Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Kiitos mainiosta näkökulmasta tetammi! Automaattiryyppy vaikuttaa toimivan moitteetta. Mutta jos se jääkin päälle, ja silloin kun tyhjäkäynti on lämpimänä normaalin oloinen, ryyppy onkin oikeasti vielä päällä ja täten kaasarin muut säädöt ovat aivan metsässä.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Itseäni aiempaa tästä ketjusta lainaten:
En ole vielä päättänyt, haluanko vain omistaa nuo osat vai asennanko ne oikein autoon.
Nalleoluen vinkkaama Pulttikanava Lappeenrannassa sai muualtakin suosituksia, joten soitin on nyt siellä ihmeteltävänä.
Etuspoileria ei onneksi ole vielä löytynyt, mutta käyttämätön vetokoukku ja takalasinritilä tuli Ruotsista ostettua. Olennaista on, että toi takalasin ritilä on nimenomaan Saabiin, sillä siinä lukee Saab. Ei siis käy Lancioihin. Koukku varmaankin sopii sisarmalliin, vaikkei sitä pakkauksen etiketissä mainita.G00 GLE kirjoitti: ↑Ti Marras 28, 2017 15:46Olen törmännyt muuallakin kuin tässä projektiketjussa ehdotuksiin vähän parannella autoa eikä vain tehdä sitä alkuperäistä vastaavaksi. Pidän kuitenkin pääni tarkoituksesta palauttaa tämä alkuperäiseen loistoonsa. Ainoana poikkeuksena autoon saattaa tulla joitakin alkuperäisiä jälkiasennuslisävarusteita, katsotaan nyt. Toivottavasti en löydä mistään alkuperäistä lisävaruste-etuspoileria.
En ole vielä päättänyt, haluanko vain omistaa nuo osat vai asennanko ne oikein autoon.
Nalleoluen vinkkaama Pulttikanava Lappeenrannassa sai muualtakin suosituksia, joten soitin on nyt siellä ihmeteltävänä.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Toi etuspoikka olis ehkä komeempi hyllyl kun paikoillaan
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Sain lopulta eilen haltuuni takalasinritilän ja vetokoukun. Meni aika pitkään ennen kuin sain järjestettyä niille noudon Enköpingistä. Sattumalta Autovox 730 palasi samana päivänä Pulttikanavasta huollosta (he eivät olleet hitaita vaan lähetin sen sinne koko talveksi). Ei tainnut käydä siellä turhaan, aika paljon olivat löytäneet siitä sanomista:
"Kuivuneita konkkia meni muutama, mutta asteikkonarujen kanssa oli isompi homma kun ne oli asennettu vääränkätisesti.
Lisäksi joku oli asentanut liian tehokkaat asteikkolamput, jotka oli sulattaneet asteikon taustan ja viisasrin. Nyt on pienempitehoiset ja viisari vaihdettu. Viritysmekanismin liukupotikka pätki pahoin, siksi asemia ei löytynyt kunnolla. Nyt putsattu, mutta vahvan ja heikon aseman erottelu
vierekkäin on hankalaa viritysmekanismin rakenteesta johtuen. 80-luvulla ei ollut vielä tällaista kanavatarjontaa.
Kasettisoittimessakin oli monenlaista ongelmaa. Moottorin hiilet ovat aika kuluneet, aiheuttavat ajoittain kipinöinnin aiheuttamaa rapinaa
ääneen hiljaa kuunneltaessa. Uutta moottoria on hankala löytää, on sen verran erikoinen. Kaikki on nyt käyty läpi ja radio kuuluu kuten tuonikäisen pitääkin."
Nyt on suunnaton into tallille näitä ihmettelemään. Muutenkin on kevättä rinnassa tämän pelin kanssa. Kesäkuussa Etelä-Ruotsiin, mutta ei Saab-museon juhlallisuuksiin vaan muualle, sillä ehdin edellisenä päivänä tehdä sitoumukset toiseen tapahtumaan sille viikonlopulle, ja sitten tuli kerholehti mistä sain tiedon museon häppeningistä.
