Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Eli aero-kolkista kolkkasi jakopää heinäkuussa. Auton vaihto oli ollut suunnitelmissa jo pitkään. Nyt sille tuli hyvä syy. Halusin sellaisen Saabin mistä olen haaveillut, ja niitä ovat loppupään tonnari tai B-koneinen tuplis. Ensimmäinen edustaa selvästi järkevämpää vaihtoehtoa käyttöautoksi ja varsinkin edellisestä moisesta jäi mieleen hyvän käyttöauton kuva (Tosin helposti ajansaatossa unohtuu vuotava vesipumppu ja talvella viima jalkatilassa). Jo pari päivää kolkin myynnin jälkeen vastaan tulikin erittäin hienossa kunnossa ja hyvällä historialla oleva jenkkilästä 2000-luvun taitteessa muuttoautona tuotu MY1997 tonnari. Vaikka hieman omasta budjetista yli mentiin, ei sitä voinut jättää ostamatta. Siinä oli kaikki mitä olin etsimässä.

Alunperin matalapaine, 2.3 litrainen. Nykyään Vesan mainiolla etanolisoftalla ja jälkeenpäin asennetulla T5 magneettiventtiilillä. Hönkää siis löytyy tarpeeksi. Varustelu on melko kattava. Takaluukussa lukee CS, mutta liekö jenkkilässä ollut CSE-varustelua ollenkaan? Kuitenkin mielestäni kaikki CSE-tason varusteet löytyy. On sähköistä lasikattoluukkua, vaaleaa sähköllä säätyvää nahkapenkkiä ja automaatti-ilmastointia. Eroina eurooppamalleihin on muunmuassa etuvilkuista taaksepäin näyttävät peruutusvalot, jotka ovat oikeastaan aika näppärät vaikkapa nyt syyspimeillä parkkipaikoilla pyöritellessä.

Amerikkatyyliin auto on tietenkin automaatti. Kaikki edelliset autoni ovat olleet manuaaleja ja vaikka aluksi olin hieman skeptinen automaattia kohtaan, sopii se kaikista Saabeista tonnariin mieletäni parhaiten. Pehmeällä vakioalustalla ja 4-vaihteisella ZF:n automaattilaatikolla on tämä auto lähimpänä jenkkiraudan fiilistä, mitä Saabilla voi päästä. Ei sillä että sitä olisin tietentahtoen hakenut. Tällä autolla ei ole kiire mihinkään, vaikka potentiaalia olisikin.

Tällähetkellä ajettu on noin 157 tuhatta mailia eli hieman yli 250tkm. Auto on hyvin pidetty ja tuulilasin karmia lukuunottamatta huomattavaa ruostetta ei ole.

Pientä ostonjälkeistä remonttia on pitänyt tehdä (ja teettää). Kyseessä on kuitenkin 20 vuotta vanha auto. Aina jotain löytyy. Auton ostin elokuussa 2017 ja tähän mennessä on seuraavat asiat jo saatu tehtyä:

2017
155 tm
-Öljynvaihto ja tulpat (Teboil Diamond Diesel)
-Venttiilinkopan tiiviste (Elring) ja virranjakajan tulpan tiivistys.
-Moottorin momenttituen puslat (Febi)
-Ennaltaehkäisevää ruostesuojausta mm. takakaarien taakse ja tunkinpaikkoihin.
156 tm
-Automaatin öljynvaihto (Mobil 220)
-Jenkkiparkit kytketty takaisin käyttöön.
-Molemmat äänenvaimentimet vaihdettu (Fenno)
-Turbomittarillisesta mittaristosta yhdistelmämittariosa
-Ylävesiletku vaihdettu (Saab original)
-AEM 320lph-polttoainepumppu
-Paisuntasäiliön korkki (Saab original)
158 tm
-Kuskin puolen alapallonivel (TRW)
-Jäähdytysnesteen lämpömittarin ja flektin anturi (Vemo)

2018
159 tm
-Öljynvaihto (Teboil Diamond Diesel)
-Etummainen lambda (Bosch)
-Akku (Exide 72Ah)
160 tm
-Etuvakaajan koiranluut ja korikumit (Meyle ja Monroe)
-Super Aerot kesäksi hommattu
-Etuiskarit (Saab original, kelt)
-Kääntölaakerit (Saab original)
-Puhaltimen moottori (Bosch)
-Oik. Etummaisen tunkinkorvakkeen paikkaus
162 tm
-tulpat ja ilmansuodatin

Koetan muistaa ja jaksaa pitää pientä päiväkirjaa tänne. Tähän mennessä olen rullannut pari tuhatta mailia ja kaikki tuntuu pelittävän niin kuin tuon ikäiseltä autolta voi odottaa. Kaikkea pientä riittää puuhasteltavaksi, mutta auto tuntuu luotettavalta ja erittäin mukavalta ajaa.

Puuhasteltavaa:

-Jarrunesteet vaihtokunnossa
-Jäähdytysnesteet pitäisi vaihtaa
-Ovien lukot jäätää. Uudelleenrasvaus tarpeen.
-Tuulilasin karmin ruoste ja tuulilasi (Tähän pitää löytää joku tekijä)
-Vaihdetun yhdistelmämittarin lämpömittarin keuliminen.

Ylävesiletkun vaihdon yhteydessä kävin pesemässäkin.
Kuva
Viimeksi muokannut dappercom, Su Huhti 22, 2018 08:49. Yhteensä muokattu 12 kertaa.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Talvirenkaat pudotettu alle. Oston jälkeen en ollut renkaita nähnytkään, mutta siellähän oli ihan hyväkuntoiset hakka 7:t viisipuolaisilla tarvikevanteilla. Jokin nopeuden mukaan muuttuva, runkovikaisen renkaan ääntä muistuttava melu häiritsee kuitenkin vähän maantiellä painaessa. Auto ei kuitenkaan ravista tai täristä joten koetan olla kiinnittämättä tuohon huomiota.

Vaikuttaa että kyseessä on myös ensimmäinen saabbini missä on toimivat lampunpyyhkijän moottorit. Pitää vain löytää vänkärin puolelle uusi sulka ja kuskin puolelle lisäksi myös pyyhkijän varsi. Nuita sulkia ei taida löytää kuin orkkiksena?

Lämpömittari vaikuttaa elävän omaa elämäänsä. Nyt viimeaikoina on näyttänyt lämpimänä oikein, mutta saattaa hypähtää klo 10 ja pian takaisin klo 9. Viisari hypähtelee myös hieman vilkun tahdissa.

Myös EDUn taustavalo humppaa pimeällä kirkas-himmeä väliä noin kolmen sekunnin sykleissä. Täytyy varmaan kokeilla joskus toisella SCC:llä. Sieltähän se tuon ympäristön kirkkaustiedon saa.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Kyllähän se ääni etunurkasta alkaa pyöränlaakeriksi osottautua. Eivät tykkää renkaidenvaihdosta nuo alkuperäiset laakerit. Ei ole vielä kovin pahassa kunnossa, kun alkaa ääntää vasta vähän lämmettyään. Samanlailla meni kolkista viime kesänä juuri sama laakeri. Eräällä pajalla väittivät silloin ettei laakerissa ole mitään vikaa, kun ei jousessa tunnu mitään. Vein toiseen paikkaan, laakeri vaihdettiin ja kas, loppui vollotus.

Muutaman kerran pirssi on meinannut säikäyttää. Cruisella tasakaasulla yhtäkkiä alkaa meno nykimään, painan kaasua ja muutaman sekunnin olen aivan varma, että pirssi jää tien varteen. Sitten meno palautuu normaaliksi. Niinkuin ei olisi mitään tapahtunutkaan. Mielessä on käynyt kasetti, bensapumppu ja kaasuläpän asentoanturi. Mitään vikavaloa ei sytytä, niin hirveän helppoa ei ole lähtä rajaamaan. Vika ei myöskään juuri toistu. Kerran parissa kuukaudessa saattaa kyseisen tempun tehdä.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Veikkaan bensapumppua, sitä ei muistaakseni ole koskaan vaihdettu. Kasetti ei noin tee ja kaasuläpän antureita en tiedä yhtään rikkoontunutta. Mappianturin mittaustuloksen raju heilahtelu vois aiheuttaa tuon mutta sitä ei näe edes logeista kumpi on syy ja seuraus.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Otin vesan neuvosta vaarin ja vaihdon pumpun. Kyllä siinä tunti jos toinenkin ensikertalaiselta vierähtää, varsinkin kun tuo AEM ei ole ihan bolt-on. En ollu ensimmäinen pumppua ronklannut. Sen todisti Gatesin upotusta kestävä letku ämpärissä. Aito Walbro kuitenkin tankissa, mutta äänestä päätellen alkoi ylläolevien mahdollisten oireiden kanssa vetämään viimeisiään. AEM on huomattavasti hiljaisempi. Jopa äänetön.

Myös viikonlopun Turun reissulla oli jostain syystä mennyt paisarillinen jäähdytysnestettä. Mitään selvää vuotoa en löytänyt. Pitänee sitäkin vähän tutkia.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautoona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Tänään vaihtelin taakse polttimoita, putsasin lämpöanturin liittimen ja etsin tuota mystistä nestevuotoa. Vaihdelaatikon päältä löytyi vähän märkää, mutta termarikotelon ympärys oli kuitenkin kuiva. Taisi se huohottimen lämmitysletkun lähtö olla vähän kostea. Vielä märempi paikka löytyi vesipumpun päästä alavesiletkun juuresta. Nyt aluksi vaihtelin siihen klemmarin. Ehkäpä tuohon pitää myös alavesiletku vaihtaa.

Kuitenkin testilenkillä (testasin auttoiko anturin liittimen putsaus keulivaan lämpömittariin. Ei auttanut.) tuli jälleen nykimistä. Tällä kertaa hitaalla kiihdytyksellä 70-80kmh. Harmi kun ei ollut OBD-dongle kytkettynä loggaamassa. Tuo vika tulee tosiaan noin kerran kuussa, niin on vaikea diagnosoida... Onko ennenkuulumatonta että MAP-anturi oireilisi noin harvakseltaan ilman vikakoodia?
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Vaihteiston päältä löytyvä jäähdytysneste viittaisi porsimaisillaan olevaan lämmityskennon menoletkuun. Alkaa revetä yleensä alapuolelta ennen 90 mutkaa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

vesa67 kirjoitti:Vaihteiston päältä löytyvä jäähdytysneste viittaisi porsimaisillaan olevaan lämmityskennon menoletkuun. Alkaa revetä yleensä alapuolelta ennen 90 mutkaa
Pitääpäs nuo lämppärin kennon letkut vielä käydä läpi. Eikös näissä uudemmissa ole kennon letkut semmoisilla jatkopätkillä siellä kennon päässä? Ei tarvitsisi puhallinta purkaa poies jos vaihtaa. :roll: Tosin puhallin taas muistutteli eilen olemassaolostaan pitämällä vikinäkonserttia acc auto-moodissa, joten ei senkään vaihtaminen pahitteeksi olisi...
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Jurnuttava ääni oli kuin olikin vanhojen talvirenkaitten rengasmelua. Asia varmistui kun lunta tuli maahan ja olin juuri viemässä autoa Vesalle laakerin vaihtoon. Lumen päällä ei jurnuttanut. Pyöriteltiin vielä pyöriä nosturilla ja todettiin että laakereilla ei ole vielä hätää.

Ensimmäinen arvaus nykimisongelmaan on pätkivä lambda. Logien mukaan ainakin vian päällä ollessa lyhyen aikavälin sopeutus jumitti -25 prosenttiin pitkäksi ajaksi ja yhden kerran syksyllä sainkin lambdasta CE-herjan. Boschin lambda tulossa saksanmaalta. Vähän ehkä hakuammuntaa tuon login perusteella, varsinkin kun aika suppeasti tuosta OBD:stä dataa saa ulos. Kiina-ELM lisää vielä omat sekoilunsa ja esimerkiksi lambdan jännitteet olivat lokissa vain silloin tällöin, eikä tietenkään silloin kuin vika tuli päälle. Haaveena on tehdä jonkinmoinen läppäriä näppärämpi lokityökalu Trionicille jossain vaiheessa...jos löytyisi aikaa.. :roll:

Vettä ei ole kadonnut taas vähään aikaan, mutta on jatkuvassa seurannassa.

Keulivaan lämpömittariin voisi koettaa vaihtaa vielä tuota lohkon sivussa olevaa lämpötila-anturia. Täytyy ehkä ostaa yksi molemmilla kierteillä ja palauttaa väärä. Moottorinumerosta sen EPC:n mukaan näkisi kumpi siellä on, mutta enpä ole kyseistä leimaa vielä löytänyt. Ehkä pitää etsiä kovemmin.

Jarrunesteetkin pitäisi vaihtaa jossain vaiheessa. Testatessa näytti mittari punaista.

Piktogrammin "sekoilut" selvisi myös. Aikani lisäjarruvaloa putstailin ja W5W-polttimoita vaihtelin, kunnes hoksasin että yksi takaparkki on pimeä. :oops: Uudet R5W-polttimot niin johan pimeni piktogrammi.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Hyvä logitustyökalu on can-adapteri ja T5Suite. Näytteenottotaajuus on aivan eri luokkaa kuin obd:sta lukien.
Trionictuning.com johdattaa tiedon lähteelle
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Makwe »

dappercom kirjoitti: Muutaman kerran pirssi on meinannut säikäyttää. Cruisella tasakaasulla yhtäkkiä alkaa meno nykimään, painan kaasua ja muutaman sekunnin olen aivan varma, että pirssi jää tien varteen. Sitten meno palautuu normaaliksi. Niinkuin ei olisi mitään tapahtunutkaan. Mielessä on käynyt kasetti, bensapumppu ja kaasuläpän asentoanturi. Mitään vikavaloa ei sytytä, niin hirveän helppoa ei ole lähtä rajaamaan. Vika ei myöskään juuri toistu. Kerran parissa kuukaudessa saattaa kyseisen tempun tehdä.
Kyllä sytytyskasetissakin voi vika olla. Itsellä oem kasetti teki juurikin tuolla lailla, ihme nykimistä aivan randomisti. Nykiminen kesti max pari sekuntia, paitsi sitten kun oltiin kasetin puolesta aivan viime kilometreillä nykiminen oli jatkuvaa. Silloin sytytti jopa vikavalon. Open sidiin ei tullut koodia kun vasta tuossa lopussa.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Makwe kirjoitti: Kyllä sytytyskasetissakin voi vika olla. Itsellä oem kasetti teki juurikin tuolla lailla, ihme nykimistä aivan randomisti. Nykiminen kesti max pari sekuntia, paitsi sitten kun oltiin kasetin puolesta aivan viime kilometreillä nykiminen oli jatkuvaa. Silloin sytytti jopa vikavalon. Open sidiin ei tullut koodia kun vasta tuossa lopussa.
Aivan. Pitänee tarkkailla tuotakin. Kasetti on uusittu joku aika sitte, ja mukana kulkee vanha varakasettina. Kuitenkin tuon lambdan vaihtelen kun on kerran siihen liittyvän vikavalon sytyttänyt.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Parkkipaikkahommina vaihtui kuskin puolen alapallonivel ja se koneen kyljessä ollut lämpötila-anturi. Niveleksi Motonetistä TRW jossa tulee ihan kaikki asennustarvikkeet ja anturi oli Vemo-merkkinen. Tarvike, mutta ei niitä kaikista kauheimpia.

Vanha nivel tuntui vielä ihan ok-kuntoiselta. TRW sekin, kolinat keulasta kyllä tuntuvat loppuneen vaihdon jälkeen. Ilmeisesti melko vähän välystä vielä.

Lämpötila-anturi ei vaikuttanut mittarin keulimiseen, mutta koska edellisen kaapelit hajosivat jo melkein kosketuksesta, oli vaihto jo ajakohtainen. Alan tulla siihen tulokseen, että tuon yhdistelmämittarin edellinen omistaja on vähän itse "kalibroinut" tuota mittaria. Täytynee totutella vain että klo 10 on normaali lämpö.

Myös konepellin kaasujouset vaihtuivat ja ai että se helpottaa työskentelyä, kun konepelti aukeaa mukavasti ja pysyy ylhäällä. :wink:

Vielä ennen lomareissuja vaihtelen lambdan joka on vielä tulossa saksanmaalta.

Maileja nyt noin 158670.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Reissun päällä peräkontti täynnä tavaraa ja takanakin matkustajia. Alkoi juuri tämän threadin mukainen kolina kuulumaan takaa http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=140019. Tänään käytin takarenkaan irti, mutta ei ollutkaan käsijarruvaijeri joka kopisi vaan renkaan paino otti takatukivarteen kiinni.

Kuva

Oli pienen siivun päässyt höyläämään. Ilmeisesti renkaanvaihdossa mennyt etu- ja takarengas ristiin, sillä juuri tällä puolella edessä ei renkaan takana kyseisenmukaista painoa ole, mutta toisella puolella on edessä. Ei ollut talvirenkaita mitenkään merkattu, joten täysin vain pyörimissuunnan mukaan syksyllä asentelin paikoilleen. Vaihdoin kuskin puolelta etu- ja takarenkaat päikseen. Jospa ei enää naputtelisi.

Myös raivostuttava puhaltimen vikinä alkaa vaivaamaan jopa puhallin täysillä. Vieläköhän niitä Boschin puhallinmoottoreita voisi jostain löytää? :roll:
Viimeksi muokannut dappercom, Ke Huhti 04, 2018 16:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Alkoipas Filtronin öljynsuodatin pitään sellaista ulvontaa kylmänä, että vein vehkeen öljynvaihtoon. Samat Teboilin litkut sisään ja Mannin suodatin. Edellisillä öljyillä kerkesin ajella yli 4000 mailia. Vaihto olisi tullut kuitenkin 6000 mailin kohdalla joten aivan ok vaihtoväli tällä kaupunkisahauksella.

Puutumista ja nykimistä tulee vielä välillä, mutta ainoastaan kylmällä ja haalealla koneella. Yhdistävänä tekijänä myös kostea muutaman asteen plussalla oleva keli. Vieläkin harvinaista. Myös kylmäkäynnistyksen jälkeen rykii tyhjäkäynnillä jonkin aikaa.

Jäähdytysnesteen katoaminen loppui ylävesiletkun molempien klemmareiden kunnollisen kiristykseen. Varsinkin syylärin muovipäätyyn tulevan letkun pään olin kiristellyt liian varovaisesti.

Jokin mielestäni kolisee myös etupäässä. Ainakin vakaajan runkokumit ja koiranluut näyttivät olevan vaihtokunnossa joten uskon kolinan tulevan sieltä.

Ajettu 159525 mailia.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Vastaa Viestiin