OG 9-3 kojelautaan seosmittari/ valokatkaisijan modi

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

OG 9-3 kojelautaan seosmittari/ valokatkaisijan modi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Heip,
Vähemmän olen ehtinyt projekteja rakentelemaan, mutta iski kipinä tehdä pikku modi kojelautaan. Aikaisemmin tein tähän 9-3:een öljynpainemittarin asennuksen linkki ja nyt tulee sitten seosmittari. Pyrin olemaan tyylilleni uskollinen, eli lisämittaritelineen laittaminen kojelaudan päälle ei ole vaihtoehto.

Viritetyn T7-moottorisen Saabin omistajan olisi syytä asentaa seosmittari moottorin tarkkailua varten. Jo pelkästään epävarmaksi todettu ilmamassamittari on riittävä peruste asentaa jokin näyttö kojelautaan kertomaan ettei moottori vaan käy laihalla. Aikaisemman viritetyn Saabini kanssa (Saab 99 turbo) havaitsin kapeakaistalambdan ihan riittäväksi henkivakuutukseksi moottorille. Käytännössähän tuo kovin paljon epätarkaksi haukuttu kapeakaistalambda kuitenkin kelpaa yhä edelleen mittaamaan seosta auton omalle moottorinohjaukselle. Kyseiselle anturille tyypillistä on sen tarkka näyttämä lambda 1:n tuntumassa. No sehän riittää minullekin. Haluan olla varma siitä että seos ei ole laihalla kun kiihdytän Saabillani. Kolme tilaa siis riittää: laihalla, seos lambda 1 tai rikkaalla.

Näytöksi kojelautaan valikoitui kohtuullisen hintaiseksi muuttunut Motonetin tuote nro 49-2193. Tarkastin mittarin toiminnan vielä penkkitestauksena keittiön pöydällä. Simuloin potentiometrillä lambda-anturia ja syötin mittariin jännitteitä 0...1V väliltä. Totesin mittarin riittävän tarkaksi omaan käyttööni. Lambda 1 tulee jännitteellä 0,5V.

Kuva
Viimeksi muokannut Mertmi, Su Kesä 25, 2017 20:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 9-3 kojelautaan seosmittari/ valokatkaisijan modi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Seuraava vaihe olikin päättää mihin mittari upotetaan. Jotta välttyisin aikaisemmin mainitulta lisämittaritelineelta kojelaudan päällä tai A-pilarissa päädyin upottamaan mittarin kojelautaan valokatkaisijan tilalle. Tästä tietenkin seurasi heti uusi ongelma, mitä teen valokatkaisijalle joka menetti paikkansa? Siihen avuksi tulikin katkaisijan modaus. Laitoin foorumin ostopalstalle ilmoituksen, jolla hommasin 9-5:n valokatkaisijan 15cm johtosarjanpätkän kera. Lisäksi piti hiukan lueskella ja vertailla og9-3:n ja og9-5:n sähkökaavioita. Onneksi WIS:ssä on kohtuullisen luettavat sähkökuvat, joten tulostin vaan laulamaan ja pikkusen kotitehtäviä pohjille. Kun kaavioiden vertailut oli tehty sain selvän suunnitelman kytkennästä.

9-5:n katkaisijallekin löytyi sopiva paikka, joten ei muuta kun hihat heilumaan.

Kuva

9-5:n valokatkaisijassa on sumuvalon nappi ja reostaatti mittarivalaistuksen himmentämiseksi. Reostaatin jätin tässävaiheessa vielä alkuperäiseksi, koska se sijaitsee 9-3:ssa alarivillä olevissa vaakamallin katkaisijoissa ajovalon korkeuskytkimen kanssa. Totesin valokatkaisijan sijoituksen vievän 9-3:n alkuperäiseltä sumarikytkimeltä paikan, joten piti vielä selvittää miten kytken uuden katkaisinyksikön sumarinapin toimimaan. Onneksi se olikin varsin helppo, tarvitsi vetää yksi johdin 9-3:n sumarikatkaisijan yhteen liittimeen. :D

Kuva
Viimeksi muokannut Mertmi, Su Kesä 25, 2017 20:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 9-3 kojelautaan seosmittari/ valokatkaisijan modi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tästä sitten alkoi varsinainen modaus, elikkä piirsin pahviin ensin sabluunan 9-5:n katkaisijasta ja pahvi sabluunan avulla merkkasin kojelautaan tarvittavan aukon rajat. Sitten vaan porakone laulamaan...