Olen täällä surkutellut kynnyslistojen saatavuuden hankaluutta. Nyt mulla on niitä satsi, mikä menee paikalleen. Yksi ehjä, kaksi kasaan liimailtua (onnistuin mielestäni hyvin) ja neljäs uudemmasta vuosimallista (mikä on ollut selvästikin paikallaan alkuperäisessä autossa takakaarta hitsailtaessa). Tuo uudempi on tarkoitettu asennettavaksi tasakantaisilla ruuveilla kun muut ovat uppokantaisille ruuveille. Aion kestää kaiken tämän, kunnes löydän paremmat kynnyslistat. Saattavat siis olla pysyvä ratkaisu...
Talvi meni autoon koskematta, mutta alustan osia haaliessa. Aiempi teemani käyttää auton alkuperäisiä osia niin paljon kuin ikinä mahdollista koki tässä kohtaa täyskäännöksen ja tavoitteenani on nyt vaihtaa kaikki pyöräntuentojen osat uusiin. Lumipallo lähti pyörimään kun löysin takaripustuksen poikkipalkin (mihin poikittaiset tukivarret kiinnittyvät). Jos kerran vaihdan tuon niin miksen sitten tuota, tuota jne. Sitten totesin että mulla oleva orkkis iskarisatsi on tarkoitettu isompikoneisiin, missä on levyjarrut takana (fyysinen ero takaiskarissa), joten piti hommata kierros täsmälleen oikeita iskareitakin. Pyöräntuentojen osat eivät ole kalliita, kunhan niitä vain löytää, joten ei oikein maksa vaivaa kunnostaa vanhoja osia. Ja kaikki puslat pitää ihan vain periaatteesta uusia. Omista varastoista kaivoin muuttolaatikollisen tavaraa eteen ja toisen taakse. Kolmas laatikollinen on tullut maailmalta. Ei ne laatikot täysiä ole, joten käyttämäni tilavuusmitta on liioiteltu. Vielä puuttuu muutama nippeli. Ei auton pyöräntuennoissa varsinaisesti ole mitään vikaa, ovat vain patinoituneita, joten operaation prioriteetti näytää olevan mulla alhainen. Sitten kun tuo homma on joskus tehty, ei autolla varmaan raaski enää ajaa kun keltapassivoinnit kimmeltävät alla.
"Kuivuneita konkkia meni muutama, mutta asteikkonarujen kanssa oli isompi homma kun ne oli asennettu vääränkätisesti.
Lisäksi joku oli asentanut liian tehokkaat asteikkolamput, jotka oli sulattaneet asteikon taustan ja viisasrin. Nyt on pienempitehoiset ja viisari vaihdettu. Viritysmekanismin liukupotikka pätki pahoin, siksi asemia ei löytynyt kunnolla. Nyt putsattu, mutta vahvan ja heikon aseman erottelu
vierekkäin on hankalaa viritysmekanismin rakenteesta johtuen. 80-luvulla ei ollut vielä tällaista kanavatarjontaa.
Kasettisoittimessakin oli monenlaista ongelmaa. Moottorin hiilet ovat aika kuluneet, aiheuttavat ajoittain kipinöinnin aiheuttamaa rapinaa
ääneen hiljaa kuunneltaessa. Uutta moottoria on hankala löytää, on sen verran erikoinen. Kaikki on nyt käyty läpi ja radio kuuluu kuten tuonikäisen pitääkin."
Nyt on suunnaton into tallille näitä ihmettelemään. Muutenkin on kevättä rinnassa tämän pelin kanssa. Kesäkuussa Etelä-Ruotsiin, mutta ei Saab-museon juhlallisuuksiin vaan muualle, sillä ehdin edellisenä päivänä tehdä sitoumukset toiseen tapahtumaan sille viikonlopulle, ja sitten tuli kerholehti mistä sain tiedon museon häppeningistä.
Olen täällä surkutellut kynnyslistojen saatavuuden hankaluutta. Nyt mulla on niitä satsi, mikä menee paikalleen. Yksi ehjä, kaksi kasaan liimailtua (onnistuin mielestäni hyvin) ja neljäs uudemmasta vuosimallista (mikä on ollut selvästikin paikallaan alkuperäisessä autossa takakaarta hitsailtaessa). Tuo uudempi on tarkoitettu asennettavaksi tasakantaisilla ruuveilla kun muut ovat uppokantaisille ruuveille. Aion kestää kaiken tämän, kunnes löydän paremmat kynnyslistat. Saattavat siis olla pysyvä ratkaisu...
Talvi meni autoon koskematta, mutta alustan osia haaliessa. Aiempi teemani käyttää auton alkuperäisiä osia niin paljon kuin ikinä mahdollista koki tässä kohtaa täyskäännöksen ja tavoitteenani on nyt vaihtaa kaikki pyöräntuentojen osat uusiin. Lumipallo lähti pyörimään kun löysin takaripustuksen poikkipalkin (mihin poikittaiset tukivarret kiinnittyvät). Jos kerran vaihdan tuon niin miksen sitten tuota, tuota jne. Sitten totesin että mulla oleva orkkis iskarisatsi on tarkoitettu isompikoneisiin, missä on levyjarrut takana (fyysinen ero takaiskarissa), joten piti hommata kierros täsmälleen oikeita iskareitakin. Pyöräntuentojen osat eivät ole kalliita, kunhan niitä vain löytää, joten ei oikein maksa vaivaa kunnostaa vanhoja osia. Ja kaikki puslat pitää ihan vain periaatteesta uusia. Omista varastoista kaivoin muuttolaatikollisen tavaraa eteen ja toisen taakse. Kolmas laatikollinen on tullut maailmalta. Ei ne laatikot täysiä ole, joten käyttämäni tilavuusmitta on liioiteltu. Vielä puuttuu muutama nippeli. Ei auton pyöräntuennoissa varsinaisesti ole mitään vikaa, ovat vain patinoituneita, joten operaation prioriteetti näytää olevan mulla alhainen. Sitten kun tuo homma on joskus tehty, ei autolla varmaan raaski enää ajaa kun keltapassivoinnit kimmeltävät alla.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Tuo etuspoikka on "design award" tyyliä, olikohan Italiassa vai Ruotsissa kehitetty. Racing siinä ainakin onEtuspoileria ei onneksi ole vielä löytynyt
Hyvä että projekti etenee. Tiettyihin harvinaisiin pikkumuoviosiin, 3D tulostetut ei käy?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Oma ymmärrykseni 3D-tulostamisesta lienee yleissivistyneellä sivustakatsojan tasolla. Tarvittaessa kysyn niiltä jotka sitä tekee. Menetelmä on avannut valtavasti mahdollisuuksia, muttei ole kaikkialla oikotie onneen. Värin ja pintaviimeistelyn suhteen voi olla haastavaa loihtia alkuperäistä vastaavaa osaa.
Kaveri pyöritteli asiaa diplomaattisesti jotenkin niin, ettei ole ihan varma näyttääkö 600 paremmalta takalasinritilällä vai ilman. Mulle asia on täysin selvä! Ritilä olkoon silti autossa ainakin toistaiseksi.
Ja onhan se nyt vähän enemmän Saab.
Soitin muuttui Pulttikanavan hoidossa dramaattisesti. Kasettisoitintakin sietää nyt kuunnella oikein hyvin ja radiokanavat löytyvät helposti. Se oli hyvin käytettyä rahaa. Tuossa pieni ääninäyte kasettisoittimesta.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Hölmöily lisävarusteiden kanssa jatkuu. Joskus aiemmin ketjussa selostamani apujouset ovat viimein paikoillaan. Kuvassa havainnollisuuden vuoksi vasta toinen.
Olihan homma niputtaa toi setti. Iskari imee varttaan sisään, apujouseen ei saa puristinta (puristettava siis käsin) ja tuosta yhtälöstä kun alkaa yrittää iskarin yläpään roippeita paikalleen niin, että saisi vielä mutterin kietaistua iskarin varren huippuun. Riittävän monta kertaa kun yritti niin lopulta meni liikeradat oikea-aikaisesti kohdilleen.
Perä jäi korkealle kun auton laski pyörilleen. Katotaan nyt kun sitä saa vähän rynkytettyä, et millaiseen korkeuteen asettuu.
Kun aloin asiaa ajatella, en muista tällaisia erillisiä apujousia muualla tavanneeni. Onko muilla muistoja tällaisista?
Olihan homma niputtaa toi setti. Iskari imee varttaan sisään, apujouseen ei saa puristinta (puristettava siis käsin) ja tuosta yhtälöstä kun alkaa yrittää iskarin yläpään roippeita paikalleen niin, että saisi vielä mutterin kietaistua iskarin varren huippuun. Riittävän monta kertaa kun yritti niin lopulta meni liikeradat oikea-aikaisesti kohdilleen.
Perä jäi korkealle kun auton laski pyörilleen. Katotaan nyt kun sitä saa vähän rynkytettyä, et millaiseen korkeuteen asettuu.
Kun aloin asiaa ajatella, en muista tällaisia erillisiä apujousia muualla tavanneeni. Onko muilla muistoja tällaisista?
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Kuvasta pääteltynä pulunportaiden ja takalasin väliin jää sen verran tilaa, että lasinnaarmutin mahtuu ehkä viipottamaan. Joko olet kokeillut että mahtuuko ja että paljonko on ylimääräistä tilaa? Jos joskus joutuu turvautumaan tarvikesulkaan, voi sulan korkeus olla merkitsevä tekijä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
^Osa meistä ajattelee kirurginveitsellä, osa moottorisahalla. Jestas
Mutta asiaan. Vaikka olenkin kasarin lapsi, tai ehkä juuri siitä syystä, olen sitä mieltä ettei tuo mötikkä takalasilla ole kaunis. Eikä tuo vimpain ole kaunis ilmankaan. Eli nyt arviointikriteerinä ei ole siis kauneus.
Mutta nuo ritilät ja spoilerit olivat merkittäviä statusta arvottavaa tavaraa. Niihin ei kaikilla ehkä riittänyt tyylitaju, mutta suurin osa jätti valitsematta rahan takia.
Eli. More is more says '80s
Mutta asiaan. Vaikka olenkin kasarin lapsi, tai ehkä juuri siitä syystä, olen sitä mieltä ettei tuo mötikkä takalasilla ole kaunis. Eikä tuo vimpain ole kaunis ilmankaan. Eli nyt arviointikriteerinä ei ole siis kauneus.
Mutta nuo ritilät ja spoilerit olivat merkittäviä statusta arvottavaa tavaraa. Niihin ei kaikilla ehkä riittänyt tyylitaju, mutta suurin osa jätti valitsematta rahan takia.
Eli. More is more says '80s
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Kumpi mä nyt sitten oon ? Mutta joo, oon jotenkin aina ajatellut että noi ritilät on geneettisesti about lasissa kiinni, mutta nyt kun osui silmään samassa autossa samalla lasilla sekä ritilä että viipotin, niin pakkohan se on kysyä . Toki kyse on kasarin rebrandayksesta, niin voi jopa olla että niitä ei ole suunniteltu toimimaan samassa autossa alunperinkään.
Vääränkorkuisen sulan kokemus tulee muuten ihan omasta takaa. Mulla on brittisportin sulka karvan verran liian korkea, niin se meinaa jäädä helposti konepeiton alle jumiin, jos on ihan ääriasennossaan konepeittoa sulkiessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Perin outoa olis jos -logollla olevan lisävarusteen saisi -logoilla olevaan autoon ja kyseinen osa jotenkin estäisi tai häiritsisi auton alkuperäisvarustukseen kuuluvan laitteen toimintaa.
Eli jos veikata tarvis, niin löisin rahani vetoa sen puolesta että pyyhkäri pääsee ritilän alla liikkumaan normaalisti, kunhan ei ole sitä ylikorkeaa sulkaa asennettu. Tai sitten portaiden asennusdokumentaatiossa käsketään irrottamaan pyyhkärin sulake asennuksen yhteydessä tai jotain muuta vastaavaa, jolla estetään yhteentörmäys.
Eli jos veikata tarvis, niin löisin rahani vetoa sen puolesta että pyyhkäri pääsee ritilän alla liikkumaan normaalisti, kunhan ei ole sitä ylikorkeaa sulkaa asennettu. Tai sitten portaiden asennusdokumentaatiossa käsketään irrottamaan pyyhkärin sulake asennuksen yhteydessä tai jotain muuta vastaavaa, jolla estetään yhteentörmäys.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Lähtökohtana voinee pitää, että jos pyyhin on ollut valikoimassa ennen ritilää, niin ritilä on suunniteltu toimimaan pyyhkimen kanssa ja siellä alla on tilaa. Tämä on todennäköistä ja siltähän tuo kuva tosiaan näyttääkin, jolloin mieleen jää vain kysymys, että miten hyvin "liikaa" tilaa sillä viipottimella on. Edelleen todennäköisesti hyvin, koska ruotsalainen insinööri tuppaa miettimään kaikkea suuressa maailmassa turhaa, kuten sitä että sinne väliin voi päästä lunta ja jäätä, joka taas syö sitä tilaa.
Jos taas jostain syystä pyyhkijän kaipuu on keksitty jälkikäteen ja ritilä on ollut jo tarjolla, ei siellä välttämättä ole riittävää tilaa, jolloin tosiaan ritilän myöhemmissä asennusohjeissa varmastikin on pyyhkijän tai sen sulakkeen irrottaminen - tai myöhempi ritilä on korkeampi.
Mua vaan jostain syystä kiinnostaa tämmöset tekniset yksityiskohdat silloin kun niitä osuu silmään, joten pitää ottaa selvää kun tilaisuus sallii
Jos taas jostain syystä pyyhkijän kaipuu on keksitty jälkikäteen ja ritilä on ollut jo tarjolla, ei siellä välttämättä ole riittävää tilaa, jolloin tosiaan ritilän myöhemmissä asennusohjeissa varmastikin on pyyhkijän tai sen sulakkeen irrottaminen - tai myöhempi ritilä on korkeampi.
Mua vaan jostain syystä kiinnostaa tämmöset tekniset yksityiskohdat silloin kun niitä osuu silmään, joten pitää ottaa selvää kun tilaisuus sallii
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Onneksi meillä on tämän ketjun ekalla sivulla aikalaisaineistoa, jonka valokuvista näkee, että heti ekoissa Saab-Lancioissa on pyyhkäri ollut myös takalasissa. Ja oishan se ehkä ihmeellistä sekin jos a -merkkisessä luukkuperäisessä autossa ei sellaists olisi tuohon maailman aikaan jo ollut
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Hehee. Koen nyt epävarmuutta kuulunko kirurginveistä vai moottorisahaa harrastaviin.
En ole kokeillut vielä ritilän asennuksen jälkeen käyttää takalasinpyyhintä, missä on paikallaan alkuperäinen, pakkauksen perusteella nimenomaisesti -Lancia 600:n takalasinpyyhkijän sulka. Ilmatilan silmämääräinen runsaus ritilän ja lasin välissä ei anna aihetta epäillä osien yhteensopivuutta.
Jälkiasenteiset takalasinritilät olivat mielestäni kammotuksia jo aikakaudellaan. Eikä mielipiteeni ole siitä muuttunut. Eri asia ovat auton muotoiluun alun perin suunnitellut ritilät (esim. Lamborghini Miura, mistä villitys saattoi saada alkunsa).
Ja on mullakin yksi jo muotoilustudiolla takalasinritilän saanut auto. Siinä tosin ritilä on tavanomaisesta poiketen lasin sisäpuolella. Saas nähdä innostuuko kukaan tästä pahasti aiheen viereen menevästä sekä tyhjänpäiväisestä arvoituksesta.
En ole kokeillut vielä ritilän asennuksen jälkeen käyttää takalasinpyyhintä, missä on paikallaan alkuperäinen, pakkauksen perusteella nimenomaisesti -Lancia 600:n takalasinpyyhkijän sulka. Ilmatilan silmämääräinen runsaus ritilän ja lasin välissä ei anna aihetta epäillä osien yhteensopivuutta.
Jälkiasenteiset takalasinritilät olivat mielestäni kammotuksia jo aikakaudellaan. Eikä mielipiteeni ole siitä muuttunut. Eri asia ovat auton muotoiluun alun perin suunnitellut ritilät (esim. Lamborghini Miura, mistä villitys saattoi saada alkunsa).
Ja on mullakin yksi jo muotoilustudiolla takalasinritilän saanut auto. Siinä tosin ritilä on tavanomaisesta poiketen lasin sisäpuolella. Saas nähdä innostuuko kukaan tästä pahasti aiheen viereen menevästä sekä tyhjänpäiväisestä arvoituksesta.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Onko tuollainen: