni jolloin taakkatelineet on (minun mielestä) helppo laittaa kattokaiteisiin kiinni.


Ja ei muutako kovaa ajoa 8)
Viimeksi muokannut dimebak, La Loka 02, 2021 11:23. Yhteensä muokattu 20 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Allekirjoituksessa on linkki kuviin :D
Viimeksi muokannut dimebak, Ma Touko 29, 2017 20:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ohan se nyt huomattavasti ooppelia nätimpi.
Vieläkö 99 on jemmassa?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No joo, vaikkei minulla mitään pahaa sanottavaa Opelistakaan ole. Omalla laillaan hienoja molemmat. Tilat, turvallisuus ja teho on tässä autossa kohdillaan mutta näppäryys kaupunkiajossa oli Opelissa mallillaan, olihan se vissiin n. 40 senttiä lyhyempi. Ja tietenkin menee oma aikansa, että tuohon pääsee täysin "sisälle" ja saa nuo pikkujutut fiksailtua.

99:iä mulla ei ole ollut enää 2-3 vuoteen. Oli se mulla jonkin aikaa myynnissäkin mutta, kun ei yhdessä osassa kenellekään kelvannut niin otin pisteosat talteen ja kori lähti sisustoineen kiertoon. Siitä syystä mulla nyt on niitä 99:n osia myynnissä, itse asiassa ihan ok kamaa ja varmasti järkevään hintaan (threadi löytyy myyntiosiosta).

Olihan melko kauan mulla tuolla tontilla/tallissa säilössä mutta jotenkin sitä näin pienellä paikkakunnalla tottui käyttämään fillaria liikkumiseen. Ja sit päätin laittaa mieluummin rahaa kunnon fillariin kuin toiseen autoon ja eipä siinä muuta tarvinnut.

No, nyt oon (taas) Saabin omistaja ja toivottavasti vähintään yhtä pitkään kuin Opeli oli on tuo Saabikin :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

GM ohjaustehostinöljyä haettu litran verran, 20€ paikallisella pajalla.

Kuten aiemmin ratin linkkuun kääntäessä äänestä päättelin niin nestettä piti lisätä. Ei mittatikkukaan kastunut. No, ääni väheni mutta ei poistunut. Oiskohan nesteet jo niin vanhat ettei parilla kolmella desillä enää tokene ja siitä seuraa tehostimesta ääntä.

Pääasia, että tehostin toimii ja näppituntumalla tasaisesti.

Samaan syssyyn lisäsin jäähdytinnestettä (löytyi tallista orkkiskamaa) ja tarkistin vaihdelaatikon öljyt.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Uudet lötkösulat tuli ostettua kuivaamaan tuulilasia. Valeo-valmisteet paikallisesta varaosaliikkeestä 20€/kpl.

Huomenna olisi eka öljynvaihto minun omistuksessa. Miltei käyttöohjekirjan suosituksen mukaan tuli valittua öljyt, Mobil 1 new life 0W-40-öljyt ostin. 0W, Mobil 1 ja GM-LL-A-025 täsmää pyydetyn kohdalla, ja eiköhän toi kuumanpään pykälää korkeampi lukema käy.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No niin. Tämän päiväinen oli sitten taas melkoista. Öljynvaihto meni ihan ok mutta ne sumuvalopolttimot; kolmet piti hakea ennen kuin natsasi kohdalleen, ovat sitten internetin ja autoon sopivuuden mukaan mallia H8. Ja saatuani vaihdettua uudet sumuvalopolttimot sanoi Saab "plim-plom" tjsp. ja infonäytössä luki Front light failure. Niiden nykertämiseen meni sitten tovi, ja hanttarin puolelta piti vähän purkaa tavaraakin edestä (se kumiletku), että käsi mahtui väliin.

Pitkästä aikaa tuli käytyä myös Erikssonsin purkaamolla josta aamulla hain tunkin ja veivin, ne ku oli tuosta jääneet johonkin välille. Sopivat osat löytyivät dame-keulaisesta 9-5 Aerosta (tai siitä mitä oli jäljellä 8) ). Samaisesta kulkineesta lähti mukaan myös takakontin lattian alle tuleva muovilokerikko. Ilmeisesti uudemman lattia tai lukko on erilainen, kun tuosta 2004:sta ei enää lattian lukko nappaa kiinni mutta sillä nyt ei ole niin väliä, kun se lattian suojamatto makaa päällä (lattia ei kolise vaikka ei ole ihan kokonaan kiinni). Lisäksi em. purku-Aerosta ja toisesta suht uudesta purku-9-5:sta otin 4kpl niitä ovenkahvan ruuvin peitelevyjä.