Kuva

Tein hommaan sopivan puuvartisen "pistosahan" verkkovirtakäyttöisen pistosahan terästä.

Kuva

Sovittelua ja sihenhän se istuu varsin mukavasti jo.

Kuva

Vielä mittarille sopiva aukko 51mm kuppisahalla.

Kuva

Pientä ylimääräistä puuhaa aiheutti kojelaudan kiinnitysruuvin läheisyys uudessa mittarin aukossa. Onneksi kojelaudan muovi on varsin helppoa työstettävää vaikkapa puuviilalla. Niinpä viilasin aukkoa isommaksi kiinnitysruuvin vastapuolelta ja sain lopulta mittarin istumaan nätisti kojelaudassa.
Viimeksi muokannut Mertmi, Su Kesä 25, 2017 10:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 9-3 kojelautaan seosmittari/ valokatkaisijan modi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ehkä tähän saakka jännittävin vaihe oli tietenkin tehdä kytkennät. Tulin siihen tulokseen että merkkaan 9-3:n omaan valokatkaisijan pistokkeeseen kytkentäkaavion numerot ja teen saman homman 9-5:n johtosarjasta katkaistuun pätkään. Sen jälkeen homma jatkui puristamalla sopivat lapioliittimet piuhojen päihin. Kun kaikki liittimet oli puristettu oli vuorossa kytkentä. Tässä pari fotoa havainnollistamaan tilannetta.

Kuva

Kuva

Tietenkin tähän saakka seuranneille heräsi kysymys toimiiko valot? Kyllä, ne toimii kuten kuuluukin. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OG 9-3 kojelautaan seosmittari/ valokatkaisijan modi

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Fiksun näköistä jälkeä. Itse laitoin aikanaan kolkissa ahtopainemittarin tuohon valokatkaisijan paikalle, ja siirsin valokatkaisijan alas siihen n. vasemman polven kohdalle ratin alla olevaan peitemuoviin kiinni. Johdot ylettivät juuri ja juuri. Sellainen pikaratkaisu, hiukka tyhmästi jäi katkaisija alaviistoon osoittamaan. Tuo femman säädin on kyllä tyylikäs ratkaisu ja jos vielä toimiikin. :)
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 9-3 kojelautaan seosmittari/ valokatkaisijan modi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään homma eteni mukavasti sähköjohtotehtävien parissa. Vedin ja kytkin takakonttiin asti toisen 10 neliön virtapiuhan popeille, eli nyt menee 2x 10 neliön virtapiuhat vahvistimille. Samassa yhteydessä vedin lambda-anturin liitokselta kolmenapaisen kaapelin seosmittarille ja vieläpä 2,5 neliöisen piuhan uutta bensapumpun sähkösyöttöä varten. Alkaa ollakin melko ahdas se moottoritilasta kojelaudan sisään johtoja tuova läpivienti auton oikealla puolella. Sieltä kun menee DEFA:n panssarikaapelikin läpi.

Otin T7-moottorisoftassa disabloidun kakkoslambdan hyötykäyttöön. Lambdamittaria varten ryöstöliitoksen tein kakkoslambdan liittimen luokse tinaamalla ja suojasin liitokset. Mittarin puolipäähän mittarin jännitesyöttö tuli samasta katkaisijasta, jolla saa öljynpainemittarin päälle ja pois. Näin siis pimeän aikaan voi halutessaan sammuttaa nuo molemmat mittarit. Kytkentä menee sillätapaa, että mittarissa on kolme johtoa: musta, punainen ja harmaa.
Mittarin johto: --- Anturin johto:

harmaa --- vihreä
musta --- harmaa
punainen --- +12volttia (katkaisijalta joka ohjaa öljynpainemittariakin)

Kojelaudan sisällä pujottelusta ei kuvia tullut otettua, senverran joutuu paljastamaan että hanskalokeron purin pois edestä johtojen pujottelun ajaksi. Tarkkasilmäiset huomasivat että kolmenapaisesta kaapelista jäi yksi napa yli. Se pitää paikkaansa. Sattui vaan "miljoonalaatikosta" tuollainen sopiva kaapeli löytymään.

Kuva

Vielä ennen hommien lopettamista ehdin tsekata että auto lähtee käyntiin ja lambdamittari näyttää jotakin. Huomenissa olisikin tuon 9-5:stä otetun valokatkaisijan kiinnitys kojelautaan ja koeajo.

Pienenä sivujuonteena voin tässä mainita, että aion mittailla virta/jännite -mittarilla bensapumpun sielunelämää. Minulla on epäilyksiä siitä että Saabin originaalit virtapiuhat ovat turhan hintelät bensapumpulle varsinkin, jos sinne tankkiin survotaan isompaa pumppua. Tätä hommaa siis olisi tarkoitus tarkkailla ja pumpun sähköisien arvojen kehitystä pidemmällä aikavälillä. Ennen mittauskytkenän ja paksumman virtakaapelin käyttöönottoa on tarkoitus ottaa vakiopiuhoilla pumpun napajännitteet ylös. Tankissahan pauhaa Bilteman pumppu, mutta sinne olisi menossa DW200.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 9-3 kojelautaan seosmittari/ valokatkaisijan modi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuossa kesälomareissu sotki Saabiharrastusta. Elikkäs viimeisin vaihe oli pykätä reikäkiskosta kiinnikkeet katkaisijalle. 9-5:n valokatkaisijassa on omat kiinnityskyntensä, mutta eihän ne mihinkään tavanneet veistetyssä aukossa. Päädyin taivuttelemaan vastapelurit reikäkiskosta. Tässä pari fotoa.

Kuva

Kuva

Johdot niputin nippusiteillä, jotta mahdollinen tärinä ei irroittelisi piuhoja. Nyt katkaisija on mahdollista irroittaa paikaltaan, kun kiinnitys ei ole mikään kuumaliimalla tehty pikaratkaisu.

Kuva

Seosmittari näyttää seoksia ja pääsin tutkimaan sitä bensapumpun näkemää jännitettäkin jo. Eli tein jo ryöstökytkennän bensapumpun liittimen luo ja mittausta varten tulee johto tuohon radion päällä olevalle tavaralokerolle. Tungin paneelimittarin väliaikaisesti tavaralokeroon. Eipä mitenkään kummoiset ole nuo jännitteet pumpun navoilla, joten siihen pitää seuraavaksi paneutua. Pitäähän Bilteman pumpulle vetästä virtaa kunnon kaapeleilla ennen DW200:n laittamista tankkiin. Seosmittari on jo sen paljastanut että lambdasäädön mennessä pois päältä (SID-infossa lamb näyttää nollaa) mennään laihalle melko herkästi. Uusin jo IMM:n ja sain seokset paremmin pysymään tontilla, mutta vaikuttaisi jonkinasteiselta polttaoainepulalta seosmittarin näyttämän mukaan tuo tilanne. Jahka alan pumpun johdotusta rakentelemaan laitan myös paneelimittarin virtamittauksen toimintaan. DW200:n datalehden mukaan virtaa pitäisi mennä täysillä ahdoilla yli 10A, eli mittari ei pysty näyttämään oikeita lukemia (harkintaan siis mittarin vaihto tai shunttivastuksen konehtiminen mittarin skaalan muuttamiseksi yhdellä dekaadilla?). Näytössä näkyvä 12.6V on mitattu ajon aikana, eli jännitehäviö on ihan selkeä. DW200:n datalehdessä tuotot on ilmoitettu 13.5V jännitteellä.

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin