CAB-kunnostusprojekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

CAB-kunnostusprojekti

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Kuvia:
http://www.jobori.net/saabclub/thumbnails.php?album=41

Hankin -92 –mallisen Saab 900 T16 A Cabrioletin (täyspaineinen 160 hv kattiversio) kesällä 2004. Auto näytti päällisin puolin hyvältä, mutta lähemin tarkasteltuna sanomista löytyi. Mittarilukema oli n. 54 tml, mutta takeita sen pitävyydestä ei ole. Auto on tuotu Jenkkilässä.
Auton varustus on lähes kaiken kattava. Ilmastointi, nahkasisustus, sähkösäätöiset penkit, abs-jarrut, kuljettajan airbag, sähköantenni, automaattivaihteisto, vakionopeussäädin, nahkaratti, sähköpeilit, keskuslukitus, varashälytin kaukosäädöllä, sähköikkunat. Puutelistalta löytyi lähinnä jalopuusomisteet.

Ensimmäisenä huomio kiinnittyi siihen että ratti oli jotenkin oudon näköinen. Tarkemmin katsottuna bagin päälle oli laitettu tekonahkainen päällystys. Bagi oli siis joskus poksahtanut. Kuljettajan istuin oli myös menettänyt muotonsa ja selkänojan reunassa oli reikä. Penkin selkänoja oli myös kierossa. Pakoputki vuoti keskipätkästä. Ilmastointilaitteen käyttöhihna puuttui ja vakionopeussäädin ei toiminut. Sähköantenni jäi myös puolitiehen. Ahtopaineitakaan ei löytynyt kuin keltaisen puoliväliin.

Kun avasi konehuoneen tuli todettua että auton keulaan oli tehty jotain peltihommia. Keulaa oli mällätty ja koko keulaosa oli vaihdettu -87-mallisesta cabista!!! (selvisi myöhemmin) Olisihan tuon keulan saanut tavallisestakin ettei olisi tarvinnut cabia pilkkoa. Konehuoneen maalaus oli jäänyt puolitiehen koska pinta oli jätetty baselle ja oli siis ilman lakkaa.

Alkuun piti vain fiilistellä ja ajella ilman kattoa, vaikkakin kosteahkon kesän takia ajelut jäivät aika vähiin. Ensimmäinen korjauskohde oli kuljettajan penkin purku. Selkänojan kierouteen löytyi selkeä syy. Nojan säätövaijereiden kuoret olivat murtuneet (tyyppivika). Laitoin vaijereiden kuorten päälle juuri sopivan paksuiset ja pituiset vesijohtoputken pätkät. Kuntoon tuli ja taitavat olla ”ikuiset”. Samalla purimme tyttäreni kanssa penkistä nahkat. Verhoilun taakse ommellut kangaspussit, joissa ryhtiä pitävät rautalangat kulkevat, olivat hapertuneet pois. Tyttäreni ompeli rautalangat verhoilun kiinni, laitoimme nahkat takaisin, ja hyvä tuli. Koko verhoilu myös käsiteltiin pariin kertaan nahanhoitoaineella. Muukin sisustus pestiin.

Seuraava kohde oli vakionopeussäätimen korjaus. Ensin mittailin kaikki johdotukset polkimilta ja vaihdekepin juresta. Piti hieman säätää poljinkytimiä jotta kytkennät olisivat olleet oikein, mutta vielä ei pelannut. Aiemmin harrastushommissa oli opittu, että syy on usein keskusyksikössä kun tinauksissa on kylmäjuotoksia. Niinpä purin boksin ja käytin kaikki tinaukset sulana. Boksi paikoilleen ja alkoi pelaamaan.

Sitten pakoputken kimppuun. Uusi keskipätkä katilta taaksepäin. Tietenkään putki ei irronnut katin päästä suosiolla, pultit piti rälläköidä poikki, mutta sekin saatiin kuntoon. Samalla laitettiin uusi jäähdytysjärjestelmän paisuntasäiliö, koska keularemontin yhteydessä oli tilalle pantu väärän mallinen. Tyhjensin jäähdytysjärjestelmän, lisäsin puhdistusaineen ja huuhtelin useampaan kertaan. Ruskeaa tuli yllättävän kauan. Lopuksi uudet nesteet sisään.

Kesän ajelut päättyvät syksyllä siihen että jäähdytin alkoi vuotaa. Ja lämmöt meinasivat nousta uhkaavasti. Eipä hätää. Auto seisontaan ja talvikaudeksi tiedossa hiukan hommia. Uusi jäähdytin hankittiin ensimmäisenä. Päättelin että kansipahvi vuotaa paineita ohi ja oli särkenyt jäähdyttäjän, siispä kantta irroittamaan. Sieltä paljastuikin sitten järkytys. Jäähdytysnesteenä oli ollut ilmeisesti vuosikausia pelkkä vesi, koska niin kansi kuin lohkon pintakin olivat pahoin syöpyneet. Kansi höylättiin syöpymien poistamiseksi. Samalla hiottiin venttiilit.

Kun aikani sain pähkäiltyä mitä teen lohkon kanssa, tulin siihen tulokseen, että syöpymiä ei saa muuten pois kuin nostamalla koko koneen pois, purkamalla ja käyttämällä koneistamolla. Hoh hoijaa, projekti alkaa pikkuhiljaa laajentua. No kaikessa harrastusinnossani päätin kokeilla lähteekö kone ilman laatikkoa. Lähtihän se, mutta puolta helpommalla olisi selvinnyt jos olisi ottanut samalla kerralla laatikonkin.

Lohkosta siis loputkin vermeet irti. Lisää syöpymiä vesitilassa. Lohkolämppärin jalka meni puhki kun pikkuisen antoi meisseliä. Vein tyhjän lohkon koneistamoon, jossa tasopinta hiottiin, vesikanavat puhallettiin ja sylinterit porattin 0,5 mm ylikokoon. Kaiketi iskutilavuus pysyi suunnilleen samana kun palotila laski, mutta halkaisija suureni. Koneistamosta tuli myös uudet Mahlen männät, tapit, kiertokangen- ja kampiakselin laakerit.

Ennen koneen kasausta poistin lohkon pinnasta kaiken vanhan maalin, maalasin pohjan epoksilla ja päälle vedettiin punainen akryyli. Sitten sisuskalut paikoilleen. Kevytmetalliset koneen päätykopat lasikuulapuhallettiin.

Tässä vaiheessa tuli mieleen että voisihan tuon homman tehdä kunnollakin. Lohko kun kerran näyttää uudelta, niin voisiko koko konekin?

Hankintaan meni kaikki konen tiivisteet O-renkaat ja stefat. Imu- ja pakosarjantiiviste Saabita. Kannentiiviste Elring (orkkis), kuten myös peltinen konen ja laatikon välinen tiiviste. Päätykoppien tiivisteet korvattiin liimalla. Jakopään ketju Saabilta. Kaikki kasauksessa käytyt pultit myös uusia. Hommasin omaan kaappiin lasikuulia ja puhalsin niillä ensin puretun viranjakajan, laturin, laturin jalan ja kaikki muutkin irroitettavissa olevat kevytmetalliset osat. Kaikki sinkityt ja keltapassivoidut osat kävivät reissun pinnoituksessa (moottorin tuet, ohjaustehostimen ja ilmastoinnin kompuran kiinnitysosat, metalliset vesiputket, vaihteistoöljyn täyttöputki, konepellin saranat, imanputsarin kotelon kiinnike, turbon öljyn paluuputki, kaikki vaihteiston lukut, laturin ja ilmastoinnin hihnapyörät, ym). Muita uusia osia tuli vesipumppu, polttoaineen paineensäädin putkineen (Bosch 2,5 bar), banjoliittimet, turbo, läppäkotelon vivut, virranjakajan kansi pyörijöineen, Bougicordin tulpanjohdot, Championin tulpat, venttiilikopan tiiviste, lohkolämppärin jalka, öljypumpun iso O-rengas, starttimoottori, kaikkiventtiilikopan ja imusarjan tiivistekumit, ...

Maalasin pakosarjan ja downpipen kuumakestohopealla (tuskin kestää, mutta onpahan hetken siisti).

Uusin laturin kiinnityspuslat, mutta huomasin että silti laturi pääsee hieman klenkkaamaan. Niinpä avarsin kiinnityspulttien reikiä ja laitoin niihin holkit joihin pultit ovat sopivan tiukat.

Otin siis laatikonkin pois että konehuoneen voisi sitten helpommin maalata kun siellä ei ole mitään.
Laatikkoa sai hinkata jonkin aikaa että sen sai tyydyttävään ulkoasuun. Peltiset luukut olivat ruosteessa, siispä ne piti irroittaa, hiekkapuhaltaa ja käyttää pinnoituksessa. Luukut kiinnitettiin luonnollisesti uusilla pulteilla. Startin hammaskehä piti myös puhaltaa ja maalata. Momentinmuunnin oli ruosteessa, joten se sai fosforihappokäsittelyn pariin kertaan siltä osin kuin oli mahdollista.

Kun kone oli sisuksiltaan kasassa, istutin sen laatikon selkään ja kasasin muut vermeet siihen pikkuhiljaa.

Muita projektin hankittuja osia: uusi airbag, bagin anturit, katon suojamuovit, uusi etupuskuri, uusi etuspoikka, uudet etulamput ja vilkut, uusi konepellin äänieriste, 16” Aero-vanteet, ja uudet renkaitten väliset Aero-helmat.

Maalausta varten irroitin konehuoneesta myös sähkökeskuksen ja kaikki sähköjohdot, abs-yksikön, ohjausvaihteen, jäähdyttimen kehikon, öljynjäähdyttimet, ilmastoinnin kokonaisuudessaan, ohjaustehostimen ym.
Lähes kaikki keulan vaihdon yhteydessä tehdyt hitsisaumat piti hioa pois, niin konehuoneen puolelta kuin pyöränkoteloistakin. Onneksi auto muuten oli lähes ruosteeton. Vetarin tunneleihin riitti että hioi pois pienen pintaruosteen. Rintapellissä oleva sinkitty pelti oli myös pahoin hapettunut kuten lähes kaikki muukin konehuoneessa. Käsittelin sen pariin kertaan fosforihapolla. Ohjausvaihteen putket olivat ruosteessa, joten ne kirkastettiin hiomalla ja hapolla. Lopuksi maalaus. Tehostimeen löytyi vanhoista varastoista pari käyttämätöntä putkea. Koska keula oli otettu vanhemmasta autosta, sinä ei ollut airbagin anturille reikää konehuoneen oikean puolen sivupellissä. Tämä pala löytyi kuitenkin klubin sivujen kautta.

Kone on muuten valmis, mutta venttilikoppa pitää vielä maalata ja virranjakajaan hommata uudet kannen jouset. Venttilikopasta on kuitenkin poistettu kaikki entinen maali.

Tässä siis ollaan 7.5.2005. Konehuone on hiottu lähes kokonaan ja se odottaa paklausta ja maalausta. Kiirettä pitää jos meinaa vielä kesällä ajella (tällä vauhdilla).

Edit 17.5.05
Bagin anturin reikä on nyt saatu hitsattua paikoilleen. Irroitin etupäästä myös jouset ja tukivarret. Tukivarret hiekkapuhallettu.

Edit 23.5.05.
Etupään tukivarret ovat saaneet nyt päällensä mustan epoksin. Venttiilikoppa maalattu myös mustalla epoksilla. Venakoppa piti maalata kahdesti kun tuo epoksi oli niin raakaa tavaraa että siitä piti suodattaa karkein aines pois että sai edes jonkinlaisen pinnan. Siis eka kerralle en suodattanut ja siitähän seurasi taas hiontahommia. Kopan kohoteksteistä on hiottu hapettumat pois. Koppa siis odottaa enää lakkausta (matta) ja paikalleen asennusta.
Konehuone on kolmeen kertaan pakkeloitu ja hiottu. Pitänee alkaa siivoushommiin, että saa liiat pölyt pois ennen ekaa maalausta jonka teen happomaalilla.

Edit 8.7.2005

Homma alkaa olla jo kohtuu mallillaan. Tosin säiden puolesta saisi olla jo ajossa. Konehuone on kokonaan maalattu ja lakattu, jäähdyttymen kehikko hiekkapuhallettu, epoksimaalattu, pintamaalattu ja lakattu.

Mittautin viime kesänä pyörän kulmat ja etupää oli päin seiniä. Tallessa oli kuitenkin mittausraportit ja korjaamokäsikirjan taulukon mukaan sitten tulkitsin paljonko säätöliuskoja piti ottaa pois. Siis karkeasäätö tehty. Alla on nyt uudet Bilstein sport-iskarit ja Kilenin jouset.

Kone on paikallaan ja tänään sain otettua eka startilla savut :D .
Puskurit, jatkeet ja Aero-helmat on maalattu ja osa niistäkin paikallaan. Cabin katon suojamuovit on myös maalattu ja asennettu paikoilleen.
Alla on Aero 16" vanteet ja uudet Toyo 205/55-16 kumit.

Edit 1.8.2005

No niin, auto on nyt uudessa leimassa ja siis sisäänajossa. Pientä keulan osien hienosäätöä ja helmojen alareunojen kiinnitystä vailla. Aero-helmojen asenukseen tarvittavat alumiinilistat piti tilata merkkiliikkeestä, mutta listojen alle tulevat muovit tein itse. Hommasin lasitusliikkeestä 2 mm vahvaa polykarbonaattia ja porailin niihin kinnityskohtien kohdalle 16 mm reiät.

Lisäksi uuden bagin asennuksen yhteydessä ilmeni että coilspringistä, jonka läpi kulkee johdot bagille ja tyytille, oli kaikki johdot poikki. Kiitos jonkun aiemman asentajan joka oli laittanut osan väärässä asennossa paikalleen ja kaikki johtimeet siis poikki. Johtimet ovat muoviin laminoiutuja kupariliuskoja. Pientä tinailua ja yhteys alkoi pelaamaan.

Ihmettelin aluksi mistä moottorin käydessä tietyillä kierroksilla ja oikealle kaarrettaessa auton runkoon johtuu moottorin värinää. Tarkemmin tarkasteltuani huomasin että vasemman ylätukivarren kiinnityspultit olivat menneet epähuomiossa väärään järjestykseen. Siis pitkä pultti jossa holkki alla, oli tullut taaemman kiinnikkeen yläpultiksi vaikka olisi pitänyt tulla alapultiksi. Näyttää vaan olevan ahdas paikka muuttaa pulttien paikkoja kun hydraulinen kannake on juuri kohdalla.

Tähän mennessä ei ole esiintynyt muita nestevuotoja kuin lämppärin ohitusventtiilin vuoto. Tilasin ja laitoin jo siihenkin uuden osan.

Haussa vielä priima akun suojapelti sekä coolerin päälle tuleva suojus.

Soittimeksi asensin suurin piirtein auton ikää vastaavan Denonin soittimen joka oli jäänyt hyllyyn jostain aiemmasta autosta. Positiivinen ylläri oli takapenkin alta löytynyt alkuperäinen vahvistin. Asensin myös Motonetistä hankitun uuden sähköantennin piiskan rikkinäisen tilalle.

Edit 14.9.05
Ylätukivarren pultin paikkoja on nyt muutettu niin että enää ei tule värinöitä runkoon. Ahdasta oli, mutta kun irroitti koneen takakiinnikkeet ja nosti konetta samalla vieden niin paljon vänkärin puolelle kun mahtui, niin pultit sai muutettua.

