Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Helsingin reissulla tankkauksen jälkeen löin pirssin käyntiin, niin check enginehän siellä iloisesti loimotti. Onneksi on elm-kopio aina mukana niin sain Saabin kertomaan murheensa:
P0132 - O2-sensor circuit high voltage (bank 1, sensor 1)
P0138 - O2-sensor circuit high voltage (bank 1, sensor 2)
P1172 - Short Term Fuel Trim. Min Value, Air/Fuel Too Rich

Rikkaalla siis mennään. Nollasin vikakoodit, eikä enää ainakaan tällä reissulla uusinut. Samantyyppinen vika tuli syksyllä kerran. Silloin vikakoodit olivat nuo kaksi ensimmäistä ja lävähti valo mittaristoon kun oli ensin liikennevaloissa käynyt vähän aikaa huonoa tyhjäkäyntiä.

Lambda on vieläkin vaihtamatta. Muistelen että se liitin on niin tympeässä paikassa ettei oikein ole viitsinyt alkaa tonkimaan. Ehkäpä se pitäisi kuitenkin nyt viitsiä ja jos tyhjäkäyntimoottoriakin vähän putsailisi. Jos noiden jälkeen vielä kiukuttelee niin täytynee vielä tuo ruiskun lämpötila-anturi vaihdella ja tutkia kunnolla mahdollisia imuvuotoja.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Niin mennäänkö rikkaalla vai kuvitteleeko järjestelmä vain niin lambdan mittausvirheet vuoksi :)
Lambdan vaihto on puolihankala, liitin on imusarjan alla telineessä ja johto reititetty ahtaasta paikasta. Yleensä lambda kyllä lähtee irti kierteistään.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Ehkäpä pikemminkin juuri niin. :)

Eipä tuohon lambdan vaihtoon saanut kulutettua kuin vajaa 45 min vaikka johdon kiinnitysklipsejä pudotti konehuoneeseen ja teki oikein rauhassa ja suunnitellen. En tiedä miksi muistikuva oli että liitin olisi pahassa paikassa. Sehän on aivan käden ulottuvilla siinä imusarjan takana. :D Kyllä tonnarin konehuoneessa on hienosti tilaa touhuta.

Kuva

Maileja nyt 159857.
Viimeksi muokannut dappercom, Ke Huhti 04, 2018 16:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Kävin Vesalla vaihdattamassa etuvakaajan osia. Koiranluut (Meyle) ja korikumit (Monroe) vaihtuivat uusiin. Sen verran olivat päässeet hapettumaan, että tuskin olisi meikäläisen vajavaisella työkalu/asennustila -valikoimalla onnistuneet ilman mielipahaa. Pienet kolinat tuntuvat olevan nyt tiessään.

Kotiin palatessani onnistuin saamaan vehkeen jumiin parkkipaikalle. Joku auto oli jättänyt syvät peilijäiset kolot ruutuun, ja peruuttaessani tonnarin kaikki neljä rengasta muljahtivat niihin. Tiukassa oli irtisaaminen kovilla ja kapeilla talvirenkailla peilijäisistä koloista. Tunnin verran hakkasin jäätä ja yrittelin, kunnes vihdoin kahden naapurin työntöavun saattelemina sain auton pois parkkiruudusta.

Pari viikkoa sitten oli pakkasilla myös akku päässyt purkautumaan, kun allekirjoittanut oli jostain kumman syystä jättänyt sisävalot päälle. Paikallisen saabistin ansioista sain auton käyntiin ja kävin hakemassa Exiden EB-sarjan 74 Ah akun.

Maileja 160060
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Tonnari sai kesäksi ne oikeat vanteetkin. Uudet kumit ja hieman siistimistä vaativat. Soft Spoket saa jäädä talvea varten ja viisipuolaiset talvirenkaineen lähtee aikanaan myyntiin.

Mietin noiden keskilätkien uudestaan maalaamista. Minkälainen maali noissa pysyisi? Muovia kun ovat.

Kuva
Viimeksi muokannut dappercom, Ke Huhti 04, 2018 16:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Automaaliliikkeestä pyydän muoville soveltuvan pohjamaalin ja sen päälle varsinainen maali. Tai mitä sit ammattimyyjä suositteleeki.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ainakin aiemmin marmoritiskiltä sai pilkkahintaan uusia.
dappercom kirjoitti:Mietin noiden keskilätkien uudestaan maalaamista.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Rattivaihde kirjoitti:Ainakin aiemmin marmoritiskiltä sai pilkkahintaan uusia.
Näyttää noidenkin valmistus loppuneen jossain vaiheessa. Tosin mieleen juolahti, että soft spokejen keskiöt saattais olla samat, ja ne on melko hyvässä kunnossa. Nuo tummemmat keskiöt näyttää vain omaan silmään hyvältä nuissa super aeroissa. Mahtaa olla eri vanteesta tai maalatut?
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Cullin
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Pe Touko 22, 2015 19:40

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cullin »

Saman sävyiseksi vaan vanteen kanssa. Tyhmän näköinen tuollaisena.
Ex 9000 Aero '96 Stg5, Ex 90 -87, EX 900c -89
GT-Olli
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja GT-Olli »

Näytti olevan tuolla naapurimaan varaosamyynnissä vielä uusia

https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... gory_id=26
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Pitänee katsella mitä nuiden kapselien kanssa tekee. Kesärengaskelit tuntuvat juuri nyt etäisiltä. :)

Tänään pitkästä aikaa pitempää matkaa Saabin ratissa ja totesin ettei etupään kolina ole vielä poissa. Tässä illan ratoksi jo selaillut iskareita ja kääntölaakereita. Ne taitavat olla seuraavat joihin syyttävä sormi osoittaa. Onko orkkiksilla ja Bilstein B4:llä eroa? Tai onko B6 vakioalustaan millään tavalla järkevä sijoitus? Ja kääntölaakereissa orkkis vai febi?
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

dappercom kirjoitti:Tänään pitkästä aikaa pitempää matkaa Saabin ratissa ja totesin ettei etupään kolina ole vielä poissa. Tässä illan ratoksi jo selaillut iskareita ja kääntölaakereita. Ne taitavat olla seuraavat joihin syyttävä sormi osoittaa. Onko orkkiksilla ja Bilstein B4:llä eroa? Tai onko B6 vakioalustaan millään tavalla järkevä sijoitus? Ja kääntölaakereissa orkkis vai febi?
Samojen asioiden äärellä painin. Etupäästä kuuluu vasemmalta puolelta huomattava kolaus pienillä nopeuksilla siirryttäessä moottorijarrulle. Moottorituet ovat uudet ja vaihteiston tuki joku tuning-kumi ja ehjä sekin. Luulen kolauksen tulevan kääntölaakerista. Ja noi iskarijutut kiinnostaa kanssa. Bilstein B4 on käsittääkseni vakioalustalle ja B6 madalletulle, vai onko näin?
9000 Aero '97
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Mulla kolisee vain pienissä epätasaisuuksissa. Riippumatta jarruttaako vai kaasuttaako.

Tuo B6 on mainostettu käyvän alkuperäisille jousille "sportti"-upgradena. Ilmeisesti käy myös madalluksiin. B4 on sitten lähempänä orkkista.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Ok, on kyllä suht hintava setti: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4421

Onkohan se suuri synti panna taakse B4:set ja eteen B6:set :?: (tai siis omassa autossa vaikuttaisi olevan edessä madallusjouset ja takana vakiojouset)
9000 Aero '97
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Rattivaihde kirjoitti:Ainakin aiemmin marmoritiskiltä sai pilkkahintaan uusia.
dappercom kirjoitti:Mietin noiden keskilätkien uudestaan maalaamista.
Olen saanut sprayllakin (vannealumiini) maalamalla ihan yllättävän siistin näköiset. Huolellisesti ja maltilla kun tekee niin pinta on ihan nätti.

Olen myös ostanut Saab Webshopista noita uusia pilkkahintaisia, parikin sarjaa. Ovat hyvässä tallessa pakkauksissaan lämpimässä kellarivarastossa, ja käyttötonnarin pyörissä on tälläkin hetkellä paikallaan tuollaiset itse spraylla maalatut vanhat lätkät :D :D :D

Taidan olla jonkin sortin Saab-hullu, koska eihän tuo ihan järkevältä kuulosta. (Järkiselitys voisi toki olla että jemmaan niitä sellaista aikaa varten, jolloin mulla on tonnari tai satku puhtaasti harrasteautona)
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin