FoSaMoCo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
juve
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 21:11

FoSaMoCo

Viesti Kirjoittaja juve »

Nyt projekti lähtee käyntiin, pitkäänhän tätä on hauduteltu, mutta asiaan:

Ford Escort mk II saa voimanlähteeksi b204 lyhytiskuisen 1995-1996 tbo moottorin ja moot.ohjauksen.
Nyt tarvitsin vinkkejä Saab tietäjiltä.
Vaihteistoksi tulee BMW zf 6v vaihteisto (johon on tehty kytkinkopanmuutos saban koneelle sopivaksi) ja bemun 240mm kytkinlevy, ja tähän liittyy propleemani.

Tarvitsisin selkeän tiedon mistä saban mallista saan ison vauhtipyörän johon kävisi tuo 240mm kytkin, tietenkin siihen tulee Sachs sre saban asetelma. Yhden vauhtipyörän sain jo hommattua (tiedon mukaan vm -95 2.3 tbo) mutta se on liian iso ulkohalkaisialtaan ja ei edes mahdu kytkinkoppaan, myös ulkonemassa on iso ero. Eikä tietenkään startti mahdu paikalleen. Pulttijako kuitenkin kävisi. Mistäköhän tuo sitten on oikeasti??

Entä onko pikku vauhtipyörässä (215mm kytkin) varoja sorvata se sopivaksi tuolle 240mm levylle, ja paineasetelman pultti jaolle varoja ulkohalkaisian suhteen. Tuo olisi muuten siro ja "kevyt" pyörä.
Joutuisin kuitenkin koneistamaan vauhtipyörää, sillä bemun kytkinlevy on noin 10mm paksu, kun saban on 8mm, joten asetelman paine pitää saada sopivaksi. paljonko sopiva ponne on saabissa sre kytkimellä?

Sekin auttaisi jos saisin240mm romu paineasetelman joltakin jota voisin mittailla ja mallailla tuohon pikku vauhtikseen-

Kiitos jos jaksoit lukea ja vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.

Kunhan jotain konkreettista tulee tehtyä niin päivitellään tätä.....
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: FoSaMoCo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ison ja litteän vauhtipyörän saat 9000 mallista. 2.3 täyspaineissa oli aina 240mm kytkin ja ihan loppupään kaikissa turboissa taidettiin pistää linjalta 240mm vauhtipyörää, vaikka oli pienempi kytkin. Tuo kokeilemasi vauhtipyörä, oliko sekin 9000 mallista? Mainitset vuosimallin -95 ja 2.3 koneen, tätä yhdistelmää ei ollut muissa kuin tonnareissa. Mulla on kyllä 9000 malllin limppu ja 240mm paineasetelma tallissa ja voin niistä ottaa mittoja kuvien kanssa, niin pääset näkemään mistä on kyse. 9-5 mallista löytyy toinen 240mm kytkin, mutta se limppu on ihan järkyttävän paksu.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
juve
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 21:11

Re: FoSaMoCo

Viesti Kirjoittaja juve »

Kiitoksia, laitan yv:tä
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: FoSaMoCo

Viesti Kirjoittaja Keme »

Kuva
Kuva
9-5 pyörä on noin 40mm paksu limppu.
jeeeeeee!
juve
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 21:11

Re: FoSaMoCo

Viesti Kirjoittaja juve »

Kiitoksia 9-5:n kuvista, aika raskas on, tuo omani "pikkulitteä" 2.0 94-98 on samanlaisella vaa;alla mitattuna n.8.5kg.
Tuosta selvisi hyvin tuo syvyys ero, ei varmankaan sopine projektiini kun nyt zf:n laatikko muutokset (kytkinakseli) on tehty tuon litteän
syvyydellä.
Jos pikku 215 vauhtiksesta koneistaa sopivan 240 kytkimelle, uskoisin että p.asetelman kiinnitys pultit tulee osittain hammaskehän kohille?
Mutta sehän vain lukitsee sen paremmin ?? :D
Sopiva paine tulee varmaankin asetelmalle suoraan kun koneistellaan suoraan 2mm kummastakin pinnasta, koska bemun kytkinlevy on sen 10mm paksu. Eikö vain.

Eli tarjotkaahan sopivaa tai joudutaan leikkaa liimaa askartelemaan.... ! Sitten ei tarvitse koneistaa kun syvyysero paksulle levylle sopivaksi.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: FoSaMoCo

Viesti Kirjoittaja Keme »

juve kirjoitti:Jos pikku 215 vauhtiksesta koneistaa sopivan 240 kytkimelle, uskoisin että p.asetelman kiinnitys pultit tulee osittain hammaskehän kohille?
Sama starttikehähän noissa kaikissa Tonnarin vauhtipyörissä on, joten niiden ulkohalkaisijakin on sama. Pistää pinnapultit vauhtipyörään, niin asetelman kiinnittely on helpompaa jos vauhtipyörän puolen kierteet jää vähän mataliksi.
jeeeeeee!
Vastaa Viestiin