Keulan osien asettelua korjailtu moneen otteeseen, silti konepelti irvistää vielä hiukan. Aero-helmoissa näkyy kiinnityskohtien peilaus kuten monessa muussakin jossa helmat on. Aika typerä tuo kiinnitys ja hankala vielä asentaa. Pitänee ottaa vielä talven mittaan irti nuo helmat ja koittaa säätää paremaksi.

Välijäähdyttimen suoja löytyi avuliaalta kanssaharrastajalta Kemistä (Kiitos kaima!)

Haussa vielä akun suojapelti.

Sytkän kanssa tuo on aika tarkka. Kun säädin ohjearvoon (16-asetetta eykk) niin nakutti julmetusti. Käänsin siten jakajaa möhäiselle sen verran että jakajan merkki siirtyi millin verran kannen merkkiin nähden, niin nakutus poistui. Tankkaan myös jatkossa 98-bensaa. Puristukset on saattaneet hiukan nousta hiontojen takia.

Muuten auto pelaa kuin unelma, mutta kylmänä venttiilit rapisee mielestäni liian kauan. Kone pitää ajaa lämpimäksi ennen kuin hiljenee. Sitten käy kyllä siististi. Taitaa olla talvelle tuossakin hommaa kun yrittää liottaa painimia.

Hommattu ja asennettu tuliterä nahkaratin kehä.

Edit 30.4.2007

Auto kaivettu esille talvisäilöstä ja todettu että ei se säilömälläkään parane... Kuskin jalkatilassa matto märkänä. Onneksi vain kumimatto. Lämppärin hana alkanut vuotamaan. Pengoin varastoista uuden kennon ja hanan ja nyt niiltä osin kunnossa.

Edit 6.7.2009:

Lopultakin sain hankittua viime talvena Aeron puskurijatkeet ja maalailin ne viime viikolla sekä asensin paikoilleen. Sopivasti ehti tyttären häihin hääautoksi oikean Aeron näköisenä.
Viimeksi muokannut anttipa, Ma Tammi 03, 2011 10:14. Yhteensä muokattu 23 kertaa.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Tässä on kyllä asennetta 8)
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Kansa tahtoo kuvia.
9000 aero -97, 9000 cde -96
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Hienoa, että joku jaksaa ruveta tekemään tämän kokoluokan remppaa ja vielä cabelle! Itsekin pitää tässä naputella kohta omasta tonnariprojektista tekstiä kuvien kera, kun vain kerkeän...
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Hienoa, tsemppiä loppukiriin! 8) Autohan on tämän jälkeen parempi kuin uusi!
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Hyvältä kuulostaa. Vielä kun räpsit kuvia nähtäväksi!
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Kuviakin löytyy, mutta ei taitoa niiden laittamiseen nettiin. Eli kuinka ne helpolla johonkin näkyviin saisi?
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

http://www.saab4fun.com/upload/index.php

Tonne kun laitat, niin näkyy ainakin jokusen päivän..
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Tässä oli linkki kuviin, mutta eivät näköjään enää näkyvissä. Kuvia nyt seuraavalla sivulla.
Viimeksi muokannut anttipa, Ma Joulu 05, 2005 21:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Sanattomaksi vetää.
Viimeksi muokannut hewidero, Ke Syys 14, 2005 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

siis aivan fantastista :P 8O :D
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

8O ........wau....... todella tyylikäs, toivotaan lämmintä ja kuivaa kesää, niin pääseet kunnon kiertueelle...
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Täytyy sanoa, että tuota Cabia lykästi oikein kunnolla. 8)
900C -86
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Kun lukee tarinan, niin huomaa, että cabia on kyllä hoidettu ihan antaumuksella. Kuvista tuo vielä kirkastuu...olisipa omankin saabinini konehuone yhtä hienossa kunnossa...

-Make
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

on kyllä "hiukan" homma paisunut!
hienolta näyttää jälki!


minkäs hintaista tuo osien pinnoitus oli?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin