Tuli istuttua tänään hetki Mitsussa kun kävin äidillä ja iaäpuolen kanssa katsottiin vanha kunnon ulkolämpöanturihuijausvastys paikalleen, jotta onnistuu paremmin puhdas sähköajo talvellakin.
Kilsoja mittarissa 158xxx km, eli noin seitsemän kuukauden aikana tullut pyöreät 7 Mm ajoa. Lataavat autoa ahkerasti mutta heillä keskimääräiset ajomatkat on paljon mun ajoja pidempiä. Eläkeläisiä kun ovat niin ajoa ei tule päivittäin ja varsinkin nyt toteutuneesta Töpselikärsän omistusajasta eli maaliskuusta tänne lokakuulle iso osa ajasta menee saaressa asuessa, ja sieltä ei lähdetä autoilemaan mitenkään hirveän usein. Matka venerantaan on kotoa sen sijaan n. 80 km, eli ajoa tulee harvana päivänä mutta sitten sitä tulee kymmeniä kilsoja kun tulee. Niin ja venerannassa ei ole sähköä eli bensakilsoja tulee paljon. Paljon tullut myös mahtiakun eli jarrullisen kuomukärryn vetoa metsähommien yhteydessä, ja sinne metsäänkin on joitain kymmeniä kilsoja matkaa eikä siellä tietenkään latailla autoa.
Ajotietokoneen manual mode, joka ei nollaa kulutustietoa muuten kuin käyttäjän käskystä, on nollattu viimeksi kun luovutin auton heille. Se näytti tänään 4,1 litraa sataselle. Hieman yllätyin noinkin alhaisesta lukemasta tietäen heidän ajosyklinsä ja sen että ihan yhtä autistista sähköajon optimointia eivät harrasta kuin minä aikanaan. Lukema kertoo kyllä siitä miten hyvin lataushybriditekniikka pudottaa kulutuslukemaa silloinkin kun ajot ei ole ihan täydellisen optimoituja lyhkäiselle sähkörangelle. Toi lukema on kuitenkin alle puolet siitä mitä vastaava auto pelkällä bensakoneella olis vieny. Äidin ja isäpuolen edellinen auto oli MY2004 MB C180T Kompressor A ja se vei heillä noin 10 litraa satasella.
Muuten sellaisia terveisiä autosta että koiranluut meni nyt syksyllä uusiksi. Tarve ilmeni silleen että marmoritiskin eli Turun Auto-Centerin määräaikaishuollossa asiasta huomauttivat mutta heillä ei ollut siinä yhteydessä aikaa niitä vaihtaa. Ja seuraava aika heillä olisi mennyt katsastusdeadlinen ohi, joten homma hoidettiin Motonetin pajalla ja katastus suoritettua puhtain paperein ajoissa. Muuta vikaa tai ylimääräisiä huoltotarpeita ei autoon ole ilmaantunut.
Auton ensirekisteröinnistä tulee 9 vuotta tän kuun lopussa eli ihan uusi autohan ei enää ole kyseessä. Siihen nähden toi korjaus- ja huoltotarve on ollut mulle tulemisen jälkeen aika maltillinen.
Vähän offtopicia Töpselikärsäotsikkoon verraten mutta päivitetään tänne nyt nää mun nykyisetkin autokuviot, kun ne on aikanaan kuitenkin tässä ketjussa puitu. Tarinahan muutama sivu aikaisemmin meni niin että tilasin Töpselikärsän korvaajaksi uuden Hyundai Ioniq 5 RWD:n heinäkuussa 2022 ja toimitus piti olla kesäkuuhun 2023 mennessä. Sitten laitoinkin tuon allekirjoituksen MY2021 Mustang Mach-e:n kun alkoi näyttää siltä että Ioniq ei välttämättä saavu tän vuoden aikana, edessä olisi siis ollut vielä jopa reilu vuosi lataushybridillä ajelua ja kaveri Mussea aika hyvällä hinnalla mulle tarjosi. Ja pian Fordin laiton jälkeen tulikin se virallinen ilmoitus että Ioniqia saisi odottaa kesään 2024.
Vajaa kuukausi sitten soittivat että auto onkin jo menossa laivaan ja on Suomessa marraskuussa. Alkoi kova pohdinta että mitä tehdä, kun toi valemustang on osoittautunut oikein mukavaksi kulkineeksi ja olen lellinyt itseni pilalle sen nahkapenkeillä, 360 asteen kameroilla ja tunnelmavaloilla
Hynkyssä toteutumassa kuitenkin juuri ne asiat joita kesällä 2022 autoa tilatessa ennakoin, eli hinnastossa hinta on noussut (4000 €) ja kesän 2022 korkokampanja 1 % ilman muita kuluja on jonkunkin verran alle nykyisen korkotason. Lisäksi plakkarissa olisi 2000 € hankintatuki jota ei enää saa. Suora etu siis 6000 euroa jos katsoo mitä ostaja maksaisi nyt. Kaikin puolin taloudellisesti hyvä diili siis ja sen takia auton aikanaan tilasin. Mutta lopulta mulla on ihan yhtä hyvällä diilillä hankittu Ford, sillä mun maksama hinta oli kaverin autoliikkeeltä saama hyvitystarjous.
Kuitenkaan nyt vaihdossa tai Autovexissa ei autosta saa millään kauhean hyvää hintaa, ihan niinkuin keväälläkin on liikkeiden tarjoukset n. 6000 euroa alle vastaavien autojen ulosmyyntihintojen, eli ton verran laittavat katetta hintoihin. Sattumalta siis sama summa kuin Hynkyn vanhan tilaussopimuksen arvo. Ja täten voi myös sanoa että sain 6 k€ edun kun laitoin Mustangin, nyt Hynkky tarjoaisi saman edun mutta Mussen hävittäminen yhtä suuren tapion. Tasapeli siis.
Jos toi automarkkina olisi yhtään siinä ojossa kuin ennen syksyä vuonna 2022, niin Ioniqista saisi leipästyä pienen katteen ottamalla sen vastaan ja hukkaamalla heti jonnekin trokarille, mutta järki on kasvanut ihmisten päähän ja Matti syönyt moneen kukkaroon sellaisen reijän, että luonnonlait on palautuneet autokauppaan. Eli vaikka Hynkyn ostosopimus on tosi edullinen, niin kokonaisuudessaan vähän fifty-sixty olisko autonvaihtaminen tässä tilanteessa mitenkään taloudellisesti järkevää. Siksi pohdinta lopulta keskittyi siihen onko mitään pointtia maksaa viisinumeroinen summa väliä siitä että vaihtaa nelivetoisen aika täyteen varustellun 2,5-vuotiaan Mach-e:n uuteen perusvarusteltuun takaveto-Hyundaihin.
Päätös oli lopulta että lähden tähän talveen nelivedolla ja nahkajakkaroilla istuen, eli Ford jää pihaan ja Hyundain tilauksesta lähti viikko sitten peruutus Autoverkkokaupalle.
Autokaupalle tuo ei tainnut olla tässäkään markkinatilanteessa ihan paha päätös. Saavat nopeaan toimitukseen auton 4000 euroa kovemmalla hinnalla ja sellaisella rahoituskorolla joka on edes keskuspankin ohjauskoron tasolla.
Ajoin itse asiassa tällä viikolla duunikaverin Ioniqia, joka on väriä myöden vastaava kuin mitä mun tilauksessa oli. Edelleen oikein hieno ja miellyttävä auto, mutta ei tuostakaan jäänyt sellainen olo että tilauksen peräytys olisi alkanut kaduttaa. Mun seuraava auto voi hyvin olla Ioniq 5, mutta sen aika ei vain ollutkaan vielä nyt.