OG 9-3 kojelautaan seosmittari/ valokatkaisijan modi
Lähetetty: Su Kesä 25, 2017 10:39
Heip,
Vähemmän olen ehtinyt projekteja rakentelemaan, mutta iski kipinä tehdä pikku modi kojelautaan. Aikaisemmin tein tähän 9-3:een öljynpainemittarin asennuksen linkki ja nyt tulee sitten seosmittari. Pyrin olemaan tyylilleni uskollinen, eli lisämittaritelineen laittaminen kojelaudan päälle ei ole vaihtoehto.
Viritetyn T7-moottorisen Saabin omistajan olisi syytä asentaa seosmittari moottorin tarkkailua varten. Jo pelkästään epävarmaksi todettu ilmamassamittari on riittävä peruste asentaa jokin näyttö kojelautaan kertomaan ettei moottori vaan käy laihalla. Aikaisemman viritetyn Saabini kanssa (Saab 99 turbo) havaitsin kapeakaistalambdan ihan riittäväksi henkivakuutukseksi moottorille. Käytännössähän tuo kovin paljon epätarkaksi haukuttu kapeakaistalambda kuitenkin kelpaa yhä edelleen mittaamaan seosta auton omalle moottorinohjaukselle. Kyseiselle anturille tyypillistä on sen tarkka näyttämä lambda 1:n tuntumassa. No sehän riittää minullekin. Haluan olla varma siitä että seos ei ole laihalla kun kiihdytän Saabillani. Kolme tilaa siis riittää: laihalla, seos lambda 1 tai rikkaalla.
Näytöksi kojelautaan valikoitui kohtuullisen hintaiseksi muuttunut Motonetin tuote nro 49-2193. Tarkastin mittarin toiminnan vielä penkkitestauksena keittiön pöydällä. Simuloin potentiometrillä lambda-anturia ja syötin mittariin jännitteitä 0...1V väliltä. Totesin mittarin riittävän tarkaksi omaan käyttööni. Lambda 1 tulee jännitteellä 0,5V.
Vähemmän olen ehtinyt projekteja rakentelemaan, mutta iski kipinä tehdä pikku modi kojelautaan. Aikaisemmin tein tähän 9-3:een öljynpainemittarin asennuksen linkki ja nyt tulee sitten seosmittari. Pyrin olemaan tyylilleni uskollinen, eli lisämittaritelineen laittaminen kojelaudan päälle ei ole vaihtoehto.
Viritetyn T7-moottorisen Saabin omistajan olisi syytä asentaa seosmittari moottorin tarkkailua varten. Jo pelkästään epävarmaksi todettu ilmamassamittari on riittävä peruste asentaa jokin näyttö kojelautaan kertomaan ettei moottori vaan käy laihalla. Aikaisemman viritetyn Saabini kanssa (Saab 99 turbo) havaitsin kapeakaistalambdan ihan riittäväksi henkivakuutukseksi moottorille. Käytännössähän tuo kovin paljon epätarkaksi haukuttu kapeakaistalambda kuitenkin kelpaa yhä edelleen mittaamaan seosta auton omalle moottorinohjaukselle. Kyseiselle anturille tyypillistä on sen tarkka näyttämä lambda 1:n tuntumassa. No sehän riittää minullekin. Haluan olla varma siitä että seos ei ole laihalla kun kiihdytän Saabillani. Kolme tilaa siis riittää: laihalla, seos lambda 1 tai rikkaalla.
Näytöksi kojelautaan valikoitui kohtuullisen hintaiseksi muuttunut Motonetin tuote nro 49-2193. Tarkastin mittarin toiminnan vielä penkkitestauksena keittiön pöydällä. Simuloin potentiometrillä lambda-anturia ja syötin mittariin jännitteitä 0...1V väliltä. Totesin mittarin riittävän tarkaksi omaan käyttööni. Lambda 1 tulee jännitteellä 0,5V.