99 2.0L -75 kunnostus
99 2.0L -75 kunnostus
Lupauduin auttelemaan kaveria vanhan Saabin korjaamisessa. Auto on ollut perheessä uudesta alkaen, tosin viime vuodet käyttämättömänä. Eli täydellistä läpikäymistä vaativa yksilö.
Eihän siinä auttanut kun vetää haalarit niskaan ja alkaa poistamaan huoltotoimia häiritseviä osia autosta pois.
Kun kaikki osat, lukuisten ruosteisten ristipääruuvien jälkeen oli poistettu ja järkevästi etiketöity oli vuorossa korin peseminen kaikesta minkä painepesurilla irti sai.
Pesun jälkeen purimme loputkin osat Saabista irti ja ripustimme sen vartaaseen. Tämän jälkeen "pientä" massan poistoa kaapimalla ja lämmittämällä.
Massanpoiston jälkeen olikin aika paljastaa projektin koko laajuus lasipuhaltamalla kori ja luukut.
Heti lasipuhalluksen jälkeen suojasimme jäljelle jääneet pellit epoksipohjamaalilla, etteivät pääse ruostepöpöt lisääntymään enempää. Niitä löytyi ihan tapeeksi jo muutoinkin.
Aika tavallahan tuosta laittamista löytyi, mutta nyt, kuukauden puuhastelun jälkeen on kuitenkin saatu ensimmäinen uusi pellin pala hitsattua paikalleen ja sitä se homma jatkuu.
Ihan mukavaa puuhastelua tämä pieni autoremontti on näin kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen, vaikka Saabin korin rakenne onkin aika "mielenkiintoinen" kunnolla korjattavaksi. Toki paljonhan tuossa on vielä tekemistä, mutta josko sillä sitten harasteajelisi vielä jonkun vuosikymmenen valmistuttuaan.
Janne
Eihän siinä auttanut kun vetää haalarit niskaan ja alkaa poistamaan huoltotoimia häiritseviä osia autosta pois.
Kun kaikki osat, lukuisten ruosteisten ristipääruuvien jälkeen oli poistettu ja järkevästi etiketöity oli vuorossa korin peseminen kaikesta minkä painepesurilla irti sai.
Pesun jälkeen purimme loputkin osat Saabista irti ja ripustimme sen vartaaseen. Tämän jälkeen "pientä" massan poistoa kaapimalla ja lämmittämällä.
Massanpoiston jälkeen olikin aika paljastaa projektin koko laajuus lasipuhaltamalla kori ja luukut.
Heti lasipuhalluksen jälkeen suojasimme jäljelle jääneet pellit epoksipohjamaalilla, etteivät pääse ruostepöpöt lisääntymään enempää. Niitä löytyi ihan tapeeksi jo muutoinkin.
Aika tavallahan tuosta laittamista löytyi, mutta nyt, kuukauden puuhastelun jälkeen on kuitenkin saatu ensimmäinen uusi pellin pala hitsattua paikalleen ja sitä se homma jatkuu.
Ihan mukavaa puuhastelua tämä pieni autoremontti on näin kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen, vaikka Saabin korin rakenne onkin aika "mielenkiintoinen" kunnolla korjattavaksi. Toki paljonhan tuossa on vielä tekemistä, mutta josko sillä sitten harasteajelisi vielä jonkun vuosikymmenen valmistuttuaan.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
No nyt näyttää hyvältä aloitukselta. Laittakaahan kuvia miten hommat edistyy.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Hyvää työtä!
Toivottavasti motivaatio pysyy yllä loppuun asti!
Toivottavasti motivaatio pysyy yllä loppuun asti!
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24026
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Jaaha pitäisköhän kaivaa ennen lumien tuloa peltivarasto esille
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Kuvat varmaan valehtelee, mutta kuvien perusteella näyttäisi olevan yllättävän kovapeltinen tapaus. Hyvä siitä tulee, kun noin perusteellisesti tehdään!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Täytyy hattua nostaa. Joskus itsekin vanhoja autoja hitsaillut, lähinnä Volsuja. Enää en aloita yhden yhtäkään projektia. Mutta vanhoja Saabeja ei tähän maailmaan jää yhtään liikaa.
