Sivu 1/1

FoSaMoCo

Lähetetty: Pe Syys 29, 2017 17:35
Kirjoittaja juve
Nyt projekti lähtee käyntiin, pitkäänhän tätä on hauduteltu, mutta asiaan:

Ford Escort mk II saa voimanlähteeksi b204 lyhytiskuisen 1995-1996 tbo moottorin ja moot.ohjauksen.
Nyt tarvitsin vinkkejä Saab tietäjiltä.
Vaihteistoksi tulee BMW zf 6v vaihteisto (johon on tehty kytkinkopanmuutos saban koneelle sopivaksi) ja bemun 240mm kytkinlevy, ja tähän liittyy propleemani.

Tarvitsisin selkeän tiedon mistä saban mallista saan ison vauhtipyörän johon kävisi tuo 240mm kytkin, tietenkin siihen tulee Sachs sre saban asetelma. Yhden vauhtipyörän sain jo hommattua (tiedon mukaan vm -95 2.3 tbo) mutta se on liian iso ulkohalkaisialtaan ja ei edes mahdu kytkinkoppaan, myös ulkonemassa on iso ero. Eikä tietenkään startti mahdu paikalleen. Pulttijako kuitenkin kävisi. Mistäköhän tuo sitten on oikeasti??

Entä onko pikku vauhtipyörässä (215mm kytkin) varoja sorvata se sopivaksi tuolle 240mm levylle, ja paineasetelman pultti jaolle varoja ulkohalkaisian suhteen. Tuo olisi muuten siro ja "kevyt" pyörä.
Joutuisin kuitenkin koneistamaan vauhtipyörää, sillä bemun kytkinlevy on noin 10mm paksu, kun saban on 8mm, joten asetelman paine pitää saada sopivaksi. paljonko sopiva ponne on saabissa sre kytkimellä?

Sekin auttaisi jos saisin240mm romu paineasetelman joltakin jota voisin mittailla ja mallailla tuohon pikku vauhtikseen-

Kiitos jos jaksoit lukea ja vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.

Kunhan jotain konkreettista tulee tehtyä niin päivitellään tätä.....

Re: FoSaMoCo

Lähetetty: Pe Syys 29, 2017 19:43
Kirjoittaja G-mies
Ison ja litteän vauhtipyörän saat 9000 mallista. 2.3 täyspaineissa oli aina 240mm kytkin ja ihan loppupään kaikissa turboissa taidettiin pistää linjalta 240mm vauhtipyörää, vaikka oli pienempi kytkin. Tuo kokeilemasi vauhtipyörä, oliko sekin 9000 mallista? Mainitset vuosimallin -95 ja 2.3 koneen, tätä yhdistelmää ei ollut muissa kuin tonnareissa. Mulla on kyllä 9000 malllin limppu ja 240mm paineasetelma tallissa ja voin niistä ottaa mittoja kuvien kanssa, niin pääset näkemään mistä on kyse. 9-5 mallista löytyy toinen 240mm kytkin, mutta se limppu on ihan järkyttävän paksu.


Matti

Re: FoSaMoCo

Lähetetty: Su Loka 01, 2017 20:09
Kirjoittaja juve
Kiitoksia, laitan yv:tä

Re: FoSaMoCo

Lähetetty: Su Loka 01, 2017 21:27
Kirjoittaja Keme
Kuva
Kuva
9-5 pyörä on noin 40mm paksu limppu.

Re: FoSaMoCo

Lähetetty: Ma Loka 02, 2017 20:43
Kirjoittaja juve
Kiitoksia 9-5:n kuvista, aika raskas on, tuo omani "pikkulitteä" 2.0 94-98 on samanlaisella vaa;alla mitattuna n.8.5kg.
Tuosta selvisi hyvin tuo syvyys ero, ei varmankaan sopine projektiini kun nyt zf:n laatikko muutokset (kytkinakseli) on tehty tuon litteän
syvyydellä.
Jos pikku 215 vauhtiksesta koneistaa sopivan 240 kytkimelle, uskoisin että p.asetelman kiinnitys pultit tulee osittain hammaskehän kohille?
Mutta sehän vain lukitsee sen paremmin ?? :D
Sopiva paine tulee varmaankin asetelmalle suoraan kun koneistellaan suoraan 2mm kummastakin pinnasta, koska bemun kytkinlevy on sen 10mm paksu. Eikö vain.

Eli tarjotkaahan sopivaa tai joudutaan leikkaa liimaa askartelemaan.... ! Sitten ei tarvitse koneistaa kun syvyysero paksulle levylle sopivaksi.

Re: FoSaMoCo

Lähetetty: Ma Loka 02, 2017 21:14
Kirjoittaja Keme
juve kirjoitti:Jos pikku 215 vauhtiksesta koneistaa sopivan 240 kytkimelle, uskoisin että p.asetelman kiinnitys pultit tulee osittain hammaskehän kohille?
Sama starttikehähän noissa kaikissa Tonnarin vauhtipyörissä on, joten niiden ulkohalkaisijakin on sama. Pistää pinnapultit vauhtipyörään, niin asetelman kiinnittely on helpompaa jos vauhtipyörän puolen kierteet jää vähän mataliksi.