Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Unohtukin mainita, että taka-iskareiden yläpäiden hitsauksen yhteydessä iskarit vaihtui uusiin B4 bilsteineihin, eli vakioita vastaaviin pumppuihin.
Laitetaanpa sitten lisää juttua syksyltä 2020. Moottorin öljyvuotoja oli yritetty pienentää seal-saver aineella tuloksetta. Seuraavaksi vaihdettiin kampiakselin etustefa ja öljypumpun o-rengas. Samalla uusittiin kampiakselin dampperi, johon olikin kulunut melkoinen ura. Kaippa ne vuodot hieman väheni.
Tulevaa kansiremonttia varten hankittiin valmiiksi toinen kansi, joka sitten pestiin K2 diper pesuaineella.
Hankimme myös ng900 2.0i mallin vaihdelaatikon, jossa on tiheämpi perävälitys 4.45 kun isolohkon perässä on vakiona 4.05.
Vakio pakosarja näyttää onnettomalta keksinnöltä, 2-1 yhdistys on heti pakosarjan jälkeen melko ohuilla mehupilleillä.
Laitetaanpa sitten lisää juttua syksyltä 2020. Moottorin öljyvuotoja oli yritetty pienentää seal-saver aineella tuloksetta. Seuraavaksi vaihdettiin kampiakselin etustefa ja öljypumpun o-rengas. Samalla uusittiin kampiakselin dampperi, johon olikin kulunut melkoinen ura. Kaippa ne vuodot hieman väheni.
Tulevaa kansiremonttia varten hankittiin valmiiksi toinen kansi, joka sitten pestiin K2 diper pesuaineella.
Hankimme myös ng900 2.0i mallin vaihdelaatikon, jossa on tiheämpi perävälitys 4.45 kun isolohkon perässä on vakiona 4.05.
Vakio pakosarja näyttää onnettomalta keksinnöltä, 2-1 yhdistys on heti pakosarjan jälkeen melko ohuilla mehupilleillä.
Viimeksi muokannut A_K_O, Su Helmi 06, 2022 01:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Talven tullen saabi seisoi pihassa kesärenkailla liikennekäytöstä poistettuna. Moottorille maistui moottoriöljy siihen malliin, ettei paljoa huvittanut ajella. Moottoriremontit oli vasta suunnitteluasteella. Noh, toisaalta 5 litran kannu motoxia ei paljoa maksa bensan päälle, joten eiköhän keksitä jotain.
Auton mukana tulleet 15" talvirenkaat oli aivan surkeat. Käytettynä löytyi melko hyvät 15" Hakkapelitta 8 talvirenkaat ja ne laitatettiin rengasliikkeessä vanhojen tilalle. Onneksi talven tullen järvet jäätyi ja poika pääsi harjoittelemaan ajamista suljetulla alueella. Sepä se olikin mieleistä puuhaa.
Satkun perästä oli viskottu liki 100kg rojua kaatopaikalle. Perän keveyden kyllä huomasi jäällä, auton sai kivasti poikittain kaasua keventämällä.
Auton mukana tulleet 15" talvirenkaat oli aivan surkeat. Käytettynä löytyi melko hyvät 15" Hakkapelitta 8 talvirenkaat ja ne laitatettiin rengasliikkeessä vanhojen tilalle. Onneksi talven tullen järvet jäätyi ja poika pääsi harjoittelemaan ajamista suljetulla alueella. Sepä se olikin mieleistä puuhaa.
Satkun perästä oli viskottu liki 100kg rojua kaatopaikalle. Perän keveyden kyllä huomasi jäällä, auton sai kivasti poikittain kaasua keventämällä.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Hienoa, että saanut kovaa ajoa. Siinä tulee junnullekin perstuntumaa auton käytöksestä liukkaalla.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
-
- "Turbo"
- Viestit: 201
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Hyvää tekemisen meininkiä, ei paljon pienet mädät haittaa! Ja 100kg kevennys vaikuttaa jo kummasti.
Ja mikäs sen hauskempaa kun vetää sladissa jääradalla
Ja mikäs sen hauskempaa kun vetää sladissa jääradalla
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Kiitos kommentista, mukava että joku vielä lukee foorumia.
Kesällä 2021 hommat alkoi näyttää tältä:
Keulasta purettiin mm valot, puskuri, konepelti, jäähdytin, vetarit, katti ja apurunko tukivarsineen. Moottori+vaihteisto laskettiin ketjutaljalla auton alle rullakon päälle. Etukäteen mittailtiin, että auton keulan sai tunkattua riittävän korkealle hallitunkkiin kiinnitettävällä helmanostimella. https://m.motonet.fi/fi/tuote/807570/Ba ... ostin-1-tn
Kesällä osien putsaus onnistuu ulkona. Mönskän alta paljastui kuumasinkitty apurunko.
Öljypohja putsattiin viimeksi vuosi takaperin ja jo nyt se näytti näin kamalalta:
Kesällä 2021 hommat alkoi näyttää tältä:
Keulasta purettiin mm valot, puskuri, konepelti, jäähdytin, vetarit, katti ja apurunko tukivarsineen. Moottori+vaihteisto laskettiin ketjutaljalla auton alle rullakon päälle. Etukäteen mittailtiin, että auton keulan sai tunkattua riittävän korkealle hallitunkkiin kiinnitettävällä helmanostimella. https://m.motonet.fi/fi/tuote/807570/Ba ... ostin-1-tn
Kesällä osien putsaus onnistuu ulkona. Mönskän alta paljastui kuumasinkitty apurunko.
Öljypohja putsattiin viimeksi vuosi takaperin ja jo nyt se näytti näin kamalalta:
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Mun mutu on, että lukijoita on paljo, mutta kommentointi aiheuttaa työtä tässä peukutuskulttuurissa
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Ilmoitus tulee jokaisesta uudesta viestistä tässä ketjussa. Mielenkiintoinen ketju ja hienoa tekemistä.
Olisko se ens kesänä, kun otetaan 200hv tästä vaparista?
Olisko se ens kesänä, kun otetaan 200hv tästä vaparista?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Tehotavoite on +10% eli 165hv. Siihen ei ole helppo päästä
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Sitäpaitti on turhan tuntusta kirjoittaa jotain, jos ei ole mitään sanottavaa, siksi tulee kommentoitua harvoin, kun joku "hyvää tekemistä" ja "kiva seurata" -viesti ei oikeastaan anna mitään sisältöä itse ketjuun.
Mutta hyvää tekemistä ja kiva seurata!
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Ei ehkä sisältöä, mutta ketjun ylläpitäjälle se on tsemppaavaa palautetta ja kertoo hälle myös että lukijoita on.
Mut toki tollanen tyhjänpäivänen kehuminen on suomalaiselle kovin vieras asia
Epäsuomalaisuudessani toistan siis: hyvää harrastamista!
Mut toki tollanen tyhjänpäivänen kehuminen on suomalaiselle kovin vieras asia
Epäsuomalaisuudessani toistan siis: hyvää harrastamista!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Olis virkistävää, jos tämä olis se korkealle kirkuva ahtamaton mosa.
Onko tarkoitus kantta työstää laittaa jyrkempää nenäkeppiä jne?
Onko tarkoitus kantta työstää laittaa jyrkempää nenäkeppiä jne?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Vakiokampuralla ja vakiomännillä kierrosluvun kasvatus vaikuttaa riskialttiilta, koska kampurassa ei ole täysiä vastapainoja kuten kierroskoneissa.
Mutta on tässä hyvääkin:
-Kiertokanget ovat samat pitkät mallit kuin B204 moottoreissa. Eli kankisuhde on sama kuin B235 moottorissa
-Männät ovat matalat ja kevyemmät kuin b234 turbossa
-Männäntapit ovat kevyemmät kuin b234 turbossa
Saab B234i
sylinterin halkaisija 90 mm
iskun pituus 90 mm
iskutilavuus 2290 cm3
puristussuhde 10,5
suurin teho 150hv @ 5700rpm
suurin vääntö 210Nm@4300rpm
keskimääräinen männännopeus 17,1m/s @ 5700rpm
keskimääräinen männännopeus 19,5m/s @ 6500rpm
kampiakselissa 4 vastapainoa
nokat 246° 8,65mm
venttiilit 32,2 / 29,2mm
kaasuläppä 65mm
Verrokkina psa sporttimallin moottori
XU10J4RS
sylinterin halkaisija 86mm
iskun pituus 86mm
iskutilavuus 1998 cm3
puristussuhde 10,8
suurin teho 167hv @ 6500rpm
suurin vääntö 193Nm@5500rpm
keskimääräinen männännopeus 18,6m/s @ 6500rpm
keskimääräinen männännopeus 21,2m/s @ 7400rpm
kampiakselissa 8 vastapainoa
nokat 255° 10,0mm
venttiilit 34,2 / 30,8mm
kaasuläppä 65mm
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Hankinnat alkoi 2021 kesällä KL-racingin myymällä 4-2-1 peltisarjalla. Putkien ulkohalkaisija 45-50-63mm eli aika kookasta rööriä.
Moottorista löytyi #2 kiertokangenlaakerista pahan näköinen jälki. Mittasin alasilmän ja pientä soikeutta on havaittavissa.
Sain sitten Kangasalan AS-customise suunnalta vinkkiä, että kevyemmät B235 kiertokanget sopisi näiden B234i/B204 kankien tilalle.
Sama mitta niissä tosiaan on ja uudemmissa murretuissa B235 kangissa on painoa huomattavasti vähemmän.
Merkillepantavaa oli että B234i koneen kiertokankien painoissa oli heittoa yli 10g keskenään. Uudet B235 kanget taas oli 1g sisällä toisistaan.
B234i männät tappeineen painaa noin 100g vähemmän kuin B234 turbon muusinuijat
Vaparin männistä löytyy vakiona pienet koloset venttiileille.
Moottorista löytyi #2 kiertokangenlaakerista pahan näköinen jälki. Mittasin alasilmän ja pientä soikeutta on havaittavissa.
Sain sitten Kangasalan AS-customise suunnalta vinkkiä, että kevyemmät B235 kiertokanget sopisi näiden B234i/B204 kankien tilalle.
Sama mitta niissä tosiaan on ja uudemmissa murretuissa B235 kangissa on painoa huomattavasti vähemmän.
Merkillepantavaa oli että B234i koneen kiertokankien painoissa oli heittoa yli 10g keskenään. Uudet B235 kanget taas oli 1g sisällä toisistaan.
B234i männät tappeineen painaa noin 100g vähemmän kuin B234 turbon muusinuijat
Vaparin männistä löytyy vakiona pienet koloset venttiileille.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Kannattaako huonokuntoista ng 900/og 9-3 vaparia ostaa kun huippukuntoisia löytyy suht edullisesti. No ei siinä mitään, itse ostin 9-5 jossa vararenkaan pohja sekä helmat täysin ruostuneet.
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
300€ ei tosiaan ollut ihan huippukunnossa. En kovin paljoa yllättynyt
Kaikki Saabit tahtoo olla nykyään ruosteessa ja 2.3 koneiden kampurat taitaa olla kierossa enemmän tai vähemmän.
Kaikki Saabit tahtoo olla nykyään ruosteessa ja 2.3 koneiden kampurat taitaa olla kierossa enemmän tai vähemmän.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08