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Komia aloitus, kelpaa hitsailla vaikkei tuossa nytten ihan mahottomasti näyttäis ruostetta olevan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Kyllähän tuossa hieman hitsattavaa on ja mukavasti aina usean päällekkäisen pellin saumakohdassa.
Hommaa hiukan hidastaa se, että valmiita peltejä ei kovinkaan moneen paikkaan löydy ja korjausten tulisi kestää aikaa, sekä työn jäljen kelvata museotakastajalle.
No, pala kerrallaan muutama kierros auton ympäri, niin eiköhän se siitä asetu
Janne
Hommaa hiukan hidastaa se, että valmiita peltejä ei kovinkaan moneen paikkaan löydy ja korjausten tulisi kestää aikaa, sekä työn jäljen kelvata museotakastajalle.
No, pala kerrallaan muutama kierros auton ympäri, niin eiköhän se siitä asetu
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
No oli siinä sittenkin enemmän hitsattavaa, kuin ensimmäisellä katsomisella näytti.
Mä oon viime aikoina tkattellu YT kanavaa Yorkshire Car Restoration. Siinä kavereilla on hyvä meininki ja silmä korjauspalojen tekoon. Toki heillä on myös työkalut sikkien ja pokkausten jne tekoon.
Mä oon viime aikoina tkattellu YT kanavaa Yorkshire Car Restoration. Siinä kavereilla on hyvä meininki ja silmä korjauspalojen tekoon. Toki heillä on myös työkalut sikkien ja pokkausten jne tekoon.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
mites jo vetäs korjaussettiä vaikka saab 90 korista luulisi siinä olevan kovempaakin kohta. meinaan sellanen olisi jouten
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Kyllä tähän projektiin tullaan käyttämään osia purkuautoista ja kaiken laista osaa saa tarjota. Mitä peltiosiin tulee, niin niiden tulee kuitenkin olla "priimaa". Yhtään "vähän vain" ruosteista, purkuautosta otettua, palaa en haluaisi tuohon kiinni hitsata.
No siitäpä päästäänkin viimeisimpiin "harjoituksiin".
Hommaa oli jatkettava helmapellin sovittamisella paikalleen, että pääsee korjaamaan sisälokasuojan loppuun ja saa kaikki pellin lipareet oikeaan väliin.
Eihän noita helmapeltejä tietenkään valmiita löytynyt. Onneksi muoto on kuitenkin aika helppo joten pitkästä tavarasta pienellä vaivalla muotoutui sopiva korjauspala. Ennen helmojen auki leikkaamista tuli varmuuden välttämiseksi hitsattua oviaukkoihin, korin notkahtamisen välttämiseksi, väliaikaiset tukipalkit. Vaikka Saabin kori vaikuttaakin turhankin jykevältä, niin ei "vara venettä kaada". Auto roikkuu kuitenkin päistään koripukissa.
Parin tupakin ja pienen hiuspohjan ihottuman jälkeen tuo helman korjauspala näyttäisi istuvan paikoilleen kuin sialle luistimet. Aika näyttää sopiiko ovi vielä aukkoonsa. Luotto siihen on melko vahva.
Seuraavaksi pitää varmaan korjailla pohjapellin reuna, että pääsee jatkamaan pyöräkotelon loppuun.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Minulla samantapainen projekti kuupan kanssa, koripukissa tyhjä kori joka hiekkapuhallettu. Sitä paikattu jo ennenkin, puhaltamisen jälkeen ohueksi ruostunutta peltiä uusittu ja nyt lattiapeltien vaihto käynnissä. Tästä ei museoautoa tule.
Tsemppiä tuplisprojektiin.
Tsemppiä tuplisprojektiin.
#2260
96V4 projekti
96V4 projekti
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
tulikin mieleen jotta vielä on saatavilla korjauspalat 96 peräkontin eri kulmia ja kortnereitä irroitettu isolla rälläkällä mielellään koko shitti samaan kuormaan sopivasti ja kivasti. sij joutsa kuvia tarvitsevalle otetaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24026
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Juu ja täältä uudet korjauspalat taka jalkatilaan .. siis 96
Muutakin hoivapalaa löytyy 96/99/900
Muutakin hoivapalaa löytyy 96/99/900
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659