Kesällä pitää käydä sitten noutamassa ehjät akkukotelon pohja (akkua ladatessa huomasin, että toinen klipsi on poikki) ja imusarjan suojamuovi (öljyjä tarkistaessa ko. osa heilahti, tästäkin oli toinen klipseistä poikki). Samoilla fiksailuilla voisi tuulilasinpyyhkijöiden varret maalata, kun nuo eivät ole solmussa kuten Opelissa oli (ja niitähän on turha maalailla jos uusillakin sulilla vaan rämisee lasia vasten).

Viikon siis ollut kinneri käytössä ja huvikseni katselin kotiin tullessa keskikulutuslukemaa SIDiltä ja 14.1 l/100km näytti. Ei paha, kun Opeli veti samanlaisia lukemia 95E10:iä, ja siinä sentään oli 103hp tehottomampi moottori ja n. 300 kiloa vähemmän painoa :D

Eli tämän päiväiset:

- Mobil 1 0W-40-öljyt ja suodatin, 50€
- muutama pakoputken kannatin kumi, 10€
- öljynvaihto- ja kannatinkumien vaihtotyö, 30€
- tunkki, veivi, 4kpl peitelevyjä ovenkahvaan ja lattian lokerikko, 30€
- sumuvalo polttimot Philips H8 2kpl, 30€ (ei vissiin mikään myyntihittituote, hinnasta päätellen)
- ajovalopolttimot Osram Silverstar H7 4kpl, 34€
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Uudet kilvet haettu, kun olivat tulleet, ja otin ihan tavis-kilvet vaikka toi on alunperin tullut eu-kilvillä. Näyttää hopeassa autossa paremmalta :D

Samalla vaihtui uudet kilven taustat, mallia ei-näkyvät.

Kilvet 13€ ja uudet kilventaustat 16€/2kpl.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jarrujen testauksen jälkeen (lukkojarrutus 80km/h) ilmeni epämääräistä tyhjäkäyntiä ja veljelle kiitos vinkin antamisesta, eli ilmavuotoa etsimään.

Oli mennyt jarrutehostimen alipaineletkun takaisku poikki 8O

Huomasin myös, että teollisuudesta tutut pikaliittimet olivat löytäneet tiensä autoihin joten imusarjasta letku irti, takaiskun irronnut pää pois letkusta ja pulttia tilalle. Matka ei onneksi katkennut, kun takaisku itsessään pysyi ehjänä ja alipainepumppu tuottaa alipaineen jarruille.

p.s. Toi on ollut ilmeisesti jo halki, kun pultin laiton jälkeen tyhjäkäynti on todella tasainen, aiemmin souti sen mukaan miten apulaitteet kävi päällä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jep jep, käynti Erikssonsilla tuotti tuloksen eli takaisku jarrutehostimen alipaineletkuun löytyi sieltä. Lisäksi iskin käteni pariin ehjään pisteosaan eli imusarjan peitekanteen ja akkukotelon pohjaan. Kaikki kolme osaa tasan 20€.

Lisäksi mulla oli 9-3 sport sedanin sivuvilkut käsissä mutta ne ei passannu tuohon; lampunkanta ja liittimet oli erilaiset joten olkoot nuo orkkikset.

Imusarjan peitekansi oli vanhemmasta 9-5:sta joten siitä huohotinletkun tienoolta piti muovia leikata pois, kun ei istunut oikein paikoilleen muutoin. Lisäksi peitekannen ja autossa olleen akkukotelon kannen klipsejä vähän muokkasin eli sytkäritoholla lämmitin muovia ja pakotin klipsiä kiinni. Sain sillä klipsejä vähän napakammaksi ja osat pysyy paikoillaan paremmin 8)

Niin, itse takaiskun vaihtamisen lopputulemana auton jarrut parani huomattavasti sekä tyhjäkäynnin seilaaminen että nykiminen osakuormalla loppui kuin seinään :D

Ja jos tulee jotain hyvää niin jotain huonoakin; ilmastointi pelaa ihan ok mutta ilmoitti fault code 22:sta akun irroittamisen jälkeen, kun laitoin virrat päälle :|
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

On tuolla maailmalla tuosta koodista jotain tietoa..
"All, I have seen a bunch of threads regarding a code 22 on the OG 9-3 ACC diagnosis. I actually got the code myself - and read the threads about using 9-5 coding it means reflash the ACC - WRONG.

Based on my own diagnosis - I took my ACC with the 22 code out put it in my other 9-3 - and it showed no faults and worked perfectly. Took the ACC from the other 9-3, put it in the suspect car....and code 22. OK, so it is that car. I changed out the actual computer - no change. I DID notice that my SID had some problems with it (pixels and had stopped showing radio station) so I got one rebuilt by BBA - it came back, popped that one in, and the code went away. I put back in the un-perfect SID - and the code came back. I took my OTHER SID from the good car - put that in as well - no problem with the ACC - Therefore by power of deductive reasoning the code 22 is actually caused by a fault in the SID. At le

22 - Software Fault - Could be ACC needing reflash or - SID has fault - rebuild or replace SID

I would edit the original thread...but cannot seem to."

Tai jollain tuollasta.. http://www.thesaabsite.com/faqs/FAQ--ac ... ml?id=1118

Ja omallakin foorumilla joskus kysytty..viewtopic.php?f=13&t=133691&p=1143274&h ... 2#p1143255
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Olipas mielenkiintoinen juttu. Aamulla starttasin auton ja painoin auto-off-nappeja acc:ssä eikä se näyttänyt enää mitään virheilmoituksia 8O

Nooh, näköjään aika hoitaa, edes joskus :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vasen etuvilkku vaihtui käytettyyn mutta huomattavasti ehjempään kappaleeseen. Kiitokset kaupoista Suabistille Alavudelle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kesälomalla on aikaa vähän paneutua autoon. Tänään oli vuorossa takakontin kahvan ja takalasin pesurin fiksaus.

Aloitin tämän casen purkamalla verhoilun ja takalasin pesu/pyyhinlaitteiston irti. Yritin normaalimittaisella poranterällä saada loistamaan "valoa tunnelin päässä", eipä onnistustunut joten kolmen kaupan kautta sinne mistä sai ns. pitkiä poranteriä ja johan aukesi.

Itse kasaus olikin sitten ihme säätämistä ennen kuin tajusin, että se muovinen kansikin pitää käyttää osina ja puhdistaa. Siinä ne pienet suuttimet on mallia irtoavat ja sisältä löytyy tiiviste.

Kahvan ja verhoilun asennus oli suht helppoa tosin niitä Matin mainitsemia sulatettuja tappeja en sen kummemmin alkanut fiksaileen, purkuosasta otin kahvan irti taittamalla sulatetun tapin reunoja, niin asentaessa kahvan piti kopauttaa verhoiluun paikoilleen.

Em. osia Erikssonsilta dyykatessa bongasin ehjän konepellin kaasujousen jonka vaihdoin toisen, konepellissä lenkottavan, tilalle.

Päivän osat; takakontin sisäkahva, takalasinpesurin letkuliitin ja ehjä kaasujousi konepeltiin. Purkuosia Erikssonsilta 10€ kaikki.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tänään oli vuorossa ajovalojen fiksaus ja moottorin pesu. Paikallinen firma (Fani-cars) suoritti työn ja ajovalojen kuntoon nähden olen tulokseen tyytyväinen. Koko hoito 100€.

Valoissa on siis jo sisäpinnallakin pientä moitittavaa mutta sitä nyt ei saa fiksattua ja ulkopuolelta valot on nyt siistissä kuosissa. Ei pitäisi katsastusmiehen valittaa ainakaan valoista niin kuin autosta löytyneiden lappujen perusteella on kahtena aiempana vuonna tehnyt.

Lisäksi olen hieman tilaillut osia; viikonloppuna tilasin Skruvatista peräkoukun mallia kiinteä ja tänään AutoÅströmin kautta peräkoukun johtosarjan sekä konepellin että peräluukun Saab-merkit.


Allekirjoituksen linkin takaa löytyy kuvia, mm. valoista. Kuvat on otettu Lumia650:lla joten laatu ei ole mikään hyvä mutta kertoo olennaisen :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin