Sivu 1/1

Kesäajokki OG 9-3 Aero -01

Lähetetty: Ti Marras 07, 2017 17:59
Kirjoittaja Simeoni
Terve!

Tuli tämmönen kolmiovinen ruotsin tuonti aero tuossa -16 kesällä hankittua.
Kuva

Ensimmäinen kesä meni lähes ongelmitta ja auto talviteloille kevättä oottamaan, mutta keväällä -17 alko turbo tuprauttelemaan sinistä savua joten alkuperäinen 15t mitsu menikin vaihtoon. Kuitenkaan ei ongelmat tuohon loppuneet vaan huomasin että öljyä kuluu silti tasaseen tahtiin, tais koko kesän aikana tuommonen reilu 5l tonkka mennä ~9tkm ajoille :lol:
Kummasti se tuntu öljyä puskevan tuohon öljykorkin ympärille kun se oli aina öljyinen ympäristöltään, josta sitten valui lohkon kylkeä pitkin maahan. Tuli sitten mitattua puristukset tommosella motonetin halpis mittarilla, muut tais näyttää jotain 11baria mutta ykkösessä vain noin 7.5baria :roll:
Piti alkaa jo todella miettimään mitä tämän kanssa tekis, vaihtoehtoina myydä pois seuraavalle kärsijälle tai saabantilla uus kone tilalle.
Pitkällisen mietinnän jälkeen alko mielessä käymään ajatus jospa tuon koneen ottas ite irti ja laittas ite kuntoon kun kerran puitteet tuohon oli olemassa kesällä asennetun 2-pilari nostimen myötä. (Huom, ikinä ennen tehny tämän kokoluokan remppaa autoon). Wis ohjeet oli kyllä hyvin etukäteen opiskeltu. Joten motti lähtikin noin 10 työtunnin jälkeen melko kivuttomasti pois, suurin vaiva tuossa oli lähinnä alapallonivelet ja vetarin mutterit.

Kuva

Seuraavaks kone pukkiin ja apurunko takas koppaan kiinni sen verran että sai työnnettyä talvisäilöön.

Kuva

Tavote olis jos tämä ois takas ajossa Huhtikuussa

Re: Kesäajokki OG 9-3 Aero -01

Lähetetty: Ti Marras 07, 2017 18:12
Kirjoittaja tonnaritomppa
Kuvat ei toimi.

Re: Kesäajokki OG 9-3 Aero -01

Lähetetty: Ti Marras 07, 2017 18:30
Kirjoittaja Simeoni
Viikonloppuna tuli purettua vähän eteenpäin että apulaitteet, kansi ja männät sain pois.
Alakerrassa näytti melko terveeltä, eihän tämä kuitenkaan ole kun hanskalokerosta löytyneet ruotsinkielisen kuitin mukaan ~123tkm ajettu alakerta :D

Kuva

Ykkösen ja nelosen männästä löytykin yllätys. Autossa ollu ilmeisemmin joku nordicin softa tuon koneenvaihdon jälkeen aina 15 vuoteen saakka + rikkinäinen immu (?) Edellisen omistajan kirjotuksista päätellen http://foorumi.saabclub.fi/search.php?a ... 6&sr=posts

Kuva

Varmaan tuossa syy öljynkulutukseen ja puristusten puuttumiseen. Nuo irronneet palat oli aika hyvin männänrenkaiden välissä kiinni, sylinteriseinämissä ei mitään jälkiä.

Re: Kesäajokki OG 9-3 Aero -01

Lähetetty: Ti Marras 07, 2017 18:33
Kirjoittaja Simeoni
tonnaritomppa kirjoitti:Kuvat ei toimi.
Jaa, mitenköhän mulla näkyy joka laitteella 8O

Re: Kesäajokki OG 9-3 Aero -01

Lähetetty: Ti Marras 07, 2017 18:50
Kirjoittaja Rattivaihde
Ovat jotenkin vääränlaisia linkkejä, avaamalla uudella välilehdellä latautui automaattisesti koneelle ja aukesi normaalisti.

Re: Kesäajokki OG 9-3 Aero -01

Lähetetty: Ke Marras 22, 2017 21:13
Kirjoittaja Simeoni
Noniin tuli tuossa toissaviikolla vähän lisää tavaraa, pakko oli letkut ostaa kun -20 pinnaa sai. :D
Vielä pitäis neobrothersilta loput osat tilata. Ja lohko kiikuttaa koneistettavaksi tuossa joulukuun puolella.

Kuva

Kampiakseli tuli haettua tänään koneistamolta, mitoissaanhan tuo oli kaikinpuolin.
Tuli vaan mieleen että onko tuo ura tuossa koneistettu vai stefan syömä ? Tuntuu kynnellä ihan selvä ura. :roll:
Yritin kuvia ettiä että onko muissa vai ei, tietäs vaan uuden stefan kanssa sitten mihin sen kohdistaa.

Kuva

Re: Kesäajokki OG 9-3 Aero -01

Lähetetty: Pe Marras 24, 2017 18:40
Kirjoittaja MiccoK
Stefan kuluttama ura tuo kaiketi on, uudessa akselissa ei moista ole.
Tarkistappa että jakopäänkopan öljynpaineventtiilin mäntä ja poraus on kunnossa. Herkästi jumii paikat ja sitte käy huonosti :mrgreen:

Re: Kesäajokki OG 9-3 Aero -01

Lähetetty: Pe Joulu 08, 2017 04:00
Kirjoittaja strandell
Siisti projekti! Toi kampuran ura ihmetyttää 8O Tiivistääkö uus stefa kunnolla vielä?

Itellä konevaihto tulevana viikonloppuna aero kolkkiin. 234i alakerta + 19t :lol:

Re: Kesäajokki OG 9-3 Aero -01

Lähetetty: La Tammi 13, 2018 14:59
Kirjoittaja Simeoni
Pikkusen on tullu laiskasti päiviteltyä mut jatketaas nyt vähän. Tuossa joulukuun lopulla tuli alakerta kasattua kun aikaa oli hyvin. Aikaahan tuohon meni aika reippaasti kun hieman ylivarovaisuutta ja liiottelua mukana, aikasemman kokemuksen puutteesta johtuen. :D
Aika helppoa tähän asti ollu kun WIS ohjeita seuraaa, korvaamaton työkalu.

Sinne meni

-uudet stefat, tiivisteet yms
-kampiakseli tarkistettu, kaulat kiillotettu
-pytyt hoonattu 7 satkun välyksillä noille wössnereille
-uudet laakeriliuskat
-öljypumppu tsekattu läpi
-Jakopää uusittu
-laturi nollattu
-Hihnan kiristinrullat
-Hihnapyörän torxit kiritty lukitteen kanssa
-uusi vesipumppu
-tp akselit poistettu ja tulpattu

jotain varmasti tuosta unohtu

Kuva

Onko jo riittävän puhdas öljypohja :)


Kuva

Terästulpat lyöty tp akseleille lukitteen kanssa etu ja takimmaisille laakerien tilalle. Piti vielä tehä vanhasta ketjuohjurista tuommonen holkki ettei tuo jakoketjun kiritstinlaahain pääse pitkittäin liikkumaan.

Kuva

Pikkusen tuli maalia myös täpättyä pintaan, saa nähdä kestääkö. Tuon tasopinnan ois tietysti voinu samalla hioa :roll:

Kuva

Samalla myös uusi viggen kytkin alkuperäisine työsylintereineen. Hyvin toimi tuo nopeesti romuraudasta väsätty vauhtipyöränlukitsin :D

Kannen saan koneistamolta ensiviikolla valmiina niin alkais pikkuhiljaa olemaan muuten valmis paikalleen nostoa vaille.

Tehtävää vielä olis

-Walbro 255lph bensapumppu ämpäriin, vielä vähän kesken.
-Softa noille finjectorilta ostetuille Boschin ev14 600cc suuttimille
-Ryöstölaipalla öljynpaine/öljynlämpömittarin asennus

Ostoslistalla

-Powerflexin uretaanipuslat eteen
-Uusi ilmamassamittari
-KAA
-Steering clämppi

Aluperin oli suunnitelmissa Mitsun 19t tuohon mutta päivitetään enemmin niilläkin rahoilla ajettavuutta kun ei se nyt niin loistelias ollu ajaa.
Jotkut hyvät kesärenkaat pitäs vielä hommata keväämmällä ja noille Alu 36 vanteille tekis mieli tehä jotain kun pientä rupea niissä oli.
Rahaa tähän on kyllä menny tähän asti liikaakin kun mitä oli suunnitelmissa mutta koska :saab:
Positiivista ainakin että töissä käyminen maistuu paremmin :lol: