Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Egr vena näytti kohtuulliselta mutta totuus löytyy syvempää :lol:
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 3#p1251603
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tosa mun hihnan vaihto sarjan avulla
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 5#p1277592
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9382
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: MY06 SC 1.8tA mummularaketti

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

JP_Vette kirjoitti:
La Helmi 11, 2023 21:19
Hommahan suju ongelmitta, mutta raidetankoa en saanu irti. Hakkasin sekä pulttia ylös että pultti tukea vasten olka-akselia alas. No lopulta kun ei sujunu, niin avasin raidetangon klemmarin, kun kyllähän se siinä sitte pyörii ja hakkaan sitte navan pois auton vieres... Ja turhaan manasin, kun napahan lähti ekalla lekan kopautuksella pois. Tainnu edellenen asentaja käyttää rasvaa :)
Miksi tuo olka-akseli piti purkaa pois? Juuri vaihdoin meidän vm. 2006 ng-kolkkiimme etunavat molemmille puolille ja riitti että otti ainoastaan alapallonivelen irti olka-akselista.
Ensin napamutteri auki ja siihen hollille niin että on jotain 2mm ulompana kuin vetarin pää, sitten kevyt kopautus pajavasaralla, ja vetari irtoaa ja liikkuu booreillaan. Sitten jarrusatula ja sen kiinnikerauta irti, ja sitten alapallonivel irti ja painaa olka-akselin irti pallonivelestä (itselläni oli sorkkarauta siinä vääntimenä).
Sitten vaan vetää tolppaa ulospäin sen verran että vetari tulee ulos ja siinä se.
Seuraavaksi navan 3kpl E18-kantaista pulttia auki (ja toki ABS-anturin liitin irti ja jarruletkun kiinnike irti tolpasta, ja jarrusatula sekä napa roikkumaan rautalangalla jousesta) ja naputtelee varovaisesti muutamia kertoja vasaralla sinne laakerille takaapäin niin se melkein hyppää ulos. Uusi napa kiinni ja kovaa ajoa :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Oletin sen olevan niin totaalisen jumissa, että halusin suosiolla purkaa koko paketin lattialle vasaroitavaksi. On siis vielä muistis femman navat :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tetammille suuri kiitos, paketti tuli ja viä pitäis käydä noutamas Postista. Mutta milläs noudat, kun ei ole autoa, millä noutaa :mrgreen:

Siis tää Golfin kans sekoilu meni kyllä ihan nappiin. Rahat on tilillä ja loppuvelan osalta Santanderiltaki tuli jo tekstari, että "Kiitämme asiakkuudestasi ja toivomme voivamme palvelella sinua tulevissa rahoitustarpeissasi!" No kiitos kiitos, monesko kerta tää nyt sitten on jo, kun vannon kautta kiven ja kannon, että enää ikinä en ole niin rikas, että noita pikavippifirmoja haluan rahottaa omalla persaukisuudellani.

Mut se nappiin meno. Kun tuo romu nyt seisoo tossa pihassa, ei ole aikaa sitä korjata näin arki-iltaisin ja samalla pitäs autoillakki. Kävin jopa kolmoskoppasta Focusta koeajamassa

Kuva

Mutta ei. Ei vaan enää huumori kestä. Miksi maksaa tommosesta neljä tonnia, kun niitä saa vain hiukan paskempina huutokaupat.comista reilulla tonnilla? Mutta kun sieltä ostaessa ei saisi koskaan olla kiire. Ja tarttis olla joku luottopeli, jolla sitte suhata muut ajat kun sitä tonnin helmeä parsii kasaan :roll:

Päivän oppitunti: älkää ikinä tehkö autokauppaa tunteella, edes myydessä, jos järkevää lopputulosta ei ole mahdollista saada aikaan.

No joo, järkevä lopputulos toki tuli siinä, että en ole ikinä ennen näin halvalla autoillut puoltatoista vuotta mitä tuo Golf mulla oli, mutta se on taas toinen tarina. Ja toki auton ostaminen sattu sopivaan aikaan, kun diisseleitä ei kukaan halunnut vaivoikseen.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vieläkö avossa leimaa?
Vai oliko se toissasyksynä kun sen katsastit..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tais olla 2015 tai 2016 kun sen katsastin. Ja se on säksättäny kolmella siitä asti, kun sillä ajoin viimeks touhutarrojen voimin...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:
Ke Syys 27, 2023 19:46
Päivän oppitunti: älkää ikinä tehkö autokauppaa tunteella, edes myydessä
Autokauppa tehdään käytännössä aina tunteella, ainakin osittain. Pääsääntöisesti järkevää olisi jatka nykyisellä kalustolla siinä kohtaa, kun kaupat lyö lukkoon ja muissakin tapauksissa hyvin vahvasti haisee valintaperusteissa enemmän se, millaisen haluaa kuin se, millaisen oikeasti tarvii.

Jotkut toki verhoaa sen tunteen sopivasti valittuihin järkiperusteisiin niin hyvin, että huijaavat itseään(kin).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja tturku »

Uskallan olla tosta Aero eri mieltä :mrgreen: . Ehkä ekaa kertaa ikinä menin lompakko ja järki edellä tossa viimeisessä peliliikkeessä. MG kun tuntuu olevan kiinalainen sähköcorolla premium vivahteella :lol:
Aika hajuton, mauton ja väritön auto, mut toistaiseksi ei kaduta ja ihan ok se on ollut ajossa tähän asti mitä noin 900km ehtinyt rullaamaan sillä vajaassa 3 viikossa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9382
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

JP_Vette kirjoitti:
Su Syys 24, 2023 16:39
^^Kävin nyt lopukki suuttimien liittimet läpi, tai siis rikoin ne kaikki, ja kontaktispraytä en säästellyt. Nypein auto käynnis ne läpi ja sinetöin nippusiteillä. Niissä ei ole vikaa.

^Juu ei. Tosin moni opasvideo on niin huonosti kuvattu ja aina alussa 5 min jonninjoutavaa p*skanjauhantaa, että parempia pitäis laittaa saataville. Mutta en sitä tee siltikää. Kiitos kannustuksesta, mutta ei. Pitäs olla sitte jotain Latelan tasoa jo, siis ei sisällöltään, mut katsojiltaan, et saa tallin täyteen kiiltäviä työkaluja yms, et maksais vaivan :)

Yksi paikkahan voi olla jakopääkin. Ainaki noi VAGgilaiset aTSIit alkaa täriseen ketjun venyes (eli jaon mennes pieleen), niin jos täs on pieles. Tetammi eilen puhelimes sano, et se joku siä voi siirtyä ajanki kans ja toisaalta en tiedä, vaikka tähän olis just jakopää tehty ja kerrasta väärin :roll:
Se jako olisi helppo tarkistaa, voi helposti olla jompi kumpi nokka hampaan pielessä?
Ootko tsekannut autoa Tech2:ella tai muulla testerillä, antaako mitä suutinten korjausarvoiksi jne?
Voisihan olla ihan ok ottaa ecu irti ja puhidstaa sen kontaktit. Ja eihän noi ecutkaan maksa tuohon malliin juuri mitään: https://rrr.lt/en/search?man_id=104&cmc ... s=2&page=1
Tuskin kukaan klubitoverikaan kehtaa pyytää softan kloonauksesta muutamaa kymppiä enempää?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tetammi lähetti ajotustyökalut eli laitan sen jaon just eikä melkeen lauantaina. Techin kans toi ei halua keskustella (candis lienee vika, ei autos kun kaverinkaa viiru ei sille juttele), mut täytyy kattoa jos sais kaverin Autocomin lainaan. Eli viikonloppuna ainaki ohjelmas jakopää, ahtoputken vuodon (väliaikanen) korjaus ja ehkä dpf:n tutkimista, tuskin pelkkä pakkopoltto saa tekohengitettyä näin tukos olevaa autoa.

Juu autokauppa harvoin on järkevää. Mitä mä puolustelemaan, varmasti Golfilla olis kannattanu ajaa, mutta mulle iski taas perinteinen autolaina-ahdistus ja siihen kun yhdistää sen, että tarttis melkein uusia jo talvirenkaat (600 € ehkä), aika nihilisti saa olla et keväällä laittais nykyset kesärenkaat taas alle (350 € ehkä), DSG vaatii taas öljynvaihdon 10 tkm päästä (vajaa 100 €) ja jakopääki olis ens keväänä ohjelmas (150 € ehkä) unohtamatta tunne vs. järki eli "yli 200 tkm ajettujen arvonalenema" (nyt oli 198 tkm), niin annoin auton mennä. Juu toki noi kaikki pitää tähän viiruunki tehdä, mut tästä yhtälöstä puuttuu autolaina-ahdistus :lol: Ja nyt tietty jää pois kasko (400 €/a) ja ne rahotuskulut (500 €/a), niin mikäs täs vanhaa paskaa tekohengittäes :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

On se huutokaupasta ostaminen vaan helppoa. Mitään ei maksa, niin mitään ei myöskään odota. Tänään kävin ruokatunnilla kattomassa toista Focusta, joka oli kuvissa ihan siisti. Liike oli sellanen oikeen vanhan liiton häkkipaikka (ilman häkkiä), jossa ei sentään ollut hirsimökkiä myyntipisteenä mutta alkoholisoituneen näköisiä myyjiä kultaketjuineen. Myyjä heti ilmotti kohteliaasti, että "siinä on sitten pientä häikkää", mitä mä semmosista jos hinta on kohdallaan, mutta kun auto oli selvästi ilmotettu eri auton kuvilla. Kuvissa siisti ku mikä, tää oli niin tunkiolta noukittu ettei tosikaan. Haisi silkka p*ska niin paljo, että en edes sisälle istunut. Eli selvästi nuo siis ostavat huutokaupat.comista sen romutarjonnan pohjasakan ja kertovat hinnan piillä, tekemättä autolle mitään. Varmaan kauppa käy!

No toinen oli sitte siinä melkein vieressä. Oli niin uus tulokas, että ei ollut edes myyntifiksattu vielä (ja kuviakin oli netissä vain yksi) johon toki totesin, että hyvä tinkivara kun ei sitä mun takia tartte siivota ja vahan kanssa myyntifiksata. Mutta eivät löytäneet avaimia siihen :facepalm_man: Oli kyllä taas nopeat koeajot, kun kahta autoa kävi katsomassa ja kumpaakaa ei edes käynnistänyt. Pitää varmaan jatkaa huutokaupan selaamista, siinä kun ainoat kulut ovat turhanpäiväisen ajamisen sijaan puhelimen käyttämä sähkö. Ja nihilisti lataa puhelimenki työautos, niin eipä siitäkään tule suoria kuluja.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Mä kannustan noita häkkimyyjiä jatkamaan tyylillään. Tämänkin kesän autoistani pari myin sellaisille, jotka olivat noita "helmiä" käyneet katsomassa. Olivat kauhistuneet ja saaneet traumoja. Tarvitsevat kuitenkin autoa ja soittavat. Pitää puhua kuin Ruunegreeni, että saa uskomaan tämän olevan sama auto kuin kuvissa ja paikan päälle katsomaan. Sitten kun tulevat, ovat ihan otettuja, että auto on tosiaan sama kuin kuvissa ja prkl myyjäkin tietää myymästään tuotteesta asian jos toisenkin. Helpot kaupat. Ja mitä tuota huutokaupan tarjontaa olen selannut, niin vähintään 80% myynnissä olevista autoista on sellaisia, että jos niille ei mitään tehdä vaan tosiaan kerrotaan se hinta potenssiin ja kehutaan hitosti, niin ei helvata.
Älä nyt väkisin osta mitään Fiikusta tms. pihaan, Saappi kuntoon ja jossei muu auta, niin vaikka vuokraat auton pariksi päiväksi jostain linttaliiteristä muutamalla kympillä...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No joo tolta kannalta noi teollisuusalueiden hämärät kauppiaat ovat hyviä, että tavallinenki yksityinen myyjä saa hiukan epäsuoraa nostetta. Ja nyt kun muistelen, niin mähän kävin tos samas kämäses paikas vuosia sitte kattomas yhtä viirua, jota en myöskään koeajanut. Siitä sitte painelin Ikaalisiin kattomaan V70 Volvoa, jota en myöskään koeajanut, kun oli ihan keltanen tupakasta. Sitä en kyllä muista, että minkä auton hävittämisen jälkeen ton reissun tein.

Olen siis ihan aikusten oikeasti menos lauantaina korjaamaan tätä viirua. Mulla jotenki on vaan fiilis nollas, tai jopa pakkasella, kun kuvittelin ostaneeni leimatun auton ja nyt sitte haen jotain touhutarroja siirtoa varten. Lisäksi kuvittelin tilaavani vain Aeromotorssilta vauhtipyörän ja ottavani rennon mummulaviikonlopun lasten kans, mut en enää edes tiä, mikä tätä vaivaa. Et kaukana ollaan siitä flowsta, kun jotain Octavian kantta nypein muutaman tunnin illas yötä vaste ja homma eteni tasasella tahdilla maaliin saakka.

No se siitä. En tiä mistä tämmönen Focus-kuume tuli. Ehkä ne on vain liian halpoja jonkun Octavian rinnalla? Periaattees tekis mieli ostaa litranen päristin, kun niiden isoimmat ongelmathan ovat vesiletkun halkeaminen (riksrakspoks kun ei ole tasoanturia) ja öljysihdin tukkeeksi mureneva jako- ja öljypumpun remmit ja toi remmiosuus siis maksaa Gatesin osilla reilun satasen. Mut hemmetti kun niis hinta sitte pomppaa, eikä ne edes ole mitää pieniruokasia riisselin rinnalla... Ja toisaalta kun on liikaa lukenu suorasuihkujen ongelmista, tai siis oheisominaisuuksista, niin ei semmostakaa kyl hotsittais hankkia ellei tonnilla-kahdella jostain huutokaupasta bongaa :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9382
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja MYjotain viiru

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei kait siihen mitään ajoitustyökaluja tarvita, tai ei ainakaan TTiD:eeseen nitä tarvittu kun jakopään vahdoin, eikä Afa 2.4JTD 12V -koneeseenkaan aikoinaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin