Sivu 4/5

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Lähetetty: Ke Heinä 12, 2023 20:24
Kirjoittaja JP_Vette
En mä tiä mikä kaasari tos on tai onko se ylijumala, mut vika tai "vika" on se, että kylmänä käynnistyttyään joskus tarvii hiukan kaasua, joskus taas kaasulla sammuu. Se eka 10 sekuntia on vähä arpomista. Ja koska en ole tän aikakauden vehkeitä harrastanut, niin ei mulla oo vertailupohjaa mihinkään :roll: Mut Risto sano, et sellasia ne on eli en ainakaan rahaa ala käyttään tuohon vikaan.

Mun tietämys kaasareista loppuu siihen, et ilmanputsarin (pellinen) siipimutterin alta löytyy tollanen

Kuva

Lämmityselementit oli kuskin penkin edes lattiamaton alla... Johtoja meni kyllä penkkiin edelleen.

Runkonumero on 96776007713.

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Lähetetty: Ke Heinä 12, 2023 20:49
Kirjoittaja mestari
ai sekin penkki on jokus purkunut.
juu super kone tupla kaasarilla siis, no jos sen käyntiin saa se riittänee. noissa on kaikissa melkein ne samat ongelmat. 7 prosenttia pienempi kulutus ja 7 prosenttia suurempi huippunopeus luvattiin aikoinaan uuteen kaasuttimeen siirryttäessä. :D

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Lähetetty: Ke Heinä 12, 2023 20:57
Kirjoittaja Klunssi
Vedot oli kyllä tallessa ja muutenkin teknisesti vaikutti olevan ihan kelpo vehjes. Pientä laittoa tietysti siellä täällä, pääosin kosmeettista. No, harraste on harraste.

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Lähetetty: Ke Heinä 12, 2023 21:09
Kirjoittaja viggen
Minulla on ollut kuusi kpl 96-95 vuosimallien 67-75B väliltä. Kaikki toimineet hyvin, tyhjäkäynnistä ei oikein tasaista saanut tekemälläkään, mutta hyvä jos on bensasuodatin, uudet tulpat, katkojankärjet ja ilman putsari, silloin hyvät edellytykset että toimii.

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Lähetetty: Ke Heinä 12, 2023 21:09
Kirjoittaja ristos
Kyllä tuo Juhon auto on Uudessakaupungissa valmistettu 1977B malli. Siihen tulivat nuo korkeat istuimet eteen ja tämä niin ”meidän kaikkien rakastama 2-kurkkuihin Solex”! Vaikuttaa, että matkan varrella tosiaan tuo kuskin penkki on vaihdettu hieman uudemmaksi, kuten ”mestari” totesi!

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Lähetetty: To Heinä 13, 2023 05:53
Kirjoittaja nalleolut
oukei ..-käsi ylös virheen merkiksi ... aivot jäi käsikaasurikastin kohtaan..

umpisurkea solex siis..

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Lähetetty: To Heinä 13, 2023 07:04
Kirjoittaja mestari
No se kuitenkin toimii. Voisihan sitä stekata kk ja säätää sytkänkin. Ehkä venttiilit pitäs kuitenkin stekata ensin. Sitten voikin katsoa kaasarina ja poistella tyyppivikoja joutessaan. Sen massan poisto onnistuu hyvällä pesurilla ja liuottimella mutta aikaa menee pari päivää trukin piikkien päällä ja itse siellä alla. Hyvin hitaasti irtoaa peltiä myöten.hyvin hitaasti. :D

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Lähetetty: To Heinä 13, 2023 07:29
Kirjoittaja JP_Vette
Siis juu toimii toimii. Tyhkäkäynti on ehkä inan korkea, mut ei tos muuta omituisuutta ole kuin se kylmäkäynnistyksen jälkeinen kymmenisen sekuntia :)

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Lähetetty: To Heinä 13, 2023 11:09
Kirjoittaja jt
"kylmäkäynnistyksen jälkeinen kymmenisen sekuntia" on ihan normaali aika järjestelmän konfigurointiin. Tämä on siis mielipide, joka on muodostunut V4-kaluston käynnistyksistä noin 20 vuoden aikana. Tällä foorumilla on paljon laajempaakin tietämystä asiasta.

Ainakin FoMoCo'lla kaasun pumppaaminen ennen käynnistystä helpottaa asiaa. Jos on viikko edellisestä käynnistyksestä, niin jopa 9 kertaa voipi kaasupoljinta painaa. On meinaan kerennyt bensa valua niin kauas kaasarista. Tästä ominaisuudesta johtuen joku ulkomaan elävä oli laittanut primerpumpun järjestelmään. Mun mielestä ihan turha veto niin kauan, kuin oikean jalan nilkka toimii.

