Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Cullin
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Pe Touko 22, 2015 19:40

Re: Pelastusoperaatio: Saab 900 2.1 3D

Viesti Kirjoittaja Cullin »

Saab.96 kirjoitti:Justiinsa pyörähti matkamittariin 5000 km yhteistä matkaa :D
Tänään aloitin Whaletailin pohjatyöt eli hiontaa ja pohjamaalia. Eilen kävin jo ostamassa 0,5 litraa maalia jotta sekin on valmiina.
Sitten laitoin tilaukseen uudet kankaat sisäkattoa varten jotta pääsisi sitäkin sitten uusimaan.

Vanteet on jo saapunut Suomeen, muttei vielä lähelläkään perillä :lol: :lol: :lol:

Toivottavasti edes ne tulevat ennen viikonloppua.
Mistä tilasit kattokankaan? Linkkiä?
Ex 9000 Aero '96 Stg5, Ex 90 -87, EX 900c -89
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab 900 2.1 3D

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Cullin kirjoitti:
Saab.96 kirjoitti:Justiinsa pyörähti matkamittariin 5000 km yhteistä matkaa :D
Tänään aloitin Whaletailin pohjatyöt eli hiontaa ja pohjamaalia. Eilen kävin jo ostamassa 0,5 litraa maalia jotta sekin on valmiina.
Sitten laitoin tilaukseen uudet kankaat sisäkattoa varten jotta pääsisi sitäkin sitten uusimaan.

Vanteet on jo saapunut Suomeen, muttei vielä lähelläkään perillä :lol: :lol: :lol:

Toivottavasti edes ne tulevat ennen viikonloppua.
Mistä tilasit kattokankaan? Linkkiä?
Tuolta -> http://www.sisustusmuovikum.fi/tuotteet ... angas.html
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab 900 2.1 3D

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Aloitin pari päivää sitten valmistella spoileria maalattavaksi. Hioin spoilerin kauttaaltaan p1200 vesihionnalla huolellisesti ja sitten ruiskutin päälle kerroksen muovitartuntamaalia ja peittävän kerroksen valkoista pohjamaalia.

Kuva

Kuva

Kun ensimmäinen kerros pohjamaalia oli kuivunut hioin pinnan vielä uudestaa, nyt vasta pinta aloi olla sileä. Kun olin tyytyväinen pintaa rusikutin vielä
uuden kerroksen valkoista pohjamaalia

Kuva

Myös joulukuun alussa tilaamani vanteet saapuivat pitkän odotuksen jälkeen. Näille 7,5"x17" ET 29 peltivanteille asennetaan 205/45 tai 205/50
kokoiset kesärenkaat vielä.

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pelastusoperaatio: Saab 900 2.1 3D

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jotenkin arvasin, ettei tässä(kään) mennä vanteiden osalta perinteisen kaavan mukaan. Hienoa, että jaksat hieroa pohjia, lopputulos varmasti palkitsee. :wink:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab 900 2.1 3D

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kuskin penkki oli vuosien varrella väsähtänyt ja sen johdosta myös verhoilu ratkennut hieman. Myöskään selkänojan kaltevuuden säätö ei toiminut ollenkaan.

Kuva

Kuva

Kun penkki oli irti käänsin sen ylösalaisin ja lähdin etsimään syytä penkin huonoon ryhtiin. Kävi ilmi että syylliseksi epäilty "halstari" oli ehjä mutta sen jousien kiinnitykset olivat pettäneet kahdessa kohtaa. Jousien penkin rungon puolella oleva kiinnityslenkit oli toisessa jousessa kadonnut kokonaan ja toisessa murtunut. Korjaukseksi siirsin jousien kiinnituken eri kohtaan. Toiselle oli valmiiksi sopiva reikä rungossa ja toiselle porasin reijän. Kun istuinosa oli kunnossa ryhdyin parsimaan ratkennutta verhoilua.

Kuva

Kuva

Kuva

Ompelin retkennneen kohdan kiinni niin hyivn kuin osasin, laitoin sauman alle vihvikekankaan jotta saumasta tulisi mahdollisimman kestävä. Lopputulos ei ole täydellinen mutta on se ainakin paljon parempi kun mitä aiemmin oli. Selkänojan klatevuuden säätö korjautui ihan kiinnittämällä säätörulla kunnolla, se oli löysällä ja välistä puuttuii pieni muovinen välilevy joka löytyi penkin alta. Nyt penkki on paljon siistimi ja parempi istua, asennonkin saa paremmaksi nyt kun selkänojan säätö toimii.

Kuva

Kuva

Kuva

Olin myös löytänyt jo jonkin aikaa metsästämäni takaluukun merkin. Kiinnitin merkin nyt samalla. Lopuksi pesin auton huolella.

Kuva

Kuva

Kuva

Jatkoa seuraa, stay tuned :lol: :lol: :lol: :saab: :saab: :saab: :saab:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Pelastusoperaatio: Saab 900 2.1 3D

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mulla oli omassa 1992 3d-satkussa kuskinpenkissä täsmälleen samat viat. Selkänojan kippinuppikin oli hävinnyt, kuten sinulla.
Ostin 4-ovisen mallin apukuskin penkin, josta nappasin pehmusteet ja verhoilut. 4- tai 5-ovisen istuin siksi, että siinä ei ole väärässä paikassa tuota selkänojan kipin reikää -senhän saa leikattua kyllä sitten oikeaan paikkaan. Ja apparin istuin on tietysti yleensä paremmassa kunnossa, kuin kuskin istuin. Istuinosan verhoilut eivät sitten ole symmetriset, vaan keinonahkaosa on molemmalla puolella omansa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab 900 2.1 3D

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Jouluaattona päätin lähteä tallille sulattelemaan kinkkua ja päädyin maalaamaan spoilerin. Ensin puhdistin pinnat huolella silikoninpoistoaineella.
Sillävälin kun silikonin/rasvanpoistoaine kuivuin sekoitin maalin valmiiksi ja valmistelin ruiskun. Ensiksi ruiskutin osan pintaan ohuen harson värimassaa.

Kuva

Ensimmäisen harson kuivuttua noin 10 min ruiskutin spoilerin pintaan peittävän märkäpinnan värimassaa. Annoin tämän kerroken taas kuivua 10 min, sitten ruiskutin vielä toisen märkäpinnan spoileriin.

Kuva

Toisen märkäpinnan kuivuessa sekoitin valmiiksi lakan, kun värimassa oli kuivunut 10 min ruiskutin spoileriin ensimmäisen harson lakkaa. Annoin
lakan kuivua 10 min kerrosten välissä ja ruiskutin kaksi märkäpintaa sopileriin. Lopputulos vaikuttaa oikein kelvolliselta.

Kuva

Kuva

Nyt voi hyvällä omallatunnolla mennä telkkarin eteen hetkeksi :lol:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7438
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D

Viesti Kirjoittaja mestari »

tämän aamun juttua odotellessa käyn jääkaapilla...joskus muinoin piti aattona lähteä kutoseen talille että ehti kuupan vetää väriin ennen joulurauhan julistusta :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
repa
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D

Viesti Kirjoittaja repa »

Minulla on myös tuollainen spoileri työn alla. Aika paljon sitä joutui muokkaamaan että sai sopimaan luukun päälle edes kohtuudella.
Etureunaa ohennettiin että sopii ikkunan tiivisteen alle kuten alkuperäinenkin pieni spoileri, samalla poistetiin se liika kaarevuus ja laminoitiin kiinnityspisteisiin alumiinilevyt ja rakennetta jäykistettiin. Spoileri katkaistiin molemmista päistä lähes kokonaan ja sitä levitettiin yhteensä parisen senttiä ja laminoitiin uudestaan kiinni, sopii paremmin tiivisteen kanssa yhteen.
Myös luukun päälle tulevaa osaa muokattiin istuvuuden parantamiseksi.
Musta maali mikä osassa on hiottiin pois, oli osittain heikosti kiinni.
Tämmöinen tapaus lyhyesti kerrottuna, kuvia ei ole sattuneesta syystä.
#2260
96V4 MR
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Nätti satku! Varsinkin talvirenkailla tai siis orggiskapseleilla varustettuna todella nätti. Uskoisin, että nuo uudet pellivanteetkin istuu hienosti.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

kaseva kirjoitti:Nätti satku! Varsinkin talvirenkailla tai siis orggiskapseleilla varustettuna todella nätti. Uskoisin, että nuo uudet pellivanteetkin istuu hienosti.
Kiitos :lol:
Nuo on kyllä ihan aluvanteet, tietäisikin mitkä... Kokoa 5,5"x15" ET 40
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Päätin tänäänkin viettää hieman laatuaikaa satkun kanssa, korjasin oiean etuoven ikkunamekanismin se oli vain jumissa ja kaipasi voitelua.
Sitten radion sähköissä oli häikkää kun jatkuva jäännite oli hukassa, joku aiempi omistaja oli askarrellut jotain ja piilottanut jatkuvan jännitteen piuhna (harmaa) sekä polttanut ko. sulakkeen. Nyt kaikki on taas niin kuin pitääkin sillä osastolla.
Olin ostanut toisen hansikaslokeron kannen joka on hieman paremmassa kunnossa kuin alkuperäinen. Samalla kun vaihdoin kannen tein pientä säätöä että kansi istuu paremmin.

Kuva

Kuva

Sitten päätin sovittaa uusia vanteita, ainakin eteen ne menivät paikallee hyvin. Pulttijako, leveys ja et ovat juuri sopivat.

Kuva

Kuten näkyy jäi sisäreunaan tilaa ruhtinaallisesti, myös ulkoreuna on juuri sopivalla kohtaa. Kaiken kaikkiaan vanteet ovat juuri sen kokoiset kun halusinkin.

Kuva

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D

Viesti Kirjoittaja aero »

Saab.96 kirjoitti:Nuo on kyllä ihan aluvanteet, tietäisikin mitkä... Kokoa 5,5"x15" ET 40
Äkkiseltään näin puhelimen ruudulta näyttävät Short Spokeilta: http://jpowell.tripod.com/saab-wheels/#shortspokea
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Päätin aloittaa taistelun maalipinnan ruosteita vastaan tankin luukusta. Irroitin luukun ja laitoin sen likoomaan noin 5% sitruunahappoliuokseen.

Kuva

Kuva

Kuva

Ensimmäisen vuorokauden jälkeen keksin kokeilla tehostaa vaikutusta elektrolyysillä. Liitin akkulaturin miinusleuan tankin luukkuun ja plussan raudankappaleeseen. Upotin mioellat osat sitruunahappoluiokseen. Seuraavan päivänä osa oli ko käytännössä ruosteeton.

Kuva

Kuva

Kuva

Lopuksi hioin osan peltipuhtaaksi sekä pesin osan huolellisesti.

Kuva

Kuva

Kun olin pyyhkinyt pinnat rasvanpooistolla ruiskutun päälle ruosteenestopohjamaalin.

Kuva

Kuva

Muutamassa kohtaa ruoste oli syövyttänyt niin syvät jäljet että jouduin hieman kiittaamaan niitä jotta pinnasta tulisi tasainen.

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Taitaa olla yleensä aina tuo tankinluukku ruosteessa , mitä näitä itelläkin ollut . Noilla konsteilla kyllä kätevää putsata tuollaisia osia ja kyllä äkkiä auton ulkonäkökin kohentuu :).
900S(T5.5) M1991(KR)
Vastaa Viestiin