vm.2000 9-5 Aero automaatti
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Peukku Conan ehdotukselle. Itse vetäisin konepellin kokonaan auton väriin ja vain katto mustaksi kuten kuvassa. Auton väri sitten oman maun ja tuulen suunnan mukaan. Itse valitsisin jonkun sähäkän sinisen.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Itsekin katselin tuota kuvaa Googlen hauilla aiemmin, hieno on. Tänään selailtiin värikarttoja ja oltiin kyllä tosi lähellä että oltais valittu toi värimaailma, mutta päädyttiin vähän toisenlaiseen sävy-yhdistelmään. Sen näkee sitten vasta maalauksen jälkeen tuliko tehtyä vikaratkaisu Mutta nyt mentäis sellaisella, että vedetään n. puolet autosta alkuperäisellä tumman sinisellä metallivärillä ja toinen puoli tulee sellaisella Seatin värikartasta löydetyllä tummanpuna-kulta-metallisävyllä.
Tänään joka tapauksessa hitsatut paikat saatiin aika hyvään vaiheeseen ja kaarien sisäpinnat.
Vetäisin sellasen 600 astetta kestävän sprayn tuohon jarruosien päälle jos se suojais vähän operaation aikana, saatto olla turha toimenpide kun yleensä oon puhaltanut maalauksen aikana satulat puhtaaks.
Takavaloihin on entinen omistaja ilmeisesti vetänyt kilikolitummennukset, hion ne vesihiomapaperilla kirkkaaks ja vedetään kirkaslakka pintaan maalauksen yhteydessä.
Konepelti otettiin tietysti pois ja maalataan erikseen, irrottaessa yhden lasinpesusuuttimen muovikanta hajos. Varmaan aika herkästi saa varaosana
Takakontin luukku irrotettiin myös, mutta takapuskuri jätetään paikoilleen maalauksen ajaks. Ne vetokoukun pultit on niin hankalat ettei lähdetty repimään.
Laitettiin renkaat alle ja siiretään matalanostimelle kakspilarilta jotta päästään paremmin kylkiä ja helmoja tekemään. Tarkotus olis pe-su aikana saada väri pintaan, toivon että Maptunin seuraavat paketit ehtii sitä ennen saapua.
Samoin tuossa touhutessa huomasin että siinä on kaksi lasinpesunestepumppua ja se, jolta menee ajovaloille tarvisi uuden tiivisteen siihen säiliöön. Eikä varaosamyyjä osannut auttaa asiassa yhtään. Eli tarvisin sellasen tiivisteen ja sitten yhden uuden tuulilasin pesunestesuuttimen ja kulmaliitoksen siihen letkulle. Kahdellakin pärjää toki, voin tulpata keskimmäisen. Mutta olis se ihan jees saada kaikki toimimaan.
Tänään joka tapauksessa hitsatut paikat saatiin aika hyvään vaiheeseen ja kaarien sisäpinnat.
Vetäisin sellasen 600 astetta kestävän sprayn tuohon jarruosien päälle jos se suojais vähän operaation aikana, saatto olla turha toimenpide kun yleensä oon puhaltanut maalauksen aikana satulat puhtaaks.
Takavaloihin on entinen omistaja ilmeisesti vetänyt kilikolitummennukset, hion ne vesihiomapaperilla kirkkaaks ja vedetään kirkaslakka pintaan maalauksen yhteydessä.
Konepelti otettiin tietysti pois ja maalataan erikseen, irrottaessa yhden lasinpesusuuttimen muovikanta hajos. Varmaan aika herkästi saa varaosana
Takakontin luukku irrotettiin myös, mutta takapuskuri jätetään paikoilleen maalauksen ajaks. Ne vetokoukun pultit on niin hankalat ettei lähdetty repimään.
Laitettiin renkaat alle ja siiretään matalanostimelle kakspilarilta jotta päästään paremmin kylkiä ja helmoja tekemään. Tarkotus olis pe-su aikana saada väri pintaan, toivon että Maptunin seuraavat paketit ehtii sitä ennen saapua.
Samoin tuossa touhutessa huomasin että siinä on kaksi lasinpesunestepumppua ja se, jolta menee ajovaloille tarvisi uuden tiivisteen siihen säiliöön. Eikä varaosamyyjä osannut auttaa asiassa yhtään. Eli tarvisin sellasen tiivisteen ja sitten yhden uuden tuulilasin pesunestesuuttimen ja kulmaliitoksen siihen letkulle. Kahdellakin pärjää toki, voin tulpata keskimmäisen. Mutta olis se ihan jees saada kaikki toimimaan.
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Näkisiköhän tuon sitten valmiina kevätkokouksessa tai kesäpäivillä
Hese
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Hommat on ihan hyvässä vaiheessa, huomiseksi noudan värit ja lakat.
Puskurissa oli tuollainen inhottava halkeama jota on paikattu popniiteillä. Hioin sen auki ja mattopuukolla avasin lisää noita halkeamia.
Salaisilla työmenetelmillä hitsasin puskurin kasaan, pakkeloin kädenjälkeni ja hioin pinnan hyväksi.
Pohjamaalin kanssa puskurista ei edes huomaa että mitään on ollutkaan.
Puskurin kuivumista nopeutettiin myös infrapunalämmittimellä, mutta varottiin lämmittämästä liikaa
Konepellin hiominen aloitettiin 240 karkeudella, sitten pienet epäkohdat avattiin syvemmältä 180:llä. Tässä kohdassa vielä uskoin että keulamerkki ei lähde irti joten sitä koitettiin vain suojata. Epätasaisuudet paklattiin.
Sitten pakkeloidut osuudet hiottiin tasaan.
Konepelti pestiin huolellisesti useaan kertaan ja sitten pohjamaalattiin niiltä osin mistä oli pakkeloitu ja hiottu eniten. Kuivumista nopeutettiin infrapunalämmittimellä.
Hiontaa
Sitten pelti pohjamaalattiin kokonaan ja hiottiin kahdella eri karkeudella, viimeisenä 400. Viimeisen hionnan jälkeen tuumattiin ettei keulamerkkiä voi pitää paikoillaan jos haluaa että jälki sen ympäriltä on oikeasti hyvä joten se revittiin vielä irti ja koko pelti pohjamaalattiin uudestaan.
Muovilistat pestiin huolellisesti ja karhennettiin, sitten nekin sai pohjamaalauksen
Takaluukun alareunaa on koitettu joskus korjata jollain spraymaalilla ennenkin joten se piti puhdistaa kokonaan pellille saakka ja hitsata.
Ovista ja sensellaisista putsattiin pintaruosteita pois ja oiottiin lommoja, pohjamaali sai näissäkin infrapunaa kuivuakseen
Joistakin paikoista näkee että tätä on ennenkin maalattu vähän sieltä täältä. Joskus tuo keltainen pohjamaali on tosin ollut sellaista että aiheuttaa ongelmia ja paljon, mutta tässä se on näköjään pysynyt ainakin tähän asti. Yhdessä aiemmassa autossa maali lähti kävelemään tuon keltaisen pinnasta ja sitä on joskus aikoinaan ilmeisesti ihan runsaastikin käytetty.
Puskurissa oli tuollainen inhottava halkeama jota on paikattu popniiteillä. Hioin sen auki ja mattopuukolla avasin lisää noita halkeamia.
Salaisilla työmenetelmillä hitsasin puskurin kasaan, pakkeloin kädenjälkeni ja hioin pinnan hyväksi.
Pohjamaalin kanssa puskurista ei edes huomaa että mitään on ollutkaan.
Puskurin kuivumista nopeutettiin myös infrapunalämmittimellä, mutta varottiin lämmittämästä liikaa
Konepellin hiominen aloitettiin 240 karkeudella, sitten pienet epäkohdat avattiin syvemmältä 180:llä. Tässä kohdassa vielä uskoin että keulamerkki ei lähde irti joten sitä koitettiin vain suojata. Epätasaisuudet paklattiin.
Sitten pakkeloidut osuudet hiottiin tasaan.
Konepelti pestiin huolellisesti useaan kertaan ja sitten pohjamaalattiin niiltä osin mistä oli pakkeloitu ja hiottu eniten. Kuivumista nopeutettiin infrapunalämmittimellä.
Hiontaa
Sitten pelti pohjamaalattiin kokonaan ja hiottiin kahdella eri karkeudella, viimeisenä 400. Viimeisen hionnan jälkeen tuumattiin ettei keulamerkkiä voi pitää paikoillaan jos haluaa että jälki sen ympäriltä on oikeasti hyvä joten se revittiin vielä irti ja koko pelti pohjamaalattiin uudestaan.
Muovilistat pestiin huolellisesti ja karhennettiin, sitten nekin sai pohjamaalauksen
Takaluukun alareunaa on koitettu joskus korjata jollain spraymaalilla ennenkin joten se piti puhdistaa kokonaan pellille saakka ja hitsata.
Ovista ja sensellaisista putsattiin pintaruosteita pois ja oiottiin lommoja, pohjamaali sai näissäkin infrapunaa kuivuakseen
Joistakin paikoista näkee että tätä on ennenkin maalattu vähän sieltä täältä. Joskus tuo keltainen pohjamaali on tosin ollut sellaista että aiheuttaa ongelmia ja paljon, mutta tässä se on näköjään pysynyt ainakin tähän asti. Yhdessä aiemmassa autossa maali lähti kävelemään tuon keltaisen pinnasta ja sitä on joskus aikoinaan ilmeisesti ihan runsaastikin käytetty.
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Noniin vaihteeksi on hiottu pohjia varten. Eilen 10 tuntia pelkkää hiomista, mutta ehkä yliammuttiin näiden pohjien kanssa kun hakee vähän liian täydellistä pintaa kaikkialle.
Konepelti on hiottu nyt ihan vesihiomapaperille asti ja se alkaa olemaan hyvä. Siinä on hienot muodot, uusi maalipinta tekee tästä kyllä edustavan
Takaluukku on nyt valmis pohjamaaleille
Koko auto hinkuteltu 320-400 ja 1000 karkeuksilla, seuraavaksi vedetään vielä koko pirssin yli kertaalleen pohjamaalit. Sitä ennen työnnellään tuo uuniin ja tehdään siellä kaikki loput vaiheet, perjantaille tähtäillään tällä hetkellä värien vetoja
Kokeilin vilkkujen entisöintiä, mutta ei niistä taida enää oikein saada kalua. Hioin pinnat 400 karkeudella ja sen jälkeen hienommalla ja hienommalla, lopulta tonnisella ja vedin kirkaslakan päälle. Samoin paineella huuhtelin ja kuivasin sisäpintoja, mutta tuo vanha muovi taitaa olla tiensä päässä ja uudet saa 25 €/kpl niin ei varmaan kannata koittaa säästellä vaikka luonne on aina vetänyt siihen suuntaan että entisöinti on mukavaa
Konepelti on hiottu nyt ihan vesihiomapaperille asti ja se alkaa olemaan hyvä. Siinä on hienot muodot, uusi maalipinta tekee tästä kyllä edustavan
Takaluukku on nyt valmis pohjamaaleille
Koko auto hinkuteltu 320-400 ja 1000 karkeuksilla, seuraavaksi vedetään vielä koko pirssin yli kertaalleen pohjamaalit. Sitä ennen työnnellään tuo uuniin ja tehdään siellä kaikki loput vaiheet, perjantaille tähtäillään tällä hetkellä värien vetoja
Kokeilin vilkkujen entisöintiä, mutta ei niistä taida enää oikein saada kalua. Hioin pinnat 400 karkeudella ja sen jälkeen hienommalla ja hienommalla, lopulta tonnisella ja vedin kirkaslakan päälle. Samoin paineella huuhtelin ja kuivasin sisäpintoja, mutta tuo vanha muovi taitaa olla tiensä päässä ja uudet saa 25 €/kpl niin ei varmaan kannata koittaa säästellä vaikka luonne on aina vetänyt siihen suuntaan että entisöinti on mukavaa
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Tulostin 3D-tulostimella uudet kaikki nuo merkit ja tekstit vähän erilaisella fontilla kuin alkuperäiset, mutta katsotaan nyt laitanko niitä paikoilleen kun alkuperäisetkin tekstit vielä löytyy hyväkuntoisina.
Työnneltiin auto boksiin
Sitten alotettiin teippaus. Ensin kaikki rajat sinisellä ohuella teipillä, sen reunalle maalarinteippi ja sen alle taas uusi maalarinteippi ja paperit. Ensimmäisenä teipattiin sisäpuolelta kaikkialta
Peilien muoviosat ja lasit teipattiin myös huolella
Lopuksi ulkopuolelta kaikki samalla systeemillä
Sitten vielä sipisteltiin sieltätäältä jos jotain löydettiin, koko auto pestiin kertaalleen asetonilla ja vedettiin viimeinen pohjamaali pintaan.
Ensimmäinen väri vedettiin pintaan muutamalla varvilla
Teipattiin kirurgin tarkasti raja-alueet, annettiin autolle komea paperihame, hyvin kevyesti hiottiin vielä pohjat ja vedettiin seuraava väri yläosaan. Näyttää melkein mustalta, mutta tämä on Saabin alkuperäinen Midnight blue
Nypittiin teippaukset pois lakkaa varten ja tässä vaiheessa huomattiin että hei, nää kaks väriähän sopii yhteen aika hyvin
No lakkaushan meni äkkiä tässä vaiheessa ja pirssi jätettiin uuniin pariksi tunniksi
Tultiin illemmalla takaisin ja irroteltiin teippaukset, ajettiin kärry matalanostimelle takaisin ja siirreltiin loput osat uuniin odottamaan huomista. Tässä vielä jokunen kuva josta näkee vähän pintaa ja ideaa tästä värimaailmasta mm. takavalojen ja etukaarien kanssa
Huomenna vedetään loput osat väreille ja siitä alkaa kasaus... Kyllähän tuo vähän erilaisia vanteita suorastaan huutaa
Työnneltiin auto boksiin
Sitten alotettiin teippaus. Ensin kaikki rajat sinisellä ohuella teipillä, sen reunalle maalarinteippi ja sen alle taas uusi maalarinteippi ja paperit. Ensimmäisenä teipattiin sisäpuolelta kaikkialta
Peilien muoviosat ja lasit teipattiin myös huolella
Lopuksi ulkopuolelta kaikki samalla systeemillä
Sitten vielä sipisteltiin sieltätäältä jos jotain löydettiin, koko auto pestiin kertaalleen asetonilla ja vedettiin viimeinen pohjamaali pintaan.
Ensimmäinen väri vedettiin pintaan muutamalla varvilla
Teipattiin kirurgin tarkasti raja-alueet, annettiin autolle komea paperihame, hyvin kevyesti hiottiin vielä pohjat ja vedettiin seuraava väri yläosaan. Näyttää melkein mustalta, mutta tämä on Saabin alkuperäinen Midnight blue
Nypittiin teippaukset pois lakkaa varten ja tässä vaiheessa huomattiin että hei, nää kaks väriähän sopii yhteen aika hyvin
No lakkaushan meni äkkiä tässä vaiheessa ja pirssi jätettiin uuniin pariksi tunniksi
Tultiin illemmalla takaisin ja irroteltiin teippaukset, ajettiin kärry matalanostimelle takaisin ja siirreltiin loput osat uuniin odottamaan huomista. Tässä vielä jokunen kuva josta näkee vähän pintaa ja ideaa tästä värimaailmasta mm. takavalojen ja etukaarien kanssa
Huomenna vedetään loput osat väreille ja siitä alkaa kasaus... Kyllähän tuo vähän erilaisia vanteita suorastaan huutaa
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Noniin ei ihan viikonloppuna saatukaan aikaan kuin piti, mutta tänään nytkähti eteenpäin kun konepelti, takaluukun kansi ja etupuskuri sai värinsä
Huomenna käyn maalaamassa loput osat, eli etusäleikön, muovilistat, helmat ja sensellaiset pienemmät osat. Samoin vilkut pitäisi saapua huomenna, joten kasaamaan pääsee piakkoin
Ostin myös uudet vanteet ja renkaat foorumilaiselta, kiitos hälle kelle kiitos kuuluu. 18x8 et30 225/45r18 nakeilla, pinta huono ja väärän väriset joten ne pitää lasikuulapuhaltaa ja maalata joko pulverilla tai ruiskulla. Katsotaan nyt minkä väriseksi ne haluaa ensin
Aika tiukka sovitus kaareen, mutta mitä nyt tuossa ehdin testata niin mahtui pyörimään ja liikkumaan edessä ja takana ihan ok. Ehkä jossain kovassa töyssyssä voi raapasta
Huomenna käyn maalaamassa loput osat, eli etusäleikön, muovilistat, helmat ja sensellaiset pienemmät osat. Samoin vilkut pitäisi saapua huomenna, joten kasaamaan pääsee piakkoin
Ostin myös uudet vanteet ja renkaat foorumilaiselta, kiitos hälle kelle kiitos kuuluu. 18x8 et30 225/45r18 nakeilla, pinta huono ja väärän väriset joten ne pitää lasikuulapuhaltaa ja maalata joko pulverilla tai ruiskulla. Katsotaan nyt minkä väriseksi ne haluaa ensin
Aika tiukka sovitus kaareen, mutta mitä nyt tuossa ehdin testata niin mahtui pyörimään ja liikkumaan edessä ja takana ihan ok. Ehkä jossain kovassa töyssyssä voi raapasta
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Hienoa jälkeä. On kyllä erilainen väriyhdistelmä ja vähän semmoinen custom-henkinen. Tuleeko vanteista kultaiset?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Yllättävän vähän ruostetta oli helmoissa, hyvä niin.
Mielenkiintoista nähä väriyhdistelmä päivänvalossa, molemmat värithän on hienoja ainaki ominaan..
Varapyöräkotelon tulpat kannattaa jossain vaiheessa vielä poistaa ja hioa ruosteet ku sekin on yleisesti mädäntyvä kohde.
Hyvä meininki
Mielenkiintoista nähä väriyhdistelmä päivänvalossa, molemmat värithän on hienoja ainaki ominaan..
Varapyöräkotelon tulpat kannattaa jossain vaiheessa vielä poistaa ja hioa ruosteet ku sekin on yleisesti mädäntyvä kohde.
Hyvä meininki
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Kiitos, en oo vielä päättänyt vanteiden väristä mitään. Mustaa tai tumman harmaata ajattelin, auto on livenä aika stealth-look jo nyt
Kesäpäiviä odotellessa tosiaan, sittenhän sen vasta näkee. Pohjaan jäi vielä tekemistä, mutta ne on helppo tehdä nyt kun näkyvät paikat on kunnossa.tetammi kirjoitti: ↑Ti Maalis 17, 2020 23:39Yllättävän vähän ruostetta oli helmoissa, hyvä niin.
Mielenkiintoista nähä väriyhdistelmä päivänvalossa, molemmat värithän on hienoja ainaki ominaan..
Varapyöräkotelon tulpat kannattaa jossain vaiheessa vielä poistaa ja hioa ruosteet ku sekin on yleisesti mädäntyvä kohde.
Hyvä meininki
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Tänään kävin tekemässä loput osat, kuvien otto jäi vähemmälle. Mutta tässä esim. takavalo, se on ollut ihan hyvä kikka vetää noita umpioita samalla lakalla kuin koria muutenkin niin niissä on sama kiilto ja voi vahailla, myllyttää sunmuuta aika huoletta vielä pitkään
Uuden ja vanhan vilkku-umpion eron näkee selvästi
Kaikki osat kun oli valmiita oli aika laittaa takaisin kasaan
Sitä ennen kuitenkin pestiin kädet ja koneet
En vielä aja ulos tätä vaan annan olla karanteenissa sen aikaa että fiksailen muitakin paikkoja ja vahaan koko komeuden perusteellisesti. Tänään sain jo kasaan kaiken, mutta tosiaan pohjassa oli vielä pintaruostetta niin putsailen ne ja vedän tectylit kaikkiin koteloihin samalla
Uuden ja vanhan vilkku-umpion eron näkee selvästi
Kaikki osat kun oli valmiita oli aika laittaa takaisin kasaan
Sitä ennen kuitenkin pestiin kädet ja koneet
En vielä aja ulos tätä vaan annan olla karanteenissa sen aikaa että fiksailen muitakin paikkoja ja vahaan koko komeuden perusteellisesti. Tänään sain jo kasaan kaiken, mutta tosiaan pohjassa oli vielä pintaruostetta niin putsailen ne ja vedän tectylit kaikkiin koteloihin samalla
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Komeeta jälkee kyllä ja näyttävä väritys, arvostan! Etuvalot näyttää vähän sameelta, onko vaan kuvaefekti vai onko ne oikeesti ihan mattapintaset?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Hienoa pohjatyötä ja maalausjälkeä! Tuon luulisi löytyvän parkkipaikalta aika helposti!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Pitääpä vilkasta tänään olisko ne päivityksen tarpeessa kans, kyllähän se vähän palapeliltä näyttää jos on uudet vilkut ja sameet valot.
Mikäli oon ymmärtänyt oikein ne on lasia nuo ajovalojen linssit, ne voi ehkä vielä pelastaa
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23992
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
jep uusia laseja saa noihin vielä mullakin sellaset myynnissä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659