MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Enhän mä sitä koeajamatta ostais :D Sais vaihtelua elämään, kun hinkuttais viis tuntia motaria p*skan peräs :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Vedin ostohousuja jalkaan ja soitin RS Octaviasta Raisioon Rintajoupille tai J Rintajoupille. Oli mikä oli. Mutta en sitten tiä mille puhelinvaihteen hoitajalle soitin, kun suoran kaupan löysät olis pitäny kysyä muualta ja rahotus on se mikä netis lukee ja siitä ei tingitä. No, ihan sama. En jaksa noita, jotka eivät osaa käydä kauppaa tämmösen juntin kanssa.

Tampereella, siis puolen tunnin mukavuusalueella, oli tämmönen:

Ei RS Octavia, mutta isolohko kuitenki märällä DSG:llä. Ja AK Outlet mainostaa itseään näin:
Myymme vaihdossa ostamiamme hieman vanhempia ja enemmän ajettuja autoja edullisesti AK-Outlet -pisteidemme kautta, jotka löydät kaikista autotaloistamme. Outlet-autot eivät käy läpi Autokeskuksen tarkastusohjelmaa ja niihin ei sovelleta Autokeskuksen vaihtoautoetuja, mikä mahdollistaa entistä edullisemman hinnoittelun.
Eli vähän kuin Auto-Iiro Vammalassa. Kaikki, mitä ei kehtaa myydä lasipalatsissa, hukataan toisaalle saman talon sisällä. Kuulostaa just mun liikkeeltä :D

No siellähän se oli lasipalatsin vieressä iso kenttä täynnä raatoja. Ja myyntikonttorina ei ollut perinteistä hirsimökkiä, vaan työmaakontti sopivasti vinossa. Kyselin Golfista ja alko ekana röhnötys siitä, että mahtaako käynnistyä kun Ukrainan sod...sotilaallisen erityisoperiaation jälkeen dieselit ovat maanneet hangessa ja vain hybridit ja bensat kiinnostavat enää ketään.

No romuhan tuo auto oli, kuten oletinkin, mutta kakslitraseks lasikatolliseks Highlineks ihan sopuhintanen ja semmosilla kilsoilla, että sen saa parin vuodenki päästä viä myytyä (150 tkm). Ja hinta vaan tuntu laskevan sitä mukaa, kun olin lähtemässä kotiin. Tää on oikeaa kaupankäyntiä :D Isoin plussa oli kiva varustelu lasikattoineen, ainoa iso fiilismiinus oli keylessettömyys 8O

Muutenhan tuo nyt tuntu pelaavan ihan ok, mutta kaksoismassavauhtipyörä pitäs vaihtaa. Takajarrupalat oli loppu ja levyt niin ruostees, että siis lähti ihan palasia pois. Halpaa remonttia, ei siis vaikuta ostamiseen. Talvivanteina oli Dezentin kiinatinat, mutta kerkeehän sitä ennen talvea miettimään toisia.

Mä melkein ostin ton. Sit viä kotona melkein sanoin avopuolisolle, että lähtee heittään mua Tampereelle. Ja nyt melkein jo ostan ton heti tiistaina aamusta, mutta en sitte tiiä... Sopivaa terapiaahan se olis vaihtaa tohon vauhtipyörä, ei se tekemätön paikka ole, mutta on siinä sitte kans aika työmaa jos se osottautuuki muuten paskaks. Toisaalta toi on "uudehko" ja "aika vähän ajettu", joten kai tolle vois olettaa muuten kohtuullisia kilsoja? Ihan miellyttävän perustylsä tuo muuten oli.

Sais nyt vaan tää XWD lähteä pihasta, niin sais ensinnäkin vapaan parkkiruudun ja toisaalta sen todellisen tarpeen vaihtaa autoa. Vaikka kuinka hintaa polkee, niin tuntuu vakiovitsit olevan kaikilla ostajilla: ei ole ruosteeton (eli kaarissa kukkien alut) ja lasi alhaalta halki.
Viimeksi muokannut JP_Vette, Pe Syys 22, 2023 08:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei menny kaupaks. Mutta en vielä sittenkään taida purkaa tätä. En RVS-taikatahnaan usko, mutta kun jotkut sitä lähes uskonnon lailla jaksavat hokea, annan sille mahdollisuuden. Hukkaan heitettyä rahaa aivan varmasti, en sitä epäile...

Kuva

Rivariolosuhteissa piti vähän soveltaa, jotta sai auton turvallisesti ylös.

Kuva

Tuo nätti musta vanne on RAV4:n varapyörä. Ihan hauska, että ovat sen maalanneet mustaksi, mutta eivät ole vaivautuneet maalaamaan sisäpuolta ollenkaan :mrgreen:

Kuva

Säästöä se on pieniki säästö, mutta en kyllä ymmärrä miksi jättää kaksiväriseksi. Olis sitten vetäny tolla pelkän sisäkehän "pohjamaalilla" vaan molemmat puolet. Kun tuskin kukaan tota nyt ulkonäön takia alle ruuvaa.

Sitte vaan tommosta kökköä huljuttelemaan öljyjen sekaan.

Kuva

RVS:n uskonlahkolaisuudesta kertoo myös mukana tullut tarra. Vrt. vaikka Applen tuotteet. Jos toi lusikallinen tuikitavallista vaseliinia korjaa mekaanisen vian, niin lupaan ton tarran liimata Haldexin sähköyksikön kanteen.

Kuva

Mä tuota Golfia kyllä oon pohtinu tosissani, mutta en kyllä vaan osaa päättää, että viittiikö laittaa 11 000 € (plus touhutonni-kaks) tommoseen autoon. Toisaalta sähköautoon pitäis tähdätä, toisaalta on niitten hinnat viä vaan aika pitkällä ja pitäs ottaa ennätysmäärä kulutusluottoa johonki peltilehmään :roll: Halvinta varmaan olis vaan ajaa tällä vaikka vuosi ja kattoa mihin maailma menee. Ja pianko tästä purkaa nelivedon osat pois ja tekee tästä etuvedon, jos liikaa alkaa perän äänet pelottamaan. On tää maailma vaan niin sekasin, kun käytettyjen autojen hinnat raketoi ja uudetki maksaa hunajaa. Nää muutaman tonnin ruoskat sitten junnaavat paikoillaan ja käyttöarvo on huikea.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tässä on monta sivua erilaista vika- ja korjauskuvausta nelivedosta, mutta saisko sellaisen lyhyen yhteenvedon että mikä tätä vehjettä tällä hetkellä siis vielä vaivaa ja mikä olis hypoteesi sen suhteen että missä varsinainen vika piilee ja mitä korjauksia se mahdollisesti siis vaatisi?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Perän laakeri ääntää. Toisaalta en oo kuunnellu ruuvari kädes jos onki Haldex-kytkimen puolelta, mutta oletan olevan tasauspyörästön puolelta.

On siinä mieles alkava, että aika pian neljän kympin jälkeen peittyy jo rengasmelun alle.

Jos RVS ei taio laakeria kuntoon, niin kai se täytyy sitte vaihtaa. Mut kaikkine välyksineen lienee sen verran uutta valtausaluetta mulle, että mieluummin myyn auton osina :roll:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin eli ne vikavalot ja etuvetoiseksi jääminen on hoidettu kuntoon ja historiaa? Ainoa oire tällä hetkellä sivuääni laakerista ja sen vaihdolla pitäis kaiken olla taas (toistaiseksi) kunnossa?

Kilsoista huolimatta eiks sen laakerin vaihto olis ihan rahallisestikin kannattava toimi, kun XWD:llä on ehjänä kuitenkin jokin rahallinen arvo toisin kuin ehkä jollain 1.8i tai 1.9 TiD linearilla vaikka auto olis miten kondiksessa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Siis juu sähkösesti tuo on kunnos ja vetoa myös takapyörillä. Nyt vain laakeri huutaa, mutta onneks Saabin sähköt on niin tyhmiä, ettei sille ole omaa anturia :D

Kai sen vois korjata joo. Ja en tiä saisko sen NG9-5:n varaosaperän tähän suoraan vaan vaihtamalla sähköt ja Haldexin kytkimen säätöpalikka tästä. Tosin pitäs ehkä tutkia varaosanumeroita ensin ristiin ja sitte pitäs ottaa riski siitä, miks se ylinpäätään vaihdettiin uuteen... Kun edellinen omistaja ei tiennyt.

Rahallisesti mua ei korjaus hirveästi kiinnosta. Toisaalta jos myis vasta ensilumilla, niin ehkä se kiinnostus olis pykälää isompi kuin näin keväällä. Mikään nopea toimenpide se ei siltikään varmaan ole, koska ei edes neljällä tonnilla ollu ostajia jonoks asti. Nettiautos ei kerrottu vikoja, vaan kerroin ne puhelimes sit kyselijöille, niin kai tää vaan on superpienen ostajakunnan tuote.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1798
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja mikan »

Tuttavan bemarissa etumurikan laakeri äänsi. Napattiin vetopyrästö irti ja lähetettiin Recrolle Latviaan. Reilun viikon päästä rempattu murikka tuli takaisin ja on sen jälkeen äänettä palvellut. https://recro.eu/fi/yhteystiedot/ ja Ingurts Buks. Itse korjautin tuolla automaattilaatikon. Ei mitään tietoa korjaako Saabin voimansiirtoa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo Recro tulee mones hommas vastaan. Tosin edelleen se joku saksalainen pulju myy n. 1900 € toimituskuluineen kokonaista perää tähän, et jos tätä ei itse hallitse, niin vanhan tekohengitys ei vaan kannata... Kun mullaki alkaa oleen jo vähän se tilanne kohta, että olis sillon heti alkuunsa pitäny ostaa se kokonainen perämurikka.

Tosin mulla tää fiilis menee ihan kellonajan mukaan. Ja päivän. Ja viikon. Jos nyt kysyis, niin ajan tolla kunnes hajoo ja kattelen sitte syssymmällä miten menee. Olihan avopuolisollaki se femma, jonka vaihteisto ulisi jo ostaes ja ulisi myös paaliin mennes joku 50 tkm myöhemmin. Ja mulla oli femma, jonka Aisinin viislovinen nyki ostaes, 110 tkm myöhemmin ja lopulta se meni paaliin nykivällä laatikolla varmaan 50 tkm päälle ajettuna. Radioo kovemmalle ja nastarengasta alle. Sillä niistä halvimmalla pääsee ainaki toisinaan. Ja tämmöses nurkkarallis ihan sama vaikka joku päivä sitte rattaat tulis kotelon kyljestä morjestaan. Ei tällä oo tarkotus mihinkään Keski-Euroopan roadtripille lähteä.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Oivoi :facepalm_man:

Kuva

Kaikkea sitä tuleeki hankittua. Tää oikeastaan sinetöi tämän kohtalon:

Kuva

Ymmärtääkseni tossa keskellä kuvaa voisi olla korkeapaine-egr. Tässä ei ole. Jotain markkina-aluejuttuja. Eli saasteenestovammoista heti yks on pois, kun imusarjaa sotkevaa kierrätystä ei ole. Tässä on vain hiukkaspöntön jälkeinen matalapaine-egr, joka siis ei sotke. Ja koska pakoputken pää oli puhdas, on tässä myös hiukkaspönttö paikoillaan.

Kattoluukkuki pääsi heti tositoimiin, kun ei täs tietenkään ilmastointi toimi. Toivottavasti elpyy täytöllä, kun ei jaksais vääntää tosta jos onki iso vika. Liittimestä kyl suhahtaa painetta, eli ei toi täysin tyhjä ole. Ostin laatikkovikasen auton, ei ollu puhetta ilmastoinnista ja 150 tkm ajettu, niin kai isos vias vois olla vastaantuloaki. Koeajoin tän siis pääsiäisenä viileällä kelillä.

Kuva

Täähän heti fiksuna anto ekovinkin, että luukun sulkeminen säästäis polttoainetta. Onneks noi vinkit saa pois päältä...

Kuva

Muutenhan tää on siis ihan perussiisti peli. Takajarrut on totaalisen loppu, vauhtipyörä raksuttaa niin pahasti, et toivottavasti ei oo muuta. Saksasta tullu 2019 Suomeen vajaa 100 tkm mittaris ja toivottavasti rehtiä kauppaa eikä puolalaisen kolarikorjaamon kautta.

Aluks on menty longlifena, mutta lopus kai aika tullu aina vastaan ensin, kun huollot on ollu 31, 59, 76, 89, 120, 135 tkm ja nyt on 150 tkm. Eli ihan positiivisella fiiliksellä lähden liikkeelle. Remonttiaki on tehty:

Kuva

Kuva

Mun harrastusurakka alko nyt akun latauksella. Oli niin tyhjä lauantaina, että ei lähteny kahdella eri boosterilla eikä naruilla apukaapeleilla. Myyjä sit laitto sekä ne narut että boosterin, niin hörähti... Ja vaivoin nyt tänään lähti kun tein kaupat.

Takajarrut on ihan loppu. Sit se ilmastointi... Ja Vaihteistokauppaan jo laitoinki kyselyä vauhtipyörästä, et tulee varmasti oikea.

Talvirenkaat on sekarengastus merkkirenkaita, kesäks Misukat 2020 paistoleimoilla ja pintaa silmäarviolta reilu 5mm. Ehkä tää tästä viä. Täytyy vaan toivoa, ettei massapyörää oo liian loppuun ajettu. Kai ton sportilla voi siirtää isän hallille, mutta en tolla ylimäärästä aja. Rohisee tyhjäkäynnillä ja sitte vasta rohiseeki, kun vaihteen lyö silmään... Paikallaan kun vaihde silmäs painaa kaasua, niin meteli loppuu vasta n. 1500 rpm paikkeilla.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pölhökustaa
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

Uutta mielenkiintoista seurattavaa.
Onnea uudelle autolle!
Opel Astra H wagon 1.6 2011
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Onnittelut. Sehän on ihan hieno peli ja kattoluukkukin vielä!

Mutta siis ymmärsinkö nyt oikein, että kiesissä on vaihteisto rikki vaikka siihen on juuri tehty parin tonnin remppaa vaihteistoon?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8715
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja aero »

2.polvi kirjoitti:
Ke Huhti 20, 2022 19:09
Mutta siis ymmärsinkö nyt oikein, että kiesissä on vaihteisto rikki vaikka siihen on juuri tehty parin tonnin remppaa vaihteistoon?
Se on volkkari, remppahan on tehty jo viime vuoden puolella :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kiitos molemmille onnitteluista!

Mun diagnoosilla täs on vain vauhtipyörä loppu, mutta sillä on varmaan ajettu jo aika pitkään kun rohisee melkosesti... Ei oo mikään alkava kalkatus. Edelliselle omistajalle koitin soittaa ja laitoin tekstarinki, mutta ei vastaa ei. Numero oli siis nois kuiteis.

Katoin Youtubesta videoita, niin se kalkatus kai tulee siitä vauhtiksen lähes irtonaisesta "lautasesta" kun se keskiosan "laakerointi" pettää ja sen jälkeen on klappia vähä joka suuntaan. Ja kun kytkintä luistattaa, niin kai se sillon sitte rohisee ja kunnolla. Riskillä ostin ja toivon parasta.

Laatikko kyl tuntuu pelaavan. Aika paljo sitä kiusasin sekä kaasulla että viiksillä, ja vain kerran sain vähä töksähtäneen vaihdon aikaseks. Luotto on kova :D Ja öljytki on vaihdettu 60 tkm välein kuten kuuluuki :)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja koistha »

Eikä muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.....

Kandee ostaa oma vikakoodilukija mallia toimiva eikä mitään yleismallin systeemiä, jolla ei tee vag-romuissa mitään.
Obdeleven tai VCDS - edellinen on budjettiystävällisempi.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Vastaa Viestiin