Sivu 1/2

Latolöytö; SAAB 900 Turbo vm. -90

Lähetetty: Ti Elo 22, 2023 09:04
Kirjoittaja Aemilia
Kesäauto/kesäautoprojekti oli hakusessa useamman vuoden sitä oikeaa löytymättä. Kevään foorumin ostoilmoitus ei ihan putkeen mennyt ja puhelinnumeroon tuli näppäilyvirhe.

Useampaa saabia oli jollekin vieraalle tarjottu, mutta vain yksi näistä tuli lopulta minulle asti tietoon. Ehkä näin kuuluikin käydä, sillä siinä se sitten olikin saatesanoin: OG900 vm. -90, alkuperäinen täyspaineturbo Suomi-auto. Edelleen jotakuinkin alkuperäisessä kuosissa. Sähkökäyttöinen kattoluukkukin on varusteena, ilmastointi ja vakkari ei.

Edellinen tankkaus vuodelta 2014 ja leima umpeutunut 2015. Reilusti vuosia siis seisonut ja kilometrejä kertynyt mittariin 287tkm. Sain kasan kuvia ahtaassa riihessä napattuina ja tiedon, ettei auto käynnisty. Startti ei tehnyt elettäkään tuossa kohtaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Lupasin käydä tapauksen pelastamassa niillä puheilla sen enempiä tutkimatta tai tietämättä. Huhtikuussa sovittinkin nouto toukokuun puolenvälin tienoille.

Re: Latolöytö; SAAB 900 Turbo vm. -90

Lähetetty: Ti Elo 22, 2023 10:22
Kirjoittaja Aemilia
13.5.2023

Kaupat kävi vaivattomasti ja auto yllätti positiivisesti. Vaikka melkolailla sikaa säkissä lähdettiin ostamaan, paljastui sieltä jotain ihan muuta. Paikallinen traktorikuski kävi avustamassa auton ulos riihestä ja tieltä se olikin varsin helppo napata kyytiin.

Kuva

Kuva

Ensitöikseen ajettiin pesuhallin kautta ja annettiin tulokkaalle vaahtokylpy - 8 vuoden pölyt pois painamasta. Traileri matkasi tuolloin 250km suuntaansa ja projekti saapui vihdoin omaan talliin.

Kuva

Kuva

Kotona tutkittiin vielä pikaisesti miltä se startti nyt tuntuu ja päädyttiin uuden hankintaan. Myös pikatarkistukset varaosien ostoslistaa tehdessä tuli tehtyä ja syynättyä kuntoa niin ulkoa, kuin sisältä.

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Latolöytö; SAAB 900 Turbo vm. -90

Lähetetty: Ti Elo 22, 2023 15:00
Kirjoittaja PM99
Hoksaanko oikein, että nopeusmittari näyttää olevan ns uudempaa mallia mutta muut mittarit vanhaa. Kun ei ole esim 50kmh kohdalla keltaista täplää ja vähä eri ns tekstuuri.

Re: Latolöytö; SAAB 900 Turbo vm. -90

Lähetetty: Ti Elo 22, 2023 15:25
Kirjoittaja Aemilia
26.5.2023

Koska asuinkaupungin ja säilytyspaikan välillä on kilometrejä 280, ei projektin etenemisvauhti päätä huimaa.

Lähdettiin liikkeelle perushuolloista ja starttimoottorin vaihdosta. Uusiksi siis meni heti kättelyssä: Öljynsuodatin ja öljyt, raitisilmansuodatin, ilmansuodatin, tulpat, jäähdytysnesteet, venttiilikopan tiiviste, akku sekä varoiksi myös virranjakajan kansi.

Kuva

Kuva

Kuva

Salamatkustajalle on vuosien varrella käynyt kalpaten. Putsausta vaatii paikka jos toinenkin - kuuluu asiaan.

Kuva

Lisäksi autossa on jälkiasennettu tarvikehäly, joka mahdollistaa kaukosäätöisen keskuslukituksen. Tämän systeemin ansiosta käynnistyksen ajonesto pätkähtääkin päälle toivottoman nopeasti. Vaatinee vielä lisätutkimista, mitä tämän kanssa tehdään.

Hetken ränkkäilyn jälkeen saatiin startattua avaimesta ja menopeli teki pätkän ensiajonsa tässä huushollissa. Tällä pätkällä ilmeni, että jarrunesteitä vuotaa ulos ja poljin painuu pohjaan.

Tekniikka toimi hyvin. Venttiilinnostimet naputtivat luonnollisesti pitkän seisomisen jälkeen, mutta niiden hiljennyttyä moottorin käynti oli silkin pehmeää.
Vaihteet meni sisään hitusen nihkeästi ja avaimen virtalukosta poistaminen vaatii oikeaa tekniikkaa.

Seuraava etappi on keksiä paikka johon saa nosturille tämän tutkittavaksi jarrujen, ruosteiden ja muutoin pohjan sekä alustan osalta.

Kuva

Välissä tuli pestyä sisustaa kertaalleen sekä irrotettua ja putsailtua keskikonsolin osia virtalukon tarkempaa tutkimista varten. Myös uudet avaimet tuli teetettyä varoiksi jo tässä vaiheessa.

Tyypillisesti kattoverhoilu roikkuu joten myös sen irrottamista alettiin työstämään. Tosin tämä projekti tyssäsi lyhyeen, sillä en keksinyt millä kuljetan sen kotiin verhoiltavaksi. Ehkä myös tärkeämmät asiat veivät tässä kohtaa enemmän mielenkiintoa, joten sisustaan palataan myöhemmin takaisin.

Re: Latolöytö; SAAB 900 Turbo vm. -90

Lähetetty: Ti Elo 22, 2023 15:32
Kirjoittaja Aemilia
PM99 kirjoitti:
Ti Elo 22, 2023 15:00
Hoksaanko oikein, että nopeusmittari näyttää olevan ns uudempaa mallia mutta muut mittarit vanhaa. Kun ei ole esim 50kmh kohdalla keltaista täplää ja vähä eri ns tekstuuri.
Hyvä huomio. Itse en osaa tuohon vastata, kun ei vertauskohteitakaan ole.

Re: Latolöytö; SAAB 900 Turbo vm. -90

Lähetetty: Ti Elo 22, 2023 15:44
Kirjoittaja Aemilia
11.-13.8.2023

Koitti se päivä, kun nosturille oli tarkoitus ajella n. 15km matka. Siirtokilvet haettiin parin päivän ajalle.

Häly aiheuttaa päänvaivaa tässä kohtaa niin, että käynnistys ei onnistu avaimesta. Jo edellisen omistajan käyttämä johdonpätkä kuitenkin pelasti tilanteen ja suoralla virralla starttiin satku hörähtää käyntiin. Matka ilman jarruja taittui hitaasti, mutta varmasti. Laahaamaan jäänyt käsijarru helpotti asiaa.

Kun peli saatiin ylös nosturille, paljastui pohjan todellinen kunto. Ei ruosteetonta yksilöä odotettukaan ja muutamia hitsattavia kohtia esiin kaiveltiin.

Kuva

Jarrunesteen vuoto saatiin paikallistettua vasempaan takajarruputkeen. Tallinomistaja näppärästi väsäsi uuden putken siltä seisomalta. Ostoslistalle ja tänä viikonloppuna vaihtoon lisättiin tässä vaiheessa myös jarruletkuja sekä eteen, että taakse. Harmillisesti oikealle taakse ei lähialueilta löytynyt ja sen vaihto jää tulevaisuuteen.

Samalla reissulla uusittiin taakse vasen jarrusatula ja eteen molemmat raidetangon ulommat päät sekä iskarit.

Bensansuodatin oli ostettu valmiiksi ja sen vaihto kuului suunnitelmiin. Suodattimen vaihdon yhteydessä toinen banjo halkesi ja vuoti polttoainetta ulos. Näin ilmeni siis vaihdon tarve myös siihen. IKH:lta tämäkin osa oli helppo hakea.

Myös pakoputken kannakekumit tuli uusittua, vaikka mitä sitä pönttöä enää kannattelemaan tuossa kunnossa. Senkin uusiminen siis työlistalla ennen leimaa.

Kuva

Lopuksi vaihteistoöljyjen vaihto sekä jarrunesteet sisään ja jarrujen ilmaus. Kyllähän ne jarrut ja vaihteet löytyi kuin löytyikin ja kotimatka meni jo vauhdikkaammin motaria pitkin ekalla kunnon testiajolla.

Kuva

Re: Latolöytö; SAAB 900 Turbo vm. -90

Lähetetty: Ti Elo 22, 2023 21:43
Kirjoittaja IC1970
Mielenkiintoinen projekti ja aihio paremmasta päästä, punainen og-900 5d ja täyspaineturbo. Tarinankuljetuksesta lisäpisteet !

Re: Latolöytö; SAAB 900 Turbo vm. -90

Lähetetty: Ke Elo 23, 2023 13:41
Kirjoittaja Baas900
viewtopic.php?t=36593

Hukassakin tämä on joskus ollut.

Linkissä olevasta numerosta saanee autosta hieman historiatietoa edelliseltä omistajalta 20v takaa, jos kokee kiinnostavaksi. :saab:

Re: Latolöytö; SAAB 900 Turbo vm. -90

Lähetetty: Ke Elo 23, 2023 14:51
Kirjoittaja Aemilia
Baas900 kirjoitti:
Ke Elo 23, 2023 13:41
viewtopic.php?t=36593

Hukassakin tämä on joskus ollut.

Linkissä olevasta numerosta saanee autosta hieman historiatietoa edelliseltä omistajalta 20v takaa, jos kokee kiinnostavaksi. :saab:
Kiitos tästä vinkistä. Aletaanpa selvittelemään asiaa.

Re: Latolöytö; SAAB 900 Turbo vm. -90

Lähetetty: Ke Elo 23, 2023 18:33
Kirjoittaja tturku
Hienostihan tuo projekti näyttää etenevän. Mukavaa seurattavaa.

Re: Latolöytö; SAAB 900 Turbo vm. -90

Lähetetty: Ke Elo 23, 2023 19:30
Kirjoittaja mestari
ei ollut lähikuvia paikoista joihin nyrkin pystyi laittamaan sisään? eli ruostereikiä?

Re: Latolöytö; SAAB 900 Turbo vm. -90

Lähetetty: Ke Elo 23, 2023 19:57
Kirjoittaja Aemilia
mestari kirjoitti:
Ke Elo 23, 2023 19:30
ei ollut lähikuvia paikoista joihin nyrkin pystyi laittamaan sisään? eli ruostereikiä?
Kyllähän niitäkin löytyy, mutta ne on sitten seuraavaksi työn alla. Kunhan päästään joskus sinne saakka. :wink:

Re: Latolöytö; SAAB 900 Turbo vm. -90

Lähetetty: Ke Elo 23, 2023 20:48
Kirjoittaja mestari
jep laajat ruostevauroit ovat aina olleet sydäntä lähellä

Re: Latolöytö; SAAB 900 Turbo vm. -90

Lähetetty: Ti Huhti 02, 2024 10:10
Kirjoittaja Aemilia
28.3.-1.4.2024
Ihan ei vuotta ehtinyt omistussuhde vanheta, kun päästiin vihdoin kaikkien rakastamien ruosteiden pariin. Kaksi lakkoilevaa ahtaajaa aiheutti nopeita tilanteita ja avaimet laitettiin pikapostilla liikkeelle, että sai ukot tekemistä.
Talvi ja kylmä talli ei ole houkutellut tutkimaan laitetta sen enempiä, joten käynnistys ja ajonesto vaati edelleen omat temppunsa. Ainakin esto ajoi asiansa, vaikkei ehkä toivotulla tavalla kuitenkaan.
Auto ajettiin torstaina siirtokilvillä työstettäväksi, mutta paljastuipa tällä reissulla tarve uudelle syylärille, eikun tilaten. Tämä vaihtuu samalla, kuin suunniteltu kytkimen painelaakeri, joka pitää melkosta mekkalaa. Myös vesiletkut vaatii uusintaa ennen käyttöönottoa.

Kuva

Perjantaina aloteltiin hommat alustan pesulla, jotta nähdään mitä kivaa on edessä. Ja olihan sitä. Vanhoja paikkauksiakin tuli vastaan. Irti vaan ja uutta putkeen.

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä vaan muutama mehukas esimerkki. Allekirjoittanut seurasi tässä kohtaa operaatiota näiden kuvien välityksellä 230km päästä ja täytyy myöntää, että usko meinas loppua. Onko tässä mitään järkeä? Ei.

Toisen heiluttellessa hitsipilliä, rampsuu heilutteli hitsattavaa kohdetta ja kaiveli lisää reikiä, ettei työt vaan lopu kesken.
Itse kun pääsin illalla paikanpäälle, oli jo pahimmat laitettu mun silmiltä piiloon, vaikkakin jonnin verran pehmeetä tais tarttumapinta olla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Lauantaina saatiin vimoset hitsaukset tältä erää maaliin ja toivotaan näiden kelpaavan katsurille. Jos priimaa olis halunnut, auto olis pitänyt räjäyttää atomeiksi ennen hitsauksia. Tähän ei nyt tällä erää ollut aikaa tai kiinnostusta joten yritetään tällä pelastaa tämä vekotin kesäliikenteeseen. Mömmöt ja massat päälle ja annetaan tovi kuivua lämpösessä. Sehän näyttää jo kauempaa ihan siedettävältä.

Myös viimekerralla jääneet oikea takajarruletkut + väliletkut vaihdettiin nyt uusiin ja taas uudet nesteet sekä jarrujen ilmaus.

Kuva

Kuva

Pakoputki oli tilattuna ja todettiin, että vaihdetaan vaan kaks perimmäistä pätkää ihan tosta hups vaan. Vaan kun ei se ihan niin käynyt sekään. Tilattu putki oli roimasti pidempi, mutkat oli vähän vedetty suoriksi, liitoskohdat ei menny uusien eikä vanhojen kesken mitenkään päin yksiin ja takakiinnikekkin oli ihan härän pyllystä. Putken parissa tuli tusattua jokunen tunti sunnuntaista ja lopulta maanantaina sitä oli tuunattu sen verran, että sopi jotakuinkin paikalleen. Vähän vaati asettelua, suostuttelua, väkivaltaa, rälläköintiä, uusia muotoja, kiinnikkeen uudelleen hitsaamista ja ennen kaikkea hermoja sekä luovuutta. Nähtäväksi jää, kuinka kovin kolisee kiinni ajossa vai koliseeko ollenkaan.

Kuva

Kuva

Syksyn aikana menopeliin oli ehditty kipasta purkuautosta uudet ovet ja tankin luukku, jotka osaltaan auttoivat kosmeettisten vikojen peittämistä. Tässä kohtaa vaihdettiin vaan ovet katsuria ajatellen, sen enempiä ovien sisuksiin koskematta. Myöhemmälle jää sähköhilppeiden asennukset ja ovipahvien vaihdot.

Kuva

Kuva

Saas nähdä, mitä keksitään ovien listoille ja onko väri edes lähellä samaa koodia, kun on pesut ja myllyt käyty läpi.
Jos on siis kokemusta listojen poistamisesta, saa antaa vinkkejä mitä kannattaa/ei kannata tehdä ja onko millään mittapuulla mahollista toteuttaa siististi.

Kuva

Kuva

Maanantaipäivän epistolana oli myös ajoneston tutkiminen. Eikun sisustaa repimään irti ja ihmettelemään, mitä sinne on rakenneltu.

Kuva

Kuva

Ajoneston boksi saatiin paikannettua. Boksilta lähti jo ennestään ylimääräisiä katkottuja johtoja, joista ehkä joku jossain tietää enemmän.
Alkuperäiset johdot oli irti virtalukosta ja ajoneston johtosarjan johdot tilalla. Ajonesto tuli purettua irti ja alkuperäiset johdot arvottu virtalukkoon takaisin. Lopullinen toiminnallisuus/toimimattomuus jäi meille mysteeriksi.

Kuva

Kuva

Viritelmät siis purettiin ja auto saatiin nyt käynnistymään avaimella normaalisti. Sisätutkat napsittiin samalla pois nyt, kun ajonestoviritelmä poistettiin. Vähän sai tällä rutistuksella toppuutella lakkoilijoita, että jäis itellekin jotain tekemistä.

Sitten vielä jossain vaiheessa mainitut syyläri ja kytkimen painelaakeri sekä kilpien uusiminen ennen leimalle yrittämistä. Tarkoitus siis palata asiaan nopeammin tällä kertaa. :)

Re: Latolöytö; SAAB 900 Turbo vm. -90

Lähetetty: Ti Huhti 02, 2024 17:39
Kirjoittaja Cona
Tällainen käyttöentisöinti on ehdottoman jees, jotta saadaan pidettyä enemmän :saab: eja liikenteessä.

Peukut tekemisen meiningistä. 8)