Vaiheittain aukeavan tuplaSolexin ollessa kyseessä kannattaa perehtyä hanskalokeromanuaalin ohjeeseen käynnistyksistä sekä kylmänä että kuumana. Kaasupolkimen asennolla on muistaakseni merkitystä.

Välilämpimän koneen starttaamisen opettaa käytäntö - se kun ei välttämättä mene ihan ohjeiden mukaan. Periaatteessa tuo bensan tuominen kaasarille pedaalia pumppaamalla toimii Solexillakin, mutta se _saattaa_ olla herkempi kastelemaan tulpat? Mene ja tiedä...

terv. jt

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Lähetetty: To Heinä 13, 2023 15:55
Kirjoittaja JP_Vette
Käyttöohje neuvoo käyttämään kylmänä käsiryyppyä ja lämpösenä painamaan kaasupolkimen puoleen väliin :D Myyjän mukaan ryyppy aktivoituu käyttämällä kaasun pohjas.

Mut aina se on käyntiin lähteny. Hyvä se on ja tunnin päästä on jo potkukki :)

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Lähetetty: To Heinä 13, 2023 16:25
Kirjoittaja ristos
Taitaa Sinun autossasi vanhempi ohjekirja kuin autosi! Tässä 777B mallissa on tämä 2-kurkkuinen Solex! Tässä Solexissa on ns.automaattirikastin. Se aktivoituu painamalla kaasupoljin pohjaan.

Käytännön tilanteessa ei aina usko, että ”ryyppy” on päällä ja siksi sitä tulee paineltua hiukan holtittomasti ja lopputulemana kaasari lopulta ”tulvii”! :D :D Näistä syistä tämä ”kuuluisa” Solex on rakastettu ja vihattu!

Toivottavasti osasin kuvata tilanteen riittävän kohteliaasti ja asiallisesti! :D

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Lähetetty: To Heinä 13, 2023 16:38
Kirjoittaja JP_Vette
Joo, kyl se ohjekirjan näennäisesti oikea vuosi selvis jo eilen :D Eikä se ohjekirja muutenkaan raamattu ole, kun se kehottaa välttämään tyhjäkäyntiä ja lähtemään liikkeelle heti öljynpainevalon sammuttua. Ehkä Solexillisten ohjekirjassa on sitten eri ohjeet, kun ei tota pirukaa kyl kylmänä aja ainakaan sen ensimmäisen 10 sekunnin aikana ja minuutinki jälkeen saa olla tarkkana, ettei auto sammu vapaakytkimellä rullates :lol:

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Lähetetty: To Heinä 13, 2023 19:54
Kirjoittaja mestari
No sehän on faktaa jo 80- 90 luvulta että kuupassa oli jo silloin stop and start toiminto. Sammui ekaksi ensimm.liikennevaloissa sen jälkeen toisissa ja kolmanteen tultiin jo siten että ei päässyt vahingossakaan sammumaan. 11 km ajon jälkeen kävi jo kivasti tyhjäkäyntiä työmaan pihassa. :D sieltä olikin helpompi ajaa kotiinpäin kun ehti lämmitä ennen kaupungin liikennevaloja

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Lähetetty: To Heinä 13, 2023 20:30
Kirjoittaja sabatti 96
mestari kirjoitti:
To Heinä 13, 2023 19:54
No sehän on faktaa jo 80- 90 luvulta että kuupassa oli jo silloin stop and start toiminto.
saabbi oli aikaansa edellä 😁

Re: Ensimmäinen Aito-Saabini

Lähetetty: To Heinä 13, 2023 20:41
Kirjoittaja IC1970
No eihän se paha ole, jos vaan ekat 10 sekuntia pitää ottaa iisisti. Vaikka satkun Pierupurkki on aika selkeä, kylmänä käsiryyppy täysille, heti kun käynnistyy vähän pois ja sitten vähän tilanteesta riippuen korvakuulolla pois vähin erin, edes vähän lämpimänä kaasu puoleenväliin ja starttaa välittömästi. Mutta, kyllä on aika haastavaa heti lähteä liikenteeseen, ellei aivan suoraan päässyt startista suoralle tielle ilman hidasteita. Itse ainakin mieluummin annoin käynnin tasaantua minuutin pari, niin pääsi paljon vähemmillä nyykähtelyillä ja muilla kommelluksilla. Pääsääntöisesti kaasutin on yksi *elvetin" keksintö ajalta, jolloin ei muusta tiedetty. Vielä mustempi keksintö oli tuo käyntiin polkaistava automaattiryyppy, ei mulla tainnut se yhdessäkään autossa jossa oli, koskaan moitteitta toimia.

Mulle ei siitä ainoan kuuppani kaasuttimesta jäänyt oikeastaan muuta mieleen, kuin että talvella piti muistaa jääneston kanssa läträtä, oli sopivilla keleille muuten aika herkkä jäätymään.